Piotr Drzewiecki - Media Aktywni dlaczego i jak uczyc edukacji medialnej.pdf

(2905 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Piotr Drzewiecki
M EDIA A KTYWNI
Dlaczegoijakuczyćedukacji
medialnej?
Program nauczania edukacji medialnej
dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
z opracowaniem metodycznym
Otwock – Warszawa 2010
844445611.001.png
2
Jak by ć dobrym odbiorc ą mediów?................................................... 5
I.
Dlaczego edukacja medialna? ...................................................... 9
1)
Podstawowe poj ę cia i rozró Ŝ nienia ....................................................... 11
a)
Media literacy – kompetencja medialna......................................................... 11
b)
Pedagogika i dydaktyka mediów a edukacja medialna .................................. 15
c)
Edukacja medialna a dziennikarstwo ............................................................. 18
d)
Edukacja informatyczna a medialna .............................................................. 21
e)
Ochrona małoletnich odbiorców a wychowanie do mediów ......................... 23
2)
Historia wychowania do mediów........................................................... 25
a)
Edukacja medialna na świecie........................................................................ 27
b)
Europejska edukacja medialna ....................................................................... 30
c)
Wychowanie do mediów w Polsce................................................................. 35
3)
Edukacja medialna – wspólne zadanie ................................................. 41
a)
Wychowanie do mediów w rodzinie .............................................................. 42
b)
Edukacja medialna w szkole .......................................................................... 45
c)
Społeczny ruch wychowania do mediów ....................................................... 48
d)
Kościół o wychowaniu do mediów ................................................................ 50
e)
Zadania państwa w edukacji medialnej.......................................................... 52
f)
Media w edukacji medialnej .......................................................................... 55
4)
Edukacja medialna – narz ę dzie przemian społecznych...................... 57
a)
Kultura medialna ............................................................................................ 57
b)
Polityka i wolny rynek ................................................................................... 61
c)
Nowy model edukacji..................................................................................... 64
II.
Jak uczy ć edukacji medialnej?................................................ 66
1)
Cele edukacji medialnej ......................................................................... 66
a)
Postawy dobrego odbiorcy mediów ............................................................... 67
3
b)
Umiejętności medialne .................................................................................. 71
2)
Metody edukacji medialnej .................................................................... 76
a)
Metody aktywizujące ..................................................................................... 76
b)
Metoda mediów ............................................................................................. 83
3)
Program Media Aktywni........................................................................ 85
a)
Charakterystyka programu............................................................................. 86
b)
Propozycje tematów lekcji............................................................................. 89
4)
Inspiracje dydaktyczne........................................................................... 95
a)
Alfabetyzacja medialna – trening umiejętności komunikacyjnych ............... 96
b)
Wiedza o ksiąŜce i prasie. Elementy dziennikarstwa prasowego................ 109
c)
Media audiowizualne. Radio i telewizja...................................................... 121
d)
Multimedia i internet ................................................................................... 134
e)
Reklama, public relations i rynek mediów.................................................. 144
f)
Edukacja filmowa ........................................................................................ 148
Zach ę ta do współpracy....................................................................152
Inspiracje ..........................................................................................153
Ź ródła ................................................................................................155
Indeks ................................................................................................181
Ilustracje ...........................................................................................186
4
Jak by ć dobrym odbiorc ą mediów?
Media zmieniły nasze społeczeństwo i kulturę, wywarły ogromny wpływ na
politykę, stały się jednym z waŜniejszych sektorów gospodarki. Współczesny świat
dzieje się przede wszystkim na ekranach naszych telewizorów, poznajemy go z
przekazów radiowych, z kolorowej prasy i stron internetowych. Ten medialny świat
stał się nawet waŜniejszy, bardziej realny i prawdziwy od codziennej, poznawanej
bezpośrednio rzeczywistości.
Dotąd mówiono o kulturze masowej i mass mediach 1 . Dotąd traktowano odbiorcę
jako bierny podmiot komunikacji masowej. Sam przymiotnik masowy (ang. mass)
wskazuje na coś bliŜej nieokreślonego, co jeszcze nie ma swojego kształtu (łac. massa
– bryła, gr. mádza – ciasto). Zmianę przynoszą nowe media elektroniczne, zwłaszcza
internet 2 . Współczesny odbiorca jest zaproszony do interakcji – współtworzenia
medialnego świata, decydowania o tym, co i kiedy chce oglądać, słuchać, czytać, do
wyraŜania swojej opinii o przekazie. Odbiorca staje coraz bardziej świadomy swojej
roli w komunikacji społecznej, chce rozumieć media i sposób, w jaki przekazują one
prawdę o świecie. Chce wybierać z ich bogatej oferty. Chce uczyć się ich języka jak
pisanego alfabetu (ang. media literacy ), coraz częściej zwraca uwagę, w jaki sposób
opowiadają o świecie, jak przedstawiają człowieka i waŜne dla niego wartości.
Media nas zmieniły, ukształtowały nową wraŜliwość poznawczą. Zupełnie
inaczej postrzegamy świat niŜ przeszłe pokolenia. Nic dziwnego, Ŝe tej mocy mediów
zaczęliśmy się obawiać. Pojawił się lęk przed nową technologią 3 . Wielu badaczy –
socjologów, psychologów, filozofów i teologów – zaczęło wręcz straszyć mediami
zwracając uwagę przede wszystkim na zagroŜenia. Odbiorcy zdali sobie sprawę, Ŝe
media wymagają społecznej kontroli. To przekonanie zrodziło się zarówno odgórnie,
w kręgach władzy, szkolnictwie powszechnym i wyŜszym, jak i oddolnie, w ruchu
społecznym rodziców. Edukacja medialna powinna mieć miejsce przede wszystkim
1 Antonina Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2005;
Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2006.
2
Piotr Drzyzga (red.), Nowe media a tradycyjne ś rodki przekazu , Tychy: Maternus Media, cop. 2007; Maryla
Hopfinger, Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa: Oficyna Naukowa
2005.
3 O lęku technologicznym pisze m.in. Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kultur ą , Warszawa:
Państwowy Instytut Wydawniczy 1995.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin