inne_ramy_instytucjonalne_PP.doc

(84 KB) Pobierz

Inne ramy instytucjonalne polityki pieniężnej

 

Interpretacja wiarygodności - wiarygodność w odniesieniu do polityki ekonomicznej jest zazwyczaj rozumiana jako zaufanie ze strony podmiotów działających w mikroskali do podmiotu odpowiedzialnego za realizację polityki gospodarczej (makroekonomicznej), wiarygodność to stopień, w jakim przekonania o bieżącym i przyszłym kursie polityki gospodarczej są spójne z programem pierwotnie ogłoszonym przez polityków gospodarczych

 

Wiarygodność (wg A. Blindera), zazwyczaj jest identyfikowana z jednym z trzech następujących elementów:

          zgodność intencji/motywacji (incentivecompatibility),

          wcześniejsze zobowiązanie (precommitment),

          silna niechęć/awersja do inflacji (strongaversionto inflation).

 

Stopień, w jakim uczestnicy rynku wierzą, że bank centralny osiągnie wyznaczone cele, A. Blinder określa ją jako zgodność słów i czynów, zbieżność celu inflacyjnego i oczekiwań inflacyjnych (A. Cukierman, A. Meltzer)

 

Wiarygodność i jej przesłanki

Wiarygodność polityki pieniężnej dotyczy dwóch różnych sytuacji:

          konieczności podjęcia przez władze polityki dezinflacji

          utrzymania kontroli nad poziomem inflacji

 

Argumenty przemawiające za wiarygodnością:

          szybsza i mniej kosztowna polityka dezinflacji,

          minimalizacja bądź neutralizacja nieprzewidzianych szoków podażowych,

          lepsza reakcja banku centralnego na informacje z rynku

 

Wiarygodność wiąże skuteczność polityki z jej oddziaływaniem na proces kształtowania oczekiwań. Jeśli bank centralny i jego zobowiązania są wiarygodne, zmniejsza się niepewność i związane z nią opóźnienia, a oczekiwania są kształtowane w sposób sprzyjający celom polityki pieniężnej.

Wiarygodność polityki banku centralnego przyczynia się również do utrzymania poziomu cen na niskim poziomie. Wysoki stopień wiarygodności umożliwia też władzom monetarnym bardziej trafną ocenę sytuacji gospodarczej. Bank centralny musi przekonać otoczenie, że jego cele nie są rozbieżne z celami społeczeństwa.

 

Sposoby zwiększania wiarygodności polityki pieniężnej. Reformy instytucjonalne:

          wprowadzenie reguły polityki pieniężnej,

          stworzenie kontraktu dla bankiera centralnego,

          zapewnienie niezależności banku centralnego,

          przyjęcie strategii inflacyjnej.

          koordynacja polityki pieniężnej i fiskalnej

          powstanie zaufania otoczenia gospodarczego do polityki banku centralnego

          bardzo wiele zależy od aktualnej i przeszłej sytuacji gospodarczo-politycznej kraju.

 

Minimalne warunki wiarygodności:

          prawidłowo dobrane cele polityki pieniężnej,

          zapewnienie niezależności banku centralnego,

          spełnienie przez bank centralny postulatu przejrzystości i odpowiedzialności prowadzonej polityki,

          synchronizacja/koordynacja elementów polityki makroekonomicznej i strukturalnej,

          polityka informacyjna (i przejrzystość BC)

 

Pomiar wiarygodności:

          analiza zmian oczekiwań inflacyjnych uczestników rynku,

          porównanie wielkości monetarnych deklarowanych przez władzę monetarną i faktycznie osiągniętych,

          badanie zmian cen instrumentów na rynkach finansowych (krzywej dochodowości),

          obserwacja poziomu wskaźnika tzw. break-even inflation(BEI).

 

 

Wskaźnik wiarygodności IC (Index of Credibility)

, gdy

 

Znaczenie wiarygodności:

          wiarygodność istotnie zwiększa skuteczność polityki banku centralnego, poprzez wpływ na oczekiwania uczestników rynku,

          ogranicza opóźnienia zewnętrzne i niepewność towarzyszącą działaniom banku centralnego,

          odgrywa coraz większą rolę w mechanizmie transmisji impulsów polityki pieniężnej, który uważa, że „trzy najważniejsze elementy decydujące o sukcesie polityki banku centralnego, to właśnie wiarygodność, wiarygodność i wiarygodność” (C.Walsh),

          skuteczna komunikacja z otoczeniem.

 

Definicje przejrzystości

 

1.         Zakres ujawniania informacji istotnych z punktu widzenia prowadzenia polityki pieniężnej

2.         Ciągły przepływ –od władz monetarnych do społeczeństwa –informacji, dotyczących preferencji bankierów centralnych ich interpretacji zasad funkcjonowania gospodarki, wiedzy na temat danych, ich oczekiwań oraz strategii polityki pieniężnej

Wąskie ujęcie

1.         Ujawnianie informacji, ale również zrozumienie ich przez społeczeństwo bądź –inaczej mówiąc –jest to skuteczne komunikowanie się

2.         Poziom rzeczywistego zrozumienia polityki i działań banku centralnego przez społeczeństwo

 

Szerokie ujęcie

 

 

Typologia przejrzystości:

          przejrzystość celu (goal transparency),

          przejrzystość wiedzy (knowledge transparency),

          przejrzystość operacyjną (operational transparency).

 

Inne ujęcia przejrzystości:

          ilość, jakość i precyzja informacji, na podstawie których podmioty sektora prywatnego podejmują decyzje i formułują oczekiwania,

          element strategii komunikacyjnej banku centralnego, w ramach której przekazuje on podmiotom gospodarującym informacje o strategii polityki pieniężnej, analizach, procedurach i podejmowanych decyzjach, a ponadto czyni to w odpowiednim czasie, w sposób jawny i zrozumiały.

 

Inne ujęcia przejrzystości:

          Przejrzystość polityki pieniężnej można również określić jako niezbędny „komplementarny” element niezależności banku centralnego.

          Można ją też zdefiniować jako brak asymetrii informacji (występowanie symetrycznej informacji) między bankiem centralnym a innymi podmiotami życia gospodarczego

 

Klasyfikacja przejrzystości:

          Przejrzystość polityki pieniężnej można klasyfikować i analizować biorąc pod uwagę jej pięć aspektów:

o        jawność celów polityki monetarnej, jak na przykład wyraźnie wskazany cel inflacyjny,

o        niezależność banku centralnego, kontrakty członków władzy monetarnej–przejrzystość polityczna,

o        ujawnienie danych ekonomicznych, modeli i prognoz banku centralnego –przejrzystość ekonomiczna,

o        informowanie o strategii polityki pieniężnej oraz sposobie podejmowania decyzji: publikowanie protokołów ze spotkań i wyników głosowania–przejrzystość proceduralna,

o        szybkie ogłaszanie i wyjaśnianie podjętych decyzji, zmian instrumentów banku centralnego oraz przewidywań co do przyszłych działań–przejrzystość polityki,

o        jawność dotycząca realizacji podjętych już decyzji, popełnianych błędów i zakłóceń w mechanizmie transmisji monetarnej –przejrzystość operacyjna.

 

Wpływ przejrzystości na odpowiedzialność banku centralnego:

          przejrzystość polityczna; która jest najważniejszym rodzajem przejrzystości, determinującym odpowiedzialność banku centralnego, gdyż wyznaczone cele są podstawą oceny skuteczności polityki banku centralnego, a struktury instytucjonalne określają kto, za co i przed kim ponosi odpowiedzialność,

          przejrzystość ekonomiczna; proceduralna, polityka –określają one odpowiedzialność ex ante władzy monetarnej, gdyż umożliwiają analizę motywów i podstaw decyzji podejmowanych przez bank centralny,

          przejrzystość operacyjna; determinuje odpowiedzialność ex post banku centralnego, gdyż dostarcza informacji o niespodziewanych zakłóceniach i szokach wpływających na ostateczny wynik realizowanej polityki pieniężnej.

 

Warunki przejrzystości polityki pieniężnej:

          cel inflacyjny został jasno i wyraźnie ogłoszony,

          wszelkie informacje potrzebne do dokonania oceny aktualnego stanu polityki monetarnej są powszechnie dostępne,

          wprowadzanie zmian w realizacji polityki pieniężnej jest ogłaszane wraz z wyjaśnieniem ich przyczyn oraz przewidywanego skutku,

          ex ante zostają przedstawione przewidywane, potencjalne przyczyny chybienia celu, a także działania, które zostaną podjęte w razie wystąpienia takiej sytuacji w celu przywrócenia inflacji na pożądaną ścieżkę wzrostu,

          ex post przeprowadza się analizę efektów działań polityki pieniężnej.

 

Rodzaje i powiązania przejrzystości polityki pieniężnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety przejrzystości polityki pieniężnej:

          zwiększa odpowiedzialność banku centralnego przed otoczeniem gospodarczym

          prowadzi do wzrostu efektywności polityki pieniężnej

          lepsze decyzje podmiotów prywatnych

          zmniejsza ryzyko stosowania nacisków politycznych

          zapewnienia lepszego zrozumienia polityki pieniężnej

          wzrost efektywnej niezależności

          poprawa jakości publikowanych informacji

          osłabianie wpływu nieprzewidzianych szoków na stopę inflacji

 

 

Wady przejrzystości polityki pieniężnej:

          zły odbiór komunikatów przez odbiorców

          większa wrażliwość na nieprzewidziane zmiany polityki pieniężnej

          wzrost kosztów przywracania pożądanej ścieżki inflacji

          spadek motywacji sektora prywatnego do poszukiwania nowych informacji i redukcja siły sygnałów wysyłanych przez rynek co pogorszy formułowanie oczekiwań inflacyjnych

          wzrost kosztów banku centralnego w sytuacji nieosiągnięcia ogłoszonego celu

          pogorszenie efektów p.p. przez pełną przejrzystość

 

Mierzenie przejrzystości:

          podejście instytucjonalne, oceniające poziom ujawniania informacji przez bank centralny (za pośrednictwem publikowanych dokumentów),

          podejście behawioralne, kładące nacisk na zrozumienie (clarity) wśród uczestników rynków finansowych bieżącego kierunku polityki monetarnej, ocenie podlega w tym przypadku wpływ informacji ogłaszanych przez bank centralny na rynkowe stopy procentowe

 

Miary instytucjonalne bazują zazwyczaj na poszczególnych aspektach przejrzystości. Zazwyczaj ocena polega na przyznawaniu rang (np. 0 lub 1) poszczególnym jej aspektom. Przykładem miary instytucjonalnej jest indeks skonstruowany przez S.Eijffingera i P. Geraats.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin