planowanie_indywidualnych_zajec.pdf

(139 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
PLANOWANIE I REALIZACJA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
PRZYSŁUGUJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM
POSIADAJĄCYMORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH
OGÓLNODOSTĘPNYCH LUB INTEGRACYJNYCH
Założenie ogólne
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada
2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie
w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228
poz. 1489) należy rozróżnić następujące kategorie uczniów / dzieci
wymagających stosowania w procesie kształcenia specjalnej organizacji
nauki i metod pracy dydaktycznej objętych kształceniem specjalnym :
niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie,
zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Kształcenie specjalne organizuje się dla uczniów niepełnosprawnych
wymienionych w § 2 ust. 1 pkt. 19 w/w rozporządzenia :
1. niesłyszących,
2. słabo słyszących,
3. niewidomych,
4. słabo widzących,
5. z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6. z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
7. z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
8. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
9. z niepełnosprawnościami sprzężonymi ( o występowaniu niepełnosprawności
sprzężonej wymienionej w § 2 ust. 1 pkt. 9. rozporządzenia mówimy
w przypadku gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego poradnia
psychologicznopedagogiczna wskaże występowanie u ucznia co najmniej
dwóch niepełnosprawności) posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologicznopedagogiczną.
W myśl obecnie obowiązujących rozporządzeń przez określenie „uczniowie
niepełnosprawni” należy rozumieć uczniów, dla których poradnia wydała orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego.
882679703.003.png
PLANOWANIE I REALIZACJA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
PRZYSŁUGUJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM
POSIADAJĄCYMORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH
OGÓLNODOSTĘPNYCH LUB INTEGRACYJNYCH
Uczeń niepełnosprawny to taki, który ma specjalne potrzeby
zdrowotne i edukacyjne z powodu choroby, uszkodzenia i dysfunkcji niektórych
organów ciała, czy zaburzenia jednej lub więcej sfer rozwoju.
Ze względu na specjalne potrzeby zdrowotne należy dziecko objąć odpowiednio
sprofilowaną rehabilitacją, ze względu na jego specjalne potrzeby edukacyjne należy
zapewnić mu warunki i metody edukacji specjalnej (Encyklopedia pedagogiczna XXI
wieku, 2003 r., t. I, s.895).
W ujęciu Światowej Organizacji Zdrowia „dzieckiem niepełnosprawnym jest
takie dziecko, które bez specjalnych ulg i specjalnej pomocy z zewnątrz jest
długotrwałe, całkowicie lub w znacznym stopniu niezdolne do uczestnictwa w grupie
normalnie rozwiniętych i zdrowych rówieśników”.
W przypadku uczniów niepełnosprawnych podejmuje się działania
o charakterze rewalidacyjnym.
Rewalidacja oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności. Jest
procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę
teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną w celu usprawniania
zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
Rewalidacja indywidualna – interwencja, specjalna pomoc pedagogiczna
i wychowawcza dla uczniów z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju zmierzająca
do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej
i emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych
dziecka.
Rewalidacja indywidualna jest to ogół działań, które podejmuje się, aby
pomóc dziecku niepełnosprawnemu osiągnąć najwyższy z możliwych dla niego
poziom funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W czasie pracy z dzieckiem
niepełnosprawnym wszystkie działania mają na celu doskonalenie funkcji
niezaburzonych oraz optymalne usprawnianie tych, w których wystąpiły dysfunkcje.
Rewalidacja indywidualna jest blokiem zajęć wspomagających rozwój
dziecka: zajęć rozwijających, kompensacyjnych, usprawniających.
 
PLANOWANIE I REALIZACJA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
PRZYSŁUGUJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM
POSIADAJĄCYMORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH
OGÓLNODOSTĘPNYCH LUB INTEGRACYJNYCH
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych: *
·
optymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i
fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone,
·
optymalne korygowanie funkcji zaburzonych, defektów i zniekształceń,
·
kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie,
·
dynamizowanie rozwoju (stymulowanie).
I. Podstawa prawna organizacji zajęć specjalistycznych oraz innych
zajęć dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego
·
rozporządzenie MENiS z dnia 21 maja 2001 r . w sprawie ramowych
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz.
624 z póź. zmianami),
·
rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych
planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15 poz. 142 z 2002 r.),
·
rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach, placówkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1487 z 2010 r.),
·
rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228
poz. 1490 z 2010 r.)
882679703.004.png 882679703.005.png
 
PLANOWANIE I REALIZACJA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
PRZYSŁUGUJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM
POSIADAJĄCYMORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH
OGÓLNODOSTĘPNYCH LUB INTEGRACYJNYCH
II. Realizacja zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć z dziećmi
i młodzieżą niepełnosprawną
Przydzielenie dodatkowych godzin na prowadzenie indywidualnych
zajęć z uczniami niepełnosprawnymi wynika z § 2 ust. 10 rozporządzenia
MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania
w szkołach publicznych: „Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej,
w uzgodnieniu z organem prowadzącym przydziela dodatkowe godziny na
prowadzenie
indywidualnych
zajęć
rewalidacyjnych
z
uczniami
niepełnosprawnymi” , tj. posiadającymi aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego.
Zapewnienie organizowania zajęć wynika również z rozporządzenia MEN
z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia,
wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych
społecznie
w
przedszkolach,
szkołach
i
oddziałach
ogólnodostępnych
lub
integracyjnych. Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia przedszkola, szkoły
i oddziały zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej :
pkt. 3 „ zajęcia specjalistyczne , o których mowa w przepisach w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach”,
pkt. 4 „ inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności
zajęcia rewalidacyjne ” .
Rozporządzenie nakłada na przedszkola i szkoły obowiązek
prowadzenia
zajęć
specjalistycznych
(korekcyjnokompensacyjnych,
logopedycznych
oraz
innych
zajęć
o
charakterze
terapeutycznym) zajęć
rewalidacyjnych oraz zajęć innego rodzaju , odpowiednich ze względu na
indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe uczniów oraz ich indywidualne
możliwości psychofizyczne.
Powyższe rozporządzenie umożliwia organizowanie zajęć rewalidacyjnych dla
wszystkich uczniów niepełnosprawnych, których rodzice lub prawni opiekunowie
wnioskowali o takie zajęcia.
882679703.001.png
PLANOWANIE I REALIZACJA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ
PRZYSŁUGUJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM
POSIADAJĄCYMORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH
OGÓLNODOSTĘPNYCH LUB INTEGRACYJNYCH
Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z zaleceniami poradni. Według
przepisów oświatowych obowiązek zorganizowania zajęć , będących integralną
częścią kształcenia specjalnego, spoczywa na dyrektorze przedszkola, szkoły
lub placówki, do której uczeń uczęszcza (ogólnodostępnej, integracyjnej). Jednakże
niezbędnym do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego jest pisemny wniosek rodziców.
Ramowe plany nauczania nie określają tygodniowej liczby godzin zajęć dla
ucznia niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej.
Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym,
przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie zajęć
z
uczniami
niepełnosprawnymi, stosownie do potrzeb dziecka.
Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 21 maja
2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz
publicznych szkół określony jest jedynie czas trwania zajęć rewalidacyjnych
w przedszkolu, który powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci,
i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 34 lat – około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 56 lat – około 30 minut
Zajęcia te w przedszkolach są prowadzone dodatkowo, na wniosek rodziców
(prawnych opiekunów).
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia MENiS z dnia 12 lutego 2002r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów
niepełnosprawnych,
w
zależności
od
rodzaju
i
stopnia
niepełnosprawności uczniów, następujące zajęcia rewalidacyjne :
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki
języka
migowego
lub
innych
alternatywnych
metod
komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji.
882679703.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin