Program czytelniczy - Spotkania z książką.pdf
(
2805 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Szkoła Podstawowa nr 1
im. Mikołaja Kopernika w Śremie
PROGRAM ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH
Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem,
czytelnika trzeba wychować”...
Jadwiga Tomczyk
SPIS TREŚCI
Wstęp
3
Założenia programowe
5
Cele
6
Procedury osiągania celów
7
Środki dydaktyczne
9
Treści edukacyjne i sposoby ich realizacji
10
Opis osiągnięć uczniów
13
Ewaluacja
14
Bibliografia
15
Załączniki
Przykładowe scenariusze zajęć
17
Propozycje gier i zabaw
57
Ankiety ewaluacyjne
59
2
„Potrzeba czytania jest typowo ludzką potrzebą.
Jeśli ktoś jej nie odczuwa, to znaczy, że nie jest
w pełni człowiekiem. A jego dramat polega na tym,
że nie zdaje sobie z tego sprawy".
Grzegorz Leszczyński
- literaturoznawca i specjalista
od literatury dziecięcej
W S T Ę P
Ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest wyposażenie uczniów w
umiejętność sprawnego poruszania się w świecie mediów i informacji. Nie
mniej istotnym zadaniem jest rozbudzenie w nich potrzeb i zainteresowań czy-
telniczych. Realizację tych zadań może wspomagać dobrze funkcjonująca bi-
blioteka szkolna.
Wśród wielu zadań realizowanych przez nauczycieli bibliotekarzy jest
przygotowanie uczniów w młodszym wieku szkolnym do świadomego korzy-
stania z biblioteki i książek. Nauczyciele bibliotekarze włączają się też w kształ-
towanie i rozwijanie nawyku czytania oraz zainteresowań czytelniczych
uczniów.
Biorąc pod uwagę fakt, że połowa dorosłych Polaków nie czyta książek, a
czytelnictwo dzieci przegrywa z mediami - telewizją, komputerem, Internetem,
celowe staje się podejmowanie przez szkołę działań, które uświadomią dzieciom
rolę książki w ich życiu oraz wspomogą ich wszechstronny rozwój.
Dziecko od pierwszych lat nauki szkolnej powinno zrozumieć, że książka
to nie tylko źródło wiedzy, ale również źródło rozrywki i doskonały sposób na
zagospodarowanie czasu wolnego. Książka to także źródło wartości moralnych,
takich jak - dobroć, wiara w człowieka, poświęcenie, tolerancja, miłość, odwa-
ga, a więc to, co warto w życiu cenić.
3
Należy uświadomić dzieciom i ich rodzicom, że brak zainteresowania
czytaniem książek zaowocuje bardzo szybko między innymi słabym opanowa-
niem techniki czytania, czytania ze zrozumieniem, brakiem umiejętności pięk-
nego i płynnego wypowiadania się, ubogim słownictwem oraz bardzo często
kłopotami z poprawną pisownią.
Na podstawie własnych obserwacji zauważyłam, że aktywność czytelni-
cza dzieci spada. Coraz mniej uczniów sięga po książkę w wolnym czasie. Czy-
tanie lektury zastępowane jest najczęściej oglądaniem telewizji lub grami kom-
puterowymi. Coraz trudniej zachęcić dzieci do sięgania po książkę.
W myśl przysłowia:
„Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał”
uznałam za konieczne i celowe dołożenie wszelkich starań do wychowa-
nia dzieci w przyjaźni z książką i biblioteką, do kształtowania ich zainteresowań
czytelniczych i spowodowania, aby książka była tym, po co dzieci będą sięgać
przez całe swoje życie.
Aby przyzwyczaić dzieci do czynnego kontaktu z książką należy rozbu-
dzać w nich zamiłowania czytelnicze już od pierwszych lat nauki w szkole. Na-
wet te dzieci, które nie umieją jeszcze składać wyrazów w zdania powinny jak
najczęściej korzystać ze zbiorów szkolnej biblioteki. Nie muszą książki od razu
przeczytać. Wystarczy, że na początek obejrzą ilustracje, przeczytają podpisy
pod nimi czy tylko tytuły rozdziałów. Chodzi o to, by 7, 8-latki przyzwycza-
iły się do tego, że książka w domu jest czymś normalnym, a wizyta w szkolnej
bibliotece to przyjemność a nie obowiązek. Właśnie rozbudzaniu tej „przyjaźni”
z biblioteką szkolną ma służyć niniejszy program. Starałam się wpleść w jego
treść także hasła akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” aby włączyć do pracy nad
rozwojem czytelnictwa także rodziny najmłodszych uczniów.
Innowacją tego programu jest ujęcie w nim treści biblioterapeutycznych.
Wiedza zdobyta przeze mnie na kursach biblioterapii I i II stopnia pozwoliła mi
dostrzec i docenić rolę książki w procesie wspierania dziecka w sytuacjach
trudnych i problemowych.
4
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program czytelniczy z elementami biblioterapii „Spotkania z książką” ad-
resowany jest do uczniów nauczania zintegrowanego ze szczególnym uwzględ-
nieniem uczniów klas pierwszych oraz dzieci stroniących od książki.
Przyjęte w nim założenia mają sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi
dziecka, szczególnie rozwijaniu postaw czytelniczych, zamiłowania do książki i
słowa pisanego w różnej postaci (wierszy, opowiadań, bajek, baśni, inscenizacji
i teatrzyków) oraz umiejętności słuchania i koncentracji.
Podstawowym założeniem programu jest włączenie uczniów w poczet
czytelników biblioteki szkolnej i przygotowanie ich do świadomego oraz chęt-
nego korzystania ze źródeł informacji i rozrywki, a także kształtowanie w dzie-
ciach poczucia pewności siebie, respektowanie norm i zasad społecznych oraz
odnajdywanie wartości moralnych, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość,
szacunek i prawda.
Program będzie realizowany w bibliotece szkolnej w cyklu rocznym z
możliwością kontynuacji w dalszych latach nauki szkolnej.
Do realizacji zawartych w programie treści powinni być włączeni nauczy-
ciele nauczania początkowego, rodzice oraz biblioteka publiczna. Mam nadzie-
ję, że wszechstronne oddziaływania na młodego czytelnika przyniosą oczekiwa-
ne efekty zgodnie z założonymi celami programu.
Program zajęć czytelniczych
jest zgodny z zapisami zawartymi w:
„Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych –
edukacja wczesnoszkolna
(Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
Programie nauczania dla I etapu - edukacja wczesnoszkolna „Szkoła na
miarę”
Planie pracy szkoły.
Programie wychowawczym szkoły.
5
Plik z chomika:
jadziat1
Inne pliki z tego folderu:
Wiersze o literkach.pdf
(379 KB)
SCENARIUSZE LEKCJI z EDUKACJI CZYTELNICZEJ.pdf
(1327 KB)
Program czytelniczy - Spotkania z książką.pdf
(2805 KB)
LINKI INTERAKTYWNE.pdf
(122 KB)
Książka od kuchni - warsztaty.pdf
(109 KB)
Inne foldery tego chomika:
2009-10
2010-11
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin