Karta_pracy_1_Lekcja_67_Czesci_mowy.pdf

(156 KB) Pobierz
Karty pracy. Nauka o języku
|
Jutro pójdę w świat
Imię i nazwisko
Data
Klasa
KARTA PRACY
NR 1.
CZęŚCI mOWY
ZADANIE 1.
Znajdź w wykreślance nazwy zwierząt. Pozostałe litery, czytane kolejno,
do której należą wykreślone wyrazy.
R
Z
Z
K
E
P
C
O
W
I
W
I
P
T
O
B
I
Z
L
N
A
T
R
E
K
K
R
K
Y
K
B
A
A
S
O
E
Ń
utworzą nazwę części mowy,
Rozwiązanie:
........................................................................................................................................................................
ZADANIE 2.
Wśród podanych wyrazów wskaż (podkreśl) czasowniki. Zbuduj z nimi zdania, w których użyjesz jeszcze
dwóch innych podanych wyrazów.
kot, miauczał, pazury, mleko, pić, psy, szczekały, nocą, buda, kura, gdakała, pieje, kogut,
gotowali, obiad, proszek, koralowy, komputer, kołysanie, kołysanka, kołysać,
dziecko, spać, herbata, zasłona, pralka, piosenki, głośno, rodzice, krasnal
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
© Copyright by WSiP sp. z o.o., Warszawa 2013
1
Karty pracy. Nauka o języku
|
Jutro pójdę w świat
ZADANIE 3.
W odpowiednie kolumny tabeli wpisz zamieszczone poniżej wyrażenia i zwroty.
drewniana drabina, szczera odpowiedź, głośna zabawa, zamknięty sklep, biegła szybko, obiad dwudaniowy,
żółta papryka, miazga orzechowa, pęk kluczy, danie świąteczne, gruba książka, klęska nieurodzaju,
wysoki lot, czarne chmury, chmura dymu, żaba skacze
rzeCzOWniK
+
rzeCzOWniK
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
rzeCzOWniK
+
CzaSOWniK
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
PrzYmiOTniK
+
rzeCzOWniK
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
CzaSOWniK
+
PrzYSŁÓWeK
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
....................................
ZADANIE 4.
Określ przypadek, w jakim występuje wskazany rzeczownik.
Od dawna nie spotykają się na
brydżu.
Starszemu mężczyźnie pomógł wysiąść z autobusu.
Takiej
postawy
nie toleruję!
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
ZADANIE 5.
Uzupełnij zdania przymiotnikami w stopniu wyższym (a) i najwyższym (b).
a)
Wszyscy uczniowie byli od tej chwili
(grzeczni)
.................................................................... .
Na posterunku czuwał
(młody)
..............................................................................
człowiek.
O Marcinie mówiono, że jest
(sprytny)
................................................................... niż Olek.
b)
Jego praca należy do
(dobrych)
........................................................................................... .
Nie orientuję się w (nowoczesnych)
.................................................
osiągnięciach techniki.
Czytałam jego powieści z (dużą) ................................................................... przyjemnością.
© Copyright by WSiP sp. z o.o., Warszawa 2013
2
Karty pracy. Nauka o języku
|
Jutro pójdę w świat
ZADANIE 6.
Wskazane w tekście wyrazy pogrupuj według wskazań tabeli.
Cenny
klejnot
starego
Krakowa,
chluba
Polski,
arcydzieło
mistrza Wita Stwosza i pomnik jego chwały —
wielki
ołtarz w kościele Panny Marii, fundowany przez bogate mieszczaństwo krakowskie w r. 1489,
chylił się
ku upadkowi.
Blisko cztery wieki
rzeźba
ta przewspaniała
zajmowała
najcelniejsze miejsce w świątyni, blisko cztery wieki opierała
się niszczącemu wpływowi czasu, wreszcie
uległa.
Oto co powiada sprawozdanie dozoru kościoła Panny Marii z r. 1867: „....od chwili gdy się przekonano o groźnym
stanie ołtarza, zajęto się bezzwłocznie szukaniem
środków
uratowania go dobrze obmyśloną restauracją.
Imiona
Piotra Michałowskiego i Karola Kremera
wiążą się
z tą myślą. Oni pierwsi
badali
stan i przedstawiali środki. A choć
nie doczekali
szczęśliwej
chwili rozpoczęcia pracy, za pobudzanie i nawoływanie do niej – cześć ich pamięci!”
[....] Wielki ołtarz, odnowiony i  zabezpieczony gruntownie przed zniszczeniem na dalsze setki lat, służy znów
Bożej
chwale,
zachwyca oczy i serca patrzących, głosi sławę nieśmiertelną mistrza Wita Stwosza.
Znaleziono za ołtarzem trzewik,
żółtą
ciżemkę.... Skąd się tam wzięła? Do kogo mogła należeć? Czy był
rzemieśl-
nikiem
człowiek, co używał safianowego obuwia? Czy umyślnie rzucił
trzewik
za ołtarz? Ale dlaczego? Czy
dorosły
mężczyzna mógł mieć taką
małą
stopę? A może to był
chłopiec?
Może to było dziecko?
Odkąd
przeczytałam
zagadkowy ustęp sprawozdania i oglądałam żółtą ciżemkę, niepokoiły mię te myśli, szuka-
łam na nie
odpowiedzi....
[Antonina Domańska,
Historia żółtej ciżemki,
Kraków 2004 (fragment)]
rzeCzOWniKi
LiCzBa
POJeDYnCza
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
PrzYmiOTniKi
LiCzBa
POJeDYnCza
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
CzaSOWniKi
LiCzBa
POJeDYnCza
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
LiCzBa
mnOGa
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
LiCzBa
mnOGa
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
LiCzBa
mnOGa
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
ZADANIE 7.
Określ rodzaj, w jakim występują wskazane części mowy.
a)
Chłopcy
minęli się na ulicy.
Młoda kobieta machała
chusteczką
na pożegnanie.
................................................................
b)
Czy
zapamiętają
ten adres?
Ryby te
płyną
pod prąd nawet kilka miesięcy.
Wykonali
piękną pracę.
................................................................
................................................................
................................................................
© Copyright by WSiP sp. z o.o., Warszawa 2013
3
Karty pracy. Nauka o języku
|
Jutro pójdę w świat
c)
Na wzgórzu stał
niewielki
dom.
Ludzie patrzyli na to z wielkim zdziwieniem.
................................................................
................................................................
ZADANIE 8.
Połącz wyrazy z czterech kolumn w taki sposób, by tworzyły poprawne zdania.
Krążyły
Olek
Sprzedawcy
Stali
Zamknęli
wyjechał
przed
o
się
uliczni
na
nawoływali
nim
starym
w
budynkiem.
głośno.
plotki.
pokoju.
wakacje.
Zdanie 1.
..............................................................................................................................................................................
Zdanie 2.
..............................................................................................................................................................................
Zdanie 3.
..............................................................................................................................................................................
Zdanie 4.
..............................................................................................................................................................................
Zdanie 5.
..............................................................................................................................................................................
ZADANIE 9.
Wskazane w tekście wyrazy uporządkuj według części mowy.
W
obozie
wszystko było zalane
wodą. Życiodajne
ognisko również.
Chłopcy
bowiem, z lekkomyślnością
właściwą
ich wiekowi, nie pomyśleli o zabezpieczeniu się przed deszczem. Sytuacja była krytyczna, gdyż
przemokli
do
suchej
nitki i trzęśli
się
z zimna. Biadali więc na całego [....]. Odkryli [....], że ogień dostał się pod
pień
leżącego drzewa,
pod którym go
rozpalili
i dzięki temu tlił się jeszcze w niewielkiej dziupli.
Wytrwale
i cierpliwie podsycali go korą
i chrustem [....], aż wreszcie znów
buchnął
płomieniem. Ułożyli na nim stos suchych
gałęzi.
Ogień strzelił
wesołym
płomieniem, a radość chłopców nie miała granic.
Otucha
znów wstąpiła im w serca. [....] Gdy
pierwsze
promienie
słońca padły na wyspę, chłopców
ogarnęła
senność.
Poszli
na plażę i tam położyli się
spać.
Wkrótce jednak słońce
zaczęło przypiekać nie do wytrzymania; [....] musieli wstać i markotni zabrali się do śniadania. Po śniadaniu siedzieli
z kwaśnymi minami. Bolały ich kości i znów odezwała się
tęsknota
za domem. Tomek widział to wszystko i robił,
co mógł, aby
rozweselić
piratów. Ale oni byli
obojętni
na grę w kulki,
zabawę
w cyrk, kąpiele i w ogóle na wszystko.
Dopiero, gdy przypomniał im
tajemniczy
plan, zdołał obudzić iskierkę
zainteresowania.
Zanim zgasła, Tomek zdążył
zaciekawić ich pomysłem, aby na jakiś
czas
przestać być piratami i dla odmiany zostać Indianami. To im się spodo-
bało. Zrzucili z siebie ubrania i wymalowali
się
od stóp do głów
czarnym
błotem [....]. Wszyscy trzej
wystąpili
w roli
wodzów i z
głośnym
wyciem popędzili w las, by dokonać ataku na
angielską
wioskę.
[Mark Twain,
Przygody Tomka Sawyera,
tłum. J. Biliński, Warszawa 2012 (fragment)]
a)
czasowniki:
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
© Copyright by WSiP sp. z o.o., Warszawa 2013
4
Karty pracy. Nauka o języku
|
Jutro pójdę w świat
b)
rzeczowniki:
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
c)
przymiotniki:
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
d)
przysłówki:
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
ZADANIE 10.
Uzupełnij tabelę według wzoru.
zDanie
Czytam ciekawą książkę.
Marudzisz od samego rana.
Ola widzi go kolejny raz.
Nie rozumiem tego.
One siedzą razem w ławce.
Marcin szybko biega na tym dystansie.
CzaSOWniK
czytam
FOrma
BezOKOLiCzniKa
czytać
FOrma CzaSU PrzeSzŁeGO
czytałem
ZADANIE 11.
Od podanych bezokoliczników utwórz wskazane formy czasowników.
milczeć –
2. os. l. poj., czas przyszły prosty, rodzaj męski:
.............................................
kupić –
3. os. l. mn., czas przyszły złożony, rodzaj żeński:
.............................................
ZADANIE 12.
Pojedynczą linią podkreśl tytuły książek, w których pojawiają się wyłącznie rzeczowniki pospolite, a po-
dwójną linią podkreśl te tytuły, które zawierają rzeczowniki własne.
Tajemniczy ogród
Akademia pana Kleksa
Pinokio
Charlie i fabryka czekolady
Dolina Światła
Historia żółtej ciżemki
Ania z Zielonego Wzgórza
Sposób na Alcybiadesa
Bajki robotów
Niewiarygodne przygody Marka Piegusa
Dynastia Miziołków
Duch starej kamienicy
Daleki rejs
Tomek w krainie kangurów
Hobbit, czyli tam i z powrotem
W pustyni i w puszczy
Przygody Tomka Sawyera
Mikołajek
W 80 dni dookoła świata
© Copyright by WSiP sp. z o.o., Warszawa 2013
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin