POLITYKA WYDAWNICZA I KULTURALNA W EPOCE PRL.doc

(37 KB) Pobierz
POLITYKA WYDAWNICZA I KULTURALNA W EPOCE PRL-u

POLITYKA WYDAWNICZA I KULTURALNA W EPOCE PRL-u

 

22 lipca 1944 – manifest PKWN wytycza ramy ustrojowe i główne kierunki działań państwa ludowego zmierzającego do socjalizmu. Przeprowadzone zgodnie z tym reformy (np. rolna) oraz zmiana granic na mocy wcześniejszego układu w Poczdamie doprowadziły do stopniowej zmiany strukturalnej społeczeństwa: dla szerokich mas otworzyły się drogi awansu społecznego. Po XII 1948 (powstaje PZPR) polityka kulturalna zmierzała do demokratyzacji i upowszechnienia kultury (kultura jako narzędzie PROPAGANDY SOCJALISTYCZNEJ)

·         Likwidacja analfabetyzmu (do 1951r)

·         Przebudowa systemu szkolnictwa na zasadzie pełnej bezpłatności szkół wszystkich szczebli

·         Pełne upowszechnienie szkolnictwa podstawowego oraz rozbudowa szkolnictwa średniego i wyższego

·         Rozwijanie szkolnictwa dla pracujących

W planowanej „rewolucji kulturalnej” przykładano wagę do środków masowego przekazu : radio, film telewizja, prasa i wielonakładowe wydawnictwa. Polityka wydawnicza wynikała więc ze strategii kulturalnej ( a więc i ze strategii szerzenia ideologii)

Wyspecjalizowane agendy PZPR:

¨      Wydział Kultury – nadzorował środowiska intelektualne

¨      Wydział Oświaty – szkolnictwo i biblioteki

¨      Wydział Propagandy – nasycenie książek treściami ideologicznymi

¨      Wydział Prasy i Wydawnictw



CEL: maksymalna ilość publikacji dostępnych „dla każdego”, a więc po niskich cenach

 

 

              Takie założenia musiały bazować na mecenacie i kierownictwie państwowym: PLANOWANIE CENTRALNE, ograniczenie czynnika komercyjnego

 

Dominujące zjawisko wówczas: głód książki wynikający z luki produkcyjnej spowodowanej

-          stratami wojennymi

-          zintensyfikowane potrzeby bieżące

Zapotrzebowanie na klasyków polskich i obcych oraz piśmiennictwo społeczno-polityczne

-          pojawiały się reedycje książek przedwojennych, utworów przygotowanych w czasie okupacji oraz dzieł powojennych (J. Adrzejewski, T. Borowski, Z. Nałkowska)

-          apele do autorów, hasła typu: „pisarze do produkcji!” – ponieważ literatura współczesna właściwie nie istniała

-          braki w polskiej literaturze zapełniano przekładami z literatury radzieckiej ( tu zwłaszcza powieści „produkcyjne” J o przodownikach pracy itp., co by polskich robotników mobilizować do odbudowy socjalistycznej Polski J )

-          poetyka zachwytu socrealistycznymi (czyli do 1956r., sam początek istnienia PRL) koszmarkami, które już wydrukowano

 

 

Działalność wydawnicza:

·         w pierwszym okresie (1944-1949) wyrastały obok siebie z chaotycznym pośpiechem przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielcze i prywatne. Z ważniejszych instytucji uspołecznionych, wznowiły działalność Nasza Księgarnia (zał. 1921) i Zakład Narodowy im. Ossolińskich (zał. 1817), powstał: Państwowy Instytut Wydawniczy oraz wydawnictwa wyspecjalizowane. Własne oficyny uruchomiły główne partie polityczne

·         do 1950 roku działało ok. 300 wydawców prywatnych – w 1945 stanowili oni ok. 50% rynku wydawniczego, do 1950 sektor prywatny zamarł niemal zupełnie

·         1950-1955 wzrost centralizacji planowania i zarządzania, wszystkie instytucje wydawnicze (z wyjątkiem resortowych) podporządkowane Centralnemu Urzędowi Wydawnictw, przemysłu graficznego i Księgarstwa. Prywatni edytorzy musieli mieć KONCESJĘ. 3 kategorie:

-          nie budziły zastrzeżeń, zgodne z ideologią

-          przeznaczone do likwidacji

-          związane z Kościołem – wymagały dodatkowego zainteresowania

na wydawnictwa nakładano ograniczenia:

-          przydziały papieru

-          udzielanie zezwolenia na korzystanie z usług zakładów poligraficznych

 

Bezsensowne decyzje w planowaniu:

§         utworzono jednolitą sieć księgarską – katastrofa ekonomiczna, bo drukowano książki, na które  – nie czytane i nie kupowane zalegały w magazynach – zapotrzebowania nie było, całe nakłady zwracano na przemiał, makulaturę.

§         Utworzono Komisję do Oceny Książek Wycofywanych

§         Dochodziło do absurdów, np. w 1954r. Książka i Wiedza prosiła o pozwolenie na zmielenie „Cementu” z 1950, bo chciano wydrukować już następną edycję!

§         Niechcianymi tytułami, które zalegały składy obdarowywano biblioteki – także bez sensu: szkoła baletowa dostała księgozbiór o przyrządach morskich J

§         Od 1975 formalną podstawą polityki wydawniczej był „Program rozwoju kultury na lata 1975-1990) , zakładający realizację zapotrzebowania na podręczniki, wydania encyklopedyczne i słowniki, udostępnienie literatury pięknej i społeczno-politycznej wszystkim czytelnikom – założenia niezrealizowane:

ú         ponieważ wydawano błędne decyzje centralne

ú         problemy gospodarcze przekładały się również na problemy w przemyśle papierniczym i poligraficznym

ú         efekt: niedobór książek i wzrost ich cen

 

 

Biblioteki:

ú         Tworzono księgozbiory partyjne

ú         Usuwano z kierownictwa ludzi wychowanych w sanacyjnej atmosferze

ú         Bibliotekarzami zostawali często ludzie niewykształceni

ú         1949 akcja wysyłania pisarzy w lud, np. Maria Dąbrowska do fabryki parowozów (pisarze mieli być delikatnie inwigilowani)

ú         usuwano książki, które były wydane przez oficyny wrogie ustrojowi (np. „Treny” Kochanowskiego, bo wydane przez „Przełom” )

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin