stebel011.doc

(67 KB) Pobierz
Współpraca przedszkola z rodzicami

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI.

Opracowała Maria Stebel

 

I Znaczenie współpracy nauczycieli przedszkola z rodzicami:

·         ujednolicenie systemu oddziaływań wychowawczych,

·         wspólny system postępowania z dzieckiem.

 

II Funkcje przedszkola wobec rodziców:

1.Wspomaganie działań wychowawczych rodziców:

·         informowanie rodziców o zachowaniu się dzieci w przedszkolu, o jego osiągnięciach,

·         zbieranie informacji o zachowaniu się dzieci w domu,

·         pedagogizacja rodziców- przekazywanie wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka, jego potrzeb, pracy     z dzieckiem w domu, organizacja kącika zabaw w domu.

 

2.Integrowanie zabiegów wychowawczych:

·         uzgadnianie sposobów reagowania na bodźce, zadania, wymagania w domu i w przedszkolu,

·         uzgadnianie kierunku działań wychowawczych wspólnie realizowanych: w przedszkolu i kontynuowanych w domu,

·         wspólnie z rodzicami opracowanie warunków do swobodnej działalności dziecka, do zabawy twórczej,

·         włączenie rodziców w wychowanie dzieci poza domem, spotkania z dziećmi, prezentacja własnych pasji, zainteresowań,

·         włączenie rodziców w zagospodarowanie wnętrz przedszkola- sala zabaw.

 

3.Wspieranie rodziców poszukujących sposobów zmiany relacji między dziećmi,

·         zapoznanie   z  możliwościami   współistnienia   z     dziećmi,

·         wspólne i   indywidualne    działania  rodziców,   nauczycieli i dzieci,

·         poszukiwanie przyczyn agresywnych zachowań dzieci, oraz zachowań nie akceptowanych społecznie, sposoby reagowania na nie,

·         organizowanie doradztwa metodycznego, psychologicznego,  pedagogicznego.

 

III    Jakość  pracy   przedszkola  /wzajemne postawy, środowisko   rodzinne   dziecka,   znajomość

             dziecka/,-ankieta, rozmowa z  rodzicami,  rozmowa  z  dzieckiem, analiza    wytworów, 

            obserwacja,   /  reakcji na sukces,   porażkę,   komunikacja, przyzwyczajenia  /.

IV Oczekiwania przedszkola wobec rodziców.

 

V   Propozycje przedszkola dla rodziców:

·         zebrania, ogólne z udziałem specjalistów,/psycholog, logopeda/, grupowe,

·         zajęcia adaptacyjne dla trzylatków, w razie potrzeby również dla starszych,

·         zajęcia otwarte, dni otwarte dla rodziców,

·         kontakty indywidualne wg potrzeb i oczekiwań,

·         zajęcia warsztatowe dla rodziców prowadzone przez nauczycieli,

·         wspólne świętowanie, rodzinne spotkania, uroczystości z aktywnym udziałem rodziców, dziadków, dzieci, /spotkanie opłatkowe, Balik dla dzieci, Dzień Babci, Dziadka, Dzień Matki, Pożegnanie sześciolatków, Zielona noc/,

·         kącik dla rodziców - kącik informacyjny, wystawka prac dzieci, skrzynka pytań

·         konkursy, wycieczki do zakładów pracy rodziców.

              Przedszkole ma szansę uzupełniać oddziaływania wychowawcze domu rodzinnego dziecka. Ma szansę wspierać i pobudzać jego rozwój, po uprzednim dokładnym poznaniu potrzeb, możliwości i uzdolnień. Są to podstawowe kierunki pracy przedszkola.

Kierunki te, bez ścisłej współpracy z rodzicami dziecka stają się niemożliwe w realizacji. Dlatego tak ważna jest konieczność ustalenia przez nauczycielki przedszkola i rodziców wspólnego, systemu postępowania z dzieckiem. Atmosfera wzajemnego zaufania, otwarcie na potrzeby dziecka i oczekiwania rodziców, otwarcie na pytania, krytykę rodziców wobec przedszkola pozwolą na rzeczywiste zaangażowanie ich we wspólne działania dla dobra dziecka. Gwarancją   współpracy   przedszkola  z   rodzicami   może  być  statut  przedszkola,

w którym warunki tej współpracy zostały jasno i wyraźnie określone.

Wyraźna staje się potrzeba planowych, otwartych i partnerskich kontaktów polegających na wymianie poglądów dotyczących spraw wychowania oraz ustalenie jednolitego sposobu oddziaływania na dziecko. Ponoszenie wspólnej odpowiedzialności za warunki jego rozwoju.

FUNKCJE PRZEDSZKOLA WOBEC RODZICÓW[1] D. Waloszek w pozycji: „Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym” określa funkcje przedszkola wobec rodziców.

Pierwszą z funkcji jest:

Wspomaganie działań wychowawczych rodziców. Autorka wyodrębnia tu:

·         informowanie rodziców o zachowaniu się dzieci w przedszkolu,

·         zbieranie informacji o zachowaniu się dzieci w domu,

·         przekazywanie wiedzy pedagogicznej dotyczącej interesujących rodziców zakresów, wiedzy uwrażliwiającej na dziecko, jego potrzeby, możliwości, powinności.

Drugą funkcją wyodrębniającą zakres działań przedszkola wobec rodziców jest:

Integrowanie zabiegów wychowawczych, a w niej:

·         uzgadnianie sposobów reagowania na bodźce, zadania, wymagania w domu i w przedszkolu,

·         uzgadnianie rodzaju, kierunku, zakresu działań wychowawczych wspólnie realizowanych w przedszkolu i w domu,

·         wspólne z rodzicami stworzenie warunków do eksperymentowania, twórczych zabaw, zabaw badawczych, swobodnego doświadczania życia przez dziecko,

·         włączenie rodziców wychowanie dzieci poza domem, spotkania z dziećmi, prezentacja własnych zainteresowań, pasji, zawodu,

·         włączanie rodziców w planowanie, w zagospodarowywanie wnętrz przedszkola, sal zajęć, łazienek, terenu zabaw.

Trzecia z funkcji dotyczy wspierania rodziców poszukujących sposobów zmiany relacji między dziećmi, a wyeksponowane zostało:

·         zapoznawanie z możliwościami współistnienia z dziećmi,

·         informowanie o prawach w dziedzinie oświaty,

·         wspólne i indywidualne działania rodziców, nauczycieli i dzieci,

·         poszukiwanie przyczyn zachowań dzieci nieakceptowanych społecznie, i sposoby reagowania na nie,

·         organizowanie doradztwa pedagogicznego, psychologicznego / w miarę potrzeb/.

O jakości współpracy decyduje wiele czynników:

·         wzajemne postawy,

·         oczekiwania i spostrzeżenia,

·         współdziałanie.

Należy przy tym uwzględnić pełne prawo rodziców do współdecydowania o kierunkach pracy przedszkola.

              Warunkiem efektywnej współpracy jest poznanie dzieci i ich środowiska   rodzinnego.

Źródłem informacji o dziecku jest karta zgłoszenia dziecka, ankieta    kierowana do rodziców,

rozmowy z rodzicami, z dzieckiem, obserwacja dziecka w kontaktach z rówieśnikami, oraz w różnych sytuacjach w przedszkolu – reakcja na sukces i porażkę, komunikacja, przyzwyczajenia higieniczne, analiza prac dziecka.

Mając na uwadze właściwą organizację współpracy z rodzicami przedstawiamy nasze oczekiwania wobec rodziców, dotyczące uczestnictwa w zebraniach, kontaktach indywidualnych, zachęcamy do interesowania się pracą dydaktyczno- wychowawczą przedszkola, programem w oparciu, o który pracuje przedszkole, prawami i obowiązkami rodziców, regulaminem przedszkola.

PROPONUJEMY RODZICOM:

·         zebrania ogólne z udziałem specjalistów,

·         zebrania grupowe,

·         zajęcia adaptacyjne dla trzylatków,

·         kontakty indywidualne wg potrzeb,

·         zajęcia otwarte, dni otwarte,

·         zajęcia warsztatowe dla rodziców prowadzone przez nauczycielki,

·         wspólne świętowanie, rodzinne spotkania, uroczystości z udziałem rodziców,

i przedstawicielami najbliższego środowiska dziecka / Dzień Babci, Dziadka,

      Matki/,

·         kącik informacyjny w przedszkolu, skrzynka wniosków, propozycji, uwag,

·         wystawki prac dzieci,

·         dni plastyki, dni muzyki, wspólne muzykowanie, Itd.

·         dni otwarte dla dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola,

·         wystawy, konkursy, imprezy czytelnicze, biesiady literackie, przedstawienia, kiermasze książek, listy przebojów lekturowych, wycieczki, propozycje książeczek dla dzieci.

Dużym zainteresowaniem rodziców cieszą się wystawki prac dzieci. Informują one nie tylko o tematyce organizowanych zajęć, ale dają rodzicom możliwość porównywania osiągnięć ich dziecka z osiągnięciami rówieśników.

Warunkiem efektywnej współpracy przedszkola z rodzicami jest sprawny przebieg informacji, który stanowi podstawę zaangażowania rodziców w sprawy i życie przedszkola, zachęca do współpracy.

Z myślą o nowych ciekawych formach współpracy z rodzicami można zaplanować cykl spotkań w dni wolne od pracy. Zapraszać rodziców i dzieci do wspólnej zabawy. Spotkania takie sprzyjają wzajemnemu poznaniu się, pogłębiają więzi emocjonalne sprzyjają dobrej zabawie.

Jedną ze sprawdzonych form współpracy z rodzicami są zabawy na powietrzu, zawody sportowe- mecze, gry i zabawy ruchowe. Podczas tych zabaw rodzice mają okazję bliżej poznać dziecko, jego osiągnięcia, możliwości i potrzeby. Uczą się bawić z dzieckiem, dostrzegać jego mocne i słabe strony, a także mogą obserwować dziecko w grupie z rówieśnikami- jego kontakty, jak reaguje na sukces, jak na porażkę, czy jest wytrwałe w ćwiczeniach. Podczas wspólnych zmagań dzieci i rodzice maja okazję lepiej się poznać, nawiązać bliski serdeczny kontakt między sobą, zaspokoić potrzeby wyższego rzędu: przynależności, wiedzy, ważności i aktywności.

 

 

Można zachęcić rodziców do wspólnego organizowania ciekawych zajęć z dziećmi w różnych zakładach pracy /gdy tylko jest to możliwe i zachowane są względy bezpieczeństwa / Biblioteka Miejska, Zakład krawiecki, Zakład stolarski, Muzeum i inne/.

              Wspólnie z rodzicami organizujemy czytanie bajek, opowiadanie baśni i legend, opracowujemy książeczki dla dzieci, przygotowujemy teatrzyki, występy, tańce, wspólne zabawy, zawody, rewie mody dla dzieci i inne.

 

LITERATURA:

1.      „Współpraca przedszkola z rodzicami” – A. Sawicka ,WSiP Warszawa, 1978r

2.      Wychowania w przedszkolu:

·         Nr 2/99 str. 140 „Rodzice bliżej przedszkola”.

·         Nr 4 /99 str. 300 „Święto Mamy i Taty”.

·         Nr 6 / 99 str. 461 „Otwarte drzwi”

·         Nr 7 / 99 str. 537 – 541 „Jak rozmawiać z rodzicami”, „Rodzice w przedszkolu”,

·         Nr 8 / 99 str.621 „Wspólne świętowanie”,

·         Nr 9 / 99 str. 661 – 706  „Co razem a co osobno”, „ O tworzeniu więzi między rodzicami a nauczycielem”,

·         Nr 10 / 99 str. 773 „Rodzinne spotkania w przedszkolu”.

 

 

 

3

 


[1] D. Waloszek: „Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin