Wykład 6
Mimansa i wedanta – szkoły ortodoksyjne
· Tradycja gramatyki i egzegezy Wed (od IV w. p.n.e.)
· Cel: umacniać znaczenie ortodoksyjnych praktyk i poglądów
· Od V w. n.e. – na tym tle powstaje:
© - mimansa (purvamimansa – m. pierwotną – odnosi się głównie do hymnów indyjskich)
© - wedanta (uttaramimamnsa – m. późniejsza – odnosi się do upaniszad)
Bhartrhari
· Gramatyk – V w. n.e.
· Impuls dla rozwoju obu darśan
Poglądy:
© Zrozumienie związku sanskrytu z rzeczywistością = drogą do wyzwolenia
Ø Badanie języka Wed daje wiedzę o brahmanie
© Dlaczego? Język (sanskryt) to „dźwięk wszechświata” – świat się w nim sam wypowiada (myślenie i język to coś czego człowiek używa i w ten sposób służy rzeczywistości)
Ø Świat podtrzymywany przez dźwięki wydawane podczas spełniania rytualnych ofiar (wtedy dokonuje się ……………… rzeczywistości)
Ø Cel: wgląd w ów mistyczny dźwięk
Mimansa:
· Dosłownie: „dociekanie”, „namysł”, „badanie”
· Objaśnianie przedmiotów i aktów rytuału
· Badanie dhamy i wyrażanie autorytetu Wed
© Dharma (prawd, porządek rzeczywistoći) wyraża się w wezwaniu wedyjskim
· Waga aktu rytualnego
© Jego owoce czekają człowieka w przyszłości (często w kolejnym życiu)
© Apurwa – tajemniczy byt trwający od czasu ofiary do zaistnienia jej owocu (mechanizm, a nie boża „odpłata”)
© Wyzwanie tylko poprzez bezinteresowne (wolne od pożądania pozytywnych skutków) spełnianie aktów rytualnych – cel: stan czystej świadomości (bez postrzeżeń)
Wedanta
· Weda + anta = wiedza + koniec (cel)
· Rozważa na podstawie uponiszad (głównie) byt ostateczny (brahman) i jego stosunek do świata
· Wspólne założenie: manizm („nie” dla samkhi)
· Wiele szkół. Dwa zasadnicze nurty:
© Adwajtawedanta – wedanta nieswoista
Ø Tylko brahman jest bytem, więc wszytko poza nim jest pozorne. Brahman nie ma żadnych celów (nirguna – brahman) – wedanta nieteistyczna
Ø Świat przejwaiwany nie jest żadną formą Brahmana
© Wedanta Teistyczna
Ø Brahman ma cechy (saguna – brahman), świat widziany nie jest pozorem, jest realną formą Brahmana.
Adwajtawedanta
· 3 najważniejsze szkoły
© Sz. Gaudapady
© Sz. Mamdanamis’ry
© Sz. Śankary
· Cechy wspólne:
© Ogólnoindyjskie. Cel: mokoza. Wyzwolenie z wędrówki (narodziny, starzenie się, śmierć). Powód: znurzenie uwięzenie (w wędrówce) skutkiem niewiedzy
© Atman („dno duszy”) nie jest nie jest zniewolony, jest jednym z brahmanem.
© Nieznane źródło niewiedzy (ona nie ma początku)
© Patrząc na Jedność widzimy wielość (przykład sznura i węża), doświadczenie wielości jest jednak realne
© Wiedza przchodzi nagle (bez zasługi)
© Stopniowanie (nie) prawd w celu naprowadzenia na wiedzę
© Atman wyzwolony z pozoru wielości = głęboki sen bez marzeń sennych (szczupki!?!?), tu jedność z Brahmanem (dotknięcie bytu) – dowód: budizmy się radośni i wypoczęci
Adwajta Śankary
· Zmiana jest pozorna – brahman jest niezmienny > skutek nie oznacza żadnej rzeczywistej zmiany
· Brahman utożsamiany z podmiotowością, świat wielości z przedmiotowością
· Wielość to tylko (pozornie) manifestowanie jedności
· Ale wielość to nie fałsz, tylko rzeczywistość konwencjonalna – w przeciwieństwie do rzeczywistości absolutnej
· Broni rzeczywistości konwencjonalnej, bo w niej powstały Wedy
· Teizm Ankary (nirwanę utożsamia z osobowym Bogiem0
· Daksana (???) najbardziej znana na zachodzie („wyeksportowana” jako synonim „hinduizmu” 1893 światowy Kongres Religii w Chicago)
Wedanta teistyczna (obok z lewej napisane „nie wymaga”)
Szkoły:
· dwajta Madhwy
· Wallabhy
· Ramanudży
Wedanta Ramanudży
· Jedność brahmana to wewnętrzna relacja zróżnicowania między brahmanem – Bogiem i jednostkową jaźnią, czyli czcicielem
· Jednośc „zróżnicowana” lub „rozwijająca się”
· Przykład: jak róża naznaczona jest barwą, tak brahman naznaczony jest jaźniami (róża nie istnieje bez barwy, tak samo jak brahman bez jaźni)
· Róża bez odrębności (jako istota jedności)
· Brahman nie jest nirguna, ale sarguna (nie jest niezróżnicowany ale zróżnicowany)
· Świat empiryczny jest realną przemianą brahmana, nie jest więc pozorem
· Świat empiryczny i dusze są ciałem brahmana
c.d.
· 4 stany duszy: jawa, marzenia senne, głęboki sen, wyzwolenie
© Głęboki sen (saszupta) to nie rozpłynięcie się duszy. Indywidualność tu nie znika! – jest niepodzielną monadą (dusza jako „tu i teraz” brahmana).
© Tak samo w moksza dusza nie traci jednostkowości – inaczej wyzwolenie to byłoby zagłada (a tej nikt nie pragnie). Dusza wyzwolona zachowuje świadomość i poczucie szczęścia. Jest odrębną osobą.
© Drogą do wyzwolenia są czyny spełniane z miłości do boga
© Jest to filozofia najbardziej reprezentatywną dla dzisiejszego hinduizmu
Wykład 7
BUDDYZM
Budda
· Siddharta Gotama
· Żył w VI lub V w. p.n.e.
· Tradycyjna data urodzenia 544 r.
· „naukowa” data urodzenia 485 r.
· Miejsce urodzin kapilawastu (pogranicze Indii i Nepalu)
· Postać historyczna – biografia legendarna
Punkt wyjścia
· Podstawowy impuls: zrozumiec ludzka tradycję
© Dlaczego jest w niej tyle cierpienia – choroba, starość, śmierć
© Czy i jak można się z tego uwlnoć
· Wątki pan indyjskie
© Niewiedza jako czynnik podtrzymujący cykl odradzania się
© Wiedza pozwala zatrzymać cykl narodzin
© Karmon
© Dutha
Budda, czyli „przebudzony”
· Trzy wglądy osiągnięte przez Buddę
© Poznawanie swych poprzednich wcieleń
© Poznanie przyczyn odradzania się innych istot
© Ogólnie poznanie czynników warunkujących odradzanie się i sposobu ich wykorzenienia
· Pożądanie przyjemności
· Pęd samozachowawczy
· Wyznawanie dogmatycznych poglądów (niewiedza)
· Cel: wygasić pożądanie, powstrzymać się od wszelkich metafizycznych, niemożliwych do udowodnienia „twierdzeń”
„4 szlachetne prawdy”
1. Ludzkie istnienie to dukha
2. Źródłem dukha jest pragnienie i pożądanie. Wszystko czego pragniemy, przemija. Pragnienie podtrzymywania przemijających dóbr podsyca niespełnienie, a zarazem pęd życia jako cyklu narodzin.
3. Możliwe jest ustanie dukha czyli nirwana. Wygaśnięcie (ustanie pragnienia podsycającego trwanie = niespełnienie).
4. Nirwanę osiąga się podążając ośmioraką ścieżką (pogląd, intencja, mowa, działanie, sposób życia itp.)
„Zależne powstawanie”
· nie ma istnienia ani nieistnienia. Jest stawanie
· zasadą stawania jest uwarunkowanie i zależność
© wszystko jest Anetta (annatom) – „bezjaźniowe”, czyli nietrwałe, regionalne
· Polemika z tradycją Upaniszad, twierdząca, że:
© U podłoża zmienności jest niezmienny Brachman - atman
© Wyzwolenie to poznanie tego wiecznego, niezmiennego bytu
© Budda: jedyne wyzwolenie to poznanie, że wszystko czego doświadczamy jest stawaniem się
Podsumowanie:
· Metafizyczny agnostycyzm Buddy
© Od pytania o naturę bytu do kwestii doświadczenia
© „zrozumieć zależne powstawanie oznacza, że człowiek nie zadaje więcej pytań o istnienie jaźni (…) pytań w rodzaju: czy to jest, czy tego nie ma?”
· Jeden z aspektów – „drogi środka”
© Unikanie skrajności w życiu praktycznym (niepowściągliwość i skrajny ascetyzm)
© Życzliwy dystans do życia społecznego i jego struktur
© Powstrzymać się od tez o podłożu stawania się, czyli o istnieniu albo nieistnieniu
Wykład 8
Odmiany myśli buddyjskiej
· 18 szkół budyzmu (IV p.n.e – IV n.e.)
· Okres przedmahajanistyczny (np. buddyzm Kijany) Szkoła therawady – jedyna do dziś istniejąca
· Mahajana (1 w. p.n.e.) – m...
bayaye