pomoc naukowa. ped. porównawcza(1).docx

(70 KB) Pobierz

1.Podstawowe założenia pedagogiki porównawczej:

ROZWÓJ: ŚWIAT

*Marc- Antonine Jullien de Pari ,,Szkice i przygotowania

przedwczesne do pracy o wychowaniu porównawczymi

/1817/

*Pedro Rossell ,,Les precurseurs de Burea International

d’ Education /1943/

-Wskazywanie na konieczność tworzenia badań

porównawczych

-Sformuowanie zasad wyznaczających prądy wychowania

-Szkoła i społeczeństwo wzajemnie na siebie oddziaływają

-Fakty i zdarzenia pedagogiczne znajdują się we

wzajemnej zależności.

-Określenie zjawisk determinujących wychowanie

-Wielkie przemiany społeczne

-Wzrost wydatków budżetowych  na oświatę

-Upowszechnienie szkolnictwa średniego

-Przemiany: od szkoly pamięci do szkoły praktyki

-Dynamiczny rozwój szkolnictwa zawodowego

-Lepsze przygotowanie pedagogiczne nauczyciela

-Mechanizacja rozwoju

MODEL ROZWOJU *KIERUNEK*:

-POZNAWANIE INNYCH (knowing other) 1880

-ROZUMIENIE INNYCH (understanding the other) 1920

-Konstrukcja innych (constructing the other) 1960

-Mierzenie innych (Measuring the other) 2000

ROZWÓJ POLSKA:Oceniając w połowie lat

siedemdziesiątych dorobek polskiej peda-gogiki

porównawczej W. Okoń (1976, s. 68) stwierdził,

że jej osobliwością jest fakt dobrego opanowania

założeń metodologicznych, prezentowany przede

wszystkim w studiach B. Nawroczyńskiego,

B. Suchodolskiego oraz w książce T. Wilocha

Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej (1970).

Do tego działu należy również dołączyć pracę

R. Pachocińskiego Pedagogika porównawcza.

Zarys teorii i metodologii badań (1991).

Pedagogika porównawcza jako dyscyplina

akademicka zaczęła się dopiero rozwijać w Polsce

począwszy od lat sześćdziesiątych. Najbardziej

zwięzłe uzasadnienie tego rozwoju sformułował

Nawroczyński (1968, s. 7): „Troszcząc się przede wszystkim

o Polskę i jej rozwój dobrze jest wiedzieć, co działo się i

dzieje przynajmniej u naszych sąsiadów".

PRZEDMIOT ZAINTERESOWAŃ P.P

-Systemy edukacyjne

-Elementy systemów edukacyjnych

-Polityka edukacyjna

-Czynniki, które mają wpływ na politykę edukacyjną

-Podobieństwa i różnice między systemami i instyucjami.

CELE:

-Analiza systemów i problemów edukacyjnych

-Odkrywanie prawidłowości

-Systematyzacja i integracja wiedzy pedagogicznej

-Optymalizacja procesu wychowania i kształcenia.

-Wskazywanie kierunków rozwoju polityki edukacyjnej.

FUNKCJE:

-Integrująca

-Wartościująca

-Inspirująca

PROBLEM:

-Rozległość i zróżnicowanie obszaru poszukiwań

-Interdyscyplinarność i kontekstowość

-Fragmentaryczność i tendencyjność

2.Cechy badań porównawczych. Zasady postępowania

metodologicznego. Podstawowe ograniczenia w

badaniach porównawczych i międzynarodowych.

Badania Komparystyczne:

1.Ewolucja paradygmatu- od scjentystycznego,

pozytywistycznego do  humanistycznego.

2.zróżnicowanie w obszarze paradygmatu

HUMANIZM- Interpretatywizm,

FUNKCJONALIZM- Strukturalizm

Prąd humanistyczny Wskazuje na to, że istnieje

inny sposób niż opisywanie danych statystycznych.

Paradygmat- wzór badań wprowadzony przez Kohna.

WARUNKI:

-występowanie przynajmniej dwóch elementów

-Jukstapozycja wspólny mianownik edukacyjny bądź

pozaedukacyjny, ekwiwalencja

-Kontekstowość

PROCEDURA BADAWCZA:

1.Wybór problemu.

2.Gromadzenie i porządkowanie danych

3.Wczesna interpretacja

4.Jukstapozycja danych

5.Formuowanie założeń

6.Porównywanie faktów i zjawisk edukacyjnych w celu

weryfikacji przyjętych założeń.

7.Wnioskowanie

EKWIWALENCJA

-Kultury zbliżony kontekst kulturowy

-Kontekstu- zbliżone specyficzne właściwości

-Struktury- podobieństwo konstrukcji systemów

-Funkcji- podobna rola poszczególnych elementów

w istnieniu systemów

-Korelacji- podobne kryteria wyznaczające kształt

systemu

-Pochodzenia- podobieństwo korzeni

GŁÓWNE PROBLEMY \BADAWCZE:

-Dobór tematów

-Przejrzystość kryteriów doboru państw

-Założenia badawcze

-Język

-Rzetelność naukowa

-Strukturalizacja zgromadzonej wiedzy

-Zależność między wynikami

3.Budowa systemu – komponenty, zasady tworzenia

i modyfikowania – i jego funkcjonowanie w

perspektywie OGÓLNEJ TEORII SYSTEMÓW (OTS).

Otoczenie systemu i jego rola. Rola OTS w tworzeniu

i reformowaniu systemu edukacyjnego.

System składa się z elementów, dających się

ze sobą zidentyfikować, pomiędzy elementami

istnieje przynajmniej jedna zależność. System

to „(…) zbiór elementów i zachodzących między

nimi relacji”. „System edukacyjny oddziałuje na

społeczeństwo, społeczeństwo oddziałuje na system

edukacyjny” – możemy powiedzieć, że cechy

każdego systemu edukacyjnego wynikają z

uwarunkowań lokalnych.

Cechy systemu:

-zależność

-względna stałość

-spójność

-funkcjonalność

Cechy systemu determinują jego identyfikowalność.

Nie istnieją systemy identyczne.

Determinanty (wpływają na zróżnicowanie, kształt

systemów edukacyjnych w różnych krajach):

-ekonomiczne

-polityczne

-społeczno- kulturowe

System edukacyjny obejmuje również kształcenie

os. dorosłych.

Elementy systemu edukacyjnego:

-regulacje prawne: (system prawny)

-uczestnicy (s. osobowy)

-struktura  (s. strukturalny)

-programy ( s. programowy)

-organizacje (s. funkcjonalny)

-infrastruktura (s. infrastrukturalny)

-środki finansowe (s. materialny) 

-zarządzanie (s. zarządzania)

-demograficzne i geograficzne

W naszym kraju żyjemy na styku różnych systemów.

Systemy te wzajemnie się przenikają  i uzależniają;

np. system prawny warunkuj inne systemy (system

zdrowotny).

W świecie współczesnym budowanie systemu

edukacyjnego lub jego modyfikacja powinna

uwzględniać:

-rozwój techniczny i technologiczny

-procesy globalizacyjne o charakterze dwubiegunowym

– unifikacja-uproszczenie

Tworzenie systemu edukacyjnego powinno zostać

poprzedzone określeniem ogólnej filozofii i założeń

wstępnych.

Polski system  oświaty jest: bezpłatny powszechny

i równy.

Unia Europejska nie tworzy jednolitego systemu

edukacji. Jej działania w tym zakresie polegają

jedynie na organizowaniu podstaw współpracy

oraz wymiany doświadczeń. Każde państwo samo

ustala jak będą kształceni jego obywatele. Za cele

polityki edukacyjnej przyjmuje się nauczanie języków

państw członkowskich, popieranie wymiany studentów,

upowszechnianie wśród młodzieży poczucia integracji

oraz rozwiązanie problemu uznawania dyplomów i

okresów studiów. Programy edukacyjne mają za zadanie

wspierać istniejące systemy edukacyjne w realizacji tych

celów, wykorzystując kreatywność młodzieży.

Cztery Poziomy zróżnicowania w Polskim systemie

edukacyjnym:

1.pomiędzy szkołami na tym samym poziomie,

2.zróżnicowanie między różnymi rodzajami

szkól a poziomem kształcenia,

3.zróżnicowanie miasto-wieś,

4.zróżnicowanie między regionami kraju.

Kształcenie zinstytucjonalizowane przyjmuje

postać systemu edukacyjnego (oświatowego, szkolnego),

który rozumiany jest jako układ szkół i placówek innego

rodzaju, służących nabywaniu wiedzy.

4.Wpływ czynników społeczno-kulturowych,

ekonomicznych, politycznych, geograficznych

i demograficznych na system edukacyjny i politykę

edukacyjną.

-Uwarunkowania demograficzne- spadek przyrostu

naturalnego. Spowodowane jest to

rozpowszechnieniem tabletek antykoncepcyjnych,

podnoszeniem poziomu wykształcenia kobiet i

mężczyzn, niezależność finansowa a co za

tym idzie opóźnienie zawierania związku

małżeńskiego i prokreacji. Zmiany demograficzne

mają wpływ na gospodarkę światową, a ta

wywiera silny nacisk na kulturę, politykę i edukacje

-Uwarunkowania polityczne-  Władze polityczne

dążą do podporzadkowania sobie systemu

edukacji, kształcenia i wychowania nowego

pokolenia.  Stad tak ścisłe powiązanie polityki i

ideologii z systemem edukacji. Zmiany w

systemie oświaty warunkowane są przez różne

czynniki polityczne. Wykorzystują edukacje

do: kształtowania świadomości społecznej,

poglądów, przekonań i zachowania ciągłości

historycznej i kulturowej

-Uwarunkowania ekonomiczne- możliwości

finansowe poszczególnych krajów. Ile państwo

jest w stanie przekazać na edukacje dla późniejszych

absolwentów tej edukacji.  W krajach wysoko

rozwiniętych dużą część finansów stanowi PKB,

W KRAJACH ROZWIJAJĄCYCH SIĘ JEST

ON MINIMALNY. O wzroście wydatków

na edukacje decyduje rozwój ekonomiczny

poszczególnych krajów.

5.System edukacji w Polsce – reformy systemu

edukacji w Polsce po 1989 roku, podstawowe

problemy. Podstawy prawne polskiego systemu.

W Zarządzeniu Nr 29 MEN z  4.10. 1994 roku  ustalono

zasady organizowania opieki nad uczniami

niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych

i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz

organizacji kształcenia specjalnego. W ogólnodostępnych

szkołach i placówkach publicznych mogą być organizowane

oddziały integracyjne. W  oddziale – klasie integracyjnej jest

2 nauczycieli (1 wspomagający), przestrzeń musi być

zaaranżowana w sposób umożliwiający swobodne poruszanie

się osobom z niepełnosprawnością, gabinety specjalistów

muszą być dobrze zorganizowane i wyposażone,

liczebność nie powinna przekraczać 20 wychowanków

(najefektywniej 15). Z czego od 3 do 5 wychowanków z

niepełnosprawnością. Kadra powinna być odpowiednio

przygotowana ( z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii

klinicznej) oraz posiadać profesjonalne kompetencje

(diagnozowanie, prognozowanie). Cały obiekt powinien

być dostosowany, aby nie było barier architektonicznych.

Edukacja włączająca jest dzisiaj modelem idealnym

systemu szkolnego, który ma zapewnić wszystkim

uczniom warunki do kształcenia się we wspólnej

szkole. Jest próbą upodobnienia i uwspólnienia

procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością i

uczniów sprawnych. Realizacja koncepcji edukacji

włączającej oznacza konieczność przeprowadzenia

globalnej reformy systemu szkolnego. Miejscem

kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi powinna być szkoła rejonowa. Kształcenie

ogólne pełni  pewne wspólne funkcje, musi być jednak

zindywidualizowane ze względu na zróżnicowane

doświadczenia kulturowe, potrzeby, aspiracje i uzdolnienia

poszczególnych uczniów. Programy powinny wyrastać ze

wspólnej podstawy programowej i być elastyczne.

Wprowadzenie modelu edukacji włączającej wymaga

nowych zasad organizacji współpracy między różnego

typu specjalistami w szkole.

„Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w

drodze do wiedzy”

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił „Raport

o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy” –

kompleksowe zestawienie wyników badań polskiej

edukacji. Obraz, jaki wyłania się z dokumentu uświadamia,

że skala wyzwań stojąca przed szkołami jest niemała.

Na pewno warto kontynuować te badania, także w

obszarach, które zostały pominięte.

Przygotowany przez IBE raport po raz pierwszy zbiera

w jednym dokumencie różne wyniki badań, polskich

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin