Szkol_Okres-Program szk. biura.doc

(56 KB) Pobierz
V

 

PROGRAM

SZKOLENIA OKRESOWEGO PRACOWNIKÓW

Administracyjno – Biurowych

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz. 1860)

 

Ramowy program szkolenia.

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:

1.             oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą,

2.             metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników,

3.             kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

4.             postępowania w razie wypadku oraz w sytuacjach awaryjnych.

 

2. Uczestnicy szkolenia

  Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników administracyjno-biurowych, w tym zatrudnionych przy obsłudze monitorów ekranowych, a także pracowników placówek służby zdrowia, szkół i innych placówek oświatowych, jednostek naukowo-badawczych i innych pracowników, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

3. Sposób organizacji szkolenia

  Szkolenie powinno być zorganizowane w formie seminarium lub kursu albo samokształcenia kierowanego - na podstawie szczegółowego programu opracowanego przez organizatora szkolenia.

  Podczas szkolenia konieczne jest stosowanie odpowiednich środków dydaktycznych, w szczególności filmów, tablic, folii do wyświetlania informacji.

  Uczestnicy szkolenia organizowanego w formie samokształcenia kierowanego powinni otrzymać odpowiednie materiały umożliwiające przyswojenie wiadomości i umiejętności objętych programem szkolenia (np. skrypty, przepisy, zestawy pytań kontrolnych).

 

4. Ramowy program szkolenia

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:

a) praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,

b) ochrony pracy kobiet i młodocianych,

c) wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych,

d) profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników

2

2

Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników

2

3

Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe

2

4

Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku

2

 

Razem:

minimum 8

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

 

Szczegółowy program szkolenia

1. Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem: (2 godz.)

1.     praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,

2.     ochrony pracy kobiet i młodocianych,

3.     wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych,

4.     profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników

5.     zagrożenia czynnikami występującymi w procesach pracy.

 

   2.1. Charakterystyka czynników występujących w procesach pracy

a)     czynniki fizyczne,

-          oświetlenie,

-          hałas,

-          wentylacja,

-          pyły,

b)     czynniki chemiczne,

c)     czynniki biologiczne,

 

   2.2. Zasady i metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników z uwzględnieniem:

1. zmian w technologii,

2. zmian w organizacji pracy i stanowisk pracy,

3. stosowania środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,

4. wprowadzenia nowych urządzeń, sprzętu i narzędzi pracy.

 

3. Problemy związane z organizacją pracy biurowej - ergonomia

1. pomieszczenie biurowe,

2. meble biurowe,

4. Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku

   4.1. Zasady postępowania w razie wypadku

1. ocena zaistniałego wypadku,

2. powiadomienie przełożonych i pogotowia,

3. przystąpienie do udzielania pierwszej pomocy,

 

   4.2. Zasady postępowania w razie pożaru.

1.     sposoby powiadamiania i alarmowania,

2.     ewakuacja,

3.     rozmieszczenie sprzętu gaśniczego,

4.     środki gaśnicze i podręczny sprzęt gaśniczy,

5.     sposób użytkowania sprzętu gaśniczego,

6.     zasady postępowania przy gaszeniu pożarów,

7.     jak szukać ludzi zagrożonych pożarem,

 

   4.3. Zasady postępowania w razie awarii.

1.     oznaczanie i zabezpieczanie niesprawnej maszyny lub urządzenia,

2.     zgłoszenie niesprawnej maszyny lub urządzenia,

3.     osoby uprawnione do usuwania awarii,

 

   4.4. Zasady postępowania w sytuacjach szczególnych

1.     postępowanie w razie napadu,

 

   4.5. Zasady udzielania pomocy w razie wypadku i sposoby postępowania.

2.     zranienia, krwotoki zewnętrzne i wewnętrzne,

3.     złamania i zwichnięcia,

4.     urazy termiczne - klasyfikacja,

5.     porażenia prądem elektrycznym,

6.     zatrucia chemiczne,

 

5. Podsumowanie szkolenia i egzamin końcowy.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin