WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA
TOWARZYSTWA WIEDZY POWSZECHNEJ
W WARSZAWIE
Wydział Pedagogiki
w LUBLINIE
Kierunek: pedagogika
Specjalność: pedagogika resocjalizacyjna
ANNA SOLARSKA
Nr albumu 50357/L
Skutki oglądania przemocy w mass – mediach w poglądach skazanych
Praca licencjacka napisana pod kierunkiem
prof. dr hab. Zdzisława Bartkowicza
Lublin – 2007
SPIS TREŚCI
Wstęp …………………………………………………………………………………..
3
I. Mass-media a resocjalizacja ………………………………………………………
5
1. Przemoc w mass-mediach jako czynnik agresjotwórczy …………………...
1.1. Pojęcie agresji i przemocy …………………………………………….....
1.2. Źródło przemocy…………………………………………………………...
8
1.3. Wpływ mass-mediów na zachowania agresywne …………………….
13
2. Resocjalizacja jako zmiana postaw wobec agresji ………………………….
18
2.1. Pojęcie przestępcy ……………………………………..…………………
2.2. Pojęcie wykolejenia ……………………………………………………....
22
2.3. Agresywne postawy jako istota wykolejenia …………………………...
24
2.4. Istota resocjalizacji ………………………………………………………..
26
II. Metodologia badań ………………………………………………………………….
28
1. Cel pracy i problem badawczy …………………………………………….…..
2. Metody, techniki i narzędzia badawcze ……………………………………….
29
3. Teren i przebieg badań ………………………………………………………....
31
4. Charakterystyka badanych ……………………………………………………..
32
III. Analiza wyników badań własnych ………………………………………………...
36
Zakończenie i wnioski …………………………………………………………………
52
Bibliografia …………………………………………………………..…………………
55
Aneks ……………………………………………………………………………………
57
darek0711