''Trzęsienie ziemi'' w środowisku bezpieczeństwa Izraela.pdf

(147 KB) Pobierz
„Trzęsienie ziemi”
w środowisku bezpieczeństwa Izraela
Aleksandra Dzisiów-Szuszczykiewicz
Obalenie reżimów w Tunezji i Egipcie oraz wzrost świadomości politycznej
społeczeństw świata arabskiego, skutkujący otwartym sprzeciwem wobec au-
torytarnych władz, spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem społeczności
międzynarodowej liczącej na demokratyzację państw regionu. Sceptycznie do
„arabskiej wiosny” podchodzą natomiast władze w Izraelu, określając ją mia-
nem „trzęsienia ziemi”. Obawiają się bowiem wzmocnienia regionalnej pozycji
Iranu, którego program nuklearny postrzegają jako zagrożenie dla egzystencji
państwa. Przede wszystkim jednak zaniepokojenie Izraela budzi utrata regio-
nalnych partnerów i sojuszników (Egipt, Turcja), możliwość utraty kolejnych
(Jordania), niepewna przyszłość reżimu w Syrii – choć wrogiego, to jednak
przewidywalnego, a także jednostronne działania Palestyńczyków na rzecz
międzynarodowego uznania państwa palestyńskiego.
Od momentu powstania w 1948 r. Izrael znajdował się we wrogim otocze-
niu państw arabskich, a jego status podważała znaczna część świata arabskie-
go, nazywając Izrael kiijn (tworem), mustamar (kolonią) czy amil (agentem) 1 .
W pierwszych 50 latach swego istnienia stoczył 6 wojen na pełną skalę ze swo-
imi arabskimi sąsiadami: wojnę o niepodległość w latach 1948-1949, kampa-
nię sueską w 1956 r., III wojnę arabsko-izraelską nazywaną wojną sześciodnio-
wą w 1967 r., ograniczoną wojnę z Egiptem nazywaną wojną na wyczerpanie
w latach 1968-1970, wojnę Jom Kipur w 1973 r. i I wojnę libańską w 1982 r.
Należy wspomnieć także o współczesnych kon iktach: operacji „Ochronna
Tarcza” na Zachodnim Brzegu Jordanu w 2002 r., II wojnie libańskiej w 2006 r.
i operacji „Płynny Ołów” w Stre e Gazy na przełomie 2008 i 2009 r.
Wpłynęło to w znacznej mierze na skoncentrowanie się izraelskiego es-
tablishmentu wojskowego na kwestiach obronnych, kosztem strategicznych.
Izraelskie problemy związane z bezpieczeństwem narodowym rozciągają
się jednak poza konwencjonalne pole walki. Izrael bowiem narażony był –
1 F. Halliday, Bliski Wschód w stosunkach międzynarodowych. Władza, polityka, ideologia , Wydaw-
nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 r., s. 88.
165
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 19, III – 2011
i nadal jest – na akty przemocy w formie ataków terrorystycznych i wojny
asymetrycznej (przede wszystkim ze strony Palestyńczyków i Libańczyków,
ale często sponsorowanych przez kraje arabskie i/lub Iran), powstań (pa-
lestyńskich intifad) i potyczek przygranicznych (wzdłuż granic z Egiptem,
Jordanią, Syrią i Libanem). Ponadto Izrael od początku lat 60. XX w., kiedy
Egipt użył w Jemenie trującego gazu, musiał być przygotowany na poten-
cjalny atak z użyciem broni chemicznej. Z kolei zagrożenie użyciem broni
nuklearnej i biologicznej stało się realne na przełomie lat 70. i 80. 2 . O tym,
że Tel Awiw poważnie traktował to zagrożenie, świadczy atak izraelskich sił
powietrznych na iracką instalację nuklearną w Osiraku w 1981 r.
Na przestrzeni lat Izraelowi udało się jednak w znacznej – mierze dzięki
potędze militarnej – wyeliminować lub zminimalizować część zagrożeń, wy-
pracowując poprawne relacje z niektórymi państwami regionu, zawierając
traktaty pokojowe z dwoma sąsiadami: Jordanią i Egiptem, budując „zimny
pokój” z Syrią oraz utrzymując kon ikt z Palestyńczykami na niskim pozio-
mie i pod kontrolą.
Obecnie Izrael jest mocarstwem regionalnym, militarnym i techno-
logicznym gigantem z rozwijającą się gospodarką. Jego pozycja pozostaje
silna, a poziom zagrożenia terrorystycznego spadł znacząco. Warto jednak
zwrócić uwagę na obserwowane w ostatnich miesiącach masowe prote-
sty w Izraelu, wywołane wzrostem kosztów życia i cen mieszkań. Sposoby
przeciwdziałania niezadowoleniu społecznemu i masowym demonstra-
cjom mogą zachwiać koalicją rządzącą i osłabić rząd premiera Benjamina
Netanjahu. Rosnące niezadowolenie społeczeństwa izraelskiego może rów-
nież przyczynić się do wzrostu znaczenia polityki wewnętrznej kosztem po-
zycji polityki zagranicznej.
Władze w Tel Awiwie muszą stawić czoła zarówno wyzwaniom wewnętrz-
nym, jak i zewnętrznym, mając świadomość, że każda zmiana, nawet jeśli
oznacza upadek regionalnego rywala, może zagrozić stabilizacji i prosperi-
ty . Tymczasem do gwałtownych i radykalnych zmian zaczęło w ostatnim
półroczu dochodzić w państwach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu tj.
w sąsiedztwie Izraela i jego środowisku bezpieczeństwa.
„Arabska wiosna” zaskoczyła Tel Awiw, choć sygnały o pogarszającej się
sytuacji gospodarczej oraz o rosnącym niezadowoleniu społeczeństw arab-
skich z polityki ich władz pojawiały się już kilka lat temu. Izrael pesymi-
stycznie postrzega wydarzenia i procesy zachodzące w państwach Afryki
Północnej i Bliskiego Wschodu oraz ich możliwe konsekwencje. Niepewna
2 D. Rodman, Israel’s national security doctrine: an introductory overview , http://www.gloria-center.
org, wrzesień 2001 r. (dostęp: 22 lipca 2011 r.).
166
938039313.015.png
 
POLITYCZNO-STRATEGICZNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA
przyszłość arabskich sąsiadów stała się wyzwaniem dla bezpieczeństwa naro-
dowego państwa. Przez przedstawicieli izraelskiego establishmentu wojsko-
wego i politycznego została nawet określona mianem regionalnego „trzęsie-
nia ziemi” 3 . Spod izraelskiej kontroli wymknął się też proces pokojowy, na
co, między innymi, wpływ miały procesy zachodzące w świecie arabskim.
„Arabska wiosna” skupiła na sobie uwagę Tel Awiwu, odwracając ją od
problemu irańskiego programu nuklearnego. Zagrożenie ze strony Teheranu
pozostaje jednak głównym zagrożeniem dla egzystencji państwa Izrael.
W opinii izraelskich analityków i dyplomatów, oprócz problemu Iranu i jego
programu nuklearnego, do najważniejszych wyzwań Tel Awiwu z zakresu
bezpieczeństwa należą: kon ikt izraelsko-palestyński i właśnie „arabska
wiosna”. Problemem staje się też prowadzona przez Ankarę polityka zagra-
niczna, negatywnie wpływająca na stosunki izraelsko-tureckie. Wymienione
kwestie stanowią największe i najbliższe Izraelowi problemy i zagrożenia.
Władze w Tel Awiwe dotykają także procesy i zjawiska globalne, co pokazu-
je Rysunek 1, przedstawiający globalne i regionalne trendy odnoszące się do
bezpieczeństwa Izraela.
„ARABSKA WIOSNA”
Egipt
Przez wiele lat Egipt był jednym z głównych wrogów Tel Awiwu, z któ-
rym Izrael stoczył wojny w 1948, 1956, 1967, 1968-1970 i 1973 r. Prezydent
Anwar Sadat zakończył permanentny wręcz stan wojny, zawierając w 1979 r.
traktat pokojowy i zmieniając Egipt z największego wroga w partnera Izraela.
Traktat pokojowy z Egiptem stanowił kluczowy fundament izraelskiej strate-
gii bezpieczeństwa przez ponad 30 lat. Następca A. Sadata prezydent Hosni
Mubarak nigdy nie zyskał takiej sympatii Izraelczyków, jaką cieszył się jego
poprzednik, ale zdołał utrzymać traktat pokojowy, współpracował w walce
z terroryzmem i podzielał strategiczne cele Izraela 4 . On i jego reżim wyda-
wali się wieczni. Jak zauważa izraelski analityk Aluf Benn, „w okresie, gdy
Izrael miał 8 szefów rządu, stoczył kilka wojen i zaangażował się w rozmowy
3 N. Mozgovaya, Barak: Israel facing regional ‘earthquake’ and diplomatic ‘tsunami’ , http://www.
haaretz.com, 23 marca 2011 r. (dostęp: 27 lipca 2011 r.).
4 D. Byman, Israel pessimistic view of the Arab spring , „ e Washington Quarterly”, http://www.tqw.
com, lato 2011 r. (dostęp: 18 lipca 2011 r.).
167
938039313.016.png
 
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 19, III – 2011
Rysunek 1. Globalne i regionalne trendy w środowisku bezpieczeństwa
Izraela
Wzrost znaczenia
nowych globalnych
i regionalnych mocarstw
Decentralizacja
światowej potęgi
Koalicje ad-hoc
Światowy
kryzys gospodarczy
Od organizacji
terrorystycznych
do quasi-państwowych
Iran
– ku państwu
progowemu
Świat
wielu kryzysów
Palestyński
multilateralizm
IZRAEL
Tu r c j a
– prowokujący rywal
Zagrożenie
balistyczno-rakietowe
Sieci
powiązań
Niestabilny
Bliski Wschód,
walka o legitymizację
Wyzwania
państwowości
Radykalny
islam
Transparentny
świat
Nowe ograniczenia
użycia siły
Wyzwania związane
z nieproliferacją
Źródło: Opracowanie własne na podstawie materiałów z brie ngu w izraelskim MSZ, 21 czerwca 2011 r.
pokojowe z różnymi partnerami, zawsze obecny był Mubarak” 5 . Premier
B. Netanjahu i prezydent H. Mubarak podobnie postrzegali zagrożenie ze
strony rosnącej pozycji regionalnej Iranu, a ponadto Egipt odgrywał klu-
czową rolę w sunnickim, „umiarkowanym” sojuszu, który wraz z Izraelem
i Stanami Zjednoczonymi starał się zapobiec aspiracjom Teheranu i jego so-
juszników w Libanie, Syrii i Stre e Gazy. Reżim w Kairze gwarantował także
utrzymanie status quo w kon ikcie izraelsko-palestyńskim.
Dlatego też upadek reżimu H. Mubaraka i perspektywy rozwoju sytuacji
w Egipcie budzą szczególne zaniepokojenie Tel Awiwu. Władze izraelskie za-
kładają, że zmiana reżimu, szczególnie w przypadku dojścia do władzy w Kairze
radykalnych muzułmanów na czele ze Stowarzyszeniem Braci Muzułmanów
(BM), wymusi zmianę izraelskiej koncepcji bezpieczeństwa. W opinii części
izraelskiego establishmentu 6 , udział Stowarzyszenia Braci Muzułmanów w struk-
5 A. Benn, Overcoming fear and anxiety in Tel Aviv , „Foreign A airs”, http://www.foreigna airs.com,
8 lutego 2011 r. (dostęp: 20 lipca 2011 r.).
6 Część izraelskich analityków uważa Stowarzyszenie Braci Muzułmanów za bardziej umiarkowa-
nych islamistów i nie obawia się w krótkim czasie przejęcia przez nich władzy w Kairze. Ma bowiem
świadomość, że BM początkowo nie będą zainteresowani wzięciem odpowiedzialności za niestabilną
sytuację w kraju i pogarszający się stan gospodarki. Będą budować swoją pozycję stopniowo.
168
938039313.001.png 938039313.002.png 938039313.003.png 938039313.004.png 938039313.005.png 938039313.006.png 938039313.007.png 938039313.008.png 938039313.009.png 938039313.010.png 938039313.011.png 938039313.012.png 938039313.013.png
 
POLITYCZNO-STRATEGICZNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA
turach systemu politycznego Egiptu może bowiem oznaczać zerwanie traktatu
pokojowego z Izraelem. Ze względu na poparcie społeczeństwa egipskiego dla
takiej ewentualnej decyzji Kairu wydaje się to z punktu widzenia Tel Awiwu
możliwe. Pokazują to badania Pew Research Center. W odpowiedzi na pytanie:
czy Egipt powinien anulować czy utrzymać traktat pokojowy z Izraelem, więk-
szość ankietowanych opowiedziała się za jego anulowaniem (Rysunek 2).
Problemem dla izraelskich władz jest również to, że poglądy społeczeń-
stwa podzielają kluczowi egipscy politycy niezwiązani ze Stowarzyszeniem
Braci Muzułmanów, tacy jak Amr Mussa czy Mohamed ElBaradei. Premier
B. Netanjahu obawia się powstania w Egipcie islamskiej republiki na wzór irań-
ski. Dlatego preferowałby przyjęcie przez Kair modelu tureckiego: utrzymania
bilateralnych stosunków dyplomatycznych i handlowych z Izraelem, nawet
przy otwartej krytyce polityki Izraela wobec Palestyńczyków. Najlepszym
scenariuszem w opinii izraelskiego establishmentu byłby faktycznie model tu-
recki, ale sprzed ery premiera Recepa Tayyipa Erdoğana (tj. sprzed 2003 r.):
model proamerykańskiego państwa kontrolowanego przez armię 7 .
Zaniepokojenie Izraela w odniesieniu do przyszłości Egiptu i roli, jaką
będzie pełnić w nim Stowarzyszenie Braci Muzułmanów, budzą związki sto-
warzyszenia z palestyńskim Hamasem oraz możliwość wzmożonej współ-
pracy obu ugrupowań w razie sukcesu wyborczego BM w Kairze. Obawy
Tel Awiwu budzi też sympatia Egipcjan do mieszkańców Gazy i poparcie dla
oporu Hamasu wobec Izraela. Władze izraelskie uważają, że każdy egipski
reżim wrażliwy na opinię społeczeństwa zmniejszy presję na Gazę, decy-
dując się na bezpośrednią pomoc dla jej mieszkańców, łagodząc restrykcje
na przejściu granicznym w Rafah i być może przymykając oko na prze-
myt. Izrael obawia się dalszej utraty kontroli Kairu nad Półwyspem Synaj.
Według izraelskich władz, obszar ten stał się „ziemią niczyją”, co ułatwia
operowanie ugrupowaniom terrorystycznym, które mogą obrać za cel swo-
ich ataków Izrael. Już teraz organizacje terrorystyczne wykorzystują niesta-
bilną sytuację na Półwyspie Synaj do przemytu dużej ilości broni do Strefy
Gazy. Ponadto beduińscy przemytnicy przez otwarte przejście graniczne
w Rafah i pod nieobecność egipskich sił bezpieczeństwa na dużym obsza-
rze Półwyspu przerzucają pociski rakietowe do Gazy (ich liczba zwiększyła
się z 5 tys. pod koniec 2010 r. do ok. 10 tys. w pierwszej połowie 2011 r.) 8 .
W sierpniu 2011 r. odnotowano znaczący wzrost ataków rakietowych i moź-
7 A. Benn, Mubarak’s departure thwarted Israeli strike on Iran , http://www.haaretz.com, 13 lutego
2011 r. (dostęp: 1 sierpnia 2011 r.).
8 G. Stern, Egypt-Sinai-Gaza: e triangular threat to Israel , INSS Insight No. 271, http://www.inss.org.il,
28 lipca 2011 r. (dostęp: 28 lipca 2011 r.).
169
938039313.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin