arkusz-obserwacji-4-latka(1).pdf

(163 KB) Pobierz
Arkusz obserwacji pedagogicznej dziecka 4-letniego
Imię i nazwisko dziecka:
Data urodzenia:
Skala do określania osiągnięć dziecka:
A – badana umiejętność została ukształtowana,
dziecko poprawnie i samodzielnie wykonuje określone czynności;
B
badana umiejętność wymaga doskonalenia,
dziecko samodzielnie podejmuje czynności, popełniając pojedyncze, drobne błędy;
C
badana umiejętność zaczyna się kształtować i wymaga działań ukierunkowanych na jej rozwijanie,
dziecko podejmuje próby samodzielnego wykonania zadań
lub oczekuje wsparcia, popełnia liczne błędy;
D
badana umiejętność jeszcze się nie pojawiła i wymaga intensywnych i różnorodnych oddziaływań,
dziecko nie podejmuje określonych czynności lub wykonuje
zadania niepoprawnie.
Wskaźniki w aspekcie rozwoju społeczno-emocjonalnego
A) samodzielność
Lp.
1.
Wskaźniki
samodzielnie ubiera się, zachowując
prawidłową kolejność zakładania
poszczególnych części garderoby
wykonuje czynności związane z higieną
osobistą zgodnie z ustalonymi etapami
(np. mycie zębów, rąk, twarzy)
3.
4.
spożywa posiłki zgodnie z zasadami
kulturalnego zachowania przy stole
samodzielnie dokonuje wyboru
w określonych przez nauczyciela
sytuacjach (aktywność, miejsce, przybory)
5.
z własnej inicjatywy podejmuje działania
na rzecz ładu i porządku w sali
Obserwacja wstępna X–XI
A
B
C
D
Uwagi
Obserwacja końcowa V–VI
A
B
C
D
Uwagi
2.
B) funkcjonowanie w grupie
Lp.
6.
Wskaźniki
stosuje zwroty grzecznościowe
adekwatne do sytuacji, w jakiej się
znajduje
7.
współdziała z rówieśnikami podczas
różnorodnej aktywności
respektuje zasady właściwego
zachowania się w grupie rówieśniczej
reaguje adekwatnie na umowne znaki
(dźwięk, słowo, gest) określone
przez nauczyciela
nazywa odczuwane emocje (np. radość,
zdziwienie, smutek, złość, strach)
podejmuje próby oceny własnych
zachowań
podejmuje próby samodzielnego
rozwiązywania konfliktów
Obserwacja wstępna X–XI
A
B
C
D
Uwagi
Obserwacja końcowa V–VI
A
B
C
D
Uwagi
8.
9.
10.
11.
12.
Wskaźniki w aspekcie rozwoju fizycznego
C) sprawność ruchowa
Lp.
13.
Wskaźniki
utrzymuje równowagę, chodząc
np. po narysowanej linii, zwężonym
torze płaskim
14.
15.
16.
pokonuje niskie przeszkody (zeskakuje,
przeskakuje)
chwyta rzuconą piłkę (pomagając sobie
przedramionami)
przyjmuje prawidłową pozycję ciała,
siedząc na krzesełku, w siadzie
skrzyżnym
maszeruje w parach, zachowując równe
tempo chodu
Obserwacja wstępna X–XI
A
B
C
D
Uwagi
Obserwacja końcowa V–VI
A
B
C
D
Uwagi
17.
D) sprawność manualna
Lp.
18.
19.
20.
Wskaźniki
prawidłowo trzyma kredkę, ołówek,
mazak, nożyczki, sztućce
tworzy stabilne konstrukcje
z różnorodnych materiałów
lepi z materiałów plastycznych kształty
tematyczne według podanego wzoru
(np. jabłko, misia, postać)
łączy kropki wyznaczające określone
wzory
podejmuje próby mieszczenia się
w wyznaczonej płaszczyźnie podczas
kolorowania obrazków
wycina proste elementy i formy
Obserwacja wstępna X–XI
A
B
C
D
Uwagi
Obserwacja końcowa V–VI
A
B
C
D
Uwagi
21.
22.
23.
Wskaźniki w aspekcie rozwoju poznawczego
E) mowa i myślenie
Obserwacja wstępna X–XI
Lp.
24.
Wskaźniki
prowadzi dialog podczas odgrywania
ról, np. w zabawach tematycznych,
inscenizowanych
opisuje cechy znanych przedmiotów,
osób, zwierząt
zadaje pytania w celu uzyskania
informacji na określony temat
układa schematyczne obrazki
zmieniające się pod wpływem jednego
czynnika (np. od jabłka do ogryzka,
od klocka do wieży)
odczytuje znaki wizualne z najbliższego
otoczenia społecznego (np. emotikony,
znaki drogowe, znaki informacyjne,
piktogramy pogodowe)
A
B
C
D
Uwagi
A
Obserwacja końcowa V–VI
B
C
D
Uwagi
25.
26.
27.
28.
F) percepcja wzrokowa
Lp.
29.
30.
31.
Wskaźniki
układa obrazek według wzoru
np. z mozaiki geometrycznej
składa obrazek z 3–4 części (ze skośną
linią cięcia)
uzupełnia obrazek np. przez
dorysowanie, doklejenie brakujących
3–4 elementów
Obserwacja wstępna X–XI
A
B
C
D
Uwagi
A
Obserwacja końcowa V–VI
B
C
D
Uwagi
G) percepcja słuchowa
Obserwacja wstępna X–XI
Lp.
32.
33.
34.
Wskaźniki
określa kierunek i źródło dźwięku
rozróżnia po barwie i tonie głosu płeć
osób i ich emocje
dobiera obrazki, których nazwy się
rymują (np. las – pas, sowa – krowa,
słoń – koń)
35.
dzieli wyrazy na sylaby
A
B
C
D
Uwagi
A
Obserwacja końcowa V–VI
B
C
D
Uwagi
36.
odtwarza prosty rytm
H) pamięć i uwaga
Obserwacja wstępna X–XI
Lp.
37.
38.
39.
Wskaźniki
odtwarza proste układy taneczne,
czynności ruchowe
odpowiada na pytania nauczyciela,
np. po wysłuchaniu opowiadania, bajki
układa 3–4 obrazki po wcześniejszej
demonstracji wzoru (obrazki ułożone
w szeregu)
zapamiętuje wiernie treść wierszy,
rymowanek, piosenek przy niewielkiej
liczbie powtórzeń
A
B
C
D
Uwagi
A
Obserwacja końcowa V–VI
B
C
D
Uwagi
40.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin