Swiadome Zakupy E-book.pdf

(728 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
838006979.032.png
Niniejszy ebook jest własnością prywatną .
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana,
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 10.09.07
Tytuł: Świadome zakupy
Autor: Arkadiusz Podlaski
Wydanie I
ISBN: 978-83-7521-478-9
Projekt okładki:
Korekta: Lidia Kaźmierczak
Skład: Sylwia Fortuna
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
838006979.033.png 838006979.034.png 838006979.035.png
 
Książkę dedykuję moim Rodzicom
SPIS TREŚCI
1.
Wstęp
. ..................................................................................5
1.1.
........................................................................5
1.2.
.......................................................................7
1.3.
....................................................9
1.4.
........................................................................10
2.
Hipermarkety – wprowadzenie
..........................................12
2.1.
Historia i rozwój hipermarketów
....................................................13
2.2.
Dlaczego hipermarkety odniosły taki sukces?
................................16
2.3.
Efekty społeczne istnienia hipermarketów
.....................................18
2.4.
Shopoholizm – choroba XXI wieku
................................................21
3.
Źródła oddziaływań
...........................................................25
3.1.
Gazetki reklamowe
..........................................................................26
3.2.
Zapraszamy do środka
....................................................................30
3.3.
Uśmiechnięte roboty
.......................................................................38
3.4.
Zabawy z cenami
.............................................................................44
3.5.
Programy lojalnościowe
..................................................................50
3.6.
Kasy, kasjerki i kasjerzy
..................................................................55
4.
Psychologia klienta
............................................................58
4.1.
Czeski sen
........................................................................................59
4.2.
Reguła wzajemności
........................................................................61
4.3.
Społeczny dowód słuszności
...........................................................64
4.4.
Niedostępność
.................................................................................66
4.5.
Efekt aureoli
....................................................................................69
4.6.
Cena a faktyczna wartość produktu
...............................................70
4.7.
Magiczne słowa i slogany
................................................................73
4.8.
Dysonans podecyzyjny
....................................................................76
5.
Podsumowanie
...................................................................77
6.
Słowniczek – przydatne pojęcia
.........................................79
7.
Bibliografia
........................................................................81
838006979.001.png 838006979.002.png 838006979.003.png 838006979.004.png 838006979.005.png 838006979.006.png 838006979.007.png 838006979.008.png 838006979.009.png 838006979.010.png 838006979.011.png 838006979.012.png 838006979.013.png 838006979.014.png 838006979.015.png 838006979.016.png 838006979.017.png 838006979.018.png 838006979.019.png 838006979.020.png 838006979.021.png 838006979.022.png 838006979.023.png 838006979.024.png 838006979.025.png 838006979.026.png 838006979.027.png 838006979.028.png 838006979.029.png
ŚWIADOME ZAKUPY – Arkadiusz Podlaski
1. Wstęp
str. 5
1.
1. Wstęp
Wstęp
1.1. Nie tak dawno temu…
Pamiętam, jakby to było wczoraj. Dokładnie w 1998 roku,
w moim mieście powstał pierwszy hipermarket. Miałem wtedy zaled-
wie 12 lat. Przed sklepem stała rzesza ludzi, rozbijających się
o wózek. Tak! O wózek! Wszyscy chcieli go zdobyć. Były przepychan-
ki, wyzwiska, „łapówki” za odstąpienie wózka itp. Bez wózka nie
wpuszczali, a wszyscy pragnęli jak najszybciej dostać się do środka.
Swoje trzeba było odstać. Już wiem, jak wyglądało robienie za-
kupów w Polsce przed zmianą ustroju gospodarczego, przed 1989 r.
W tamtych czasach oczekiwanie w kilometrowych kolejkach było
zwykłą, ponurą codziennością. Stojąc tego dnia przed hipermarke-
tem i patrząc na tych ludzi walczących o wózek, miałem obraz nie-
malże jak sprzed kilkunastu lat. Z tą tylko różnicą, że kiedyś bra-
kowało w sklepach produktów, półki świeciły pustkami. Dziś na-
tomiast jest odwrotnie, na półkach upchane po brzegi towary „bła-
gają” nas o to, aby włożyć je do koszyka.
Nieco później jestem już przy wejściu. Nareszcie go mam! Tak!
Wózek jest mój! I oto ruszam z rozmachem przez bramy, do nowego
świata. Ludzie cisną mi się pod koła. Trzeba uważać, żeby nikogo nie
potrącić. Z każdej strony uśmiechem witają mnie urocze panie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Arkadiusz Podlaski
838006979.030.png 838006979.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin