Administracja publiczna – to przyjęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb.
Stanowi całokształt struktury organizacyjnych w państwie oraz ludzi zatrudnionych w tych strukturach spełniających zadania publiczne, zbiorowe indywidualne, reglamentacyjne i świadczące oraz organizatorskie podmiotów kierowniczych i decyzyjnych. Podział administracji publicznych:
Stanowi zespolenie różnych administracji działających w zakresie spraw publicznych: rządowej, samorządowej, państwowej. Administracja jest desygnatem na określenie struktur działań i ludzi tych wszystkich rodzajów administracji. Wyróżnia się:1) administrację publiczną w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) - stanowi ogół podmiotów administracyjnych a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej
2) administracje publiczną w ujęciu materialnym (przedmiotową) - działalność państwa, której przedmiotem są sprawy admin. Albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej.3) adm publiczna w ujęciu formalnym to cała działalność wykonywana przez podmiot adm bez względu na to czy ma ona charakter adm czy też nie ma tego charakteru.
Funkcje administracji publicznej:1)funkcja porządkowa- reglamentacyjna – związana z ochroną porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego 2) funkcja świadczeń usług publicznych lub ich świadczeń za pośrednictwem instytucji świadczących, należących do sektora publicznego (przedsięb. uytecz publicznej i zakładów administracyjnych)3)f regulatora- rozwoju gospodarczego przejawiającego się w zastosowaniu klasycznych instrumentów policyjnych policyjnych reglamentacyjnych reglamentacyjnych postacie zezwoleń, kantygnentów ceł, a także udziale państwa w zarządzaniu gospodarką narodową. Zasady organizacji i działania adm publicznej:
1. Zasada związania adm z prawem - organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa i w granicach zakreślonych przepisami prawa
2. Zasada kierownictwa – kierownictwo jest to działanie organu administracji publicznej organizacyjne, inicjacyjne, koordynacyjne, sprawdzające, kadrowe, nadzorcze i kontrolne
3. Zasada koordynacji – koordynacyjna w adm publicznej sprowadza się do harmonizowania działań różnych organów adm i urzędów publicznych dla osiągnięcia zamierzonych celów/
4. Zasada kolegialności- kolegialność zasadza się na wspólnym podejmowaniu decyzji przez kilka lub nawet więcej równouprawnionych osób.
5. Zasada jednoosobowości polega n tworzeniu jednoosobowych organów administr i jednoosobowym podejmowaniu decyzji
6. Zasada zakresu działania i właściwości (kompetencji) organu. Zakres działania organu powołującego dany organ. Zakres ten obejmuje wyliczanie sprawy, jakimi organ się zajmuje.Właściwości- natomiast kompetencje należy rozumieć jako zbiór uprawnień organu adm publicznej, dotyczącego określonego zakresu sprawy, w którym organ ma prawo i zarazem obowiązki działania. Wyróżnia się kilka rodzajów właściwości:
- miejscowa - służy do określania organu terenowego który ma kompetencję do rozstrzygnięcia danej sprawy z punktu widzenia terytorialnego zasięgu działania
- rzeczowa - to przyznanie organowi adm prawa do rozstrzygnięcia tylko określonych kategorii spraw.
- instancyjna - to wskazanie instancji właściwej do rozstrzygnięcia danej sprawy
7. Zasada decentralizacji - wiąże się z budową aparatu adm publicznej i rozłożeniu zadań między poszczególne ogniwa tego aparatu w układzie pionowym
8. zasada nadzoru - nadzór jest to możliwość wynikająca z przepisów prawa wkraczania w działalność jednostki nadzorowanej środkami instruktywnymi, organizacyjnymi, kontrolnymi i władczymi.
9. zasada kontroli- kontrola administracji sprowadza się do wykorzystania czynności sprawdzających działania jednostek administracji publicznej.
10. zasada odpowiedzialności: wyróżniamy:
-odpowiedzialność karna- odpowiedz sprawcza, indywidualna.
-odp kierownicza- dotyczy osób pełniących kierownicze funkcje
- odp majątkowa- wiąże się ze szkodami wyrządzonymi przez urzędnika w procesie realizacji funkcji admin.
- odp służbowa- to odpowiedzialność pracowników względem przełożonych za uchybienia wobec obowiązków służbowych.
Kompetencje organów administracji samorządowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami
Samorząd- jednostka której zadaniem jest realizacja celów szeroko rozumianej społeczności wynikających z przepisów prawa.
W najprostszy sposób samorządność można przedstawić jako ustalenie wspólnych interesów interesów problemów oraz ich wspólna realizacja i rozwiązywanie.
Samorząd może pełnić w niektórych przypadkach rolę reprezentacyjną np. samorząd regionalny wojew wobec państwa.
Zasady członkostwa w strukturach samorządu reguluje ustawa (w innych krajach również umowy i porozumienia).
Istnieją przypadki kiedy przynależność do jakiejś jednostki samorządowej jest obligatoryjna.
Przykładem mogą być mieszkańcy danego terenu- czy chcą czy nie są członkami samorządowymi gminy, w której zamieszkują lub też osoby wykonujące tzw wolny zawód tj prawnik, lekarz, farmaceuta, itd. Przynależność do samorządu zawodowego.
Samorząd posiada osobowość prawną. Nadzór nad jego działalnością prowadzą organy administr rządowej (m. in wojewoda)
Wyróżniamy następujące formy samorządu biorąc pod uwagę kryterium:
-samorząd terytorialny
-sam regionalny
-sam gospodarczy
-sam zawodowy
Wyróżnia się również tzw samorząd zakładowy w przypadku kiedy zgodnie z zasadą decentralizacji funkcjon takie instyt które zajmują się realizacją zadań o charakterze publicznym np. spółki komunalne czy szkoły
ORGAN SAMORZĄDOWY
1) jest to organ adm publicznej należący do samorządu terytorialnego i funkcjonujący w jego ramach, podlegający nadzorowi lub też kontroli prowadzonej wyłącznie przez uprawnione do tego instytucje państwowe szczebla centralnego, np. rada gminy.
2) instytucja jak również urząd org zajmuje się wykonywaniem zadań zleconych przez państwo np, organy izby aptekarskiej lub samorządu lekarskiego.
SAMORZĄD TERYTORIALNY
To wspólnota wszystkich mieszkańców danego terenu. Może to być zarówno obszar podstawowej jednostki podziału terytorialnego czyli gmina ale także powiat.
Samorząd terytorialny zajmuje się realizacją zadań określonych przepisami prawa dotyczącymi rozwoju regionalnego przede wszystkim gospod, kultury, oświaty i zdrowia.
Posiada osobowość prawną czyli występuje w różnych sprawach w swoim imieniu. Organy samorządowe ponoszą odpow za podejmowane działania.
Dysponują majątkiem własnym oraz posiadają własne dochody. Rozwój samorządu to proces wieloetapowy. Korzenie samorządu terytorialnego sięgają wspólnoty sąsiedzkiej ludności osiadłej w jednym miejscu gminie lub mieście.
Z czasem obejmował coraz szersze jednostki podziału terytor. W zdecydowanej większości państw zachodniej europy samorząd teryt stanowi podstawową formę uczestnictwa obywateli w sprawowaniu władzy lokalnej. Działalność jednostek samorz teryt nadzorują właściwe organy kontroli. W Polsce sam teryt ukształtował się w czasach zaborów, jego działalność przypada na lata 1919-1939. W roku 1933 ujednolicono strukturę samorz teryt na terenie całego kraju. Organami uchwałodawczymi samorządu były (tak jak ma to miejsce również dziś) rady gmin, miast, oraz powiatów.
Organy samorządu nie istniały na poziomie województwa za wyjątkiem śląska gdzie funkcjonował trójstopniowy samorząd.
Obecnie kształtował się podział sam teryt na samorząd lokalny oraz regionalny zatwierdzony w aktach prawnych uchwalonych przez radę europy. Polska ratyfikowała Europejską Kartę Sam teryt w kwietniu w 1944. Konstytucja w RP z 2.04.1997 dzieli zadania adm państwowej pomiędzy: admin rządową a samorz terytor.
W dalszej kolejności dokonany jest podział pomiędzy poszczególne szczeble samorz. W preambule (wstępie do Konstyt) zapisana jest zasada subsydiarności (pomocniczości) mówiąca o tym że w sytuacjach gdy obywatele lub organizacje pozarządowe nie mogą rozwiązać jakiejś sprawy to powinna być rozwiązana przez organ jak najniższego szczebla admin.
W Polsce ludowej jedynie pod względem formalnym istniał samorz teryt w latach 1944-1950 w rzeczywistości jednak go nie było.
W okresie 1950-1990 samorz nie istniał nawet formalnie. Po zmianie ustroju w 1990 przywrócono sam teryt w oparciu o gminę. Z dniem1.01.1999 w ramach reformy admin przywrócono zasadniczy trójstopniowy podział teryt kraju na gminy powiaty i wojew.
Zarówno powiat jak i wojew nie są wyższą instancją wobec gminy.
W województwie zastosowano model dualistyczny (charakterystyczny dla unii) tzn wraz z organami samorz teryt działa wojewoda będący przedstawicielem rady ministrów ministrów w województwie.
Wybory samorządowe do rady gmin maist i powiatów oraz sejmików wojew odbywają się w głosowaniu bezpośrednim powszechnym, równym i tajnym.
Rady to organy uchwałodawcze, skład organów wykonawczych jednostek samorządu teryt (zarządów) wybierają rady tych jednostek.
Zarządy – to organy kolegialne (stanowiące) na jego czele stoi starosta w powiecie a w wojew marszałek. Zarząd posiada szerokie kompetencje w zakresie podejmowania dec admin.
Tworzenie jednostek pomocniczych samorz jest dobrowolne z jednym wyjątkiem – odrębne zasady ustroju dot miasta stołecznego Warszawy. Jednostkami nadzorującymi prawidłowość funkcjonowania samorządu teryt są wojewodowie i prezes Rady Ministrów.
Finanse samorz nadzorują Regionalne Izby Obrachunkowe, będące organami adm rządowej.
Poszczególne jednostki samorządu mogą wspólnie tworzyć związki: międzygminne, komunalne, związki powiatów oraz stowarzyszenia kilku gmin, powiatów powiatów także powiatów wraz z gminami.
Organ związku komunalnego – to zgromadzenie wójtów, burmistrzów i prezydentów miast będący członkami związku. Zgromadzenie dokonuje wyboru władz zarządu.
Samorządy wojewódzkie- mogą podejmować współpracę o zasięgu międzynarodowym i tym samym brać udział w działalności różnych instytucji i zrzeszeń regionalnych.
Przedstawicielami gmin na szczeblu wojew jest sejmik samorządowy.
Krajowy Sejmik Samorządów Teryt zrzesza wszystkie gminy na terenie kraju ma zadanie rezpezentować samorządy gmin jako jeden organizm w stosunku do państw.
Zarówno państwa które wymagają szczególnie dużego zaufania społecznego a także czuwanie nad należytym ich wykonywaniem.
Jeżeli jakieś zadanie nie jest przypisane konkretnemu samorządowi lub organ admin rządowej nie może go zrealizować mówimy wtedy o zasadzie domniemania kompetencji na rzecz gminy. W takim przypadku na mocy ustawy lub porozumień gmina otrzymuje zadania zlecone od wykonania.
Samorząd regionalny- ten typ wspólnoty samorz łączy w sobie cechy charak. Zarówno dla sam teryt jak i organ adm rządowej. Zrzesza mieszkańców z terenu województwa.
Głównymi celami są m.in. reprezentowanie obywateli z tego obszaru, promocja regionu, dbałość w szczególności o kulturę i lokalne zwyczaje oraz prowadzenie polityki regionalnej.
Samorząd zawodowy. –jest ot jednostka zrzeszająca osoby których łączy wspólnota zawodowa. Jednym z niezwykle istotnych zadań tych samorz jest doskonalenie zawodowe i system osłon socjalnych swoich członków. Prawo do tworzenia samorz zawodowych zostało zawarte w konstyt RP z 02.04.1997
Zgodnie z jej postanowieniami zadaniem tego typu samorz jest reprezentowanie interesów osób pracujących w tzw „wolnych” zawodach względem państwa, które wymagają dużego zaufania społecznego a także czuwanie nad należytym ich wykonywaniem.
Samorząd zawodowy to organizacja przymusowa- warunkiem koniecznym do wykonywania wolnego zawodu jest przynależność do struktur odpowiedniej jednostki samorządowej.
W Polsce mamy obecnie 10samorządów o charakterze zawodowym:
1) prawniczym (adwokatów, komorników, notariuszy, radców prawnych)
2) medycznych (lekarzy, lek weterynarii, pielęgniarek, położnych)
3) aptekarzy
4) biegłych rewidentów
5) rzeczników patentowych.
Wszystkie z wymienionych samorz posiadają ściśle określoną strukturę organ.
Organy sam wybierane są spośród jego członków w wyborach powszechnych.
SAMORZĄD GOSPODARCZY
Jest to samorząd zrzeszający podmioty, zajmujące się prowadzeniem dział gosp przynależności jest dobrowolne. Celem tego typu samorządu jesr reprezentowanie interesów członków jako zbiorowości w stosunku do organów władzy państwowej, pośrednie wpływanie na kształt tworzonych regulacji prawnych związanych ze sposobem wykonywanej dział gosp. Bardzo istotnym zadaniem jest także dbałość o wysoką jakość działania poszczególnych członków tego samorządu. Przykłady samorz gospodarczych są:
- cechy
- izby rzemieślnicze
- izby gospodarcze
- spółdzielnie rzemieślnicze.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
To organizacja, do której przynależą wszyscy, uczniowie danej placówki oświatowej. Spośród swojego grona wybierają przedstawicieli, których zadaniem jest reprezentowanie ich wspólnych interesów wstosunku do nauczycieli, rodziców, i pozostałych pracowników placówki.
Kompetencje przynależne samorządowi uczniowskiemu precyzuje art. 55 ust o systemie oświaty z dnia 7.09.1991. Są to:
· możliwość zaprezentowanie radzie szkoły, radzie pedagogicznej czy też dyrektorowi szkoły wniosków, petycji.
· 2) możliwość organizowania różnego rodzaju przedsięwzięć (sekcja sportowa) MAJĄCA NA CELU…
Gospodarowanie zasobami nieruchomości
Zasób nieruchomości jest to skończony zbiór nieruchomości gruntowych, budynkowych i lokalowych stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (szczególnych osób prawnych) i służących wykonaniu zadań gospodarki nieruchomości.
Z zasobem nieruchomości jest związane pojęcie mienia. Mienie jest to własność i inne prawa majątkowe, przy czym są one związane z nieruchomością.
Własność nieruchomości wynika z tak zwanej triady uprawnień, którą stanowią:
-prawo do posiadanie nieruchomości
-prawo do użytkowania nieruchomości i pobierania z niej pożytków
-prawo do rozporządzenia prawem własności nieruchomości
Do innych praw majątkowych zaliczamy UW ograniczone prawa rzeczowe oraz prawa zobowiązaniowe ograniczone prawa rzeczowe ustanawiane na nieruchomości to:
- użytkowanie
- służebność gruntowa i osobista
- hipoteka
- prawo do lokalu mieszkaniowego SM
- prawo do lokalu użytkowego w SM
- prawo do domu jednorodzinnego w SM
Prawo zobowiązaniowe dotyczące nieruchomości to:
- dzierżawa (dot nieruchomości gruntowej)
- najem (dot nieruchomości lokalowej)
W grupie innych praw rzeczowych należy jeszcze wymienić trwały zarząd. Trwały zarząd to prawna forma władania nieruchomością przez państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne bop. Bop- bez osobowości prawnej
Każda z wymienionych powyżej osób prawnych (sp i jst) posiada swój zasób nieruchomości, którym gospodaruje zgodnie z przepisami ustawy o gosp nier i innymi przepisami.
Rodzaje zasobów nieruchomości:
Art. 20 tworzy się:
1)zasób nieruchomości Skarbu Państwa
2)gminne zasoby nieruchomości
3)powiatowe zasoby nieruchomości
4) wojewódzkie zasoby nieruchomości
Do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa należą nieruchomości, które stanowią podmiot własności Skarbu państwa i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego SP.
Nieruchomości stanowiące odpowiednio zasób Skarbu Państwa województwa lub powiatu, przeznaczone w planach miejscowych pod budownictwo mieszkalne oraz na realizację związanych z tym budownictwem urządzeń infrastruktury technicznej, przekazuje się gminie w drodze darowizny na jej wniosek jeżeli przemawia za tym ważny interes gminy i jeżeli cele te nie są lub nie mogą być realizowane odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo lub powiatu.
W umowie darowizny określa się cele, na który nieruchomość jest darowana. W przypadku niewykorzystania nieruchomości na ten cel darowizna polega odwołaniu z zastrzeżeniem ust 2.
Do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste gminy. Na cele rozwojowe gminy i zorganizowanej działalności inwestycyjnej, a w szczególności na realizację budownictwa mieszkaniowego oraz związanych z tym budownictwem, urządzeniami infrastruktury technicznej, a także na realizację innych celów publicznych mogą być wykorzystywane gminne zasoby nieruchomości. Podstawą tworzenia gminnych zasobów nieruchomości są studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy uchwalona na podstawie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Do powiatowego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności powiatu i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego powiatu.
Do wojewódzkiego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności województwa i nieoddane w użytkowanie wieczyste i nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego.
Specyfikacja gospodarowania zasobem nieruchomości.
Zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności:
1)ewidencjonują nieruchomości
2)zapewniają wycenę tych nieruchomości
3) sporządzają plany wykorzystania zasobu
4) zabezpieczają nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
5) wykonują czynności związane z naliczeniem należności za nieruchomości udostępnione z zasobu oraz prowadzą windykację tych należności.
6) współpracują z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostki samorządu terytorialnego.
7) zbywają i nabywają za zgodą wojewody nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17
8) wydzierżawiają, wynajmują i używają nieruchomości wchodzące w skład zasobu, przy czym umowa zawierana na czas dłuższy niż 3 lata wymaga zgody wojewody
9) podejmując czynności w postępowaniu sądowym w szczególności w sprawie dot. własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomość w sprawach uprawnionych o których mowa w art. 212 o zapłatę należności za korzystanie z nieruch. roszczenia ze strony najmu, dzierżawy lub użyczenia o stwierdzeniu nabycia spadku nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej.
Wykonywanie czynności o których mowa w ust 1 pkt 1-6 może być powierzone zarządcom nieruchomości.
Od wpływów osiąganych ze sprzedaży opłat z tytułu trwałego zarządu użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu- nieruchomości Skarbu Państwa, o których mowa w ust 1 potrąca 25% środków, które stanowią dochody powiatu na którego terenie znajdują się te nieruchomości.
Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust 1 a ponadto na przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych dokonywanych podziałów scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażeniu ich w miarę możliwie w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej.
Wykonywanie czynności może być powierzane zarządcom nieruchomości, rzeczoznawcom majątkowym, pośrednikom w obrocie nieruchomości lub przedsiębiorcom, którzy zatrudniają te osoby, wyłonienie podmiotów, o których mowa w zdaniu pierwszym, następuje na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
Powiatowym zasobem nieruchomości gospodaruje zarząd powiatu.
Wojewódzkim zasobem nieruchomości gospodaruje zarząd wojewódzki.
Granice między nieruchomościami nabywanymi na własność Skarbu Państwa lub na własność jednostki samorządu terytorialnego przyjmuje się wg istniejącego stanu prawnego a jeżeli stanu takiego nie można stwierdzić wg stanu widocznego w katastrze nieruchomości.
Istota gospodarowania nieruchomościami
Gospodarowanie to świadoma działalność ludzi o charakterze indywidualnym lub zbiorowym, polegająca na rozdziale ograniczonych zasobów między konkurencyjne zastosowania na podstawie racjonalnych przesłane i użycia tych zasobów dla osiągnięcia możliwie najlepszego (optymalnego) pożytku tj wytworzenia i podziału wartości (dóbr i usług) w sposób zapewniających zaspokojenie potrzeb społeczeństwa, a zarazem oszczędne ich spożytkowanie bez szkody dla środowiska naturalnego i warunków życia społeczeństwa.
Gospodarowanie nieruchomościami może być też traktowane jako zespół rangi i procedur zachodzących między podmiotami a przedmiotem gospodarowania.:
-zespół ten tworzą 3 rodzaje nieruchomości oraz prawa z nimi związane
-zagadnienia związane z gospodarowaniem nieruchomości realizowane są zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami i zbiorem określeń
-istota stwierdzenia, że gospodarka nieruchomościami to część gospodarki oparta jest na pojęciu nieruchomości (gruntowych, budynkowych i lokalowych) oraz niematerialnej sterze jaką stanowią prawa dotyczące powyższych nieruchomości.
-Identyfikacja nieruchomości pomiędzy podmiotami i przedmiotami gospodarowania oraz określenie w ujęciu systemowym nieruchomości lub zasoby nieruchomości, należy rozpatrywać niewielkie grupy działalności jak:
1) analiza danych geometrycznych
a)lokalizacja na powierzchni niemi w sensie fizycznym i geometrycznym
b)określenie lokalizacji poprzez współrzędne geodezyjne punktów granic działek tworzących nieruchomość
c) badanie relacji zachodzących między tymi punktami czyli topologia
d) parametry opisowe obliczane ze współrzędnych (powierzchnia, szerokość, głębokość, powierzchnia zabudowy)
2) badanie relacji prawnych do nieruchomości
a)własność lub współwłasność (łączna lub w części ułamkowych)
ułamkowych)użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych i związana z tym, prawem własność budynków budowli i urządzeń.
c)ograniczone prawo rzeczowe i ich związek z własnością lub użytkowaniem wieczystym
d) hipoteka i związana z tym określeniem hipoteczno-bankowa wartość nieruchomości
e)posiadanie i dzierżawienie
f) prawa zobowiązaniowe oraz powstawanie zobowiązań z umowy i zakres ich wykonywania
g)przeniesienie własności i innych praw oraz wygasanie tych praw.
h) przekształcenie praw użytkowania wieczystego w prawo własności
j)wywłaszczenie i zwroty wywłaszczonych nieruchomości
k)wnoszenie nieruchomości jako aportu rzeczowego do spółek prawa handlowego
l) prawo pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości oraz prawo pierwokupu.
3. Inwestowanie w nieruchomość
a)identyfikacja, opis i analiza czynników związanych z rynkiem nieruchomości
b)możliwości kredytowania i finansowania hipotecznego przez banki, dział na nieruch.
c)podejmowanie różnych decyzji inwestycyjnych analizy opłacalności oraz analizy grup czynników wpływających na opłacalność inwestycji
d)analiza opłacalności remontów, przebudowy, lub modernizacji budynków i urządzeń
e) procedury prowadzenia przedsięwzięcia deweloperskiego
f)zarządzanie nieruchomością i ich zasobami
4. Analiza istniejącego zainwestowania
a)rodzaj i typ zabudowy oraz rodzaje i funkcje urządzeń oraz ich przeznaczenie
b)funkcje i przeznaczenie nieruchomości
c)dostęp d...
asia0491