2011 1.3 Dz Urz MSW.pdf

(611 KB) Pobierz
ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1)  
z dnia 9 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych  
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 
24, poz. 199, z późn. zm. 2)  ) zarządza się, co następuje: 
§ 1.  Ministerstwu Spraw Wewnętrznych nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik 
do zarządzenia. 
§ 2.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. 3)  
 
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH  
1)  Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 
1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu 
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz.U. Nr 248, poz. 1491).  
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. 
Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 
319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, po. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 
817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676, Nr 185, 
poz. 1092 i Nr 232, poz.1378.  
3)  Niniejsze  zarządzenie  było  poprzedzone  zarządzeniem  Nr  8 Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i Administracji 
z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych 
i Administracji (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 4, poz.21 i Nr 7, poz. 35), zmienionym zarządzeniem Nr 
28  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i Administracji  z dnia  25  października  2011  r.  ,  które  utraciło  moc 
w związku  z wejściem  w życie  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z dnia  21  listopada  2011  r.  w sprawie 
zniesienia  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych  i Administracji  oraz  Ministerstwa  Infrastruktury  (Dz.  U.  Nr 
250, poz. 1500).  
Załącznik do zarządzenia Nr.... 
Ministra Spraw Wewnętrznych 
z dnia ............................. 2011 r. 
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH  
§ 1.  Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zwany dalej "Regulaminem", 
określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz 
jednostek  organizacyjnych  podległych  Ministrowi  Spraw  Wewnętrznych  lub  przez  niego 
nadzorowanych, zwanego dalej "Ministrem". 
§ 2.  1. Kierownictwo  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych  stanowią:  Minister,  Sekretarz  Stanu 
i Podsekretarze Stanu. 
2. Najwyższe kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w rozumieniu normy ISO 9000 
stanowi Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. 
§ 3.  1. Komórkami  organizacyjnymi  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych,  zwanego  dalej 
"Ministerstwem",  kierują  dyrektorzy  samodzielnie,  bądź  przy  pomocy  zastępców  dyrektorów  oraz 
naczelników wydziałów. 
2. Dyrektorzy  komórek  organizacyjnych  Ministerstwa  ustalają,  zgodnie  z obowiązującą 
klasyfikacją  stanowisk,  zakres  obowiązków  pracowników  i organizują  pracę  w kierowanych 
komórkach  organizacyjnych,  zapewniając  sprawne,  terminowe  i właściwe  wykonywanie  zadań 
wyznaczonych tym komórkom. 
3. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy w szczególności: 
1) występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących 
do zakresu jej działania; 
2) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu Ministra albo Dyrektora Generalnego 
Ministerstwa, w ramach udzielonych upoważnień; 
3) działanie  w ramach  indywidualnych  upoważnień  udzielonych  przez  Ministra  albo  Dyrektora 
Generalnego Ministerstwa; 
4) zapewnienie  wykonywania  zadań  ustalonych  zakresem  działania  w Regulaminie  oraz w innych 
przepisach prawa; 
5) przedstawianie  wniosków  w sprawach  zatrudniania,  zwalniania,  awansowania,  nagradzania, 
wyróżniania i karania pracowników; 
6) zapewnianie  przestrzegania  przez  pracowników  kierowanej  komórki  organizacyjnej  dyscypliny 
i czasu  pracy,  przepisów  oraz  zasad  bezpieczeństwa  i higieny  pracy,  przepisów 
przeciwpożarowych,  o ochronie  informacji  niejawnych  oraz  o ochronie  danych  osobowych, 
a także corocznego wykorzystywania urlopu wypoczynkowego; 
7) zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy 
realizacji zadań komórki organizacyjnej; 
8) opracowywanie i przedkładanie Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa rocznego sprawozdania 
z działalności komórki organizacyjnej – w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego. 
4. Dyrektora  w czasie  jego  nieobecności  zastępuje  zastępca  dyrektora.  Jeżeli  w komórce 
organizacyjnej  utworzono  dwa  lub  więcej  stanowiska  zastępcy  dyrektora,  dyrektor  jednemu 
z zastępców  powierza  swoje  obowiązki  na  czas  nieobecności.  W komórkach  organizacyjnych, 
w których  nie  utworzono  stanowiska  zastępcy  dyrektora,  dyrektor  powierza  zastępstwo 
wyznaczonemu  naczelnikowi  wydziału,  a w  komórkach  bezwydziałowych  wyznaczonemu 
pracownikowi,  zawiadamiając  o tym  nadzorującego  albo  wykonującego  wobec  komórki 
organizacyjnej czynności kierownictwa, odpowiednio Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza 
Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa. 
5. Zastępca dyrektora kieruje realizacją zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez 
dyrektora. 
6. Naczelnik  wydziału  kieruje  bezpośrednio  wydziałem,  zgodnie  z wewnętrznym  regulaminem 
organizacyjnym danej komórki organizacyjnej. 
7. W  komórkach  organizacyjnych  o strukturze  bezwydziałowej,  w wypadkach  wyodrębnienia 
zespołowych  stanowisk  do  określonych  spraw,  Dyrektor  Generalny  Ministerstwa  wyznacza 
pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności. 
8. Pracownicy  zatrudnieni  na  jednoosobowych,  wyodrębnionych  stanowiskach  do  określonych 
spraw podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora. 
§ 4.  1. Komórki organizacyjne Ministerstwa każda w zakresie swojego działania: 
1) realizują zadania Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa; 
2) prowadzą sprawy związane z przyjmowaniem, rozpatrywaniem oraz ewidencją skarg i wniosków; 
3) uczestniczą w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego; 
4) realizują zadania z zakresu kontroli zarządczej; 
5) udostępniają informację publiczną; 
6) uczestniczą w utrzymaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością. 
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą w opracowywaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu 
projektów aktów normatywnych w zakresie określonym w przepisach dotyczących opracowywania, 
uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych. 
3. Komórki  organizacyjne  Ministerstwa  mogą  wykonywać  inne  zadania  niż  określone 
w Regulaminie, na podstawie decyzji Ministra. 
§ 5.  1. W  skład  komórek  organizacyjnych  Ministerstwa  mogą  wchodzić  wydziały,  zespoły, 
referaty oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych 
poszczególnych komórek organizacyjnych. 
2. Komórki  organizacyjne  Ministerstwa  w toku  swojej  działalności  opracowują  projekty 
dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa, 
w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych oraz umów. 
§ 6.  1. Dokumenty  sporządzane  w komórkach  organizacyjnych  Ministerstwa  przedkładane  do 
podpisu: 
1) Ministrowi ­ parafują Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu lub Dyrektor Generalny Ministerstwa, 
sprawujący  nadzór  nad  komórką  organizacyjną,  która  sporządziła  dokument  oraz  dyrektor  lub 
zastępca dyrektora tej komórki organizacyjnej; 
2) Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa ­ parafuje 
dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument. 
2. W przypadku dokumentów przedkładanych do podpisu Ministrowi, które zostały sporządzone 
w komórce  organizacyjnej  Ministerstwa  bezpośrednio  podległej  Ministrowi,  dokumenty  parafują 
dyrektor lub zastępca dyrektora tej komórki oraz Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu lub Dyrektor 
Generalny Ministerstwa, o ile dokument ten dotyczy spraw będących we właściwości tych osób. 
3. Tryb  przedkładania  Ministrowi  do  podpisu  projektów  aktów  normatywnych  oraz  projektów 
stanowisk dotyczących projektów aktów normatywnych przekazanych Ministrowi do zaopiniowania 
lub uzgadniania, określają przepisy, o którym mowa w § 4 ust. 2. 
4. Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje 
administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie 
udzielonych im pełnomocnictw. 
5. Dokumenty inne, niż wymienione w ust. 1 i 2, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych 
Ministerstwa  oraz  kierownicy  jednostek  organizacyjnych  podległych  Ministrowi  lub  przez  niego 
nadzorowanych, lub w zakresie przez nich określonym ­ ich zastępcy. 
§ 7.  1. Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez 
niego nadzorowanych mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych na 
podstawie  pełnomocnictwa  i upoważnienia  udzielonego  przez  Ministra  lub  Dyrektora  Generalnego 
Ministerstwa ­ odpowiednio w zakresie ich właściwości, z zastrzeżeniem ust. 2­ 8. 
2. W  zakresie  niezbędnym  do  prawidłowego  i zgodnego  z obowiązującymi  przepisami  prawa 
wykonywania powierzonych zadań upoważnia się Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora 
Generalnego  Ministerstwa,  osobę  zastępującą  Dyrektora  Generalnego  Ministerstwa,  a także 
dyrektorów  departamentów i biur oraz  ich zastępców  do zaciągania  zobowiązań  w imieniu  Skarbu 
Państwa  –  Ministerstwa  w sprawach  określonych  w wewnętrznych  regulaminach  organizacyjnych 
komórek, wobec których wykonują czynności kierownictwa lub którymi kierują. 
3. Upoważnienie określone w ust.2 obejmuje upoważnienie do zaciągania: 
1) zobowiązań, które mają zostać sfinansowane w danym roku budżetowym – do wysokości kwot 
ujętych  jako  przeznaczone  na  dany  cel  lub  zadanie  w planie  finansowym  Ministerstwa  albo 
w projekcie  planu  finansowego  Ministerstwa,  w przypadku  gdy  zobowiązanie  jest  zaciągane 
w okresie, w którym projekt ten stanowi podstawę gospodarki finansowej Ministerstwa; 
2) zobowiązań, których termin zapłaty upływa w roku następnym – wyłącznie w przypadku gdy dane 
zobowiązanie  jest  zobowiązaniem  z tytułu  umowy,  której  realizacja  w roku  następnym  jest 
niezbędna do zapewnienia ciągłości działania Ministerstwa i kwota co najmniej równa wartości 
zobowiązania  została  zgłoszona  do  projektu  planu  finansowego  Ministerstwa  na  następny  rok 
budżetowy jako przeznaczona na dany cel lub zadanie. 
4. Zobowiązanie  może  zostać  zaciągnięte  po  potwierdzeniu  przez  głównego  księgowego 
Ministerstwa, że: 
1) wartość zobowiązania nie przekracza wysokości kwot ujętych jako przeznaczone na dany cel lub 
zadania w planie finansowym Ministerstwa albo w projekcie planu finansowego Ministerstwa – 
w przypadku zobowiązań, które mają zostać sfinansowane w danym roku budżetowym; 
2) kwota co najmniej równa wartości zobowiązania została zgłoszona do projektu planu finansowego 
Ministerstwa  na  następny  rok  budżetowy  jako  przeznaczona  na  dany  cel  lub  zadanie – 
w przypadku zobowiązań, których termin zapłaty upływa w roku następnym. 
5. Zastępcy  dyrektorów  departamentów  i biur  są  upoważnieni  do  zaciągania  zobowiązań 
wyłącznie w przypadku zastępowania dyrektora departamentu lub biura w czasie jego nieobecności. 
6. Przepis  ust.  5 nie  stosuje  się  do  Dyrektora  Biura  Administracyjno­Finansowego  i jego 
zastępców. 
7. Zaciąganie przez dyrektorów departamentów i biur oraz ich zastępców zobowiązań o wartości 
przekraczającej  kwotę  30.000  zł  wymaga  uprzedniego  uzyskania  akceptacji  członka  Kierownictwa 
Ministerstwa lub Dyrektora Generalnego nadzorującego komórkę organizacyjną, której zadań dotyczy 
zobowiązanie. 
8. Akceptacji, o których mowa w ust. 7, w przypadku zobowiązań dotyczących zadań komórek 
organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra udziela Dyrektor Generalny Ministerstwa. 
§ 8.  1. Spory  kompetencyjne  pomiędzy  komórkami  organizacyjnymi  Ministerstwa  rozstrzyga 
Dyrektor Generalny Ministerstwa. 
2. Spory  kompetencyjne  pomiędzy  komórkami  organizacyjnymi  Ministerstwa  a jednostkami 
organizacyjnymi  podległymi  Ministrowi  lub  przez  niego  nadzorowanymi,  a także  pomiędzy  tymi 
jednostkami rozstrzyga Minister. 
§ 9.  Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy: 
1) zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu; 
2) realizacja  zadań,  powierzonych  przez  Ministra,  Sekretarza  Stanu  i Podsekretarzy  Stanu, 
dotyczących  współdziałania  z organami  władzy  ustawodawczej,  administracji  rządowej 
i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, 
wynikających z ich funkcji politycznej; 
3) realizacja  zadań  z zakresu  polityki  informacyjnej  Rządu  dotyczących  działań  należących  do 
właściwości Ministra; 
4) realizacja zadań w zakresie: 
a) doradztwa oraz ekspertyz, 
b) dokumentowania,  analizowania  i opiniowania  istotnych  procesów  i wydarzeń  społecznych, 
politycznych i ekonomicznych, 
c) konsultacji dotyczących realizacji polityki 
określonych  przez  lub  pozostających  w kompetencji  Ministra,  Sekretarza  Stanu  i Podsekretarzy 
Stanu. 
§ 10.  Do zakresu działania Biura Ministra należy: 
1) obsługa parlamentarna, rządowa i protokolarna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu; 
2) obsługa  informacyjna  i prasowa  Ministra,  Sekretarza  Stanu  i Podsekretarzy  Stanu  oraz 
prowadzenie  spraw  wynikających  z ustawy  z dnia  6 września  2001  r.  o dostępie  do  informacji 
publicznej, z zastrzeżeniem § 4 ust.1 pkt 5, a także spraw w zakresie komunikacji społecznej; 
3) prowadzenie ewidencji rad, komisji, zespołów, do których składów osobowych zostali powołani 
pracownicy Ministerstwa; 
4) prowadzenie spraw wynikających z : 
a) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 października 1999 r. 
w sprawie wzoru i trybu nadawania sztandaru jednostkom organizacyjnym Policji w zakresie: 
­ prowadzenia ewidencji sztandarów nadawanych jednostkom organizacyjnym Policji, 
­ prowadzenia ewidencji protokołów przekazania sztandarów do Komendy Głównej Policji, 
­ sporządzania aktów wręczenia sztandarów nadawanych jednostkom organizacyjnym Policji, 
b) rozporządzenia  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i Administracji  z dnia  3 września  1996  r. 
w sprawie  określenia  wzoru  i trybu  nadawania  sztandaru  jednostkom  organizacyjnym  Straży 
Granicznej oraz trybu nadawania tym jednostkom imion w zakresie sporządzania aktów nadania 
sztandarów jednostkom organizacyjnym Straży Granicznej, 
c) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 lipca 1992 r. w sprawie 
określenia  wzoru  oraz  trybu  nadawania  sztandaru  jednostkom  organizacyjnym  Państwowej 
Straży  Pożarnej  w zakresie  sporządzania  aktów  nadania  sztandarów  jednostkom 
organizacyjnym Państwowej Straży Pożarnej, 
d) zarządzenia  Nr  11  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i Administracji  z dnia  6 czerwca  2001  r. 
w sprawie  nadania  oraz  określenia  wzoru  sztandaru  Biura  Ochrony  Rządu,  w zakresie 
sporządzania aktu nadania sztandaru Biuru Ochrony Rządu; 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin