Opis zawodu_Agent reklamowy.doc

(47 KB) Pobierz
Agent reklamowy

1

 

Agent reklamowy

 

Kod klasyfikacji: 342901

Rozdział klasyfikacji: Handel, dziedziny pokrewene i usługi

Klasa klasyfikacji: Marketing, reklama i dziedziny pokrewne

 

Zadania i czynności

Zadaniem agenta reklamy jest zwiększanie obrotów i zysków klienta, za pomocą tworzenia i skutecznego wykorzystania reklamy i promocji.

Zawód ten można wykonywać w agencjach reklamy, ale też coraz częściej agenci zatrudniani są na indywidualnych stanowiskach. Niektóre firmy zatrudniają doświadczonych pracowników reklamy i zlecają im przeprowadzenie samodzielnej kampanii reklamowej, oraz znalezienie odpowiednich kooperantów. Doświadczenie jest tu niezbędne do zaplanowania i skutecznego przeprowadzenia kampanii.

Agencje reklamy różnią się w proponowanych przez siebie ofertach. Wszystkie łączy jedynie to, że głównym celem ich pracy jest jak najkorzystniejsze sprzedanie towarów lub usług, dla jak najszerszej ilości potencjalnych klientów. Najbardziej renomowane firmy oferują kompleksowe kampanie promocyjne czy reklamowe czyli same podsuwają pomysł na realizację. Zazwyczaj wymaga to dużej liczby specjalistów, którymi kieruje account executive ( kierownik zlecenia), odpowiedzialny za całościowy przebieg kampanii, bądź promocji. Kierownik ten kontaktuje się bezpośrednio ze zleceniodawcą - określa zapotrzebowanie, zapoznaje się z produktem, który ma być przedmiotem reklamy. Uwzględnia też poczynania konkurencji w tej dziedzinie oraz metody przez nią stosowane.

Powinien też mieć aktualne rozeznanie rynkowe, a jeśli jego dane okażą się przestarzałe, powinien zainicjować badania rynkowe pozwalające określić gusta potencjalnych klientów oraz wielkość zapotrzebowania na dany produkt. Do dyspozycji "kierownika zlecenia" utworzony jest budżet, w ramach którego zleceniodawca chce zamknąć koszta związane z kampanią. Po zapoznaniu się z budżetem, stosownie do jego możliwości opracowywany jest projekt reklamy. Główny ciężar tego przedsięwzięcia spoczywa na tzw. dziale kreacji, a account executive pozostaje koordynatorem całości. Pracownicy działu kreacji, tzw. copywriters, tworzą hasła i slogany reklamowe, teksty właściwe reklam, scenariusze ich wersji telewizyjnych lub radiowych, projekty graficzne plakatów, folderów, itd. Równolegle do tych działań, koordynator jakim jest account executive, współpracuje z tzw. media planner - pracownikiem działu mediów, który wybiera najlepsze jego zdaniem środki przekazu do przenoszenia treści reklamy. Po konsultacji obu ośrodków planowania kampanii, efekty prac wstępnych prezentowane są zleceniodawcy. Często dostaje on do wyboru kilka projektów, mieszczących się jednakże w ramach tego samego budżetu. Po zaakceptowaniu jednej z wersji, kierownik zlecenia wraz z działem produkcji przechodzi do realizacji projektu. Dział produkcji odpowiedzialny jest za techniczną stronę całej operacji, tj. nagrywanie reklamówek telewizyjnych lub radiowych, druk plakatów czy broszur, koszulek, znaczków czy innych form. W tym samym czasie pracownicy działu mediów (media buyer) dokonują tzw. wykupywania mediów, co mówiąc językiem potocznym, jest zamawianiem danego czasu antenowego (jak najlepszego pod względem oglądalności/słuchalności) lub negocjowaniem warunków wykupu miejsca na łamach gazet i czasopism.

W dużych firmach reklamowych zatrudnianych jest co najmniej kilku, a nawet kilkunastu account executives, a każdy z nich może być zaangażowany w kilka projektów na raz. Funkcję koordynującą poczynania poszczególnych account executives pełni wówczas account director, w mniejszych firmach pełniący zazwyczaj również funkcję szefa, odpowiedzialnego jednocześnie za duże kontrakty reklamowe.

 

Środowisko pracy

Materialne środowisko pracy

Agent reklamy pracuje zarówno w biurze, jak i poza nim. Spotkania z klientami pochłaniają dużo czasu i nie zawsze muszą odbywać się w biurze agenta. Niejednokrotnie w trakcie pracy trzeba odbyć nawet daleką podróż, jeśli wymaga tego interes klienta. Praca w plenerze lub studio, ma z kolei miejsce w przypadku realizacji reklamówek telewizyjnych lub radiowych oraz złożonych sesji zdjęciowych. Jedynie pracownicy działu kreacji i mediów spędzają większość czasu w swoich biurach, ze względu na specyfikę swej pracy ( odpowiedzialność za techniczno - artystyczną stronę kampanii, plus wybór środków przekazu.)

 

Warunki społeczne

Agent reklamy współpracuje z wieloma specjalistami z różnych dziedzin i zawodów. Najczęstszymi współpracownikami agentów są: plastycy, reżyserzy, muzycy, badacze rynku, autorzy tekstów reklamowych. Decydujący głos dotyczący formy i treści reklamy pozostaje jednak w gestii zleceniodawcy i on to właśnie akceptuje ostateczną wersję, proponowaną przez agenta.

 

Warunki organizacyjne

Oficjalnie agent ma określone godziny pracy, ujęte najczęściej umową zatrudnienia, ale w praktyce wygląda to najczęściej inaczej. W sytuacji napiętych terminów i obawy niedotrzymania warunków umowy, agent pracuje do skutku. Poza tym zazwyczaj nie ma ścisłych obwarowań czasowych, ale efekty końcowe całego zadania. Metody i środki leżą zazwyczaj w kompetencji samego agenta, a ogranicza go jedynie budżet i termin.

 

 

Wymagania psychologiczne

Podstawowym wymogiem do pracy w zawodzie agenta reklamy, jest łatwość w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi. Nie mniej ważny jest upór i cierpliwość w działaniu. Pod żadnym pozorem nie można okazywać niezadowolenia czy znużenia pracą, w obecności klienta. Zdolność racjonalnego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji są dodatkowym plusem, potwierdzającym przydatność do pracy w tym zawodzie. Jest to szczególnie ważne podczas negocjacji lub prezentacji wykonanej już pracy.

 

Wiele zależy od atmosfery panującej w firmie i indywidualnych kontaktów między jej pracownikami. Wszyscy powinni być jednakowo zaangażowani w pracę, oraz mieć świadomość, że efekt końcowy - dobra reklama - to zasługa całego zespołu.

Na stanowiskach account executive i account director niezbędna jest umiejętność kierowania zespołem oraz inicjatywa i samodzielność. Dużym plusem jest w tym wypadku znajomość zagadnień z ekonomii i marketingu. Pracownicy działu kreacji muszą posiadać pomysłowość i zmysł twórczy, oraz przynajmniej podstawy z dziedziny psychologii i socjologii. Od nich bowiem zależy, czy dany produkt lub towar , trafi do klienta w odpowiedniej formie i czy przyniesie zleceniodawcy zamierzony efekt końcowy.

 

Wymagania fizyczne i zdrowotne

Ogólnie rzecz biorąc, praca agenta reklamy nie wiąże się ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym. Jednak spiętrzenie prac w przypadku braku czasu i obawy niedotrzymania terminu, wymaga dużej odporności organizmu na stres i zmęczenie. Stresujące sytuacje występować mogą w kontaktach z klientami, przy negocjowaniu kontraktów czy braku czasu. Praca ta zatem nie jest wskazana dla ludzi z chorobami krążenia oraz dla mało odpornych psychicznie. Agencje z reguły nie zatrudniają zatem osób niepełnosprawnych z wyjątkiem działów kreacji, gdzie np. osoba taka może wykazać się swymi zdolnościami, przy np. tworzeniu projektów graficznych.

 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie

Ogólnie rzecz biorąc, praca agenta reklamy nie wiąże się ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym. Jednak spiętrzenie prac w przypadku braku czasu i obawy niedotrzymania terminu, wymaga dużej odporności organizmu na stres i zmęczenie. Stresujące sytuacje występować mogą w kontaktach z klientami, przy negocjowaniu kontraktów czy braku czasu. Praca ta zatem nie jest wskazana dla ludzi z chorobami krążenia oraz dla mało odpornych psychicznie. Agencje z reguły nie zatrudniają zatem osób niepełnosprawnych z wyjątkiem działów kreacji, gdzie np. osoba taka może wykazać się swymi zdolnościami, przy np. tworzeniu projektów graficznych.

 

Możliwości awansu w hierarchii zawodowej

Droga awansu w branży reklamowej jest głównie zależna od działu rodzaju pracy wykonywanej w firmie. Istotna jest struktura organizacyjna, z reguły inna w każdej agencji. Każdy ewentualny awans musi być poprzedzony stażem. Początek stażu spędzić zatem należy przy łatwiejszych zadaniach i asystowaniu przy przedsięwzięciach trudniejszych. W miarę nabywania doświadczenia, praca staje coraz bardziej samodzielna. Awans na stanowisko kierownicze jest łatwiejszy w firmie zatrudniającej dużą liczbę pracowników. Można tam szybko awansować na kierownika działu, jeśli pracownik wykazuje się efektami swojej pracy i ma duże zdolności do dalszego rozwoju. W dziale obsługi klienta na przykład, pracę zaczyna się od stanowiska asystenta, później zaś można awansować na account executive i account director. Następnym szczeblem w karierze jest stanowisko szefa działu obsługi klienta.

Awans pracownika zależy głównie od jego własnych wysiłków, ale głos decydujący należy do przełożonych, którzy to oceniają jego osiągnięcia i kwalifikacje. Największym jednak awansem jest założenie własnej firmy i kierowanie całością jej prac.

 

Możliwości podjęcia pracy przez dorosłych

Polskie uczelnie od niedawna wprowadziły kierunki nauczania związane z reklamą, stąd ubogi jest rynek kadrowy wśród starszych pokoleń. Najchętniej zatem zatrudniane są osoby młode, które swym zaangażowaniem i otwartością umysłu mogą szybko zdobyć potrzebną do tego zawodu. Osoby starsze, jeśli nie dysponują doświadczeniem, mają zatem małe szanse w rywalizacji o posadę z ludźmi młodymi.

 

Polecana literatura

Werner U. - "Reklama" - wyd. Thaurus 1995

A. Sznajder - "Skuteczna reklama" - seria: Centrum Kierowania Liderów, Międzyborów 1992

Theresa M. Rosania - "Reklama, przewodnik dla studentów" - Wydawnictwo Prywatnej Szkoły Biznesu i Administracji - W-wa 1996

Kurt Huber - "Image, czyli jak być gwiazdą na rynku." - Rzeczpospolita : Bussinessman Book- 1996

Bogusław Kwarciak - "Co trzeba wiedzieć o reklamie" - Biblioteka Menedżera, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu

Joanna Łodziana - Grabowska - "Efektywność reklamy" - Wyd. Ekonomiczne 1996

Jerzy Bralczyk - "Język na sprzedaż" - Rzeczpospolita- Bussinessman Book 1996

Tadeusz Sztucki - "Promocja, reklama, akwizycja, sprzedaż" - Biblioteka Bussinessmana wyd. Placet, W-wa 1995

 


Źródło danych: Przewodnik Po Zawodach, wyd. II, MPiPS

Zgłoś jeśli naruszono regulamin