zajecia2_pomiar roznicowy.pdf
(
864 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
W
ydział
P
sychologii
Uniwersytetu Warszawskiego
Zaj
ę
cia 2.
Pomiar róŜnicowy w
psychologii
psychologii
Justyna Rozmysłowska
Pomiarwpsychologiiijegospecyfika
2
•
Przedmiotem pomiaru w psychologii są zmienne
latentne (ukryte) – nie mamy moŜliwości ich
bezpośredniego obserwowania
Czy moŜemy obserwować inteligencję?
Czy moŜemy obserwować stany emocjonalne?
•
O cechach psychicznych wnioskujemy na podstawie
zachowań (wskaźniki cechy)
•
Celem pomiaru w psychologii jest róŜnicowanie ludzi
KilkazałoŜeń,dotyczącychpomiarucechw
psychometrii
3
•
W psychometrii opisujemy zróŜnicowanie
interindywidualne zgodnie z podejściem
nomotetycznym
•
Zmienne latentne mogą przybierać róŜne stany,
róŜniące się pod względem swojego natęŜenia –
róŜniące się pod względem swojego natęŜenia –
odzwierciedla to pojęcie
kontinuum
•
Cechy psychologiczne mają w populacji
rozkład
normalny
Czymjestwtakimraziepomiar
psychometryczny?
4
•
Pomiar psychologiczny to przyporządkowanie liczb
poszczególnym osobom w taki sposób, aby relacje między
przyporządkowanymi liczbami odzwierciedlały relacje
zachodzące między róŜnymi natęŜeniami mierzonej
własności (Magnusson, 1991) → szczególnie istotne są
relacje róŜności i równości
relacje róŜności i równości
•
Skale pomiarowe:
Nominalna
Porządkowa
Przedziałowa (interwałowa)
Ilorazowa (stosunkowa)
Skalepomiarowe
5
Skala nominalna
Skala porz
ą
dkowa
Skala przedziałowa
Skala ilorazowa
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
KASAR-raport.pdf
(136 KB)
zajecia10_normalizacja.pdf
(1328 KB)
zajecia9_adaptacja kulturowa.pdf
(886 KB)
zajecia8_trafnosc.pdf
(1319 KB)
zajecia7_trafnosc.pdf
(1057 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin