talent-nie-istnieje.-droga-do-praktycznego-osiagania-mistrzowskich-umiejetnosci scan.pdf

(23816 KB) Pobierz
890159763.001.png
Spis treci
Zanim zaczniemy. Nauka, która stoi za magi
5
O autorze
9
Wstp
11
Rozdzia 1. Natrtny mit talentu
15
Przekonania stojce na drodze do rozwoju
19
Rozdzia 2. Mit talentu a rzeczywisto mistrzostwa
25
Czy przeciwnicy talentu to mentalni komunici?
30
Genialne dzieci: mit Mozarta
32
Czy nic poza treningiem nie ma znaczenia?
33
Kwestia predyspozycji
36
Jak wiczy?
37
Rozdzia 3. Cechy celowego wiczenia
41
Cechy celowego wiczenia: specjalnie zaprojektowane dla rozwoju
43
Cechy celowego wiczenia: izolacja poszczególnych elementów
47
Cechy celowego wiczenia: mierzalno
53
Cechy celowego wiczenia: moliwo wielokrotnego treningu
57
Cechy celowego wiczenia: celowe wiczenie to nieustanne wyzwanie
61
TALENT NIE ISTNIEJE
Cechy celowego wiczenia: celowe wiczenie nie jest przyjemne
65
Cechy celowego wiczenia: trening w penym skupieniu
68
Cechy celowego wiczenia: gboka refleksja
72
Rozdzia 4. Rozwaania na temat celowego wiczenia
77
Czym si róni ekspert od laika?
77
Dlaczego na wiecie nie ma samych ekspertów?
80
Czy trening mentalny moe stanowi cz celowego wiczenia?
81
Mam 35 lat, rodzin, karier — czy celowe wiczenie nie jest dla mnie?
82
Rozdzia 5. Puapki w drodze do mistrzostwa
83
Wykorzystaj cykl rozwoju umiejtnoci
86
Puapka „pierwszego we wsi”
86
Puapka „mistrza wszystkiego i niczego zarazem”
87
Puapka „maniaka”
88
Puapka „uciekiniera”
89
Inne moliwe zagroenia
90
Rozdzia 6. Rodzic wspierajcy celowe wiczenie u dziecka
93
Rozdzia 7. Celowe wiczenie z perspektywy menedera
99
Rozdzia 8. Ewolucja metod nauki
103
Ci gupi przodkowie?
103
Trening wci bdzie czyni mistrza
104
Raj hobbystów
105
Zakoczenie. Droga do mistrzostwa...
109
Bibliografia
111
4
Rozdzia 4.
Rozwaania
na temat
celowego wiczenia
Dyskusje dotyczce celowego wiczenia i reguy 10 000 godzin
naleaoby dopeni o kilka istotnych kwestii. Ten rozdzia sta-
nowi wic zbiór takich rozwaa i obserwacji.
Czym si róni ekspert od laika?
Jaki jest kocowy efekt tego caego celowego wiczenia? Czym
si róni ekspert od laika? Co czeka na kocu tej drogi? Rónic
jest wiele, ale wród kluczowych mona wymieni:
1.
Rozwinita intuicja w dziedzinie, w której si jest
ekspertem — piszc o intuicji, mam na myli nie jaki
bliej niesprecyzowany, popularnopsychologiczny
konstrukt, znaczcy w rzeczywistoci niewiele wicej
TALENT NIE ISTNIEJE
ni stwierdzenie: „tak mi si zdawao”. Mowa o intuicji
w ujciu bada psychologicznych, czyli po prostu
zdolnoci bardzo szybkiego, zachodzcego poniej progu
wiadomoci odczytywania i interpretowania informacji
ze rodowiska. Taka intuicja uzaleniona jest m.in. od
bogatego dowiadczenia w danym zakresie, które pozwala
na porównanie zastanej sytuacji z rozleg wewntrzn
baz danych i skutkuje dokonaniem odpowiedniej
interpretacji. Na przykad najlepsi sportowcy s w stanie
bardzo trafnie odczyta to, co zrobi zaraz ich przeciwnik,
jedynie obserwujc pozycj ciaa rywala, najlepsi
terapeuci czsto po kilku zdaniach potrafi zdiagnozowa,
w czym ley problem ich pacjentów itp.
2.
Dostrzeganie i wyciganie wniosków z czynników, które
s niezauwaalne dla laików — mówic krótko: eksperci
wiedz, czego szuka i na co zwraca uwag oraz co wynika
z rzeczy, które zauwayli. Potrafi wyselekcjonowa,
z ogromnej masy dostpnych w danej sytuacji danych,
akurat te wzorce, które w konkretnym przypadku maj
znaczenie.
3.
Perspektywa — eksperci wiedz, czego oczekiwa
w krótkim terminie, i mog skuteczniej przewidywa
rozwój sytuacji w duszej perspektywie czasowej.
Pozwala im to lepiej przygotowa si na sytuacje, które
mog si wydarzy.
4.
Skuteczniej sortuj informacje — mistrzowie w danej
dziedzinie wiedz, na co zwraca uwag i jakie s
kluczowe czynniki podjcia decyzji. Dziki temu
potrzebuj mniejszej liczby informacji, by móc wybra
prawidow drog.
78
Zgłoś jeśli naruszono regulamin