Psychologia rozwojowa.doc

(111 KB) Pobierz

·                     Prekursorzy psychologii rozwojowej

·         Gisela Lanurvie-vief (wzrost i regres to elementy każdej restrukturyzacji występujące we wszystkich okresach życia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających)

·         Paul Baltes (rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych występujących w każdym punkcie ontogenezy)

·         Maria Żebrowska

·         Stefan Szuman

 

·                     Podstawy pesymistycznego podejścia tradycyjnej psychologii do możliwości rozwojowych człowieka dorosłego.

„Wyłączywszy sprawy własnego zawodu jedynymi ideami, które w praktyce ludzie posiadają są te, które nabyli przed 25 rokiem życia. Nie mogą oni nauczyć się niczego nowego (...)” William James

 

3.Podstawy współczesnego ujęcia rozwoju człowieka w pełnym cyklu życia

·                     ogólny wzrost wykształcenia (ważny element w systemie wartości ludzi dorosłych)

·                     wzrost automatyzacji w zakładach pracy (człowiek wykonuje zadania wymagające zaangażowania myślenia)

·                     dostępność szkół instytucji oświatowych, kulturowych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań

 

4. Współcześni przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia

Psychologia światowa:                                Psychologia polska

-Robert Havigurst                                         -Zbigniew Pietrasiński

-Daniel Lewinson                                          - Maria Tyszkowa

-Erik Erikson                                                   - Maria Przetacznik-Gierowska

-Helen Bee                                                      - Anna Brzezińska

 

5. Zadania psychologii rozwojowej.

·         poznawcze-zrozumienie i wyjaśnienie rozwoju psychicznego (jak przebiega ten proces i czym sie charakteryzuj, jakie sa prawidłowości kształtowania się i rozwijania, właściwości psychiki w różnych okresach rozwojowych, w jakich warunakch i pod jakim wpływem jakich czynników dokonuje się rozwój psychiczny)

·         praktyczne:

·         prognozowania rozwoju

·         planowania różnych form interwencji w przebieg rozwoju

·         organizowania procesu nauczania i wychowania

·         organizowania srodowiska wychowawczego

 

6. Współczesna periodyzacja rozwoju człowieka.

a)dzieciństwo

-okres prenatalny- od poczecia do narodzin-pierwsze 9 miesięcy życia,

-okres wczesnego dzieciństwa- od narodzin do 3 rż.

+podokres wieku niemowlecego- od narodzin do końca 1rż.

+podokres wieku poniemowlęcego od 2 do 3 rż.

-okres sredniego dzieciństwa- od 4 do 6 rż.(wiek przedszkolny)

-okres póznego dzieciństwa- od 7 do 10-12 rż.

b) Adolescencja

-podokres wczesnej adolescencji- od 10-12 do 15rż.(wiek dorastania)

-podokres póznej adolescencji- od 16 do 20-23rż.(wiek młodzieńczy)

c)Dorosłość

-okres wczesnej dorosłości- od 20-23 do 35-40rż.

-okres średniej dorosłości- od 35-40 do 55-60rż. (wiek średni)

-okres póznej dorosłości- od 55-60rż.i wiecej.. (wiek starzenia się)

 

7.Pojęcie rozwoju psychicznego

Rozwój to wszelki długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian, wykazujące obiektywne stwierdzalne różnicowanie się danego obiektu pod określonym względem.

 

8.Cechy rozwoju psychicznego

-długotrwałość

-ukierunkowanie

-etapowość

-różnicowanie

 

9.Rodzaje zmian rozwojowych

a)kryterium wystepowania

·         Filogenetyczne- dotyczy różnic w przejawach psychiki obserwowanych w ewolucji od najprostszych do najbardziej złożonych

·         Antropogenetyczne- przemiany jakie dokonały się i dokonują w historii rozwoju gatunku ludzkiego od człekokształtnych do homo sapiens

·         Ontogenetyczne- zmiany zachodzące w indywidualnej historii zycia człowieka jako jednostki od poczęcia do śmierci

 

b)kryterium zakresu zmian

·         Uniwersalne- zmiany wystepujące powszechnie w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku

·         Wspólne- zmiany odnoszące się do określonej grupy jednostek o podobnych doświadczeniach, podobnym wieku i czasie historycznym

·         Indywidualne- zmiany o charakterze unikatowym,specyficzne dla danej jednostki

 

c)kryterium natury zmian

·         Ilościowe- wzrost zakresu i sprawnosci procesów psychicznych (np.wzrost zakresu słownictwa)

·         Jakościowe- zmiany funkcjonowania i charakteru czynnosci psychicznych (np.pamięć mechaniczna przekształca sie w logiczną)

·         Ciągłe- narastanie i kumulowanie wzdłuż kontinuum

·         Skokowe- Przeobrażanie, metamorfoza

10.Pojęcie okresów krytycznych w ontogenezie.

Okres gotowości rozwojowej, a więc wzmożonej wrażliwości na określonego rodzaju bodźca. Dla każdej funkcji okresy krytyczne są w różnym wieku.

11. Zegar biologiczny i społeczny w rozwoju człowieka

a) Zegar biologiczny - wyznacza tempo wzrostu organizmu, kolejność kształtowania różnych sprawności, czas ich powstania oraz jakość powiązań między nimi, tempo i rytm dojrzewania. Wpływa także na osiągnie funkcjonalnej dojrzałości CUN. Osoby w tym samym wieku osiągają podobny poziom sprawności w danym obszarze. Działanie zegara biologicznego leży u podłoża zmian uniwersalnych.

Wydarzenia punktualne to – urodzenie dziecka między 20-30rokiem, pojawienie się siwych włosów, zmarszczek po 40roku, pogorszenie pamięci krótkotrwałej, zmniejszenie sprawności fizycznej

Wydarzenie niepunktualne – bardzo późne lub wczesne wyrzynanie się zębów, śmierć dzieci, osób młodych, występowanie oznak starości we wczesnym wieku

b) Zegar społeczny- wyznacza jakim oczekiwaniom społecznym podlegamy w kolejnych okresach naszego życia. Wyznacza jakim oczekiwaniom podlegają osoby w tym samym wieku ale należące do różnych społeczności lokalnych, kulturowych, żyjących w różnym czasie historycznym. Osoby podlegające tym samym oczekiwaniom społecznym, uczestniczące w podobnych wydarzeniach społecznych i podejmujące zbliżone zadania stają się do siebie podobne. Działanie zegara społecznego u podłoża zmian wspólnych lub pokoleniowych.

Wydarzenia punktualne – wstępowanie do szkoły w wieku 6-7lat, opuszczenie domu w wieku wczesnej dorosłości, pojawienie się wnuków w wieku 40-50lat, przejście na emeryturę w wieku 55-65lat

Wydarzenia niepunktualne – zawarcie małżeństwa pod koniec średniej dorosłości, urodzenie pierwszego dziecka w wieku 14lub 45lat, podjęcie pierwszej pracy pod koniec wczesnej dorosłości

12.Pojęcie tempa i rytmu rozwoju

Tempo rozwoju- szybkość z jaką dokonują się zmiany w ontogenezie człowieka. Charakteryzując rozwój ze względu na tempo mówimy o rozwoju zgodnym z wiekiem życia albo o globalnym zahamowaniu lub przyspieszeniu rozwoju jednostki.

Rytm rozwoju- stopień regularności zachodzenia różnorodnych zmian w tym samym czasie. Charakteryzując rozwój ze względu na rytm mówimy o rozwoju harmonijnym, równomiernym bądź nieharmonijnym, nierównomiernym, heterochronicznym.

 

 

13. Deprywacja emocjonalno-społeczna.

DEPRYWACJA EMOCJONALNA – rozumiemy pozbawienie dziecka w znacznym stopniu przyjemnych doświadczeń emocjonalnych zwłaszcza ciekawości, miłości, szczęścia, przynależności, opieki. Deprywacja anakrytyczna to największe zaburzenia, zerwanie kontaktu ze światem fizycznym. Czynnikami które prowadzą do wczesnej deprywacji są :okres życia w którym wystąpiła deprywacja, czas jej trwania, całokształt warunków które towarzyszyły deprywacji.

14. Skutki wczesnej deprywacji emocjonalno- społecznej.

Badania nad dziećmi – badanie R.A.Spitza prowadzone w przytułku wojennym, sprawdzano rozwój dzieci po 2latach deprywacji emocjonalno-społecznej. Dobre warunki sanitarno-higieniczne, Skutki to duża śmiertelność dzieci, początkowa liczba to 91, zmarło 34. LOKOMOCJA : nie chodziło5, chodziło lepiej lub gorzej16. SAMOOBSŁUGA: nie jedzą same12, jedzą same 9. TOALETA: zanieczyszczają się 6, przyuczone częściowo 15. MOWA: brak 6, dwa słowa5, trzy do pięciu słów 8. Martwa maskowata mimika, dziwaczne ruchy palców, przybieranie bezwładnej pozycji ciała, utrata kontaktu z ludźmi.

15. Tradycyjne teorie rozwoju (Krytyczna analiza torii natywizmu, empiryzmu i teorii konwergencji)

a)Natywizm:

·         całokształcie zmian w ontogenezie człowieka decydują własciwości genetyczne odziedziczone po przodkach,

·         człowiek przychodzi na świat z gotowym wyposażeniem w postaci odziedziczonych dyspozycji,właściwości i zdolności psychicznych,

·         rozwój psychiczny polega na stopniowym ujawnianiu się wrodzonych właściwości,

Krytyka Natywizmu:

Wady:

·         jednostronna, nie liczyła się z oczywistymi wpływami środowiska,

·         w sposób mechaniczny przenosiła prawa dziedziczenia cech fizycznych,sformułowane przez ówczesną genetykę, na życie psychiczne człowieka,

·         fatalistyczna prowadziła do pesymizmu pedagogicznego,

·         tworzyła podstawy do podziału na klasy 'lepsze" i "gorsze" ze względu na wyposażenie genetyczne,

Zalety: -nawiązywała do postulatow filozoficznych J.J.Rousseau poznania 'naturalnego rozwoju dziecka".

b)Empiryzm:

·         decydujacą rolę w rozwoju odgrywa środowisko,

·         umysł dziecka w chwili przyjścia na świat jest czystą, białą, niezapisaną kartą (tabula rosa),Dopiero doświadczenia życiowe człowieka zapisują kartę. Suma i jakość doświadczeń zależą od środowiska, w którym żyje człowiek,

Krytyka Empiryzmu:

Wady:

·         skrajnie jednostronna, nie uwzględniała roli innych czynników rozwojowych,

·         traktowała człowieka przedmiotowo,jako bierny wytwór oddziaływań środowiska,

·         fatalistycznie zakłada niezmienność środowiska,

·         sankcjonowała podział społeczeństwa na klasy "lepsze" i "gorsze",

c)Teoria Konwergencji:

·         nie istnieje żadna właściwość psychiczna człowieka, o której można było by powiedzieć, że jest tylko wrodzona lub tylko nabyta,

·         dziedziczność i srodowisko to dwa czynniki warunkujące sie nawzajem,

·         dziedziczność nie należy rozumieć jako gotowych właściwości a raczej jako związki cech psychicznych,które przekształcają się w stałe właściwości pod wpływem czynnika zewnętrznego jakim jest srodowisko,

Krytyka teorii Konwergencji:

Zalety:

·         przezwyciężała jednostronność natywizmu i empiryzmu i stanowiła krok naprzód w wyjasnianiu warunków w jakich zachodzi rozwój,

·         przezwyciężała izolację czynników

Wady:

·         związki cech psychicznych, z którymi człowiek przychodzi na świat, to bliżej nieokreślone tendencje psychiczne,

·         w pojedynczych cechach psychicznych nadal szukano elementów wrodzonych i nabytych,

·         nadal nie doceniano znaczenia aktywności własnej jednostki w rozwoju

16. Czynniki rozwoju człowieka w ujęciu współczesnym. Założenia.

• Analiza kondycjonalna – analiza warunków zewnętrznych i wewnętrznych w jakich przebiega rozwój.

• Analiza kauzalna – analiza związków przyczynowo- skutkowych, jakie zachodzą między zjawiskami rozwojowymi w ontogenezie.

Czynniki rozwojowe:

·         dziedziczne i wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne (biologiczne)

·         własna aktywność

·         środowisko

·         wychowanie i nauczanie

17. Uwarunkowania i wyznaczniki rozwoju.

• Zadatki biologiczne  • Wpływy środowiska

Wyznaczniki :

• Aktywność własna jednostki  • Wychowanie i nauczanie

18. Biologiczne czynniki patogenne.

·         pasożyty

·         płazińce (włosień, tasiemiec uzbrojony, tasiemiec nieuzbrojony)

·         stawonogi (kleszcze, komar, muchy tse-tse, pająki)

·         obleńce (glista ludzka, owsiki)

·         pierwotniaki (ameba)

·         priony - białka infekcyjne

·         mikroorganizmy patogenne

·         wirusy (ospa, WZW, różyczka, grypa, AIDS, żółtaczka, wścieklizna, wirusowe

zapalenie opon mózgowych

19. Kompetencje psychoruchowe dziecka przed urodzeniem.

·         Trzeci miesiąc : Doskonali się zmysł dotyku. Dziecko wykonuje wiele ruchów, „tańcząc” w macicy podciąga i wyprostowuje ręce i nogi, rusza palcami. To okres największych transformacji w zakresie rozwoju motorycznego.

·         Czwarty miesiąc; Jeśli jakaś funkcja nie zostanie wyćwiczona na poziomie nieświadomym w okresie prenatalnym, to nie rozwinie się ona ani świadomie, ani instynktownie po urodzeniu. Dziecko kołysane ruchem i oddechem matki ćwiczy zmysł równowagi. Zaczyna funkcjonować narząd Cortiego, w którym mieszczą się receptory słuchowe.

·         Piąty miesiąc: matka zauważa kiedy dziecko śpi, kopie, ma czkawkę. Dziecko trenuje ssanie.

·         Szósty miesiąc: Dużo przestrzeni wokół dziecka pozwala na nieskrępowane ćwiczenia ruchowe. Ruchy stają się wyraźnie wyczuwalne dla każdej matki. Aktywność dziecka staje się zależna od bodźców zmysłowych. Aktywność matki i dziecka w tym okresie jest zharmonizowana naprzemiennie. Dzie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin