WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI.
Opracowała Maria Stebel
I Znaczenie współpracy nauczycieli przedszkola z rodzicami:
· ujednolicenie systemu oddziaływań wychowawczych,
· wspólny system postępowania z dzieckiem.
II Funkcje przedszkola wobec rodziców:
1.Wspomaganie działań wychowawczych rodziców:
· informowanie rodziców o zachowaniu się dzieci w przedszkolu, o jego osiągnięciach,
· zbieranie informacji o zachowaniu się dzieci w domu,
· pedagogizacja rodziców- przekazywanie wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka, jego potrzeb, pracy z dzieckiem w domu, organizacja kącika zabaw w domu.
2.Integrowanie zabiegów wychowawczych:
· uzgadnianie sposobów reagowania na bodźce, zadania, wymagania w domu i w przedszkolu,
· uzgadnianie kierunku działań wychowawczych wspólnie realizowanych: w przedszkolu i kontynuowanych w domu,
· wspólnie z rodzicami opracowanie warunków do swobodnej działalności dziecka, do zabawy twórczej,
· włączenie rodziców w wychowanie dzieci poza domem, spotkania z dziećmi, prezentacja własnych pasji, zainteresowań,
· włączenie rodziców w zagospodarowanie wnętrz przedszkola- sala zabaw.
3.Wspieranie rodziców poszukujących sposobów zmiany relacji między dziećmi,
· zapoznanie z możliwościami współistnienia z dziećmi,
· wspólne i indywidualne działania rodziców, nauczycieli i dzieci,
· poszukiwanie przyczyn agresywnych zachowań dzieci, oraz zachowań nie akceptowanych społecznie, sposoby reagowania na nie,
· organizowanie doradztwa metodycznego, psychologicznego, pedagogicznego.
III Jakość pracy przedszkola /wzajemne postawy, środowisko rodzinne dziecka, znajomość
dziecka/,-ankieta, rozmowa z rodzicami, rozmowa z dzieckiem, analiza wytworów,
obserwacja, / reakcji na sukces, porażkę, komunikacja, przyzwyczajenia /.
IV Oczekiwania przedszkola wobec rodziców.
V Propozycje przedszkola dla rodziców:
· zebrania, ogólne z udziałem specjalistów,/psycholog, logopeda/, grupowe,
· zajęcia adaptacyjne dla trzylatków, w razie potrzeby również dla starszych,
· zajęcia otwarte, dni otwarte dla rodziców,
· kontakty indywidualne wg potrzeb i oczekiwań,
· zajęcia warsztatowe dla rodziców prowadzone przez nauczycieli,
· wspólne świętowanie, rodzinne spotkania, uroczystości z aktywnym udziałem rodziców, dziadków, dzieci, /spotkanie opłatkowe, Balik dla dzieci, Dzień Babci, Dziadka, Dzień Matki, Pożegnanie sześciolatków, Zielona noc/,
· kącik dla rodziców - kącik informacyjny, wystawka prac dzieci, skrzynka pytań
· konkursy, wycieczki do zakładów pracy rodziców.
Przedszkole ma szansę uzupełniać oddziaływania wychowawcze domu rodzinnego dziecka. Ma szansę wspierać i pobudzać jego rozwój, po uprzednim dokładnym poznaniu potrzeb, możliwości i uzdolnień. Są to podstawowe kierunki pracy przedszkola.
Kierunki te, bez ścisłej współpracy z rodzicami dziecka stają się niemożliwe w realizacji. Dlatego tak ważna jest konieczność ustalenia przez nauczycielki przedszkola i rodziców wspólnego, systemu postępowania z dzieckiem. Atmosfera wzajemnego zaufania, otwarcie na potrzeby dziecka i oczekiwania rodziców, otwarcie na pytania, krytykę rodziców wobec przedszkola pozwolą na rzeczywiste zaangażowanie ich we wspólne działania dla dobra dziecka. Gwarancją współpracy przedszkola z rodzicami może być statut przedszkola,
w którym warunki tej współpracy zostały jasno i wyraźnie określone.
Wyraźna staje się potrzeba planowych, otwartych i partnerskich kontaktów polegających na wymianie poglądów dotyczących spraw wychowania oraz ustalenie jednolitego sposobu oddziaływania na dziecko. Ponoszenie wspólnej odpowiedzialności za warunki jego rozwoju.
FUNKCJE PRZEDSZKOLA WOBEC RODZICÓW[1] D. Waloszek w pozycji: „Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym” określa funkcje przedszkola wobec rodziców.
Pierwszą z funkcji jest:
Wspomaganie działań wychowawczych rodziców. Autorka wyodrębnia tu:
· informowanie rodziców o zachowaniu się dzieci w przedszkolu,
· przekazywanie wiedzy pedagogicznej dotyczącej interesujących rodziców zakresów, wiedzy uwrażliwiającej na dziecko, jego potrzeby, możliwości, powinności.
Drugą funkcją wyodrębniającą zakres działań przedszkola wobec rodziców jest:
Integrowanie zabiegów wychowawczych, a w niej:
· uzgadnianie rodzaju, kierunku, zakresu działań wychowawczych wspólnie realizowanych w przedszkolu i w domu,
· wspólne z rodzicami stworzenie warunków do eksperymentowania, twórczych zabaw, zabaw badawczych, swobodnego doświadczania życia przez dziecko,
· włączenie rodziców wychowanie dzieci poza domem, spotkania z dziećmi, prezentacja własnych zainteresowań, pasji, zawodu,
· włączanie rodziców w planowanie, w zagospodarowywanie wnętrz przedszkola, sal zajęć, łazienek, terenu zabaw.
Trzecia z funkcji dotyczy wspierania rodziców poszukujących sposobów zmiany relacji między dziećmi, a wyeksponowane zostało:
· zapoznawanie z możliwościami współistnienia z dziećmi,
· informowanie o prawach w dziedzinie oświaty,
· poszukiwanie przyczyn zachowań dzieci nieakceptowanych społecznie, i sposoby reagowania na nie,
· organizowanie doradztwa pedagogicznego, psychologicznego / w miarę potrzeb/.
O jakości współpracy decyduje wiele czynników:
· wzajemne postawy,
· oczekiwania i spostrzeżenia,
· współdziałanie.
Należy przy tym uwzględnić pełne prawo rodziców do współdecydowania o kierunkach pracy przedszkola.
Warunkiem efektywnej współpracy jest poznanie dzieci i ich środowiska rodzinnego.
Źródłem informacji o dziecku jest karta zgłoszenia dziecka, ankieta kierowana do rodziców,
rozmowy z rodzicami, z dzieckiem, obserwacja dziecka w kontaktach z rówieśnikami, oraz w różnych sytuacjach w przedszkolu – reakcja na sukces i porażkę, komunikacja, przyzwyczajenia higieniczne, analiza prac dziecka.
Mając na uwadze właściwą organizację współpracy z rodzicami przedstawiamy nasze oczekiwania wobec rodziców, dotyczące uczestnictwa w zebraniach, kontaktach indywidualnych, zachęcamy do interesowania się pracą dydaktyczno- wychowawczą przedszkola, programem w oparciu, o który pracuje przedszkole, prawami i obowiązkami rodziców, regulaminem przedszkola.
PROPONUJEMY RODZICOM:
· zebrania ogólne z udziałem specjalistów,
· zebrania grupowe,
· zajęcia adaptacyjne dla trzylatków,
· kontakty indywidualne wg potrzeb,
· zajęcia otwarte, dni otwarte,
· zajęcia warsztatowe dla rodziców prowadzone przez nauczycielki,
· wspólne świętowanie, rodzinne spotkania, uroczystości z udziałem rodziców,
i przedstawicielami najbliższego środowiska dziecka / Dzień Babci, Dziadka,
Matki/,
· kącik informacyjny w przedszkolu, skrzynka wniosków, propozycji, uwag,
· wystawki prac dzieci,
· dni plastyki, dni muzyki, wspólne muzykowanie, Itd.
· dni otwarte dla dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola,
· wystawy, konkursy, imprezy czytelnicze, biesiady literackie, przedstawienia, kiermasze książek, listy przebojów lekturowych, wycieczki, propozycje książeczek dla dzieci.
Dużym zainteresowaniem rodziców cieszą się wystawki prac dzieci. Informują one nie tylko o tematyce organizowanych zajęć, ale dają rodzicom możliwość porównywania osiągnięć ich dziecka z osiągnięciami rówieśników.
Warunkiem efektywnej współpracy przedszkola z rodzicami jest sprawny przebieg informacji, który stanowi podstawę zaangażowania rodziców w sprawy i życie przedszkola, zachęca do współpracy.
Z myślą o nowych ciekawych formach współpracy z rodzicami można zaplanować cykl spotkań w dni wolne od pracy. Zapraszać rodziców i dzieci do wspólnej zabawy. Spotkania takie sprzyjają wzajemnemu poznaniu się, pogłębiają więzi emocjonalne sprzyjają dobrej zabawie.
Jedną ze sprawdzonych form współpracy z rodzicami są zabawy na powietrzu, zawody sportowe- mecze, gry i zabawy ruchowe. Podczas tych zabaw rodzice mają okazję bliżej poznać dziecko, jego osiągnięcia, możliwości i potrzeby. Uczą się bawić z dzieckiem, dostrzegać jego mocne i słabe strony, a także mogą obserwować dziecko w grupie z rówieśnikami- jego kontakty, jak reaguje na sukces, jak na porażkę, czy jest wytrwałe w ćwiczeniach. Podczas wspólnych zmagań dzieci i rodzice maja okazję lepiej się poznać, nawiązać bliski serdeczny kontakt między sobą, zaspokoić potrzeby wyższego rzędu: przynależności, wiedzy, ważności i aktywności.
Można zachęcić rodziców do wspólnego organizowania ciekawych zajęć z dziećmi w różnych zakładach pracy /gdy tylko jest to możliwe i zachowane są względy bezpieczeństwa / Biblioteka Miejska, Zakład krawiecki, Zakład stolarski, Muzeum i inne/.
Wspólnie z rodzicami organizujemy czytanie bajek, opowiadanie baśni i legend, opracowujemy książeczki dla dzieci, przygotowujemy teatrzyki, występy, tańce, wspólne zabawy, zawody, rewie mody dla dzieci i inne.
LITERATURA:
1. „Współpraca przedszkola z rodzicami” – A. Sawicka ,WSiP Warszawa, 1978r
2. Wychowania w przedszkolu:
· Nr 2/99 str. 140 „Rodzice bliżej przedszkola”.
· Nr 4 /99 str. 300 „Święto Mamy i Taty”.
· Nr 6 / 99 str. 461 „Otwarte drzwi”
· Nr 7 / 99 str. 537 – 541 „Jak rozmawiać z rodzicami”, „Rodzice w przedszkolu”,
· Nr 8 / 99 str.621 „Wspólne świętowanie”,
· Nr 9 / 99 str. 661 – 706 „Co razem a co osobno”, „ O tworzeniu więzi między rodzicami a nauczycielem”,
· Nr 10 / 99 str. 773 „Rodzinne spotkania w przedszkolu”.
3
[1] D. Waloszek: „Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym”
beatawiewiorka