moj_program_rewalidacji_asperger.doc

(118 KB) Pobierz

 

Program zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia kl. 2b – ………………………………
przeznaczony do realizacji w roku szkolnym 2012/2013

 



Spis treści:

Wstęp – ogólna charakterystyka chłopca

I       Wskazania do pracy z dzieckiem – na podstawie orzeczenia PPP

II     Cel ogólny

III   Cele szczegółowe

IV  Zadania szkoły

V    Treści zajęć

VI  Osiągnięcia ucznia

VII              Procedury osiągania celów

VIII            Ocenianie osiągnięć ucznia

IX  Literatura

 

"Starajmy się zrozumieć, jak dziecku jest trudno,
a wtedy będzie mu znacznie łatwiej"

 


Wstęp

…………. wczesne dzieciństwo spędził w Wielkiej Brytanii. Po powrocie do kraju ( ok. 5 roku życia) …………. wychowuje się w rodzinie niepełnej, ojciec nie widuje się z dzieckiem ,                           a kontakty prawdopodobnie dodatkowo utrudniane są także przez matkę. Ojciec nie łoży na utrzymanie syna żadnych pieniędzy. Z uwagi na pracę zawodową matki główną rolę                      w opiece i wychowaniu dziecka sprawuje babcia chłopca (emerytowana nauczycielka). Chłopiec jest objęty specjalistyczną opieką lekarską z uwagi na przewlekła chorobę  oraz na zdiagnozowane całościowe zaburzenia rozwojowe o obrazie Zespołu Aspergera. ZA jest  zaburzeniem rozwoju, które w pewien sposób mieści się w spektrum autyzmu, jako odmienny styl poznawczy. Wśród najbardziej charakterystycznych cech, jakie związane są z chorymi na zespół Aspergera, wymienia się:

·                 upośledzenie komunikacji słownej,

·                 upośledzenie komunikacji pozasłownej,

·                 trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych,

·                 specyficzne zainteresowania, które przyjmują nawet formę obsesji,

·                 awersję wobec zmian.

U ……….. występują zaburzenia w zakresie sfery emocjonalno — społecznej, co utrudnia mu nawiązywanie prawidłowych relacji rówieśniczych i realizacje stawianych wymagań Chłopiec zna podstawowe normy i zasady związane z życiem społecznym, lecz nie zawsze im się podporządkowuje. Dotyczy to także reguł obowiązujących  w klasie i w szkole. ………… ma trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego. Problem sprawia mu rozumienie pojęć metaforycznych i intencji zawartych  w komunikatach formułowanych nie wprost. ……… niechętnie współpracuje w grupie. Wykazuje dużą labilność emocjonalną oraz niską odporność na frustracje i sytuacje nowe lub stresujące. Reaguje wówczas impulsywnie i nieadekwatnie do sytuacji (czasem pojawia się agresja fizyczna lub słowna). Gdy sobie nie radzi z jakimiś zadaniami próbuje je pominąć, zagaduje lub wykonuje inne czynności. ………… ma bardzo dobre ogólne możliwości intelektualne. Słaba jest synteza wzrokowa. Znacznie obniżone jest tempo uczenia się wzrokowego oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa. Niska jest sprawność manualna dziecka. Trudność sprawia mu rysowanie i prawidłowe odtwarzanie kształtów i znaków. Zadania manualne wykonuje bardzo wolno i niechętnie, szybko się męczy i nuży.

 

Program zajęć rewalidacji indywidualnej został opracowany na podstawie Orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………, z uwzględnieniem  opinii                             i wskazówek przekazanych przez nauczyciela-wychowawcę ucznia oraz wskazań i informacji  uzyskanych od matki chłopca.

 

I .Wskazania do pracy z dzieckiem – na podstawie orzeczenia PP-P:

 

1.        Dostosowanie  wymagań  edukacyjnych  do możliwości  psychofizycznych i specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia,  u którego stwierdzono całościowe zaburzenia rozwojowe w postaci Zespołu Aspergerą, a w tym:

         uwzględnianie funkcjonowania chłopca w sferze emocjonalnej,

         stosowanie przerw na odpoczynek i ćwiczeń relaksujących,

         bezpośrednie wyjaśnianie dziecku oczekiwań i przekazywanych treści,

         określanie Danielowi celu pracy i czasu na wykonanie zadania; kontrolowanie poszczególnych etapów  pracy ucznia i efektu końcowego,

         właściwe ukierunkowanie aktywności oraz uwagi chłopca, eliminowanie bodźców zakłócających z zewnątrz,

         pozostawianie więcej czasu na wykonanie niektórych zadań, zwłaszcza opartych na rysowaniu  i pisaniu,

         porządkowanie  wypowiedzi ucznia,  stosowanie pytań naprowadzających na właściwy tok rozumowania i  wymuszających trzymanie się tematu,

         wypracowanie adekwatnego systemu wzmocnień pozytywnych i skutecznych sposobów eliminowania  niepożądanych zachowań chłopca,

              stałe utrwalanie nabytych już przez dziecko wiadomości i umiejętności.

 

2.        Usprawnianie technik szkolnych, takich jak czytanie i pisanie, a w tym funkcji ważnych w opanowaniu tych umiejętności:

         stymulowanie obniżonych funkcji wzrokowych,

         podnoszenie sprawności manualnej, poprzez: lepienie, malowanie, rysowanie, odwzorowywanie, wycinanie, kreślenie po śladzie, ćwiczenia kaligraficzne itp.,

         ćwiczenia koordynacji wzrokowo — ruchowej,

         korygowanie wady wymowy chłopca.

 

3.        Ukazywanie chłopcu wzorców postępowania w sytuacjach społecznych, wzmacnianie jego pożądanych zachowań w tym zakresie. Uczenie Daniela wyrażania emocji                                          i właściwego radzenia sobie w sytuacjach stresujących, nowych lub frustrujących.

4.        Zapewnienie Danielowi atmosfery życzliwości i zrozumienia dla jego problemów, zadbanie o poczucie akceptacji w grupie rówieśniczej.

5.        Umożliwienie uczniowi wykazania się swoimi umiejętnościami i wiedzą. Rozwijanie jego zdolności.

 

II. Cele ogólne

 

         Kształtowanie umiejętności właściwego funkcjonowania w zakresie sfery emocjonalno — społecznej.

         Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i właściwego radzenia sobie w sytuacjach stresujących, nowych lub frustrujących.

         Wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego przestrzegając ogólnie przyjętych norm.

         Korygowanie, usprawniane i kompensowanie zaburzonych funkcji.

 

III. Cele szczegółowe:

         Rozszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi, wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.

         Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.

         Rozwijanie twórczej aktywności ucznia w dziedzinie plastyki ze względu na jej znaczące wartości terapeutyczne.

         Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

         Rozwijanie i usprawnianie działania motoryki małej.

         Wzmacnianie mocnych stron dziecka – doskonalenie i rozwijanie posiadanych zdolności matematycznych i informatycznych.

         Wdrażanie do dokładności w wykonywaniu zadań.

         Rozwijanie wytrwałości poprzez stopniowanie trudności oraz zastosowanie pozytywnych wzmocnień.

         Rozwijanie zdolności oceny własnego działania.

         Kształtowanie właściwej motywacji do nauki, samodzielnej pracy.

         Obniżenie tendencji do rezygnacji w trudnej sytuacji.

IV. Zadania szkoły

Ø        Tworzenie właściwych warunków, niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem.

Ø        Rozwijanie u ucznia motywacji do porozumiewania się z drugą osobą, komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.

Ø        Tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych ucznia.

Ø        Konstruowanie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych.

Ø        Uczenie zasad współistnienia społecznego oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

Ø        Stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń.

Ø        Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej ucznia, prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego.
 

V. Treści

1.   Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej:

Ø        pisanie w liniaturze pismem pisanym lub drukowanym, wypełnianie krzyżówek uzupełnianie luk wyrazowych w tekście;

Ø        łączenie kolejnych punktów, usprawnianie umiejętności rozplanowywania tekstu na kartce papieru;

Ø        omawianie ilustracji, wskazywanie szczegółów, zapamiętywanie jak największej ilości eksponowanych przedmiotów i określanie dokonywanych zmian ich położenia;

Ø        odtwarzanie wzorów z figur;

Ø        rysowanie z pamięci;

Ø        labirynty, plątaninki;

Ø        rysowanie odtwarzanie kształtów i znaków;

Ø        śledzenie wzrokiem poruszającej się piłki, rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie do celu;

Ø        sporządzanie albumu liter z liter wycinanych z różnych czasopism;

Ø        wyszukiwanie wyrazów takich samych spośród innych podobnych graficznie,

Ø        uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.

2.   Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową:

Ø        układanie figur według wzoru, z pamięci i bez wzoru;

Ø        tworzenie wyrazów z sylab;

Ø        tworzenie zdań z rozsypanek wyrazowych;

Ø        głośne i ciche czytanie tekstu ze zrozumieniem;

Ø        uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach;

Ø        rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i innych łamigłówek

Ø        gry i układanki dydaktyczne, puzzle itp

3.   Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

Ø        Rysowanie:
- rysowanie na różnych formatach papieru;
- kolorowanie wewnątrz konturu;
- rysowanie po śladzie

 

Ø        Malowanie:
- "malowanie" gąbką, watą, zwiniętą szmatką na różnych fakturach;
- wypełnianie całej powierzchni papieru;
- malowanie form kolistych i falistych;
- zamalowywanie prostych, dużych konturów kredką, pędzlem;
- malowanie plasteliną;

 

Ø        Wycinanie i przyklejanie:

             -cięcie papieru nożyczkami na tzw. sieczkę;
             -cięcie nożyczkami pasków papieru;
             -wycinanie według narysowanych prostych konturów

Ø        Ćwiczenia manipulacyjne:
- zamykanie i otwieranie pojemników;
-przelewanie;
-przewlekanie;
- składanie papieru wg wzoru (Origami);

 

Ø        wydzieranie (darcie dowolne papieru, wydzieranie z papieru wzdłuż perforowanych linii, wydzieranie z papieru według pokazu);

 

Ø        stemplowanie (odbijanie śladów dłoni, odbijanie śladów stempli, stemplowanie dowolne, stemplowanie według wzoru);

 

Ø        kreślenie form falistych i kolistych;

 

Ø        zakreskowywanie konturów rysunków;

 

Ø        zabawy zręcznościowe z balonem, piłką, ringo, woreczkiem;

 

4.   Ćwiczenia relaksacyjne, wyciszające, łagodzące napięcia emocjonalne oraz stres:

Ø        rozmowy terapeutyczne podnoszące samoocenę ucznia oraz jego wiarę we własne możliwości,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin