Gałczyński K. I., Wybór poezji (opracowanie).doc

(60 KB) Pobierz

I.        BIOGRAFIA K. I. GAŁCZYŃSKIEGO

 

Ø      Urodzony w Warszawie 1905 roku

Ø      Syn Konstantego; jego bratem był Zenon, któremu poświęcił jeden ze swoich wierszy „Na śmierć braciszka” oraz „Przed zapaleniem choinki”

Ø      W roku 1914 zostali ewakuowani do Moskwy, gdzie Konstanty zaczyna tworzyć pierwsze wiersze

Ø      Uczył się w Szkole Komitetu Polskiego w Moskwie

Ø      4 lata później wracają do Warszewy, gdzie K. uczy się w szkole Giżyckiego

Ø      Pierwszy utwór, „Szturm”, pochodzi z 1923 roku, został wydrukowany w „Rzeczpospolitej”

Ø      Studiował na UW filologię klasyczną i angielską, ale ich nie ukończył

Ø      Drukuje w „Twórczość Młodej Polski” i „Smok” swe pierwsze wiersze: „Tum”, „Pomysły”, „Lunatyk”

Ø      Przyjaciele poety to: Aleksander Maliszewski, Stanisław Maria Saliński

Ø      W 1926 roku zmarł jego ojciec – kompleks ojcostwa widoczny w wielu utworach poety

Ø      Współpracował z „Cyrulikiem Warszawskim”

Ø      Napisał powieść „Porfirion Osiełek, czyli Klub Świętokradców”

Ø      Został powołany do służby wojskowej w szkole podchorążych, skąd zostaje karnie wydalony do Berezy Kartuskiej jako zwykły żołnierz; służbę pełni do połowy 1928 roku

Ø      Potem przyłączył się do Kwadrygów (grupa poetycka; założona przez Stanisława Dobrowolskiego; wychodziło czasopismo o tym samym tytule); jego pierwszy wiersz tutaj to „Zaręczyny Johna Keatsa”

Ø      Program artystyczny: żądanie poezji uspołecznionej, poezji pracy, dostępnej szerokim kręgom czytelników; występowali przeciwko Skamandrytom i Awangardzistom; roczna działalność

Ø      Poeta przyłączył się do nich, aby pozyskać trybunę poetycką

Ø      Pierwszy wieczór poetycki K. miał miejsce w 1929 roku w Klubie Artystycznym

Ø      Rok później ożenił się z Natalią Awałow; jego matka ożeniła się z Czechem i wyjechała do Czechosłowacji, dlatego poeta tak polubił ten kraj w swoich wierszach

Ø      Pracował jako urzędnik cenzury

Ø      W wierszach pojawia się „nuta rodzinna” charakterystyczna dla jego poezji; napisał wtedy „Pieśń cherubińską”

Ø      W 1931 roku wyjechał na placówkę konsularną do Berlina; powstaje wtedy „Bal u Salomona”, „Trzej królowie”, „Książka o mojej żonie”, „Muzeum Williamsa” – zaginęły

Ø      Dwa lata później wrócił do Warszawy rezygnując z tej pracy, ale rok później wyjeżdża do Wilna: swoje wiersze drukował w prasie wileńskiej, krakowskiej i warszawskiej

Ø      Wydaje poemat „Ludowa zabawa”

Ø      Nawiązuje współprace z Hanka Ordonówną, dla której napisał „Buty szewca Szymona”

Ø      W 1936 roku poeta zostaje ojcem i wówczas rozpoczyna współprace z „Prosto z Mostu”

Ø      Wypowiedzi programowe należą do rzadkości (jedyne takie utwory to „Prosto z mostu” i „List do przyjaciół”)

Ø      W 1937 roku w powyższym czasopiśmie wydaje „Utwory poetyckie”; dostał nagrodę czytelników „Prosto z Mostu”

Ø      Przed wojną (1939) powstaje „Noctes Aninenses” i umiera matka poety w Pradze

Ø      17 września dostał się do niewoli; powstaje wtedy „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” i „Sen żołnierza”; w 1941 roku zostaje przewieziony do obozu w Altengrabow pod Magdeburgiem, tam napisał: „List jeńca”, „Srebrna akacja” i „Dzika róża”, zaprzyjaźnił się z Johnem Burtonem i wspomniał go w wierszu „Kolczyki Izoldy”

Ø      Po wojnie podróżował po Europie, w Paryżu powstał szkic do „Notatek z nieudanych rekolekcji paryskich” (powrócić do kraju czy nie?); jednak powrócił i zamieszkał w Krakowie przy ulicy Krupniczej 22

Ø      Zaczął współprace z „Przekrojem”, powstają pierwsze „Zielone gęsi” i „Listy z fiołkiem”; występuje w teatrzyku „Siedem Kotów” recytując swoje wiersze

Ø      Napisał „Zaczarowana dorożkę” i „Kolczyki Izoldy”

Ø      Drukuje w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrodzeniu”, „Szpilkach”

Ø      W latach 1946-47 miały miejsce jego największe sukcesy; rozpoczyna cykl wyjazdów autorskich

Ø      Przenosi się z rodziną do Szczecina, gdzie poeta ma zawał serca i przewożą go do Warszawy; tam mieszka od te pory

Ø      Podróżował do Moskwy i Czechosłowacji, a także do Nieborowa, gdzie wpada na pomysł napisania „Niobe”

Ø      Ukazują się dwa tomiki poetyckie: „Zaczarowana dorożka” oraz „Ślubne obrączki

Ø      W 1950 roku odbywa się warszawski zjazd Związku Literatów Polskich; atakuje go Adam Ważyk w referacie programowym, dlatego z „Przekroju” zostaje usunięta „Zielona gęś”; w jego obronie staje Hieronim Michalski na kolejnym zjeździe ZLP

Ø      Przenosi się na Mazury (1950), gdzie powstaje poemat „Kronika olsztyńska” oraz „Niobe”

Ø      Napisał poemat „Wit Stwosz”

Ø      Ma kolejny zawał serca

Ø      Ostanie jego utwory powstały 1 1952 roku w Pradze „Pieśni” oraz „Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogordu”

Ø      Zmarł nagle 6 grudnia 1953 roku; został pochowany na Powązkach

 

II.      GAŁCZYŃSKIEGO LEGENDA OSOBOWOŚCI

 

Ø      Autokreacja

Ø      „poeta wśród świata”

Ø      Bunt przeciw ustabilizowanemu społeczeństwu

Ø      Mówi się, że poezja K. przed wojną jest poezją samotnika

Ø      Można go nazwać poetą – cyganem, szarlatanem, błaznem

Ø      Połączenie drwiny i powagi, postulat traktowania sztuki jako zabawy

Ø      K. demonstruje postawę cyganerii w swoich utworach

Ø      K. powoływał się na Rimbauda, ponieważ był buntownikiem, skłóconym ze światem, indywidualista uznającym w pierwszym rzędzie władzę poezji

Ø      Deklaracje liryczne składające się na wizerunek cygańskiego poety są bardzo ogólnikowe, rządzi nimi przede wszystkim emocja i nastrój chwili

Ø      Świat lirycznej tajemnicy, zostaje przeciwstawiony codziennemu porządkowi („Muzie nóżki całuję”); napiętnowane są dążeniem do ucieczki od codzienności

Ø      Postawa dekadenta, była niewystarczająca dla poety

Ø      Użyteczność, utylitaryzm

Ø        Nie zrezygnował z humorystycznego dystansu, dowcipu

Ø      Ukazywał najbardziej realną, dotykalną rzeczywistość a konkluzja odwoływała się do skomplikowanej sfery przeżyć sentymentalnych

Ø      Dążenie do zrównania sielankowego świata poety ze światem prostych ludzi przybiera na sile w poezji powojennej

Ø      W „Niobe” oraz „Wit Stwosz” poeta nie ukrywa realnego tła i miejsca swoich przeżyć, ale udostępnia je swym odbiorcą

Ø      Zabieg odrealnienia, czyli re4zygnacja z rekwizytów życia codziennego

Ø      Motyw ucieczki do raju, zmienia nazwy mitycznych krajów; kraje prawdziwe mieszają się z fantastycznymi, lecz wszystkie oznaczają to samo: rzeczywistość, której poeta nie przeżył, nie doznał

Ø      Fantastyczny kraj poety to królestwo doskonałych, idealnych uczuć, które trudno spotkać w rzeczywistości

Ø      Dążenie do odnalezienia prostoty, doskonałości

Ø      Pozorny dekadent, poeta zafascynowany rzeczywistością

Ø      Wiersze miłosne odznaczają się brakiem erotyzmu; relacjonują stany uczuciowe wciąż się powtarzające, utrzymane w tonacji sentymentalno – dziecinnej („O naszym gospodarstwie”)

Ø      Motyw poety – rzemieślnika, artysty – rzemieślnika, wykonujący swój zawód również dla zarobku

 

III.    PROBLEMATYKA I FUNKCJE SPOŁECZNE GROTESKI GAŁCZYŃSKIEGO

 

Ø      Przewidywanie kataklizmu zmienia się w pewność

Ø      Grupa, do której należał K. zadawała sobie pytania dotyczące moralności historii: nieodwracalność dziejów, niszczący wpływ czasu na jednostkę

Ø      Poczucie zagrożenia jednostki tworzy charakterystyczną sytuację obrony indywiduum przed niebezpieczeństwami, które tłumią autentyczność przeżyć duchowych

Ø      Pojawia się nuta filozoficznej rozterki odwołuje się do argumentacji charakterystycznej dla wszelkich pokoleń wstępujących w literaturę, znanej jako podstawowa forma buntu i niezgody na konwenanse i skostniałość starszej generacji

Ø      Konflikt ojciec – syn

Ø      Poeta drwi ze swoich poprzedników i ich zdobyczy poetyckich (szczególnie skamandryckich)

Ø      Styl K. jest zjawiskiem pojedynczym nie tak jako u Czechowicza

Ø      Pojawiają się nieliczne elementy katastrofizmu

Ø      Stworzył program poetycki, szukają i odnajdując w grotesce poetyckiej wyraz osobowości twórczej i formułę niezależności

Ø      Liryka sentymentalna miała mu zdobyć czytelnika i zaspokoić es kapiczne dążenia samego Gałczyńskiego

Ø      Poprzez wiersz typu groteskowego wypowiadała się jego pasja demaskatorska, specjalnego rodzaju dydaktyzm, moralizatorstwo

Ø      Uważał, że powinien poprawiać i normować świat codzienny

Ø      Poetyka absurdu i nonsensu ma ochronić poetę przez rzeczywistością, której nie da się opanować, ujarzmić, wydrwić i ośmieszyć, która nie poddaje się żadnym zdroworozsądkowym i racjonalnym argumentom

Ø      Grotesce mógł nadawać funkcje satyryczne

Ø      Ukazywał śmieszność i absurdalność schematycznych czynności życiowych

Ø      Stwierdzenie o niepełności, niedoskonałości istnienia

Ø      Zaspokajał żądania czytelników

Ø      Postawa antymodernistyczna

Ø      Makabryczny i zaskakujący humor („Zielone Gęsi”)

Ø      Wizje tragiczne pojawiają się także w twórczości groteskowej

Ø      Dopuszcza się pewien dystans do interpretacji świata

Ø      „Koniec świata”: złączone zostały zarówno przeczucia katastroficzne jak i propozycja ich przełamania

Ø      na groteskowy rozdział poezji składa się: problem intelektualizmu i związany z nim wizerunek inteligenckiej kultury oraz opis sytuacji na rynku literackim

Ø      problem nowoczesnego, dojrzałego polskiego inteligenta, będącego typowym produktem swojej epoki

Ø      problem bezrobotnego inteligenta

Ø      problem pozycji elity intelektualnej

Ø      poeta pragnie odseparować się od norm kulturowych, które stanowiły własność wykształconego inteligenta polskiego („Ludowa zabawa”)

Ø      tendencja do autokompromitacji

Ø      inteligent jest dla Gałczyńskiego przedstawicielem „tęskniącej nacji”, „ginącej klasy”

Ø      przeciwstawił inteligentowi jego pozytywny kontrast, upodobanie inteligenta do estetycznej nowoczesności zestawione zostało z kultem brzydoty i pospolitości

Ø      gloryfikowanie jarmarków, ludowych zabaw

Ø      „Zielone Gęsi”: zwrot do publiczności, dydaktyzm, humor, przedłużenie ataków na inteligencję; funkcja moralizatorska i prosocjalistyczna, naznaczone ambiwalencją, dwojakim widzeniem świata; bajki z morałem, próbuje pewnych kontynuacji cech oświeceniowej bajki, wplatając w to spektakl teatralny; prowokuje porównania; teatr absurdu tło obyczajowe, aktualne aluzje SA ważnym elementem; miał być to teatr oparty na parodii; zależny mu na formule zjawiska,  umowności niż na konkretyzacji; mechanizm kukiełki to mechanizm umowny

Ø      Cechy dramatu jako gatunku przedostają się do poezji; często ich podstawę stanowi dialog, powodujący dynamizację wiersza

Ø      Marzył o napisaniu komedii

Ø      Był satyrykiem i dydaktykiem

Ø      Realizuje postulaty stawiane literaturze w latach 50.

Ø      Groteska przedwojenna ustępuje miejsca satyrze

Ø      Nazywał się wówczas „Trembeckim demokracji”; chciał publiczność bawić śmiechem

Ø      Jego satyra bywa schematyczna i deklaratywna; zbliża się do liryki popularnej i sentymentalnej; apelował do wspólnych uczuć, do honoru i poczucia obywatelskiego

Ø      Powojenna twórczość satyryczna reprezentuje połączenie dowcipu nonsensownego z zamierzeniem wyraźnie dydaktycznym; szopka satyryczna

Ø      Kontynuował humor wzorowany na skamandryckim „pure - nonsense”; poprzestawała na słownikowej zabawie („Lisy z fiołkiem”)

Ø      Przystosowanie się do nowych wymagań stawianych literaturze i pisarzom

 

IV.   GAŁCZYNSKI WOBEC TTRADYCJI I WZORÓW LITERACKICH

Ø      Ucodziennienie języka poetyckiego,

Ø      Wprowadzenie do wiersza tematyki powszechnej

Ø      Odwoływanie się do określonych wzorców kulturowych

Ø      Zerwanie z impresjonizmem modernistycznym na rzecz nastrojów optymistycznych i witalistycznych

Ø      Odwołania typu klasycznego przeważały

Ø      Tęsknota do stabilności świata staje się programem poetyckim

Ø      Poszukuje uniwersalnej normy postępowania twórczego

Ø      Waha się pomiędzy parodią a aprobatą

Ø      Z Kochanowskiego wywodzi  się sielankowa nuta w opisach krajobrazów nie zmienionych ani symbolicznym, ani nadrealistycznym przetworzeniem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin