Dzień dobry-program Edukacja Polska.pdf

(2046 KB) Pobierz
P R O G R A M
N AU C Z A N I A
d l a k l a s 1 – 3 s z k o ł y p o d s t a w o w e j
Eduk acja wczesnoszkolna
IDENTYFIKATOR 190185
IDENTYFIKATOR 190185
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Struktura programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Organizacja procesu kształcenia i wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Metody w nauczaniu wczesnoszkolnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Postać i rola nauczyciela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Sylwetka absolwenta edukacji wczesnoszkolnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Indywidualizacja nauczania – wspieranie ucznia z trudnościami edukacyjnymi . . . . . . . . 15
Indywidualizacja nauczania – praca z uczniem wybitnie zdolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wychowanie i zagadnienia etyki w nauczaniu wczesnoszkolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Edukacja polonistyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Edukacja przyrodnicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Edukacja społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Edukacja plastyczno-techniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Edukacja muzyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Edukacja języka angielskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Edukacja matematyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Zajęcia komputerowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Wychowanie izyczne i higiena osobista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Ocenianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
IDENTYFIKATOR 190185
3
WSTĘP
Wstęp
Podstawa programowa:
Edukacja wczesnoszkolna ma stopniowo i możliwie łagodnie przeprowadzić dziecko
z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV–VI szkoły pod-
stawowej. Edukacja wczesnoszkolna opisana jest poprzez: 1) zestaw celów kształcenia
i wynikających z nich ogólnych zadań szkoły; 2) wykaz wiadomości i umiejętności ucznia
kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej.
W programie zostały przedstawione założenia oraz cele przewidziane w poszczególnych dzia-
łach edukacji, określonych w Podstawie programowej, których zadaniem nadrzędnym jest
efektywna i przyjazna szkoła. Przyjęte cele dotyczą zarówno kształcenia, jak i wychowania,
nie sposób bowiem oddzielić tych dwóch elementarnych obszarów oddziaływań na ucznia
w szkole.
Nauczyciele znajdą tu również sposób organizacji kształcenia i wychowania. Przypomnia-
ne zostaną im jedne z najefektywniejszych metod nauczania – metody aktywizujące, znajdą
również przykłady wykorzystania tych metod w codziennej pracy. Zakładamy, że program
ten będą realizowali nauczyciele twórczy i poszukujący. Program jest tak skonstruowany, aby
każdy nauczyciel mógł wnieść wiele własnej inwencji twórczej. Ramowe plany nauczania
przewidziano do realizacji podczas 20 godzin w tygodniu. Pozwoli to nauczycielom na za-
gospodarowanie nadwyżki czasu pracy według własnego pomysłu. Nauczyciel, uwzględnia-
jąc warunki środowiskowe oraz potrzeby zespołu klasowego, może przeznaczyć dodatkowe
godziny i dni na organizowanie wyjść do muzeów, teatrów, wycieczek turystycznych, kra-
joznawczych, występów teatralnych czy koncertów muzycznych, a także takie uroczystości,
jak urodziny uczniów.
Opisana w programie sylwetka nauczyciela wskazuje na jego autonomię oraz kreatywność
w pracy i jest ideałem, do którego dąży jako mistrz swoich podopiecznych.
Program zawiera wszystkie wymagania stawiane przed uczniem kończącym kolejne klasy
edukacji wczesnoszkolnej w zakresie poszczególnych treści programowych, przy czym istotną
rolę odgrywa tu wychowanie i etyka. Treści te zajmują naczelne miejsce i są bardzo dokładnie
opisane. Ważnym elementem tego programu jak i działania nauczyciela jest świadomość, jakie-
go absolwenta edukacji wczesnoszkolnej chcemy przygotować do jego dalszej drogi szkolnej.
Program przedstawia i omawia także sposoby pracy z uczniami zdolnymi oraz tymi, któ-
rzy mają specyficzne trudności edukacyjne. Zawiera propozycje pracy, ocenianie postępów
i indywidualnego rozwoju ucznia.
Niezwykle ważną część programu stanowi ocenianie, które zawiera wyczerpujący opis dia-
gnozy wstępnej ucznia na początku klasy pierwszej, a także sposobów oceniania śródrocznego,
końcoworocznego ze szczególnym naciskiem na możliwość ciągłej ewaluacji postępów ucznia
dotyczących jego zachowania, zdobywania wiedzy i umiejętności w ciągu trzech lat nauki.
4
IDENTYFIKATOR 190185
 
STRUKTURA PROGRAMU
Struktura programu
Program jest skonstruowany w taki sposób, aby każde dziecko, niezależnie od posiadanych
umiejętności i zdolności, systematycznie zdobywało nowe wiadomości i kompetencje. Zało-
żenia programu bezpośrednio wypływają z założeń Podstawy programowej, której fragmenty
cytowane są przy omawianiu konkretnych zagadnień. W strukturze programu można wyod-
rębnić trzy podstawowe obszary. W pierwszym obszarze przedstawione zostaną zagadnienia
dotyczące dydaktyki i wychowania w edukacji wczesnoszkolnej, takie jak cele kształcenia
i wychowania, organizacja procesu kształcenia i wychowania, rola nauczyciela i sylwetka
absolwenta oraz indywidualizacja nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów o spe-
cyficznych potrzebach edukacyjnych. W drugim obszarze zostaną szczegółowo omówione
treści nauczania, wymagania wobec uczniów poszczególnych klas oraz zagadnienia związa-
ne z wychowaniem i etyką. Natomiast trzeci obszar dotyczący oceniania uwzględnia zarów-
no diagnozę wstępną ucznia oraz ocenianie szkolne ze szczególnym naciskiem na ewaluację
w ocenianiu ucznia.
Program obejmuje:
■ szczegółowe cele kształcenia i wychowania;
■ organizację procesu kształcenia i wychowania;
■ metody wspierające proces nauczania i uczenia się;
■ opis postaci nauczyciela i jego rolę;
■ opis absolwenta edukacji wczesnoszkolnej;
■ indywidualizację nauczania – wspieranie uczniów z trudnościami edukacyjnymi;
■ indywidualizację nauczania – praca z uczniem wybitnie zdolnym;
■ wychowanie i zagadnienia etyki w nauczaniu wczesnoszkolnym;
■ edukacje: polonistyczną, przyrodniczą, społeczną, plastyczno-techniczną, muzyczną,
języka angielskiego, matematyczną, a także zajęcia komputerowe, wychowanie i ety-
kę oraz wychowanie izyczne i higienę osobistą;
■ ocenianie (diagnozę wstępną, arkusze oceniające, śródroczne sposoby oceniania, oce-
nę opisowa).
IDENTYFIKATOR 190185
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin