APG-10 - Skoda Fabia.pdf

(10272 KB) Pobierz
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812
ROK 2012
WYDANIE BEZPŁATNE
SKOdA FAbIA
NR 10
HISTORIA MOdELU, dANE EKSPLOATACYJNE,
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
®
893155765.551.png 893155765.662.png 893155765.729.png 893155765.740.png 893155765.001.png 893155765.012.png 893155765.023.png 893155765.034.png 893155765.045.png 893155765.056.png 893155765.067.png 893155765.078.png 893155765.089.png 893155765.100.png 893155765.111.png 893155765.122.png 893155765.133.png 893155765.144.png 893155765.155.png 893155765.166.png 893155765.177.png 893155765.188.png 893155765.199.png 893155765.210.png 893155765.221.png 893155765.232.png 893155765.243.png 893155765.254.png 893155765.265.png 893155765.276.png 893155765.287.png 893155765.298.png 893155765.309.png 893155765.320.png 893155765.331.png 893155765.342.png 893155765.353.png 893155765.364.png 893155765.375.png 893155765.386.png 893155765.397.png 893155765.408.png 893155765.419.png 893155765.430.png 893155765.441.png 893155765.452.png 893155765.463.png 893155765.474.png 893155765.485.png 893155765.496.png 893155765.507.png 893155765.518.png 893155765.529.png 893155765.540.png 893155765.552.png 893155765.563.png 893155765.574.png 893155765.585.png 893155765.596.png 893155765.607.png 893155765.618.png 893155765.629.png 893155765.640.png 893155765.651.png 893155765.663.png 893155765.674.png 893155765.685.png 893155765.696.png 893155765.707.png 893155765.718.png 893155765.725.png 893155765.726.png 893155765.727.png 893155765.728.png 893155765.730.png 893155765.731.png 893155765.732.png 893155765.733.png 893155765.734.png 893155765.735.png 893155765.736.png 893155765.737.png 893155765.738.png 893155765.739.png 893155765.741.png 893155765.742.png 893155765.743.png 893155765.744.png 893155765.745.png 893155765.746.png 893155765.747.png 893155765.748.png 893155765.749.png 893155765.750.png 893155765.002.png
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji
jest dostępny w sieciach:
AD PolSKA, GRoUP AUTo Union PolSKA,
hAnDloPex, inTeRCARS, inTeR-TeAm,
moTo-PRofil i PolCAR.
Można go także czytać na stronie:
www.noweauto.com.pl
T RW-Safety
Od Wydawcy:
Fabia pierwszej generacji
to dopracowany, ekonomiczny
samochód. Większość części pochodzi
z zaplecza Volkswagena, co gwarantuje
szeroki wybór zamienników i niskie ceny.
„Skodowski” jest jedynie silnik 1.4 MPi,
ale i do niego części są bardzo tanie.
Jacek Ambrozik
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku,
skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokal-
nych ilii sprzedaży, ok. 150 placówek AD Serwis oraz 260 warsz-
tatów Auto Primo.
Auto po gwarancji:
Skoda Fabia I
W numerze m.in:
www.groupautounionpolska.pl
Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 irm, powstała w 1999 r. jako
platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla niezależ-
nych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na
obsługiwanie rynków lokalnych, i jako taka stała się oicjalnym, pol-
skim członkiem Groupauto International. Groupauto Polska realizuje
międzynarodową koncepcję sieci warsztatowej EuroGarage pod na-
zwą EuroWarsztat. Aktualnie do sieci przynależy ponad 4000 warsz-
tatów na terenie Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce.
4-9
Prezentacja modelu
10-11
Jak rozkodować VIN
12-13
Oświetlenie
14-15
Filtry
www.handlopex.pl
Handlopex S.A. to irma zajmująca się dystrybucją opon i ogumie-
nia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały ten okres dynamicznie
rozwija się, poszerza swoją ofertę i podnosi jakość usług. Obecnie
posiada ogólnopolską sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad
100 skupionych wokół nich irm dystrybucyjnych.
Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon, zapewnia
dostępność dużych partii towaru, fachowe wsparcie i doradztwo,
szybką oraz terminową dostawę a także możliwość negocjacji cen.
16-17
Zawieszenie
18-19
Amortyzatory
20-21
hamulce
22-23
Ukł. napędowy, sprzęgło
www.intercars.com.pl
Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do
samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie
Środkowo - Wschodniej. Posiada obecnie 147 ilii w kraju oraz
93 oddziały w Europie. W ofercie Spółki znajduje się ponad milion
różnych części zamiennych do samochodów osobowych, ciężaro-
wych, motocykli.
Inter Cars SA jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce olejów marki
Comma, znanych i cenionych w całej Europie, dzięki najnowocze-
śniejszym technologiom, bazom produktowym oraz najlepszym
dodatkom uszlachetniającym.
24-25
Łożyska
26-27
oleje
Klocki hamulcowe TRW Cotec
.DĪGH]DWU]\PDQLHPD]QDF]HQLH
®
28-29
Układ zapłonowy
30-31
Klimatyzacja, akumulatory
32-33
Układy wydechowe
www.inter-team.com.pl
Posiadająca 40-letnią tradycję irma Inter-Team Sp. z o.o. jest
jednym z czołowych ogólnopolskich dystrybutorów części za-
miennych do samochodów osobowych i ciężarowych. Oferta
irmy obejmuje wyroby renomowanych producentów krajowych
i zagranicznych. Szeroki asortyment pozwala wszystkim klientom
dokonać wyboru pomiędzy częściami oryginalnymi a tańszymi
zamiennikami. W ofercie irmy znajdują się także narzędzia i wypo-
sażenie warsztatów. Inter-Team Sp. z o.o. zatrudnia obecnie ponad
800 pracowników w 39 oddziałach na terenie całego kraju.
Inter-Team Sp. z o.o. jest również organizatorem partnerskiej sieci
O.K. SERWIS, w skład której wchodzi obecnie ponad 300 warszta-
tów na terenie całej Polski.
34-41
Mix techniczny
.ORFNL75:]LQQRZDF\MQąSRZáRNą&RWHFSU]HZ\ĪV]DMąFH
SDUDPHWUDPLLQQHGRVWĊSQHQDU\QNXNORFNL]DSHZQLDMą
NLHURZFRPRSW\PDOQHKDPRZDQLHLZ\F]XFLHKDPXOFDRG
SLHUZV]HJRXĪ\FLDSR]DPRQWRZDQLX
KonKurs
ā1LH]DOHĪQHWHVW\Z\ND]Dá\ĪH]DVWRVRZDQLHNORFNyZ
75:&RWHFSR]ZDODQD]DWU]\PDQLHSRMD]GXGRPHWUyZ
ZF]HĞQLHMZVWRVXQNXGRSRMD]GX]LQQ\PLNORFNDPLSRGF]DV
SLHUZV]\FK]DWU]\PDĔ:LĊFHMLQIRUPDFMLQDVWURQLH
www.trwaftermarket.com/cotec
KaTalogu auTo po gwarancji
Wyślij opis typowych usterek dowolnej
wersji samochodu marki
foRD monDeo mK2
(zrób to mailem,
na adres autopogwarancji@wp.pl).
W TYTUle mAilA
NAPISZ SŁOWO „KONKURS”!
W mailu podaj swoje dane adresowe
(kod, miasto, ulica,)
oraz numer telefonu komórkowego.
www2.moto-proil.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybucji samocho-
dowych części zamiennych. Jako jedyna irma dystrybucyjna w
Polsce nie zaopatruje bezpośrednio warsztatów samochodowych,
a dociera do nich jedynie poprzez sieć swoich partnerów handlo-
wych, czyli sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie
irmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe, rozwiązania
informatyczne oraz szkolenia dla mechaników. Sieć: 850 partne-
rów handlowych.
ā3RQDGVDPRFKRGyZZ\SURGXNRZDQ\FKZURNX
E\áRZ\SRVDĪRQ\FKVWDQGDUGRZRZF]ĊĞFL75:RNOXF]RZ\P
]QDF]HQLXGODEH]SLHF]HĔVWZD
ā6]XNDMQDNOHMNL&RWHFQDRSDNRZDQLXOXEVNRQWDNWXM
VLĊ]ORNDOQ\PSU]HGVWDZLFLHOHP75:
www.polcar.com.pl
Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już od 1986
roku. Dziś jest jedną z największych irm europejskich w segmen-
cie części nadwoziowych.
Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych rozwiązaniach
przeznaczony m.in. do dystrybucji części nadwozia o łącznej po-
wierzchni składowania 61 000 m2.
NajciekaWszy i Najbardziej
wyczerpujący opis nagrodzimy
radiem cB midland alan 102.
SPONSOREM NAGRODY JEST FIRMA DIAMOND CAR. Maile można nadsyłać do 15.06 2012.
+DPXOFH8NáDG\NLHURZQLF]H=DZLHV]HQLD
www.trwaftermarket.com / cotec
893155765.003.png 893155765.004.png 893155765.005.png 893155765.006.png 893155765.007.png 893155765.008.png 893155765.009.png 893155765.010.png 893155765.011.png 893155765.013.png 893155765.014.png 893155765.015.png 893155765.016.png 893155765.017.png 893155765.018.png 893155765.019.png 893155765.020.png 893155765.021.png 893155765.022.png 893155765.024.png 893155765.025.png 893155765.026.png 893155765.027.png 893155765.028.png 893155765.029.png 893155765.030.png 893155765.031.png 893155765.032.png 893155765.033.png 893155765.035.png 893155765.036.png 893155765.037.png 893155765.038.png 893155765.039.png 893155765.040.png 893155765.041.png 893155765.042.png 893155765.043.png 893155765.044.png 893155765.046.png 893155765.047.png 893155765.048.png 893155765.049.png 893155765.050.png 893155765.051.png 893155765.052.png 893155765.053.png 893155765.054.png 893155765.055.png 893155765.057.png 893155765.058.png 893155765.059.png 893155765.060.png 893155765.061.png 893155765.062.png 893155765.063.png 893155765.064.png 893155765.065.png 893155765.066.png 893155765.068.png 893155765.069.png 893155765.070.png 893155765.071.png 893155765.072.png 893155765.073.png 893155765.074.png 893155765.075.png 893155765.076.png 893155765.077.png 893155765.079.png 893155765.080.png 893155765.081.png 893155765.082.png 893155765.083.png 893155765.084.png 893155765.085.png 893155765.086.png 893155765.087.png 893155765.088.png 893155765.090.png 893155765.091.png 893155765.092.png 893155765.093.png 893155765.094.png 893155765.095.png 893155765.096.png 893155765.097.png 893155765.098.png 893155765.099.png 893155765.101.png 893155765.102.png 893155765.103.png 893155765.104.png 893155765.105.png 893155765.106.png 893155765.107.png 893155765.108.png 893155765.109.png 893155765.110.png 893155765.112.png 893155765.113.png 893155765.114.png 893155765.115.png 893155765.116.png 893155765.117.png 893155765.118.png 893155765.119.png 893155765.120.png 893155765.121.png 893155765.123.png 893155765.124.png 893155765.125.png 893155765.126.png 893155765.127.png 893155765.128.png 893155765.129.png 893155765.130.png 893155765.131.png 893155765.132.png 893155765.134.png 893155765.135.png 893155765.136.png 893155765.137.png 893155765.138.png 893155765.139.png 893155765.140.png 893155765.141.png 893155765.142.png 893155765.143.png 893155765.145.png 893155765.146.png 893155765.147.png 893155765.148.png 893155765.149.png 893155765.150.png 893155765.151.png 893155765.152.png 893155765.153.png 893155765.154.png 893155765.156.png 893155765.157.png 893155765.158.png 893155765.159.png 893155765.160.png 893155765.161.png 893155765.162.png 893155765.163.png 893155765.164.png 893155765.165.png 893155765.167.png 893155765.168.png 893155765.169.png 893155765.170.png 893155765.171.png 893155765.172.png 893155765.173.png 893155765.174.png 893155765.175.png 893155765.176.png 893155765.178.png 893155765.179.png 893155765.180.png 893155765.181.png 893155765.182.png 893155765.183.png 893155765.184.png 893155765.185.png 893155765.186.png 893155765.187.png 893155765.189.png
Skoda Fabia I PREZENTACJA
C ena:
od 7 t ys.
Okiem mechanika
Skoda Fabia I w skrócie:
Lata produkcji
1999-2007
Silniki benzynowe
1.0-2.0
Korozja
Nadwozie Fabii jest poprawnie
zabezpieczone przed korozją,
ale do ideału wiele mu brakuje.
Nagminnie korodują tylne klapy
w wersjach kombi, normą są
odpryski lakieru na drzwiach,
i maskach.
Silniki wysokoprężne
1.4-1.9
Moce
50-130 KM
Badanie lakieru
Jeśli przed zakupem będziemy
kontrolować nadwozie zwykłym
czujnikiem grubości lakieru,
musimy wiedzieć, że wszystkie
elementy poszycia są wykonane
ze stali.
SILNIKI
N Is kI
Wybór z rozsąd ku
Nie grzeszy wielkością, ale i tak pomieści
czteroosobową rodzinę na wakacyjny wy-
jazd. Szczególnie w wersjach sedan i kombi.
N a czyjej płycie podłogowej
Wybór z rozsąd ku
Najbardziej popularny silnik Fabii
1.4 MPi to stara, aluminiowa konstrukcja
z dolnym wałkiem rozrządu
i krótkim łańcuchem, który go napędza
(znana jeszcze z Felicii i modelu Favorit).
Polecane silniki to 1.9 SDI oraz 1.9 TDI -
trwałe i doskonale zaopatrzone w części
zamienne. Najdroższe w serwisowaniu
są jednostki 1.2 HTP oraz 1.4 TDI,
ale i one nie zrujnują domowego
budżetu.
tylnej klapy nie wchodzą do prze-
strzeni użytecznej, a dolna jej kra-
wędź sięga podłogi.
Samochód był modernizowany
jeden raz – w 2004 roku. Zmiany
były jednak kosmetyczne.
1.9 TDI: bardzo popularny,
oszczędny i trwały silnik.
1.4 MPi: bardzo popularny, stary silnik
benzynowy z łańcuchem rozrządu.
HISTORIA MODELU
1999: premiera Fabii. Przez dwa
lata w produkcji utrzymuje
się poprzednik - Felicia.
2000: premiera wersji kombi.
2001: wersja sedan
2002: trzycylindrowy 1.2 HTP.
2003: wersja RS (z silnikiem
diesla 1.9 TDI 130 KM);
nowy trzycylindrowy
diesel 1.4 TDI.
2004: lifting modelu.
2005: wersja RS (z silnikiem
diesla 1.9 TDI 130 KM)
2007: druga generacja Fabii.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
N Isk I
jeszcze wyższym poziomie niż
w i tak niezłej Skodzie Octavii. Do-
bre wrażenie robi też jakość samej
powłoki lakierniczej. Po latach
ujawnił się najsłabszy punkt - rdze-
wiejąca tylna klapa, ale akurat ten
element łatwo naprawić lub wy-
mienić.
Pierwsza w salonach pojawi-
ła się wersja 5d. Kilka miesięcy
później do gamy dołączyło kombi,
a w 2001 roku wersja sedan. Ta
ostatnia legitymuje się bagażnikiem
o objętości 450 litrów a więc o 12 l
większym niż w wersji kombi. Po
złożeniu tylnych siedzeń kufer ma
789 l. Maksymalna długość prze-
działu bagażowego sięga wówczas
półtora metra, a szerokość, ograni-
czona wnękami kół, wynosi prawie
metr.
Projektując na nowo tylną część
nadwozia zadbano o wszystkie
szczegóły. Dostęp do bagażnika
jest właściwie wzorcowy. Zawiasy
została skonstruowana Skoda
Fabia? Na swojej własnej, zupełnie
nowej. Fakt ten bardzo jasno pod-
kreśla ogrom pracy, jaki włożono
w konstrukcję tego auta. Nie wszy-
scy wiedzą, że to Fabia była pierw-
sza, a VW Polo IV (9N) powstał na
jej bazie! Czeski producent ma za-
tem prawdziwy powód do dumy.
Banalnie proste zawieszenie z układem
McPherson. Jedynym niepotrzebnym
udziwnieniem, które podnosi koszty
serwisowania jest konstrukcja silent-
bloków wahacza dolnego. Ich wymiana
wymaga zastosowania specjalnego
narzędzia - są wciskane w aluminiowe
tuleje przykręcone do ramy pomocni-
czej. W nowym modelu już jest inne,
prostsze rozwiązanie.
Wnętrze
Wnętrze Fabii jest wystarczająco
przestronne i starannie wykoń-
Na płycie
podłogowej
Skody Fabii
powstał
VW Polo IV (9N)
1999: Skoda Fabia I
Przednie zawieszenie jest bardzo
proste. Utrudniona jest jedynie wy-
miana dużego silentbloka (strzałka).
2004: Fabia I FL
Jakościowy przełom
Skoda Fabia jako zupełnie nowa
konstrukcja, wnosi do swojej kla-
sy mnóstwo zmian i używając
terminologii sportowej – pod-
nosi poprzeczkę. Najważniejszą
i najbardziej rzucającą się w oczy
innowacją Fabii jest konstrukcja
i wykończenie nadwozia. Szcze-
gólnie staranne pasowanie po-
szczególnych elementów, bardzo
małe szczeliny między krawędzia-
mi drzwi, a słupkami oraz duża
sztywność - wszystko to na
ZAWIESZENIE TYLNE
2007: Skoda Fabia II
N Is kI
czone. Zastrzeżenia można mieć
jedynie do nieskomplikowanego
wzornictwa. Na jakość i materiały
użyte do wykończenia wnętrza nie
można natomiast narzekać. Cała
górna część deski rozdzielczej jest
wykonana z miękkiego materiału.
Im droższa wersja wyposażenia,
tym lepsze tkaniny i ciekawsza
kolorystyka (wiele wersji miało
Prymitywna wręcz belka skrętna jest
wyjątkowo trwała i praktycznie przez
cały okres eksploatacji nie wymaga
serwisowania. W najstarszych egzem-
plarzach trzeba wymieniać silentbloki
belki. W wersjach z hamulcem bębno-
wym po 100 tys. km. układ wymaga
demontażu, wymiany szczęk
z zestawem naprawczym i regulacji.
4
5
893155765.190.png 893155765.191.png 893155765.192.png 893155765.193.png 893155765.194.png 893155765.195.png 893155765.196.png 893155765.197.png 893155765.198.png 893155765.200.png 893155765.201.png 893155765.202.png 893155765.203.png 893155765.204.png 893155765.205.png 893155765.206.png 893155765.207.png 893155765.208.png 893155765.209.png 893155765.211.png 893155765.212.png 893155765.213.png 893155765.214.png 893155765.215.png 893155765.216.png 893155765.217.png 893155765.218.png 893155765.219.png 893155765.220.png 893155765.222.png 893155765.223.png 893155765.224.png 893155765.225.png 893155765.226.png 893155765.227.png 893155765.228.png 893155765.229.png 893155765.230.png 893155765.231.png 893155765.233.png 893155765.234.png 893155765.235.png 893155765.236.png 893155765.237.png 893155765.238.png 893155765.239.png 893155765.240.png 893155765.241.png 893155765.242.png 893155765.244.png 893155765.245.png 893155765.246.png 893155765.247.png 893155765.248.png 893155765.249.png 893155765.250.png 893155765.251.png 893155765.252.png 893155765.253.png 893155765.255.png 893155765.256.png 893155765.257.png 893155765.258.png 893155765.259.png 893155765.260.png 893155765.261.png 893155765.262.png 893155765.263.png 893155765.264.png 893155765.266.png 893155765.267.png 893155765.268.png 893155765.269.png 893155765.270.png 893155765.271.png 893155765.272.png 893155765.273.png 893155765.274.png 893155765.275.png 893155765.277.png 893155765.278.png 893155765.279.png 893155765.280.png 893155765.281.png 893155765.282.png 893155765.283.png 893155765.284.png 893155765.285.png 893155765.286.png 893155765.288.png 893155765.289.png 893155765.290.png 893155765.291.png 893155765.292.png 893155765.293.png 893155765.294.png 893155765.295.png 893155765.296.png 893155765.297.png 893155765.299.png 893155765.300.png 893155765.301.png 893155765.302.png 893155765.303.png 893155765.304.png 893155765.305.png 893155765.306.png 893155765.307.png 893155765.308.png 893155765.310.png 893155765.311.png 893155765.312.png 893155765.313.png
Skoda Fabia I PREZENTACJA
Skoda Fabia I: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE
1.2 HTP
na tapicerce oryginalne wzory).
Najdroższe modele dają użytkow-
nikom odrobinę luksusu.
sterowane elektrycznie szyby drzwi
przednich, gniazdo elektryczne
w bagażniku, centralny zamek itp.
Z topowym Elegance związane
są takie udogodnienia, jak: klimaty-
zacja, dodatkowe schowki i uchwy-
ty na napoje, elektryczne szyby
wszystkich drzwi, podgrzewane
przednie siedzenia, czternastoca-
lowe felgi ze stopu aluminium. Za
dopłatą możemy doposażyć Fabię
w boczne poduszki powietrzne
oraz układ kontroli napędu (MSR i
ASR) i trakcji (ESP).
che i zapewnia sporo radości po
jeździe krętymi drogami. Najsłab-
sze wersje silnikowe nie są w sta-
nie wykorzystać wszystkich rezerw
drzemiących w podwoziu, które bez
problemu radzi sobie z jednostkami
o mocach 100-150 KM. Biorąc pod
uwagę przeznaczenie Fabii – nie
można mieć do niej większych za-
strzeżeń. Zarówno pusta jak i z ob-
ciążeniem daje się łatwo prowadzić
a polskie nawierzchnie nie robią jej
większej krzywdy.
Ogromnym atutem Fabii jest
wspomaganie kierownicy monto-
wane standardowo we wszystkich
modelach.
WERSJE NADWOZIA
1.2 HTP
1.4 MPi
1.4 MPI
1.4 16V
1.4 16V
2.0
pojemność (cm 3 )
1198
1198
1397
1397
1390
1390
1984
Fabia hatchback
moc (KM)
54
64
60
68
75
101
115
Wyposażenie
Poszczególne wersje wyposaże-
nia Fabii oznaczono jako Classic,
Comfort i Elegance. Standardowo
każda z nich posiada poduszkę
powietrzną kierowcy, napinacze
przednich pasów bezpieczeństwa
o regulowanej wysokości, zaczepy
mocowań ISOFIX, trzecie światło
STOP, regulację lusterek zewnętrz-
nych z miejsca kierowcy, immobi-
liser, wspomaganie kierownicy, ob-
rotomierz, ogrzewaną tylną szybę,
z wycieraczką i spryskiwaczem,
dzieloną tylną kanapę i instalację
radiową z czterema głośnikami w
drzwiach. Jest to zatem, jak na tą
klasę, pakiet kompletny, przynaj-
prędkość maks. (km/h)
151
160
157
162
167
185
195
przysp. 0-100 km/h (s)
18,4
15,9
16,5
15,4
13,8
11,5
9,9
zuż. paliwa (l/100 km)
5,9
5,9
7,0
7,0
6,6
7,1
7, 8
Skoda Fabia I: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE
1.4 TDI
1.9 SDI
1.9 TDI
1.9 TDI RS
pojemność (cm 3 )
1422
1896
1896
1896
Dł./szer./wys.: 396/165/145 cm, rozstaw osi: 264 cm.
moc (KM)
75
64
101
130
prędkość maks. (km/h)
168
154
185
204
Fabia kombi
przysp. 0-100 km/h (s)
14,2
18,6
11,5
9,6
zuż. paliwa (l/100 km)
4,4
4,8
4,9
5,6
Jazda
Fabia jest samochodem miej-
skim, ale gwarantuje przyzwoite
warunki podróżowania także na
dalszych trasach. Zaletami są nie-
wielki poziom hałasu, i dobre trzy-
manie się drogi.
ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI:
Silniki benzynowe
Podstawową jednostką napędo-
wą Fabii kombi jest 1,4-litrowy sil-
nik benzynowy o mocy 60 lub 68
KM. To stara jednostka, pamiętają-
ca jeszcze czasy nie tylko modelu
Favorit, ale także znacznie star-
szych wersji z silnikiem z tyłu i na-
pędem tylnym. Trzeba jednak pod-
kreślić, że przetrwała próbę czasu
ze względu na fakt, że w chwili
swojego debiutu była wyjątkowo
nowoczesna, wykonana ze stopów
lekkich, ekonomiczna, dość trwała
i wystarczająco dynamiczna.
Kolejny 75-konny szesnastoza-
worowy silnik 1,4 to już konstruk-
1.2 HTP (6 lub 12 V)
1.4 8V
Dł./szer./wys.: 422/164/145 cm, rozstaw osi: 264 cm.
Pierwsza generacja Fabii otrzymała
cztery gwiazdki w testach NCAP.
Obecna ma również tylko cztery
Fabia Sedan
HTP to skrót od High Torque Performance.
W praktyce to jakiś żart. Moment to wprawdzie
106 Nm przy 3000 obr./min, ale w praktyce
to wyjątkowo ospała, trzycylindrowa wersja.
Na szczęście ma jedną zaletę: mało pali.
Stara jak świat aluminiowa jednostka
z mokrymi tulejami, dolnym wałkiem
rozrządu napędzanym krótkim łańcuchem.
Jest tania, dość ekonomiczna, ale to
wszystkie zalety.
Przełożenia zmienia się bardzo
łatwo, choć sam kształt lewarka
mógł by być nieco inny.
Zawieszenie, nie wnosi ze sob ą
żadnej rewolucji ale podobnie jak
jednostka napędowa jest dość ci-
mniej do codziennej eksploatacji.
W modelu Comfort, obok dwóch
airbagów i wyposażenia przedsta-
wionego powyżej znajdziemy tak-
że światła przeciwmgielne, fotel
kierowcy o ustawianej wysokości,
Dł./szer./wys.: 422/165/145 cm, rozstaw osi: 264 cm.
1.4 16V
2.0 8V
Optymalny, szesnastozaworowy silnik benzy-
nowy. Występuje w dwóch wersjach mocy
75 oraz 101 KM. Jeśli ktoś szuka wersji
benzynowej, to jest najlepszy wybór.
Traia się sporadycznie, ale to dobra, trwała
jednostka. Idealnie sprawdza się na dalszych
trasach. Od biedy można ją przerobić na
LPG. Dobre osiągi, dobra kultura pracy.
Przed liftingiem: charaktery-
styczna kierownica i zegary.
1.9 SDI
1.9 TDI PD
Ten silnik jest nie do zniszczenia. Bardzo
mało pali, ma wystarczające osiągi spisuje
się znacznie lepiej niż 1.2 HTP lub 1.4 MPi.
Najlepszy wybór: bardzo niskie zużycie pali-
wa, dobre osiągi, doskonałe zaplecze tanich
części zamiennych.
Wnętrze Fabii niezależnie od wersji jest staranne wykonane. We wszystkich wersjach deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego
materiału. W modelach droższych producent pokusił się o dwubarwną tapicerkę. Słabo ocenić należy jedynie wykładzinę podłogową -
po latach wyciera się i strzępi.
Po liftingu: ogólna koncepcja
nie uległa zmianie. Nowe są
jedynie detale.
6
7
893155765.314.png 893155765.315.png 893155765.316.png 893155765.317.png 893155765.318.png 893155765.319.png 893155765.321.png 893155765.322.png 893155765.323.png 893155765.324.png 893155765.325.png 893155765.326.png 893155765.327.png 893155765.328.png 893155765.329.png 893155765.330.png 893155765.332.png 893155765.333.png 893155765.334.png 893155765.335.png 893155765.336.png 893155765.337.png 893155765.338.png 893155765.339.png 893155765.340.png 893155765.341.png 893155765.343.png 893155765.344.png 893155765.345.png 893155765.346.png 893155765.347.png 893155765.348.png 893155765.349.png 893155765.350.png 893155765.351.png 893155765.352.png 893155765.354.png 893155765.355.png 893155765.356.png 893155765.357.png 893155765.358.png 893155765.359.png 893155765.360.png 893155765.361.png 893155765.362.png 893155765.363.png 893155765.365.png 893155765.366.png 893155765.367.png 893155765.368.png 893155765.369.png 893155765.370.png 893155765.371.png 893155765.372.png 893155765.373.png 893155765.374.png 893155765.376.png 893155765.377.png 893155765.378.png 893155765.379.png 893155765.380.png 893155765.381.png 893155765.382.png 893155765.383.png 893155765.384.png 893155765.385.png 893155765.387.png 893155765.388.png 893155765.389.png 893155765.390.png 893155765.391.png 893155765.392.png 893155765.393.png 893155765.394.png 893155765.395.png 893155765.396.png 893155765.398.png 893155765.399.png 893155765.400.png 893155765.401.png 893155765.402.png 893155765.403.png 893155765.404.png 893155765.405.png 893155765.406.png 893155765.407.png 893155765.409.png 893155765.410.png 893155765.411.png 893155765.412.png 893155765.413.png 893155765.414.png 893155765.415.png 893155765.416.png 893155765.417.png 893155765.418.png 893155765.420.png 893155765.421.png 893155765.422.png 893155765.423.png 893155765.424.png 893155765.425.png 893155765.426.png 893155765.427.png 893155765.428.png 893155765.429.png 893155765.431.png 893155765.432.png 893155765.433.png 893155765.434.png 893155765.435.png 893155765.436.png 893155765.437.png 893155765.438.png 893155765.439.png 893155765.440.png 893155765.442.png 893155765.443.png 893155765.444.png 893155765.445.png 893155765.446.png 893155765.447.png 893155765.448.png 893155765.449.png 893155765.450.png 893155765.451.png 893155765.453.png 893155765.454.png 893155765.455.png 893155765.456.png 893155765.457.png 893155765.458.png 893155765.459.png 893155765.460.png 893155765.461.png 893155765.462.png 893155765.464.png 893155765.465.png 893155765.466.png 893155765.467.png 893155765.468.png 893155765.469.png 893155765.470.png 893155765.471.png 893155765.472.png 893155765.473.png 893155765.475.png 893155765.476.png 893155765.477.png 893155765.478.png 893155765.479.png 893155765.480.png 893155765.481.png 893155765.482.png 893155765.483.png 893155765.484.png 893155765.486.png 893155765.487.png 893155765.488.png 893155765.489.png 893155765.490.png 893155765.491.png 893155765.492.png 893155765.493.png 893155765.494.png 893155765.495.png 893155765.497.png 893155765.498.png 893155765.499.png 893155765.500.png 893155765.501.png 893155765.502.png 893155765.503.png 893155765.504.png 893155765.505.png 893155765.506.png 893155765.508.png 893155765.509.png 893155765.510.png 893155765.511.png 893155765.512.png 893155765.513.png 893155765.514.png 893155765.515.png 893155765.516.png 893155765.517.png 893155765.519.png 893155765.520.png 893155765.521.png 893155765.522.png 893155765.523.png 893155765.524.png 893155765.525.png 893155765.526.png 893155765.527.png 893155765.528.png 893155765.530.png 893155765.531.png 893155765.532.png 893155765.533.png 893155765.534.png 893155765.535.png 893155765.536.png 893155765.537.png 893155765.538.png 893155765.539.png 893155765.541.png 893155765.542.png 893155765.543.png 893155765.544.png 893155765.545.png 893155765.546.png 893155765.547.png 893155765.548.png 893155765.549.png 893155765.550.png 893155765.553.png 893155765.554.png 893155765.555.png 893155765.556.png 893155765.557.png 893155765.558.png
Skoda Fabia I PREZENTACJA
Skoda Fabia: typowe usterki
względem trwałości nie może rów-
nać się z 1.9 SDI. Ustępuje mu
także pod względem kultury pracy.
Charakterystyczny dźwięk trzech
cylindrów wyposażonych w pom-
powtryskiwacze nie wszystkim
musi się podobać.
Najlepszym wyborem w gamie
jest oczywiście jednostka 1.9 TDI.
Występuje w kilku wersjach. Star-
sza ma bezpośredni wtrysk paliwa
i zasilanie pompą rotacyjną. Jest
tańsza w naprawach. Nowszą o
mocy 101 KM wyposażono w
pompowtryskiwacze. Są bardziej
awaryjne i droższe w naprawach,
Generują także specyficzny hałas
(słyszalny tylko na wolnych obro-
tach), ale dzięki nim silnik zużywa
rekordowo małe ilości paliwa.
Niezależnie od wersji mocy sil-
nik 1.9 TDI czyni z lekkiej Fabii sa-
mochód ze sportowym zacięciem.
W tym małym i lekkim nadwoziu
pełni rolę sportowca. Nic dziwne-
go, że wersja 1.9 TDI 130 KM jest
oznaczona jako RS.
Z podniesionym czołem
Skoda uznawana jest przez wielu
kierowców za najuboższe dziecko
w grupie Volkswagena. W okresie
kiedy produkowano wyłącznie Fe-
licję, była to opinia jak najbardziej
słuszna. Po wprowadzeniu Octavii
i Fabii zdezaktualizowała się. Skoda
stała się marką oszczędnie skalku-
lowaną, jednak na wskroś nowo-
czesną. Ograniczenia budżetowe
widoczne są jedynie w miejscach
mniej ważnych dla eksploatacji.
Fabia oferuje znakomitą karoserię,
nowoczesne silniki i przyzwoite za-
wieszenie. Gorzej wypada jakość
tapicerek. Na tym jednak polega
właśnie sztuka kompromisu.
trafia się bardzo sporadycznie,
nigdy nie by oferowany w Polsce
i ze względu na bardzo słabe osią-
gi nie warto go polecać.
cja Volkswagena (dostępny także
z automatem). Występuje on także
w wersji o mocy 101 KM.
Najlepsze osiągi gwarantuje
elastyczny, bardzo trwały silnik
2.0 8V o mocy 115 KM. Idealnie
nadaje się na dalsze trasy – w
mieście zbyt dużo pali. Nieźle
współpracuje z instalacjami gazo-
wymi. Trzeba jednak przyznać, że
na rynku wtórnym trafia się raczej
rzadko – w salonach nie cieszył
się zbyt dużą popularnością.
Rolę najbardziej ekonomicz-
nej jednostki benzynowej w ga-
mie pełni trzycylindrowy silnik
Skoda Fabia RS
korozja tylnej klapy . Korodu-
je w okolicy tylnej szyby.
Zużycie silentbloków
w przednich wahaczach.
W przypadku tych większych
ich wymiana jest kłopotliwa,
ponieważ są osadzone
w specyficzny sposób.
To bezsensowne rozwiązanie
w budżetowym, popularnym
modelu.
awarie układu rozrządu
w trzycylindrowych silnikach
benzynowych 1.2. Napęd
łańcuchowy wydaje się
bezobsługowy, w praktyce
sprawia problemy.
Matowieją przednie lampy.
Pomaga stosowanie żaró-
wek ze szkła kwarcowego
(naturalny filtr UV) o umiar-
kowanym natężeniu światła
(klosze nie żółkną). Doskonałe
efekty przynosi polerowanie
reflektora.
W silnikach 1.9 tDi zużywają
się przepływomierze. Obja-
wem jest spadek osiągów
i... obniżenie zużycia paliwa.
Po kilku latach eksploatacji
twardnieją uszczelki
drzwi. Tracą szczelność
i wycierają lakier na drzwiach.
W silnikach 1.2 zużywają
się cewki zapłonowe.
W starszych egzemplarzach
benzynowych pojawiają się
wycieki płynu chłodniczego.
Często wystarczy wymienić
opaski na przewodach.
Silniki wysokoprężne
Do wyboru klientów są także
diesle. Wszystkie mają wtrysk
bezpośredni, wszystkie pochodzą
z zaplecza VW.
Najtrwalszym z nich jest wol-
nossący 1.9 SDI. Polecamy go
zarówno do miasta jak też na dal-
sze trasy, choć oczywiście jego
użytkownicy muszą przyzwyczaić
się do podróży prawym pasem.
Skoda Fabia I RS to oryginalne czeskie
połączenie dobrych osiągów z niskim
zużyciem paliwa. Pod maską tego sa-
mochodu pracuje jednostka wysoko-
prężna: silnik 1.9 TDI PD o mocy 130
KM. Zaletą jest nie tylko moc, ale przede
wszystkim moment obrotowy: 310 Nm.
Ten samochód z pewnością nie nada-
je się do szaleństw po placach między
słupkami (na "ręcznym" odcina dawkę
paliwa), ale na trasie w pełni pokazuje
swoje olbrzymie możliwości - ciągnie
od samego dołu na wszystkich biegach.
Nie bez znaczenia jest gustowna styliza-
cja auta. Oferowane było bez zbędnych
spojlerów. Ma natomiast kompletne wy-
posażenie i wysokiej jakości tapicerkę
z elementami skórzanymi.
Zadbana Fabia z silnikiem 1.9 TDI
i klimatyzacją wciąż jest atrakcyjnym
samochodem, który okazuje się
przyjemny w eksploatacji, oszczędny
i wystarczająco dynamiczny
Skoda Fabia I: orientacyjne ceny (w tys. zł)
Model
2005 2004 2003
2002
2001
2000
1.2 z sześcio- lub dwunastoza-
worową głowicą i łańcuchem
rozrządu. Niestety pracuje nie-
zbyt kulturalnie, a w trasie bra-
kuje mu mocy. Nie grzeszy także
trwałością. Przy tej okazji warto
wspomnieć także o trzycylin-
drowym silniku o pojemności
jednego litra. Na rynku wtórnym
Z drugiej jednak strony – jeśli
1.9 SDI już się rozpędzi, bez pro-
blemu utrzymuje prędkość rzędu
110-130 km/h, co wystarcza do
sprawnego pokonywania autostra d
na wakacyjnych wyjazdach.
Teoretycznie jeszcze bardziej
ekonomiczny jest nowszy kon-
strukcyjnie silnik 1.4 TDI, ale pod
hatchBack
benzynowe
22
18
15
12ó
9
7
diesleľ–ľ
26
23
21
16
12
10
kOMBi
benzynowe
24
21
17
14
11
8
diesle
27
24
22
17
14
11
Olbrzymim atutem modelu jest jego popularność na naszym rynku,
co przekłada się na doskonałe zaopatrzenie w części zamienne.
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w pozio-
mie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe są egzemplarze
krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel.
UWAGA!
Silnik 1.4 MPi ma typową przypadłość - lubi połykać płyn chłodzą-
cy. Przyczyną może być zużyta uszczelka pod głowicą lub dolne
uszczelnienie tulei cylindrowych. Bardzo łatwo go uszkodzić podczas
wymiany uszczelki pod głowicą - wystarczy, że mechanik przypadko-
wo poruszy tulejami.
W 2007 roku Skoda wyprodukowała
specjalną edycję Fabii: RS Special Edition.
Powstało 1000 egzemplarzy.
Fabia i LPG
Skoda Fabia WRC
Do montażu instalacji LPG najlepiej nadają się wersje 2.0 8V oraz 1.4 16V.
W obu przypadkach zastosowanie znajdują wyłącznie instalacje wtryskowe.
W wersjach ze starszymi silnikami 1.4 MPi także można montować LPG, ale
wymagają one okresowej regulacji luzu zaworowego (producent zastosował
tam regulację śrubkową).
Fabia WRC powstała na bazie wersji
seryjnej, choć oczywiście otrzymała
napęd na cztery koła. Początkowo, od
roku 2003 jeździła w barwach fabrycz-
nego zespołu Skoda Motorsport. Przez
cały okres nie udało się jej wywalczyć
żadnych sukcesów. W pierwszym
rajdzie nie dojechała nawet do mety.
Od 2006 roku modelem tym startowały
wyłącznie załogi prywatne.
Za kierownica Fabii zasiadali m.in. Ar-
min Schwarz (Niemcy), Jani Paasonen
(Finlandia), Alex Bengue (Francja), Mat-
tias Ekstrom (Szwecja), Jan Kopecký
(Czechy), Janne Tuohino (Finlandia),
a także Colin McRae (Szkocja).
PODSUMOWANIE
Skoda jest marką oszczędnie skalkulowaną, jednak na
wskroś nowoczesną. We wszystkich istotnych punktach
mamy do czynienia z najnowocześniejszą technologią.
Ograniczenia budżetowe widoczne są jedynie w miej-
scach mniej ważnych dla eksploatacji. Fabia oferuje za-
tem niezłą karoserię, nowoczesne silniki (obok starego
1.4 MPi) i przyzwoite zawieszenie. Warta podkreślenia
jest także duża ilośc miejsca wewnątrz. Odrobinę gorzej
wypada natomiast jakość tapicerek.
Na tym jednak polega właśnie sztuka kompromisu.
8
9
893155765.559.png 893155765.560.png 893155765.561.png 893155765.562.png 893155765.564.png 893155765.565.png 893155765.566.png 893155765.567.png 893155765.568.png 893155765.569.png 893155765.570.png 893155765.571.png 893155765.572.png 893155765.573.png 893155765.575.png 893155765.576.png 893155765.577.png 893155765.578.png 893155765.579.png 893155765.580.png 893155765.581.png 893155765.582.png 893155765.583.png 893155765.584.png 893155765.586.png 893155765.587.png 893155765.588.png 893155765.589.png 893155765.590.png 893155765.591.png 893155765.592.png 893155765.593.png 893155765.594.png 893155765.595.png 893155765.597.png 893155765.598.png 893155765.599.png 893155765.600.png 893155765.601.png 893155765.602.png 893155765.603.png 893155765.604.png 893155765.605.png 893155765.606.png 893155765.608.png 893155765.609.png 893155765.610.png 893155765.611.png 893155765.612.png 893155765.613.png 893155765.614.png 893155765.615.png 893155765.616.png 893155765.617.png 893155765.619.png 893155765.620.png 893155765.621.png 893155765.622.png 893155765.623.png 893155765.624.png 893155765.625.png 893155765.626.png 893155765.627.png 893155765.628.png 893155765.630.png 893155765.631.png 893155765.632.png 893155765.633.png 893155765.634.png 893155765.635.png 893155765.636.png 893155765.637.png 893155765.638.png 893155765.639.png 893155765.641.png 893155765.642.png 893155765.643.png 893155765.644.png 893155765.645.png 893155765.646.png 893155765.647.png 893155765.648.png 893155765.649.png 893155765.650.png 893155765.652.png 893155765.653.png 893155765.654.png 893155765.655.png 893155765.656.png 893155765.657.png 893155765.658.png 893155765.659.png 893155765.660.png 893155765.661.png 893155765.664.png 893155765.665.png 893155765.666.png 893155765.667.png 893155765.668.png 893155765.669.png 893155765.670.png 893155765.671.png 893155765.672.png 893155765.673.png 893155765.675.png 893155765.676.png 893155765.677.png 893155765.678.png 893155765.679.png 893155765.680.png 893155765.681.png 893155765.682.png 893155765.683.png 893155765.684.png 893155765.686.png 893155765.687.png 893155765.688.png 893155765.689.png 893155765.690.png 893155765.691.png 893155765.692.png 893155765.693.png 893155765.694.png 893155765.695.png 893155765.697.png 893155765.698.png 893155765.699.png 893155765.700.png 893155765.701.png 893155765.702.png 893155765.703.png 893155765.704.png 893155765.705.png 893155765.706.png 893155765.708.png 893155765.709.png 893155765.710.png 893155765.711.png 893155765.712.png 893155765.713.png 893155765.714.png 893155765.715.png 893155765.716.png 893155765.717.png 893155765.719.png 893155765.720.png 893155765.721.png 893155765.722.png 893155765.723.png 893155765.724.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin