Karta Ziemi.doc

(284 KB) Pobierz
Karta Ziemi - Agenda 21
Karta Ziemi - Agenda 21. Marks w zielonej kominiarce.
prisonplanet.pl 
Polska 
2011-01-26

Polityka

Karta ziemi. Została stworzona przez niezależną Komisję Karty Ziemi, która została powołana jako kontynuacja Szczytu Ziemi w 1992 r. w celu stworzenia globalnego uzgodnionego stanowiska co do wartości i zasad zrównoważonego rozwoju. Dokument został opracowany w ciągu prawie dziesięciu lat poprzez szeroko zakrojony proces konsultacji międzynarodowych, przy których pracowało prawie 5000 osób. Karta ma zostać oficjalnie zatwierdzona przez tysiące organizacji, w tym UNESCO i IUCN (Światowa Unia Ochrony Przyrody). Więcej informacji na www.EarthCharter.org. 

Autorzy: Od lewej, Michaił Gorbaczow, Maurice Strong, Steven C. Rockefeller 



Poniżej prezentujemy przetłumaczony oryginalny tekst “Karty ziemi”. Wersja angielska znajduje się pod tym linkiem LINK.

KARTA ZIEMI:
Znajdujemy się w krytycznej chwili w historii Ziemi, w czasie, gdy ludzkość musi wybrać swoją przyszłość. Jako że świat staje się coraz bardziej współzależny i wrażliwy, przyszłość wskazuje na wielkie niebezpieczeństwo, jak również na wielkie obietnice. Aby iść naprzód, musimy uznać, iż pośrodku wspaniałej różnorodności kultur i form życia stanowimy jedną rodzinę ludzką i jedną wspólnotę Ziemską ze wspólnym przeznaczeniem. Musimy zjednoczyć się, aby wydać na świat zrównoważone społeczeństwo globalne, oparte na poszanowaniu przyrody, uniwersalnych prawach ludzkich, sprawiedliwości ekonomicznej i kulturze pokoju. Aby to osiągnąć, koniecznym jest abyśmy jako mieszkańcy Ziemi zadeklarowali naszą odpowiedzialność za pozostałych, za większe społeczności i za przyszłe pokolenia.

Ziemia, nasz dom: Ludzkość jest częścią ogromnego ewoluującego wszechświata. Ziemia, nasz dom, zamieszkana jest przez unikatową, społeczność życia. Siły przyrody powodują, iż istnienie jest wymagającą i jednocześnie niepewną przygodą, jednakże Ziemia przewidziała te warunki jako niezbędne do ewolucji życia. Prężność społeczności życia i pomyślność ludzkości zależy od zachowania zdrowej biosfery ze wszystkimi jej systemami ekologicznymi, bogactwem roślin i zwierząt, żyznymi glebami, czystymi wodami i powietrzem. Globalne środowisko ze swoimi skończonymi zasobami jest wspólną troską wszystkich ludzi. Ochrona witalności, zróżnicowania i piękna Ziemi jest uświęconym celem.

Globalna sytuacja: Dominujące wzorce produkcji i konsumpcji są przyczyną dewastacji środowiska, wyczerpywania się zasobów, a także masowego wymierania gatunków. Wspólnoty zostały osłabione. Korzyści płynące z rozwoju nie są dzielone sprawiedliwie i przepaść między bogatymi a ubogimi powiększa się. Niesprawiedliwość, ubóstwo, ignorancja i konflikty zbrojne są powszechne i są przyczyną wielkiego cierpienia. Bezprecedensowy wzrost populacji ludzkiej przeciąża ekologiczne i społeczne systemy. Fundamenty globalnego bezpieczeństwa są zagrożone. Tendencje te są niebezpieczne, ale nie do uniknięcia.

Przyszłe wyzwania: Wybór pomiędzy formą światowego partnerstwa w celu opieki Ziemią a ryzykiem zagłady/zniszczenia nas samych i różnorodności życia, należy do nas. Potrzebne są fundamentalne zmiany w naszych systemach wartości, instytucji i sposobie życia. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że kiedy podstawowe potrzeby człowieka zostają spełnione, ludzki rozwój powinien oprzeć się na samorozwoju a nie na wzroście posiadanych dóbr. Mamy wiedzę i technologię aby zapewnić dobra dla wszystkich i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. Powstawanie globalnego społeczeństwa obywatelskiego daje nam nowe możliwości, aby budować bardziej demokratyczny i humanitarny świat. Nasze ekologiczne, ekonomiczne, polityczne, społeczne i duchowe wyzwania są ze sobą powiązane i razem możemy ukształtować wspólne rozwiązania.

Uniwersalna odpowiedzialność: Aby zrealizować te dążenia, musimy zdecydować się na życie w poczuciu uniwersalnej odpowiedzialności, identyfikując się z całą wspólnotą Ziemi, jak i naszymi lokalnymi społecznościami. Jesteśmy jednocześnie obywatelami różnych narodów jak i też obywatelami jednego świata, w którym lokalne i globalne problemy są połączone. Każdy dzieli odpowiedzialność za obecne i przyszłe dobro ludzkiej rodziny i żyjącego świata. Duch ludzkiej solidarności i pokrewieństwa z całym życiem na ziemi, umacnia się gdy żyjemy w szacunku dla tajemnicy bytu, wdzięczności za dar życia i pokorze dotyczącej miejsca człowieka w przyrodzie. Pilnie potrzebujemy wspólnej wizji podstawowych wartości, które stanowić będą etyczny fundament dla powstającej światowej społeczności. Dlatego w nadziei razem, stwierdzamy następujące zasady współzależności dla zrównoważonego stylu życia, który powinien być wspólnym standardem do oceny i ukierunkowania, zachowań wszystkich osób, organizacji, firm, rządów i instytucji międzynarodowych.

Zasady Karty Ziemi 
I - Szacunek i opieka nad całą wspólnotą życia:
1. Szacunek dla Ziemi i życie w całej jego różnorodności. A. Uznanie faktu, że wszystkie istoty są współzależne i każda forma życia, jest wartościowa bez względu na jej wartość dla człowieka.  B. Potwierdzenie wiary w przyrodzoną godności wszystkich istot ludzkich oraz intelektualny, artystyczny, etyczny i duchowy potencjał ludzkości.
2. Troska o wspólnotę życia wraz ze zrozumieniem, współczuciem i miłością. A. Przyjęcie, że z prawa do posiadania, zarządzania i wykorzystania zasobów naturalnych zobowiązują do zapobiegania szkód dla środowiska naturalnego i ochrony praw ludzi. B. Potwierdzenie, że wraz z większą swobodą, wiedzą i mocą, przychodzi większa odpowiedzialności w promowaniu wspólnego dobra.
3. Budowanie społeczeństw demokratycznych, które są po prostu, współuczestniczące, zrównoważone i pokojowe. A. Zagwarantowanie, że wspólnoty na wszystkich poziomach zapewniają respektowanie praw człowieka i podstawowych wolności oraz możliwość realizacji swojego pełnego potencjału. B. Promowanie społecznej i ekonomicznej sprawiedliwości, umożliwiając wszystkim osiągnięcie bezpiecznego i znaczącego źródła utrzymania, które jest odpowiedzialne ekologicznie.
4. Zabezpieczenie darów i piękna Ziemi dla obecnych i przyszłych pokoleń. A. Uznanie, że swoboda działania każdego pokolenia jest określona poprzez potrzeby przyszłych pokoleń. B. Transmisja do przyszłych pokoleń, wartości, tradycji i instytucji, które wspierają długoterminowy rozkwit społeczności Ziemi środowiska i zdrowia człowieka. 

W celu realizacji tych czterech ogólnych zobowiązań, konieczne jest:
II - Ekologiczna integralność:
5. Ochrona i przywrócenie integralności systemów ekologicznych Ziemi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na różnorodność biologiczną i naturalne procesy utrzymujące życie. A. Przyjęcie na wszystkich poziomach planów zrównoważonego rozwoju i przepisów, które czynią z ochrony i odnowy środowiska i integralną część wszystkich inicjatywy na rzecz rozwoju. B. Określenie i ochrona żywotnej przyrody i rezerwatów biosfery, w tym dzikich terenów i obszarów morskich, w celu ochrony Ziemi i jej systemów podtrzymujących życie, zachowania bioróżnorodności i zachowania naszego dziedzictwa naturalnego. C. Wspieranie odbudowy zagrożonych gatunków i ekosystemów. D. Kontrola i zwalczanie obcych lub genetycznie zmodyfikowanych organizmów szkodliwych dla rodzimych gatunków i środowiska, oraz zapobieganie wprowadzeniu takich szkodliwych organizmów. E. Zarządzanie wykorzystaniem zasobów odnawialnych, takich jak woda, gleba, produkty leśne, i życie morskie w sposób, który nie może przekraczać poziomów regeneracji i ochrony zdrowia ekosystemów. F. Zarządzanie wydobyciem i wykorzystaniem zasobów nieodnawialnych, takich jak minerały i paliwa kopalne w taki sposób, by zminimalizować ich wyczerpanie i nie powodować poważnej szkody dla środowiska.
6. Zapobieganie szkodom jako najlepszą metodę dla ochrony środowiska naturalnego i, gdy wiedza jest ograniczona, stosowanie podejścia ostrożnościowego. A. Podjęcie działań w celu uniknięcia możliwości wystąpienia poważnych lub nieodwracalnych szkód w środowisku naturalnym nawet wtedy, gdy wiedza naukowa jest niekompletna lub niejednoznaczna. B. Ciężar dowodzenia spoczywa na tych, którzy twierdzą, że proponowane działanie nie spowoduje znacznych szkód, obciążyć ich odpowiedzialnością za szkody na środowisku. C. Upewnienie się, że podejmowanie decyzje odpowiadają skumulowanym, długoterminowym, pośrednim, długodystansowym i globalnym skutkom działalności człowieka. D. Zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem jakiejkolwiek części środowiska i zakazanie zwiększania radioaktywnych, toksycznych, lub innych niebezpiecznych substancji. E. Należy unikać działań wojskowych szkodliwych dla środowiska.
7. Przyjęcie wzorców produkcji, spożycia i reprodukcji, które zabezpieczają zdolności regeneracyjne Ziemi, praw człowieka i dobrobytu społeczności. A. Zmniejszać, ponownie wykorzystywać i recyklingować materiały używane w systemach produkcji i konsumpcji oraz upewnić się, że odpady mogą być asymilowane przez systemy ekologiczne. B. Działać z umiarem i wydajnością podczas korzystania z energii oraz w coraz większym stopniu opierać się na odnawialnych źródłach energii takich jak energia słoneczna i wiatrowa. C. Promowanie rozwoju, zastosowania i sprawiedliwego transferu technologii przyjaznych dla środowiska. D. Internalizacja kosztów środowiskowych i społecznych w towarach i usługach w cenie sprzedaży i umożliwić konsumentom identyfikację produktów, które spełniają najwyższe standardy społeczne i środowiskowe. E. Zapewnienie powszechnego dostępu do opieki zdrowotnej, która wspiera zdrowie reprodukcyjne i odpowiedzialne rozmnarzanie/reprodukcję. F. Przyjęcie trybu życia, który podkreśla jego jakość i materialną wystarczalność w ograniczonym świecie.
8. Rozwijać badania nad równowagą ekologiczną i wspierać otwartą wymianę i szerokie zastosowanie zdobytej wiedzy. A. Wspierać międzynarodową współpracę naukową i techniczną w zakresie zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb krajów rozwijających się. B. Rozpoznać i zachować tradycyjną wiedzę i mądrość duchową we wszystkich kulturach, które przyczyniają się do ochrony środowiska i dobrobytu ludzi. C. Gwarantować, że informacje o istotnym znaczeniu dla ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym informacji genetycznej, pozostaną dostępne w domenie publicznej.

III - Sprawiedliwość Społeczno-ekonomiczna
9. Wyeliminować ubóstwo jako imperatyw etyczny, społeczny i środowiskowy. A. Zagwarantować prawo do wody pitnej, czystego powietrza, bezpieczeństwa żywności, nieskażonej gleby, schronienia i bezpieczeństwa urządzeń sanitarnych, przydzielanie potrzebnych krajowych i międzynarodowych zasobów. B. Wsparcie każdego człowieka edukacją i zasobami w celu zapewnienia trwałej egzystencji i bezpieczeństwa społecznego oraz sieci bezpieczeństwa dla tych, którzy nie są w stanie sami się utrzymać. C. Rozpoznać ignorowanych, chronić słabych, służyć tym, którzy cierpią, wspierać ich rozwój, zdolności i aspiracje.
10. Upewnić się, że działalność gospodarczą i instytucjonalna na wszystkich szczeblach promuje rozwój człowieka w sposób sprawiedliwy i zrównoważony. A. Promowanie sprawiedliwego/słusznego podziału bogactw wewnątrz krajów i pomiędzy narodami. B. Podnosić intelektualną, finansową, techniczną i społeczną jakość krajów rozwijających się i zwolnić ich z uciążliwych zadłużeń zagranicznych. C. Upewnić się, że cały handel wspiera zrównoważone wykorzystanie zasobów, ochronę środowiska, i progres standardów pracy. D. Wymagać od wielonarodowych korporacji i międzynarodowych organizacji finansowych, działania w sposób przejrzysty, w interesie publicznym, i pociągać je do odpowiedzialności za skutki ich działań.
11. Potwierdzać sprawiedliwość i równość płci, jako warunek wstępny do zrównoważonego rozwoju i zapewnienia powszechnego dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej i możliwości gospodarczych. A. Zabezpieczyć prawa człowieka, kobiet i dziewcząt i zakończyć wszelką przemoc wobec nich. B. Promowanie aktywnego udziału kobiet we wszystkich aspektach życia gospodarczego, politycznego, obywatelskiego, społecznego i kulturalnego jako pełnego i równego partnera, decydentów, liderów i beneficjentów. C. Wzmocnienie rodziny i zapewnienie bezpieczeństwa i miłości w wychowaniu wszystkich członków rodziny.
12. Stać na straży praw wszystkich, bez dyskryminacji wobec środowiska naturalnego i społecznego, wspierającego godność człowieka, zdrowie fizyczne, duchowe dobre samopoczucie, ze szczególnym uwzględnieniem praw ludności rdzennych oraz mniejszości. A. Wyeliminować dyskryminację we wszystkich jej formach, takich jak na rasa, kolor skóry, płeć, orientacja seksualna, religia, język i pochodzenie narodowe, etniczne lub społeczne. B. Potwierdzać prawo ludności rdzennej do ich duchowości, wiedzy, ziemi i zasobów naturalnych oraz związanymi z nimi zrównoważonymi formami utrzymania. C. Honorować i wspierać młodych ludzi z naszych wspólnot, umożliwiając im wypełnianie ich podstawowej roli w tworzeniu zrównoważonych społeczeństw. D. Ochraniać i przywracać wyjątkowe miejsca o znaczeniu kulturalnym i duchowym.

IV - Demokracja, brak przemocy i pokój.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin