GitaBh-uwagi.pdf

(60 KB) Pobierz
Gita-Bhaszja - uwagi
2.11.
aśocya - zob. uwagi ogólne o necessitativach
anu √śuc - rozpaczać nad, żałować czego/kogo,
bhīṣma, droṇa - imiona bohaterów Mahabharaty
sad-vr̥ tta - godne, właściwe, szlachetne zachowanie/ prowadzenie się (sat, „prawdziwy, istniejący”); na temat
końcówki -tva („-ość”) zob. uwagi ogólne
anuśocitavān - N.sg.m. od tematu na -vat (dodanego do p.p.p.); odmiana zob. uwagi ogólne
prajñāvatān, buddhimatān - tak samo, tematy na -vat/ -mat
jīvataḥ - od jīvat, imiesłów teraźn. akt. („-ący”)
2.12.
jātu - partykuła wzmacniająca: w ogóle, kiedykolwiek,
bahu-vacana - liczba mnoga (termin gramatyczny)
2.13.
āha - 3sg. perf. od √ah „powiedział”
sati - L.sg. od sat (istniejący; istnienie; prawda)
2.14.
vijānataḥ - od vijānat, imiesłów teraźn. akt. na -ant
mātrā-sparśa - dotyk (od √spr̥ś) z atomem (jedno ze znaczeń mātrā: najmniejsza porcja materii), tj. kontakt z
obiektem zmysłowym, tj: percepcja
-dāḥ (w złożeniu) - końcówka -da (od √dā dawać) tworzy nomina agentis: -dawca
kaunteya - matronimikum (= przydomek po matce, Kunti) Ardźuny
apāya - odejście (od ap ā √i)
titikṣasva - desiderativum od √tij (wzbudzać, powodować) - „pragnąć zachować stałość”
ābhiḥ - od idam
mīyante - pass. od √mā wymierzać, wyznaczać
kārṣīḥ - od √kr̥ , 2sg. P injunktiwu (trybu zakazującego, tworzonego na formach aorystu)
2.15.
sahataḥ - od sahat, imiesłów teraźn. akt. na -ant od rdzenia √sah „móc, być silnym, znosić, przemagać”
śr̥ṇu - 2sg. imprv. P od √śru słuchać
vyathayanti - caus. od√vyath - powodować drżenie, pobudzać, niepokoić, dręczyć, etc.
cālayanti - caus. od √cal (=√car) - powodować poruszenie, poruszać
dvandva - tu jako przeciwieństwa (np. zimno i ciepło)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin