ANDRZEJ R. MĄCZYŃSKI - GENEZA HABITU MARIAŃSKIEGO (Krótkie studium historyczne).pdf
(
3138 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
A
N D R Z E J
R . M
Ñ C Z Y ¡ S K I
M I C
G
E N E Z A
H
A B I T U
M
A R I A ¡ S K I E G O
Krótkie studium historyczne
R
Z Y M
– S
T O C K B R I D G E
2 0 0 9
A
NDRZEJ
R.
M
ĄCZYŃSKI
MIC
G
ENEZA
H
ABITU
M
ARIAŃSKIEGO
K
RÓTKIE STUDIUM HISTORYCZNE
R
ZYM
–
S
TOCKBRIDGE
2009
Copyright © 2009 by Curia Generalizia della Congregazione dei Chierici Mariani
Roma, Italia
Opracowanie redakcyjne
Grażyna Michalak (SPM w Polsce)
Opracowanie techniczne
Marina Batiuk (SPM w USA)
Wydano dla potrzeb Komisji przygotowującej Kapitułę Generalną A.D. 2011, staraniem
Generalnego Promotora Stowarzyszenia Pomocników Mariańskich.
Tekst niniejszego artykułu dostępny jest także na stronie internetowej Kurii Generalnej:
www.padrimariani.org
Ad usum sodalium. Cum permissu superiorum.
ISBN 9781596142237
Printed in the United States of America
2
Wizja habitu u Ojca Założyciela
(…) z Boskiego natchnienia, za radą najwybitniejszych teologów i za zgodą stolicy bisku
piej krakowskiej i poznańskiej przywdziałem biały habit na cześć Niepokalanego Poczęcia
NMP i w nim bez zwłoki przedstawiłem się z wyrazami posłuszeństwa i uległości Naj
dostojniejszemu i Najprzewielebniejszemu Księdzu Arcybiskupowi Ranucciemu, Nuncju
szowi Apostolskiemu w Polsce; otrzymałem błogosławieństwo oraz pochwałę i aprobatę
dla mojego zamiaru założenia tego maleńkiego Zgromadzenia.(…)
1
.
Takimi słowami, zamieszczonymi w testamencie z 1701 roku, opisuje bł. o. Stanisław oko
liczności w jakich przywdziewa biały habit marianów. Co do czasu obłóczyn Ojciec
Założyciel napisze w
Fundatio Domus Recollectionis
z 1675 roku tak
: (…) udałem się, po
proszony, do dworu pewnego szlachcica, Jakuba Karskiego, męża znakomitego, i (…) w
czasie oktawy Narodzenia Najświętszej Maryi Panny,
w białym już kolorze, ofiaro
wałem siebie jako nowego kandydata tej Matki na wieczną służbę.
(…)
2
. Wybitny
znawca postaci o. Papczyńskiego ks. Kazimierz Krzyżanowski MIC, uściśla tę relację do
dając, że ceremonia odbyła się w kaplicy Karskich w Luboczy, przed cudownym obrazem
Niepokalanej Dziewicy Maryi, prawdopodobnie 15 września 1671 roku
3
.
Różne były reakcje otoczenia na fakt zmiany koloru habitu przez bł. Stanisława.
Niektóre z nich były nawet powodem cierpienia Ojca Założyciela. On sam zanotuje
w
Fundatio Domus Recollectionis: (…) Chociaż bowiem zdumienie ogarnęło wielu,
kiedy zobaczyli, że z czarnego stałem się biały, [niektórzy z nich] śpiewali za Poetą:
„Tak nagle łabędź, który dopiero co był krukiem...”. Jednakże Boski Majestat pokierował
nimi w taki sposób, że nawet okazywali radość z tej zmiany, pochwalali zamiar, życzyli
najszczęśliwszego sukcesu, między innymi sam Nuncjusz Apostolski, pewien biskup,
dobrze znani zakonnicy. Choć byli i tacy, którzy patrzyli [na mnie] jak na szalonego,
niektórzy nawet mnie prześladowali, ponieważ początki te koniecznie musiały opierać
się na cierpieniu.(…)
4
.
W 4 i 5 punkcie IV rozdziału
Reguły życia
(
Norma vitæ)
ukończonej w 1672 roku
5
,
Założyciel Zgromadzenia Księży Marianów podaje detale odnoszące się do stroju, jaki
wybrał dla członków swojego instytutu:
4.
A ponieważ miękkość odzieży sprzyja nie tylko pysze, lecz także żądzy cielesnej,
dlatego wy, jako eremici, macie mieć szaty z najzwyklejszego płótna, raczej surowego
i grubego: habit sięgający do kostek, który nie zamiatałby ziemi ani nie odsłaniałby
zbytnio kostek; płaszcz krótki, sięgający każdemu do kolan; włosiennicę z grubego
płótna albo innego kłującego materiału.
Wszystko koloru białego na cześć jaśnie
1
Bł. Stanisław Papczyński,
Pisma zebrane
, Warszawa 2007, s. 1495, p. 3.
2
Bł. Stanisław Papczyński,
Pisma zebrane
, Warszawa 2007, s. 1459.
3
Por.
tamże,
przypis 247.
4
Bł. Stanisław Papczyński,
Pisma zebrane
, Warszawa 2007, s. 1460, p. 8.
5
Por.
tamże,
przypis 261.
3
jącego bielą Poczęcia Matki Bożej, w której to odzieży należy zachowywać naj
większą czystość
. Brudne bowiem ubóstwo nikomu nie może się podobać.
5.
Stopy w lecie niech będą bose, w drewnianych sandałach, przynajmniej w domu.
Poza domem i w zimie, ze względu na pewną przyzwoitość i dla zachowania zdrowia,
dozwolone są w zimnych regionach proste buty, jednolite, niewyszukane i kapelusze
podszyte jagnięcymi skórami, których także dla ochrony ciała w zimnym klimacie nie
zakazuje się nosić po zasięgnięciu rady przełożonego Zgromadzenia. Bracia robotnicy
powinni jednak nosić ubiór różny od duchownych, a mianowicie habit sięgający do
kostek, koloru popielatego, i
płaszcz bez
kołnierza. Za [braci]
robotników uważa się
tych, którzy nie mogą w chórze wraz z pozostałymi odmawiać oficjum za zmarłych
i innych [modlitw] w języku łacińskim
6
.
Dziś niemożliwe jest ustalenie dokładnego kroju habitu, jaki nosił o. Papczyński i jego
pierwsi towarzysze. Wiadomo jedynie, że oprócz białego koloru habit prawie niczym nie
różnił się od tego, jaki nosili wówczas pijarzy
7
. Jak pisze współczesny biograf bł.
Stanisława Papczyńskiego, ks. Tadeusz Rogalewski MIC:
(…) Podczas gdy pijarzy no
sili habit czarny, o. Stanisław wybrał dla siebie i dla przyszłych marianów habit koloru
białego, gdyż uważał, że kolor ten jest najwłaściwszym strojem członków „Towarzystwa
Niepokalanego Poczęcia” i żaden inny nie uzmysławia tak dobrze jak ten nieska
zitelności Dziewicy Niepokalanej Poczętej. Noszony przez marianów miał być w rozu
mieniu o. Papczyńskiego naturalną pomocą w szerzeniu kultu Niepokalanego Poczęcia,
jako zasadniczego celu nowego zgromadzenia.(…)
8
.
W okresie poprzedzającym beaty
fikację o. Stanisława zwrócono się nawet do Księży Pijarów w Rzymie z zapytaniem,
czy nie zachowały się jakieś opisy lub przekazy ikonograficzne habitu pijarskiego z XVII
wieku. Niestety, sami pijarzy niewiele posiadają, może z wyjątkiem portretu czcigod
nego Gliceriusza Landriani
9
, zmarłego w 1612 roku pijarskiego kandydata na ołtarze. Za
jedyną wskazówkę może tu posłużyć najstarszy, jak się powszechnie sądzi, nama
lowany jeszcze za życia Ojca Założyciela, jego portret z klasztoru w Skórcu. Przekazał
go marianom w 1921 roku ks. Napoleon Lubowicki, członek Zakonu Marianów w latach
18581864, przebywający w klasztorze w Raśnie. Po kasacie Zakonu, jako diakon,
zmuszony był przejść do Seminarium Wileńskiego
10
. Porównując oba malowidła, można
dostrzec spore cechy podobieństwa pomiędzy krojem szat obu zakonników. We
wszelkich dociekaniach na temat kroju naszej pierwszej szaty zakonnej trzeba
pamiętać, że już u samego jej początku miała ona swój wyraźny kształt, który odróżniał
ją od innych tego typu strojów zakonnych. Świadczyć o tym może wzmianka samego
6
Bł. Stanisław Papczyński,
Pisma zebrane
, Warszawa 2007, s. 5859.
7
Habit pijarów inspirowany był strojem używanym przez jezuitów oraz inne powstające w XVI w.
zakony, tzw. kleru regularnego, takie jak: teatyni (1524); barnabici (1530); klerycy regularni z Somasca
(1534); klerycy regularni Matki Bożej (1574); kamilianie (1584); klerycy regularni caracciolini (1588).
Członkowie tych zakonów nie nosili specjalnych, wyszukanych w formie habitów, lecz strój wzorowany
na ubiorze kleru diecezjalnego. Por. M. Daniluk, K. Klauza,
Podręczna encyklopedia instytutów życia
konsekrowanego
, Lublin 1994, s. 163.
8
T. Rogalewski MIC,
Stanisław Papczyński (16311701) Założyciel Zgromadzenia Księży Marianów – Inspirator
Mariańskiej Szkoły Duchowości
, Lublin – Warszawa 2001, s. 186.
9
Fotografia tego XVIIwiecznego portretu stanowi aneks do niniejszego artykułu.
10
Por.
Album Zmarłych Ojców i Braci Zgromadzenia Księży Marianów
, red. J. Bukowicz MIC, Warszawa –
Stockbridge 1997, s. 64.
4
Plik z chomika:
CZYTAJ_KSIAZKI_O_TEMATYCE_RELIGIJNEJ
Inne pliki z tego folderu:
ANDRZEJ R. MĄCZYŃSKI - GENEZA HABITU MARIAŃSKIEGO (Krótkie studium historyczne).pdf
(3138 KB)
KS. DR JANUSZ KUMALA - APOSTOŁ NIEPOKALANEJ (Ojciec Kazimierz Wyszyński).pdf
(328 KB)
KS. JAN KOSMOWSKI - OWOCE MODLITWY – (Świadectwa o doznanych łaskach za przyczyną nowenny do czcigodnego sługi bożego błogosławionego ojca Stanisława Papczyńskiego) - Część 1 i 2.pdf
(3582 KB)
KS. MARIAN PISARZAK - ORĘDOWNIK ZMARŁYCH I SŁUGA KONAJĄCYCH (Ojciec Stanisław Papczyński).pdf
(788 KB)
KS. TADEUSZ ROGALEWSKI - OJCIEC STANISŁAW PAPCZYŃSKI (Kazania oraz refleksje nad jego życiem i nauką).pdf
(2934 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 - CZYŚCIEC
CZYŚĆIEC
DON OTTAVIO MICHELINI - ORĘDZIA DO KAPŁANÓW; TOM I-VI (TRADITION)
EGZORCYZMY (Klemens_Werner)
Egzorcyzmy (TRADITION)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin