Opis stanowiska pracy.
Archiwista zakładowy zajmuje się dokumentami wytworzonymi przez zakład pracy, które nie są już niezbędne do bieżącego funkcjonowania zakładu i zostały przekazane do archiwum zakładowego. Archiwista musi przestrzegać zasad bezpieczeństwa pożarowego i regularnie kontrolować stan wszystkich urządzeń zabezpieczających magazyny archiwum. Do podstawowych zadań archiwisty należy rejestracja i gromadzenie / archiwizowanie - nadaniu mu sygnatury, numeru inwentarzowego i opisaniu danego dokumentu / akt poprzez ich przenoszenie do pomieszczeń archiwum oraz udostępnianie akt i dokumentów zainteresowanym. Archiwista jest również odpowiedzialny za znakowanie i pakowanie dokumentów oraz utrzymanie ładu i porządku w archiwum. Praca jednozmianowa, czas pracy 8 godzin. Archiwum składa się z pomieszczenia biurowego znajdującego się na parterze, oraz pomieszczenia, w którym przechowywane są dokumenty w piwnicy budynku. W pomieszczeniu tym znajduje się telefon, komputer wraz z drukarka i kserokopiarka Dokumenty przechowywane są na regałach o wysokości do 3m. Niektóre regały są na stałe przymocowane do ścian i podłoża, zaś pozostałe są wyposażone w mechaniczne mechanizmy ręcznego przesuwania (za pomocą korby). Dostęp do górnych półek regałów odbywa się za pomocą drabin rozstawnych. Przechowywane dokumenty są zawilgocone i zakurzone. Dokumenty w pomieszczeniach archiwum są transportowane za pomocą wózka ręcznego. Praca archiwisty jest monotonna, wymaga umiejętności działania w warunkach izolacji, niemałe znaczenia ma tu dobra pamięć oraz rozumienie logiczne umożliwiające sporządzanie dobrych inwentarzy. Pracę archiwisty można zaliczyć do średnio ciężkich
Zagrożenie
Źródło zagrożenia (przyczyna)
Możliwe skutki
zagrożenia
Prawdopodo
bieństwo
Ryzyko
Środki ochrony przed
zagrożeniami
Ryzyko po
redukcji
Upadek na niższy poziom (upadek z wysokości ).
Praca na rozstawnej drabinie.
Zwichnięcia, stłuczenia, złamania, wstrząśnienie mózgu, śmierć.
D
P
M
Dobry stan techniczny drabin, stabilne i równe podłoże, przestrzeganie instrukcji.
Dopuszczalne
Uderzenie, przygniecenie przez spadające przedmioty.
Dokumenty ustawione na regałach. Uderzenie przez drabiny
Guzy, siniaki, potłuczenie, złamania, wstrząśnienie mózgu, zmiażdżenia palców dłoni.
S
Stabilne, prawidłowo wykonane regały, właściwe zabezpieczenie akt na półkach, przestrzeganie przepisów ( instrukcji ), wzmożona uwaga .
Upadek na tym samym poziomie.
Nierówne, śliskie podłogi, odstające wykładziny, progi.
Potłuczenia, zwichnięcia, złamania.
Nieśliskie podłogi, zabezpieczone progi, właściwie umocowana wykładzina, odpowiednie obuwie, porządek, obuwie dostosowane do podłoża.
Uderzenie człowieka o nieruchome przedmioty.
Wyposażenie pomieszczenia archiwum, ograniczone przestrzenie, niewłaściwe oświetlenie.
Potłuczenia, guzy, siniaki.
Ustawienie regałów zgodnie z przepisami, porządek, dobre oświetlenie, uwaga.
Pożar.
Zwarcie w instalacji elektrycznej, duże ilości papieru
Poparzenia termiczne, śmierć.
Urządzenia sygnalizacyjne (czujniki dymu), sprawna instalacja elektryczna, sprzęt przeciwpożarowy.
Zapylenie.
Zakurzone akta.
Podrażnienie dróg oddechowych, choroby układu oddechowego.
Zachowanie czystości, wentylacja, klimatyzacja stosowanie środków ochrony indywidualnej (masek).
Zagrożenie biologiczne - mikroorganizmy, grzyby, pleśń.
Kurz, wilgotny papier, bakterie i grzyby znajdujące się w niewłaściwie przechowywanych dokumentach.
Alergia, zakażenie górnych dróg oddechowych, podrażnienia, choroby skóry.
Praca w rękawiczkach i maskach, zwalczanie wilgoci, wietrzenie zbiorów, odkurzanie, porządek.
Niekorzystny mikroklimat pomieszczeń.
Duża wilgotność i niskie temperatury.
Przeziębienia, choroby reumatyczne. Choroby układu oddechowego
Klimatyzacja, odpowiednie ubranie.
Niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy.
Brak oświetlenia naturalnego, niesprawna instalacja elektryczna, zabrudzenie źródeł światła, nieodpowiednie parametry źródeł światła.
Depresje, zmęczenie i łzawienie oczu, osłabienie wzroku, bóle głowy.
Właściwe oświetlenie, czyszczenie źródeł światła z pyłu, przestrzeganie norm dotyczących oświetlenia - pomieszczenie biurowe - 200 lx,
- stanowisko komputerowe - 500 lx .
jmichno0