Wiedza_Techniczna_2_2010.pdf

(3776 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wiedza Techniczna
SPIS TRE Ś CI:
Historia przekładni hydrokinetycznej
1
str. 3
dr in ż . Marek Wo ź niak
Urz ą dzenia sterowania ruchem kolejowym
na liniach du ż ych pr ę dko ś ci
2
str . 11
Adam Wawrzyniak
Modyfikacja wła ś ciwo ś ci systemów
wspomagaj ą cych zarz ą dzanie flot ą transportow ą
jako wst ę p lub alternatywa
dla wysoce zaawansowanych systemów ITS
3
str. 26
Mateusz Kowalski
Bezpiecze ń stwo po ż arowe w tunelach kolejowych
4
str. 35
Jarosław Bartłomiejczyk
Reaktywne zarz ą dzanie bezpiecze ń stwem
5
str. 43
Agata Koniarczyk
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 1
840891379.030.png 840891379.031.png 840891379.032.png 840891379.033.png 840891379.001.png 840891379.002.png 840891379.003.png 840891379.004.png 840891379.005.png
 
REDAKCJA I WYDAWCA:
91-015 Łód ź , ul. Gandhiego 20/29
WYDAWCA:
Kamil Łukasz Deptuła
REDAKTOR NACZELNY:
Mateusz Kowalski
Z-CA REDAKTORA NACZELNEGO:
Magdalena Koniarczyk
KIEROWNIK SEKCJI PUBLIKACJI:
Aleksandra Kwapiszewska
SEKRETARZ REDAKCJI:
Mariusz Wiesław Stobiecki
MIEJSCE I DATA WYDANIA NUMERU:
Łód ź , 1 pa ź dziernika 2010 roku
DRUK:
Drukarnia Cyfrowa „PIKTOR” s.c.
NUMER ISSN:
2082-0046
NUMER WPISU DO REJESTRU CZASOPISM: 1203
ADRES INTERNETOWY:
www.wiedza-techniczna.pl
KONTAKT:
redakcja@wiedza-techniczna.pl
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 2
840891379.006.png 840891379.007.png 840891379.008.png 840891379.009.png 840891379.010.png
 
Historia przekładni hydrokinetycznej
dr in ż . Marek Wo ź niak
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
Artykuł przedstawia histori ę powstanie przekładni hydrokinetycznych na przestrzenie
ostatniego wieku, jak i kluczowe zmiany konstrukcyjne jakie wprowadzano na drodze ewolu-
cji. Dodatkowo dla lepszego zobrazowania nowatorskiej idei zamieszczono kilka przykładów
z poprzednich lat.
Przekładnie hydrokinetyczne s ą wynalazkiem
si ę gaj ą cym pocz ą tków XX wieku. W tamtym okresie
w zwi ą zku z wprowadzeniem do nap ę du statków
szybkoobrotowych turbin parowych zamiast wolno-
obrotowych tłokowych maszyn parowych powstała
konieczno ść
zbudowania
odpowiedniej
przekładni
mi ę dzy turbin ą a ś rub ą nap ę dow ą .
Parce nad tak ą przekładni ą zapocz ą tkował
niemiecki in ż ynier Herman Föttinger (1877-1945)
w zakładach stoczni AG Vulcan Stettin. W wyniku
niepowodze ń i trudno ś ci jakie napotkał próbuj ą c
rozwi ą za ć to zagadnienie na drodze elektrycznej,
Föttinger zwrócił uwag ę na mo ż liwo ś ci wykorzystania
pomp wirowych i turbin do zbudowania wymaganej
przekładni.[1]
Rys.1 R ę czny szkic Föttinger'a na temat
przekładni hydrokinetycznej.[5]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 3
840891379.011.png 840891379.012.png 840891379.013.png 840891379.014.png 840891379.015.png 840891379.016.png 840891379.017.png
Mimo sceptycznych opinii ówczesnej elity z dziedziny hydromechaniki, utrzymuj ą cych,
ż e wobec sprawno ś ci pomp wodnych i turbin dochodz ą cej do 85% maksymalna sprawno ść
przekładni nie przekroczy 65%, Föttinger prowadził swoje prace badawcze i w 1905r. opaten-
tował przekładni ę i sprz ę gło hydrokinetyczne. Istota jego wynalazku polegała na umieszcze-
niu wirnika pompy i wirnika turbiny bezpo ś rednio we wspólnej obudowie, dzi ę ki czemu
spodziewał si ę uzyska ć wysok ą sprawno ść .[2]
Pierwsza zbudowana przekładnia w stoczni Vuclan dla prac do ś wiadczalnych
i porównawczych z układem elektrycznym, potwierdziła przewidywane przez konstruktora
zalety. Przekładnia dysponowała moc ą 75kW uzyskuj ą c maksymaln ą sprawno ść 83%. Jako
czynnik roboczy zastosowano w niej wod ę .
Rys.2 Patent Föttinger'a na przekładni ę hydrokinetyczną.[5]
Po przeprowadzeniu prób stanowiskowych układ zło ż ony z przekładni i turbiny parowej
o mocy 370kW zamontowano na statku, który w 1909r. wypłyn ą ł w próbny rejs. Było
to pierwsze praktyczne zastosowanie przekładni hydrokinetycznej.
Pozytywne wyniki tej próby przyczyniły si ę do budowy wi ę kszych przekładni hydrokine-
tycznych dla statków, i tu ż przed pierwsz ą wojn ą ś wiatow ą zbudowano statek pasa ż erski
wyposa ż ony w dwie przekładnie hydrokinetyczne przenosz ą ce moc 7360kW ka ż da
i dysponuj ą ce sprawno ś ci ą maksymaln ą na poziomie 89%.[1]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 4
840891379.018.png 840891379.019.png 840891379.020.png 840891379.021.png 840891379.022.png 840891379.023.png
 
Rys.3 Pierwszy statek wyposa ż ony w przekładnie hydrokinetyczną.[5]
W latach mi ę dzywojennych zbudowano jeszcze szereg statków wyposa ż onych
w przekładnie hydrokinetyczne. Udoskonalenia konstrukcyjne i rozwój technologii produkcji
przekładni z ę batych uzyskuj ą cych wy ż sze sprawno ś ci, a pó ź niej coraz szersze zastosowanie
wolnoobrotowych silników wysokopr ęż nych w nap ę dach statków wyparło przekładnie
hydrokinetyczne. Jednak ż e zauwa ż ono ich cenn ą własno ść , mianowicie mo ż liwo ść uzyskania
przeło ż enia zmiennego w sposób ci ą gły.
Wraz z rozwojem silników spalinowych zauwa ż ono mo ż liwo ść na zastosowanie sprz ę gła
i przekładni hydrokinetycznej w układach nap ę dowych pojazdów. W 1932r. przekładni ę
hydrokinetyczn ą zastosowano w kolejnictwie w budowie wagonu motorowego kursuj ą cego
mi ę dzy Berlinem a Hamburgiem. Wagon posiadał silnik wysokopr ęż ny o mocy 440kW i miał
układ nap ę dowy składaj ą cy si ę z przekładni hydrokinetycznej i przekładni z ę batej. Otrzymane
wyniki eksploatacyjne wypadły pozytywnie.
W latach po drugiej wojnie ś wiatowej nast ą pił wzrost zastosowania tych jednostek w ukła-
dach nap ę dowych lokomotyw, widoczny zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.
W 1929r. E. W. Spannhake udoskonalił i opatentował nowe rozwi ą zanie przekładni hydro-
kinetycznej. Polegało ono na poł ą czeniu wirnika kierownicy przekładni z obudow ą
za po ś rednictwem wolnego koła, podczas gdy starsze rozwi ą zanie posiadało wirnik na stałe
zwi ą zany z obudow ą . Rozwi ą zanie to nazwano przekładni ą "Trilok".[1]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 5
840891379.024.png 840891379.025.png 840891379.026.png 840891379.027.png 840891379.028.png 840891379.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin