Tresura psa - 10 tygodniowy kurs.txt

(140 KB) Pobierz
PRZEWODNIK
	10-TYGODNIOWY KURS SZKOLENIA
	DELTA .

DEDYKACJA
	Serdeczne podziękowania dla wszystkich wspaniałych treserów, od których tak wiele się nauczyłyśmy, a zwłaszcza dla Brendy, która poświęciła nam tyle uwagi!
	Collins jest zastrzeżonym znakiem firmowym wydawnictwa HarperCollins Publishers
	HarperCollins Publishers, Ltd Copyright for the Polish edition by Oficyna Wydawnicza "Delta W-Z", Warszawa, tel./fax 858-24-18
	Wszystkie prawa zastrzeżone.
Żadna część tej publikacji nie może być kopio wana, przechowywana w systemach baz danych bądź rozpowszechniana w jakikolwiek sposób, elektronicznie, mechanicznie, poprzez skopiowanie czy też przegranie bez uprzedniej pisemnej zgody wydawców.
	Zdjęcia:
	Trący Morgan fotografik animalista Kolorowe reprodukcje:
	Colourscan, Singapore
	Tytut oryginału:
	Dog. Training Handbook A 10-week training course
	Z języka angielskiego przełożyła:
	Izabella Szmurto
	Redaktor: Donata Łuszczewska
	Redaktor techniczny:
	Elżbieta Kacprzak Korekta: Barbara Zamorska-Wieliczko
	Sktad i tamanie: Coronei Warszawa Druk i oprawa: "Drogowiec", Kielce
	ISBN 83-7175-461-2
	Uwaga: Psy oczywiście są obu ptci, ale dla uproszczenia przekazywania informacji używamy ogólnego określenia "on" zamiast on/ona w stosunku do wszystkich psów.
	SPIS TREŚCI
	Wprowadzenie 6
	Rozdział l Dlaczego szkolimy psa 10
	Powody szkolenia 11 Jak pies się uczy 20 Język ciała 23
	Rozdział II Jak i kiedy zacząć naukę 28
	Nauka trwa zawsze 29 Sprzęt i pomoce szkoleniowe 34
	Rozdział III Metody szkolenia 40
	Nagradzanie psa 41 Metoda klikerowa 45 Smakołyki i zabawki 48 Zabawa w aportowanie 51
	Rozdział IV Dziesięciotygodniowy program szkolenia 54
	PIERWSZY TYDZIEŃ
	Stój 56 Siad 58 Waruj lub leżeć 60 Uważaj 64 Długie pozostawanie w pozycji waruj lub siad 68
	DRUGI TYDZIEŃ
	Szybkie waruj 70 Waruj, zostań 72
	TRZECI TYDZIEŃ
	Stój 76 Uważaj przy nodze 78 Chodzenie przy nodze 80
	CZWARTY TYDZIEŃ
	Siad przy nodze 84 Siad, zostań 88
	PIĄTY TYDZIEŃ
	Szybkie waruj 92 Siad, zostań 96 Pozycja naprzeciwko 98
	SZÓSTY TYDZIEŃ
	Zwrot przy nodze 104 Waruj w oddaleniu 106
	SIÓDMY TYDZIEŃ
	Szybkie waruj 108 Zwrot w prawo przy nodze 110 Czekanie na przywołanie 112
	ÓSMY TYDZIEŃ
	Zwrot w lewo przy nodze 118
	DZIEWIĄTY l DZIESIĄTY TYDZIEŃ
	Szlifowanie umiejętności 120
	Po zakończeniu szkolenia 124
	Skorowidz 126

Wprowadzenie
	Książka została napisana po to, by przedstawić kolejne etapy szkolenia psów.
Naszym zdaniem to ogromna szkoda, że tak wielu 1 właścicieli zaczyna intereso wać się szkoleniem dopiero
	wówczas, gdy ich dorosły pies czy jeszcze szczenię zaczynają sprawiać kłopoty.
Do dziś spora część właścicieli podziela archaicz ne, całkowicie błędne mniemanie, że dopiero w wieku 6 miesięcy ; (a w Polsce dopiero w wieku l roku!
) można rozpocząć szkolenie psa.
Postęp nauki w dziedzinie zoopsychologii uświa domił nam ogrom znaczenia socja lizacji szczeniąt i właściwego ukie runkowania ich zachowań już od pierwszych tygodni życia.
	Pochwały i nagrody
	Omówione w przewodniku metody szkolenia oparte są na miłym stosunku do psa oraz używa niu nagród i pochwał.
	Książka jest tak opracowana, by służyć pomocą właścicielom psów różnych ras i w różnym wieku.
W ciągu wielu lat prowadzenia kursów szkolenia mogłyśmy zauważyć, jak nieumiejętnie postępują ludzie ze swoimi psami podczas zajęć, zwłaszcza ci, którymi rządzi pies.
Jakże często psy były ciągle popychane, pociągane, wydawano im mnóstwo przeciwstawnych sygnałów, które nie miały żadnego związku z wypowiedzianą komendą.
W konsekwencji właściciel jest zawiedziony, a pies zmieszany.
	W książce tej zostały przedstawione metody, wypracowane przez lata doświadczeń, dzięki którym szkolenie stanie się przyjemne zarówno dla właścicieli, jak i psów.
Metody szkoleniowe zilustrowane są zdjęciami naszych psów, które równie dobrze mogą brać udział w zawodach czy być szczęśliwymi psami rodzinnymi.
W ciągu 25 lat pracowałyśmy z różnorod nymi psa mi: od pracują cych psów paster.

skich, po owczarki niemieckie, labradory czy australian cattle dogs.
Bawiliśmy się wspólną pracą bez względu na wiek psów jedne były starannie wyselekcjonowane jnż jako szczenięta, inne trafiły do nas przypadkowo - ale wszystkie kochałyśmy i wszystkie wspaniale uczyły się opisanymi w tej książce metodami.
	Wzrost nie ma znaczenia
	Wzrost psa często ma decydujące znaczenie dla właścicieli przy wyborze rodzajn szkolenia.
General nie małe psy (dorosłe lub szczenięta) sprawiają mniej problemów, aż do chwili, gdy przy pierwszych trudnościach właściciele poddają się.
To nie załatwia żadnego problemu, a tylko odsuwa go od nas.
Wielu właścicieli psów małych ras toleruje złe zachowania swoich podopiecznych, być może dlatego, że wciąż uważa je za szczenięta z racji wzrostu.
	Przy wychowywaniu szczeniąt ras dużych i olbrzy mich właściciele mają raczej odwrotne problemy.
Już bardzo młode psy osiągają pokaźne rozmiary i dlatego właściciele oczekują od nich zbyt wiele, a przecież te olbrzymy myślą jeszcze jak dzieci.
	Odpowiedzialność właściciela Każdy właściciel jest odpowiedzialny za swojego psa, jest zobowiązany zajmować się nim najlepiej jak potrafi i chronić przed niebezpieczeństwami.
Szkolenie jest więc niezbędne.
Zdecydowane postępowanie nie znaczy, że pies nie będzie nas kochał.
W rzeczywistości sprawa przedstawia się tak:
	brak jasno określonych zasad powoduje, że pies staje się potworem.
Znaczenie miłości i szacunku, które będą rozwijane w trakcie szkolenia, są niezmierzalne.
Jeśli dzięki tej książce zechcecie w to uwierzyć, wówczas spełni ona swoje zadanie.

ROZDZIAŁ PIERWSZY
	SZKOLIMY
	Powody szkolenia
	Niewychowany pies jest jak niewychowane dziecko - zagraża otoczeniu.
Każdy chciałby mieć psa, który wtopi się w nasz styl życia i z którym przebywanie sprawia nam przyjemność.
Niestety, szczenięta nie rodzą się od razu dobrze wychowane, a zatem trzeba włożyć trochę wysiłku w ułożenie właściwych stosunków.
	Często zadajemy sobie pytanie: co to jest dopuszczalne zachowanie?
Od powiedź jest prosta takie, jakie akceptuje właściciel.
Jedni są zado woleni, gdy ich pies śpi z nimi w no gach łóżka, dla innych będzie to straszne i niedopuszczalne zachowa nie.
Podstawowa zasada brzmi na stępująco: jeśli zachowania psa nie akceptują inni ludzie - właściciel bę dzie miał problemy.
Tylko nieliczni będą tolerowali u cudzych zwierząt załatwianie się gdzie popadnie, nie ustanne szczekanie lub niesforne za chowanie.
Schroniska dla zwierząt pełne są psów szukających nowych domów.
Tylko niektóre są "natural nymi sierotami".
Zdecydowana większość została tu oddana, ponie waż wzajemne relacje w rodzinie zo stały zaburzone lub nie spełniły oczekiwań właścicieli.
W wielu przy padkach takiej sytuacji zapobiegło by właściwe szkolenie.
	Nauka każdego dnia
	Szkolenie czyli wychowywanie psa nie powinno być ograniczone do półgodzinnej pracy dziennie, po czym na pozostałe dwadzieścia trzy i pół godziny pies jest pozostawiony sam sobie.
Słowne komendy, których pies powinien się nauczyć, są przy datne w wielu sytuacjach w ciągu dnia, np.
"STÓJ" podczas czesania czy wizyty lekarza weterynarii,
	"SIAD" przy zakładaniu obroży i zapinaniu smyczy lub przed przej ściem przez ulicę czy też przy wysia daniu z samochodu.
Pamiętajmy - pies bez kontroli jest zagrożeniem dla samego siebie i dla innych.
	Wspólne korzyści
	Wspólny wysiłek fizyczny i psychicz ny podczas treningu przyniesie ko rzyści nam i psu.
Wspólnie spędzony czas pomoże zacieśnić wzajemne więzi, nauczymy rozumieć się i poro zumiewać między sobą.
Systema tyczny trening utrwala zaufanie psa do właściciela, zwłaszcza u czworo nogów z natury nieśmiałych.
	Określenie granic
	Pies jest zwierzęciem stadnym i cho ciaż dla niektórych psów ma to większe znaczenie niż dla innych, wszystkie czują się lepiej i bezpiecz niej, jeśli jasno określimy zasady rządzące naszym stadem.
Brzmi to bardzo zasadniczo, ale wcale tak nie jest, ponieważ tego samego wymaga my od dobrze wychowanych dzieci.
Wielu właścicielom ogromną przy jemność sprawiają pochwały kiero wane pod adresem ich dobrze wy chowanego psa.
	Szkolenie psa to zabawa
	Bez względu na to, z jakich przy czyn zdecydowaliśmy się na psa, na.

12 ROZDZIAŁ PIERWSZY
	leży starać się uzyskać z nim jak najgłębszy kontakt, bo tylko wów czas szkolenie będzie cieszyć nas oboje.
Niektórym właścicielom szko lenie sprawia tyle radości, że decy dują się na ndział z psem w zawo dach posłuszeństwa.
Jest to też świetna okazja do zawiązania no wych przyjaźni.
	Dla psa musimy stać się najważ niejszymi na świecie.
Wielu właści cieli idzie po prostu z psem do naj bliższego parku, spuszcza go ze smy czy, by wyszalał się z innymi psami, po czym zapina mu smycz i wraca do domu.
Jako właściciele powinni śmy zachęcić psa do przebywania
	Poniżej: Rodzinny pies przyglądający się za bawie dzieci w parku, gdy razem wracają ze szkoły - to nierzadki widok.
Ale trzeba pamiętać, że do wielu parków psy mają wstęp wzbroniony.
	w naszym towarzystwie z nieprzy muszonej woli, używając -jeśli to konieczne - określonej zachęty.
Choć pies musi socjalizować się, ba wiąc się z innymi przedstawicielami swojego gatunku, to jednak nie może odbywać się to kosztem utraty kon troli nad nim.
Swobodne bieganie jest wspaniałym ćwiczeniem i wielką frajdą dla psa, ale biegać luzem mo że on dopiero wtedy, gdy zawsze wraca na nasze wołanie.
	Częste przywoływanie
	Wiele osób popełnia zasadniczy błąd przywołując psa tylko wtedy, gdy chce wziąć go na smycz lub gdy chce już wracać do domu.
Mądremu psu nie zajmie dużo czasu skojarzenie tych faktów i stanie się głuchy na nasze wołanie.
Mądry właściciel po winien często przywoływać swojego
	POWODY SZKOLIMY PSA 13
	podopiecznego, za każdym razem chwaląc go i nagradzając w różny sposób.
Nagrodą może by...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin