Wiedza_Techniczna_2_2010.pdf
(
3776 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wiedza Techniczna
SPIS TRE
Ś
CI:
Historia przekładni hydrokinetycznej
1
str. 3
dr in
ż
. Marek Wo
ź
niak
Urz
ą
dzenia sterowania ruchem kolejowym
na liniach du
ż
ych pr
ę
dko
ś
ci
2
str . 11
Adam Wawrzyniak
Modyfikacja wła
ś
ciwo
ś
ci systemów
wspomagaj
ą
cych zarz
ą
dzanie flot
ą
transportow
ą
jako wst
ę
p lub alternatywa
dla wysoce zaawansowanych systemów ITS
3
str. 26
Mateusz Kowalski
Bezpiecze
ń
stwo po
ż
arowe w tunelach kolejowych
4
str. 35
Jarosław Bartłomiejczyk
Reaktywne zarz
ą
dzanie bezpiecze
ń
stwem
5
str. 43
Agata Koniarczyk
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 1
REDAKCJA I WYDAWCA:
91-015 Łód
ź
, ul. Gandhiego 20/29
WYDAWCA:
Kamil Łukasz Deptuła
REDAKTOR NACZELNY:
Mateusz Kowalski
Z-CA REDAKTORA NACZELNEGO:
Magdalena Koniarczyk
KIEROWNIK SEKCJI PUBLIKACJI:
Aleksandra Kwapiszewska
SEKRETARZ REDAKCJI:
Mariusz Wiesław Stobiecki
MIEJSCE I DATA WYDANIA NUMERU:
Łód
ź
, 1 pa
ź
dziernika 2010 roku
DRUK:
Drukarnia Cyfrowa „PIKTOR” s.c.
NUMER ISSN:
2082-0046
NUMER WPISU DO REJESTRU CZASOPISM: 1203
ADRES INTERNETOWY:
www.wiedza-techniczna.pl
KONTAKT:
redakcja@wiedza-techniczna.pl
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 2
Historia przekładni hydrokinetycznej
dr in
ż
. Marek Wo
ź
niak
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
Artykuł przedstawia histori
ę
powstanie przekładni hydrokinetycznych na przestrzenie
ostatniego wieku, jak i kluczowe zmiany konstrukcyjne jakie wprowadzano na drodze ewolu-
cji. Dodatkowo dla lepszego zobrazowania nowatorskiej idei zamieszczono kilka przykładów
z poprzednich lat.
Przekładnie hydrokinetyczne s
ą
wynalazkiem
si
ę
gaj
ą
cym pocz
ą
tków XX wieku. W tamtym okresie
w zwi
ą
zku z wprowadzeniem do nap
ę
du statków
szybkoobrotowych turbin parowych zamiast wolno-
obrotowych tłokowych maszyn parowych powstała
konieczno
ść
zbudowania
odpowiedniej
przekładni
mi
ę
dzy turbin
ą
a
ś
rub
ą
nap
ę
dow
ą
.
Parce nad tak
ą
przekładni
ą
zapocz
ą
tkował
niemiecki in
ż
ynier Herman Föttinger (1877-1945)
w zakładach stoczni AG Vulcan Stettin. W wyniku
niepowodze
ń
i trudno
ś
ci jakie napotkał próbuj
ą
c
rozwi
ą
za
ć
to zagadnienie na drodze elektrycznej,
Föttinger zwrócił uwag
ę
na mo
ż
liwo
ś
ci wykorzystania
pomp wirowych i turbin do zbudowania wymaganej
przekładni.[1]
Rys.1 R
ę
czny szkic Föttinger'a na temat
przekładni
hydrokinetycznej.[5]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 3
Mimo sceptycznych opinii ówczesnej elity z dziedziny hydromechaniki, utrzymuj
ą
cych,
ż
e wobec sprawno
ś
ci pomp wodnych i turbin dochodz
ą
cej do 85% maksymalna sprawno
ść
przekładni nie przekroczy 65%, Föttinger prowadził swoje prace badawcze i w 1905r. opaten-
tował przekładni
ę
i sprz
ę
gło hydrokinetyczne. Istota jego wynalazku polegała na umieszcze-
niu wirnika pompy i wirnika turbiny bezpo
ś
rednio we wspólnej obudowie, dzi
ę
ki czemu
spodziewał si
ę
uzyska
ć
wysok
ą
sprawno
ść
.[2]
Pierwsza zbudowana przekładnia w stoczni Vuclan dla prac do
ś
wiadczalnych
i porównawczych z układem elektrycznym, potwierdziła przewidywane przez konstruktora
zalety. Przekładnia dysponowała moc
ą
75kW uzyskuj
ą
c maksymaln
ą
sprawno
ść
83%. Jako
czynnik roboczy zastosowano w niej wod
ę
.
Rys.2 Patent Föttinger'a na przekładni
ę
hydrokinetyczną.[5]
Po przeprowadzeniu prób stanowiskowych układ zło
ż
ony z przekładni i turbiny parowej
o mocy 370kW zamontowano na statku, który w 1909r. wypłyn
ą
ł w próbny rejs. Było
to
pierwsze
praktyczne zastosowanie przekładni hydrokinetycznej.
Pozytywne wyniki tej próby przyczyniły si
ę
do budowy wi
ę
kszych przekładni hydrokine-
tycznych dla statków, i tu
ż
przed pierwsz
ą
wojn
ą
ś
wiatow
ą
zbudowano statek pasa
ż
erski
wyposa
ż
ony w dwie przekładnie hydrokinetyczne przenosz
ą
ce moc 7360kW ka
ż
da
i dysponuj
ą
ce sprawno
ś
ci
ą
maksymaln
ą
na poziomie 89%.[1]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 4
Rys.3 Pierwszy statek wyposa
ż
ony w przekładnie
hydrokinetyczną.[5]
W latach mi
ę
dzywojennych zbudowano jeszcze szereg statków wyposa
ż
onych
w przekładnie hydrokinetyczne. Udoskonalenia konstrukcyjne i rozwój technologii produkcji
przekładni z
ę
batych uzyskuj
ą
cych wy
ż
sze sprawno
ś
ci, a pó
ź
niej coraz szersze zastosowanie
wolnoobrotowych silników wysokopr
ęż
nych w nap
ę
dach statków wyparło przekładnie
hydrokinetyczne. Jednak
ż
e zauwa
ż
ono ich cenn
ą
własno
ść
, mianowicie mo
ż
liwo
ść
uzyskania
przeło
ż
enia zmiennego w sposób ci
ą
gły.
Wraz z rozwojem silników spalinowych zauwa
ż
ono mo
ż
liwo
ść
na zastosowanie sprz
ę
gła
i przekładni hydrokinetycznej w układach nap
ę
dowych pojazdów. W 1932r. przekładni
ę
hydrokinetyczn
ą
zastosowano w kolejnictwie w budowie wagonu motorowego kursuj
ą
cego
mi
ę
dzy Berlinem a Hamburgiem. Wagon posiadał silnik wysokopr
ęż
ny o mocy 440kW i miał
układ nap
ę
dowy składaj
ą
cy si
ę
z przekładni hydrokinetycznej i przekładni z
ę
batej. Otrzymane
wyniki eksploatacyjne wypadły pozytywnie.
W latach po drugiej wojnie
ś
wiatowej nast
ą
pił wzrost zastosowania tych jednostek w ukła-
dach nap
ę
dowych lokomotyw, widoczny zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.
W 1929r. E. W. Spannhake udoskonalił i opatentował nowe rozwi
ą
zanie przekładni hydro-
kinetycznej. Polegało ono na poł
ą
czeniu wirnika kierownicy przekładni z obudow
ą
za po
ś
rednictwem wolnego koła, podczas gdy starsze rozwi
ą
zanie posiadało wirnik na stałe
zwi
ą
zany z obudow
ą
. Rozwi
ą
zanie to nazwano przekładni
ą
"Trilok".[1]
Wiedza Techniczna nr 2/2010
Strona 5
Plik z chomika:
Goofer86
Inne pliki z tego folderu:
Wiedza_Techniczna_3_2012.pdf
(1277 KB)
Wiedza_Techniczna_2_2012.pdf
(1627 KB)
Wiedza_Techniczna_1_2012.pdf
(1690 KB)
Wiedza_Techniczna_4_2011.pdf
(2382 KB)
Wiedza_Techniczna_2_2011.pdf
(5627 KB)
Inne foldery tego chomika:
Galeria
Kolej
Książki techniczne
mapy
Microsoft Train Simulator dodatki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin