Biuletyn DSW 2008 nr 2.pdf
(
10246 KB
)
Pobierz
numer
2
– lato 2008
Biuletyn
DWS.org.pl
spis treści
Rafał Białkowski (Zelint)
Eksportowe 4-tonowe czołgi Vickersa
Commercial Vickers-Carden-Loyd Light Tanks....
2
Szybko poszło. Aniśmy się obejrzeli, a tu już drugi
numer naszego Biuletynu.
PT Autorzy dopisali nadzwyczaj, więc numer i róż-
norodny, i ciekawy.
Na początek debiut, ale jakże interesujący. Tekst
Rafała Białkowskiego o 4-tonowych Vickersach –
czołgach w sumie mało znanych i nieco zapomnia-
nych. Uzupełniają go rysunki Krzysztofa Haładaja,
znanego na naszym Forum pod nickiem „krzyhal”.
Fantastyczne!
Oba lotnicze teksty również zasługują na uwagę –
niszowe nie znaczy nudne.
Zgryźliwy w tonie (co bywalców Forum chyba nie
zdziwi) artykuł Botrasa na przykładzie urządzeń szyb-
kostrzelnych pozwala poznać nieco kręte drogi i śle-
pe zaułki myśli technicznej. Od szczegółów można
doznać wprawdzie zawrotu głowy i szumu w uszach,
ale jakże pouczająca to opowieść.
Jan Baryłko vel Giovanni z kolei przybliża zagad-
nienie zwykle pomijane przez wielbicieli machin wo-
jennych, szturmów, zestrzeleń i zatopień. A przecie
zagadnienia służby sanitarnej są niezwykle ważne.
Tekst Patryka zaś solidnie rekapituluje wiedzę o Sto-
warzyszeniu Thule i jego związkach z nazizmem.
Na koniec recenzja, pióra – a jakże – Łukasza Pasz-
telańca, oczywiście dla wszystkich zainteresowanych
ruchem oporu w Polsce.
Zgodnie z zapowiedziami ten numer jest już czę-
ściowo ilustrowany. Mam nadzieję, że w przyszłości
ta tendencja się rozwinie i utrzyma.
Wreszcie… Pojawiły się podkreślone fragmenty
tekstu, a na marginesach znaczki – takie jak obok. Są
to aktywne łącza do stron internetowych wykorzy-
stanych przez autorów.
Rafałowi dziękuję za wsparcie i zaangażowanie.
Bez niego byłoby trudniej.
Jak zwykle… Zapraszam wszystkich do lektury…
I do pisania.
Krzysztof Haładaj (krzyhal)
4-tonowe czołgi Vickersa – galeria ..............
9
Marcin Strembski (net_sailor)
Takie same, ale inne… Bf 109 E w Szwajcarii ....
13
Paweł Piwoński (hayabusa)
He-112 w Japonii...............................
19
Bogusław Trzaskała (Botras)
Niedoszli następcy BAR-a ......................
21
Jan Baryłko (Giovanni)
Niemiecka służba sanitarna
na froncie wschodnim .........................
25
Patryk Janiak (patrynius)
Stowarzyszenie Thule i początki NSDAP ........
31
Łukasz Pasztaleniec(Janowiak)
Recenzja: Dionizy Garbacz,
„Wołyniak”. Legenda
prawdziwa
.....................................
36
Biuletyn.DWS.org.pl
nr 2 – jesień 2008
Wydawca, redakcja, DTP:
Tadeusz Zawadzki
biuletyn-dws@pro.wp.pl
Projekt graiczny:
Teresa Oleszczuk
Biuletyn jest bezpłatny. Prawa Autorów są chronione usta-
wami i konwencjami międzynarodowymi.
Kopiowanie, przedruk i wykorzystanie fragmentów obszer-
niejszych niż przewiduje ustawa tylko za zgodą Autorów.
Tadeusz Zawadzki (TZaw1)
2
Biuletyn DWS.org.pl
Eksportowe 4-tonowe czołgi Vickersa
Commercial Vickers-Carden-Loyd Light Tanks
Rafał Białkowski (Zelint)
@
O ile o eksporcie przez Vickersa tankietek, czołgów pływa-
jących czy czołgów lekkich napisano w Polsce dość sporo to
o eksporcie czołgów 4-tonowych nie wiadomo zbyt wiele. Być
może wynika to z faktu, że w żadnym kraju czołgi te nie stały
się podstawą do opracowania produkowanych seryjnie wersji
rodzimych, tak jak stało się to z tankietkami (polskie TK-3 i TK-S,
sowiecki T-27, czechosłowacki tančík vz. 33, włoski CL-3), czoł-
gami pływającymi (sowiecki T-38) i czołgami lekkimi (polski 7
TP, sowiecki T-26, czechosłowacki Škoda LT-35, włoski M11/39).
Historia czołgu 4-tonowego zaczyna się w roku 1927 kiedy
to brytyjski Sztab Generalny opracował założenia dla dwóch
typów lekkich wozów bojowych – jednego dla piechoty:
otwartego z góry transportera broni maszynowej; – drugiego
dla batalionów broni pancernej; wozu bojowego z obrotową
wieżą. W roku 1929 irma Carden-Loyd, która rok wcześniej
została przejęta przez koncern zbrojeniowy Vickersa, opraco-
wała komercyjną wieżową wersję tankietki Carden-Loyd Mk VI
oznaczoną jako Mk VII
1
. Rok później pojawił się wóz Mk VIII,
który spełniał wymagania brytyjskiej armii i został przyjęty do
uzbrojenia, otrzymał wojskowe oznaczenie Mk I, ale został wy-
produkowany tylko w czterech egzemplarzach (traktowanych
jako prototypy o numerach A4E2-A4E5). W listopadzie 1930
roku wyprodukowano 5 ulepszonych czołgów Mk IA (również
potraktowanych jako wozy doświadczalne o numerach A4E6-
A4E10). We wrześniu 1931 roku pojawiły się z kolei dwa proto-
typy czołgu pływającego oznaczone jako A4E11 i A4E12 (albo
L1E1 i L1E2). Czołgi te nie wzbudziły zainteresowania armii
brytyjskiej i Vickers otrzymał zgodę na ich eksport.
W 1931 roku pojawił się także czołg Mk II, który został
przyjęty na wyposażenie armii w dłuższej serii. Najpierw wy-
produkowano 16 wozów oznaczonych Mk II (z czego trzy to
prototypy A4E13 do A4E15), a następnie 50 dodatkowych
wozów oznaczonych jako Mk IIA (29 szt. wyprodukowanych
przez Royal Ordnance Factory w Woolwich, z czego dwa to
prototypy oznaczone A4E16 i A4E18) i IIB (21 szt. wyprodu-
kowanych przez macierzyste zakłady Vickers-Armstrong Ltd,
w tym 1 prototyp oznaczony jako A4E17). Następnie w latach
1932–1933 zbudowano 42 ulepszone czołgi Mk III. Po nich
w 1933 roku pojawiły się dwa prototypy o długich nazwach
– „Light tank Vickers experimental model 1933, India Pattern
No 1 (A4E19) (L2E1)” oraz „Light tank Vickers experimental
model 1933, India Pattern No 2 (A4E20) (L2E2)”. Stały się one
Vickers Mk I z pierwszej doświadczalnej serii
Vickers Mk I podczas przeprawy przez rzekę
(wieża odwrócona do tyłu)
Vickers Mk IA podczas prób w Indiach (1931)
1 Wojskowe oznaczenie prototypu A4E1.
numer
2
– jesieñ 2008
3
Biuletyn DWS.org.pl
prototypami dla wersji Mk IV wyprodukowanej w roku 1934
w 34 egzemplarzach, która zamknęła produkcję dla Wielkiej
Brytanii czołgów dwuosobowych tego rodzaju. Kolejne czołgi
Mk V i Mk VI były już bowiem czołgami trzyosobowymi i sil-
niej uzbrojonymi. Łącznie z prototypami wyprodukowano dla
Wielkiej Brytanii 152 czołgi dwuosobowe (i dwa prototypy
czołgu pływającego).
Niezależnie od powyżej opisanej linii rozwojowej Vickers,
który – jak już wspomniano, od 1931 roku sprzedawał za gra-
nicę czołgi pływające, opracował mały czołg rozpoznawczy
na podwoziu tankietki Carden-Loyd Mk VI nazwany czołgiem
patrolowym. Była to jednak zwykła tankietka Mk VI z wieżą, a
nie czołg zbliżony do wozu Mk VII z 1929 roku. Czołg patrolo-
wy (Patrol tank Mk I i II) to wóz przypominający do złudzenia
późniejszy polski wariant tankietki z wieżą oznaczony TK-W.
Po jednym egzemplarzu takiego wozu sprzedano podobno
do Portugalii, Finlandii, Szwecji i Danii (podobno, bo znala-
złem tylko potwierdzenie zakupu dwóch takich czołgów przez
Danię o czym niżej, a nie znalazłem żadnego potwierdzenia
by takie czołgi znalazły się w Portugalii, Finlandii czy Szwecji,
być może były to tylko testy)
2
. Konstrukcja tankietki z wieżą
się jednak nie sprawdziła i nie wzbudziła większego zaintere-
sowania zagranicznych odbiorców więc Vickers postanowił
opracować wersję eksportową istniejącego już od kilku lat
większego czołgu i otrzymał na to zgodę. Wersja eksportowa
została oparta podobno na czołgu Mk IV jednak ze zmodyiko-
wanym podwoziem i cieńszym pancerzem (czołgi brytyjskie
miały pancerz od 4–5 do 12–14 mm, natomiast wersje eks-
portowe tylko 7–9 mm). Moim zdaniem (opartym na analizie
materiału zdjęciowego) brytyjskim pierwowzorem wersji eks-
portowej był czołg Mk II.
Jeżeli wierzyć polskim źródłom to pierwsza prezentacja
nowego czołgu dla odbiorcy zagranicznego odbyła się…
w Polsce. Polska informacje o nowych czołgach 4-tonowych
uzyskała dość wcześnie bo co najmniej w roku 1931. We wrze-
śniu 1931 roku po próbach pierwszych 15 nowych tankietek
TK-3 w sprawozdaniu z testów stwierdzono m.in.:
Wobec znacz-
nego postępu konstrukcji czołgów rozpoznawczych w kierun-
ku zwiększenia ciężaru (około 4 t.), grubości pancerza i
rodzaju
uzbrojenia – czołg TK nie jest obecnie sprzętem doskonałym…
3
Być może wiedza ta wynikała z bliskich kontaktów z fabryką,
gdzie w trakcie realizacji było polskie zamówienie na 38 szt.
czołgu Vickers E…
Według Janusza Magnuskiego w 1932 rozpoczęto rozmo-
wy z przedstawicielem Vickersa w Warszawie na temat urzą-
dzenia pokazu nowego sprzętu w Polsce. We wrześniu 1932 r.
angielski koncern sprowadził do Polski trzy pojazdy: czołg pły-
wający, 4-tonowy czołg rozpoznawczy oraz ciągnik artyleryj-
ski na podobnym podwoziu.
Demonstrowano je wybranym przedstawicielom kompe-
tentnych instytucji i władz wojskowych. Pokaz pokonywania
Czołg Vickers Mk IA
Czołg Vickers Mk IIA
Czołg Vickers Model 1933
2 Wg
Taschenbuch der Tanks
do Szwecji zakupiono 1 egz. doświadczalny. Co do
Finlandii – autorzy utrzymują, że czołgi te są na uzbrojeniu, ale bez podawania
szczegółów.
Taschenbuch der Tanks. Tanki – sprawocznik
, Moskwa 1936. (przyp.
red.)
3 Mirosław Zientarzewski, „Przeciwpancerne tekaesy”, [w:]
Czołg rozpoznawczy
TK-S
, Militaria i Fakty, nr 2/2006 (33), str. 4.
Czołg patrolowy Vickers Carden-Loyd Mk I
numer
2
– jesieñ 2008
4
Biuletyn DWS.org.pl
przeszkód wodnych przez czołg pływający odbył się 8 paź-
dziernika 1932 r. w Modlinie, na Wiśle w pobliżu przystani Woj-
skowego Jacht-Klubu. 25 października wszystkie trzy pojazdy
demonstrowane były w Rembertowie, gdzie szczególnie wra-
żenie wywołał czołg pływający (demonstrowano pokonywa-
nie przeszkód ziemnych i wodnych).
W wyniku tych pokazów, w maju 1933 szef Departamentu
Zaopatrzenia Inżynierii, pułkownik Tadeusz Kossakowski wy-
stąpił do Sztabu Głównego z propozycją zakupienia 5 czołgów
4-tonowych oraz 1 czołgu pływającego (przewidywany koszt
zakupu wynosił 16 775 funtów, co stanowiło równowartość
536 160 ówczesnych złotych) mających służyć do dalszych
szczegółowych badań, a także jako ewentualne modele dla
własnych rozwiązań.
Sztab Główny wyraził zgodę na zakup tylko trzech wozów;
do sinalizowania tego zamówienia jednak nigdy nie doszło
z powodu braku odpowiednich funduszy. I na tym historia
4-tonowych czołgów Vickersa w Polsce się kończy. Polski czołg
4 TP był bowiem zupełnie odrębną i opracowaną od podstaw
konstrukcją (aczkolwiek ogólnie na nim wzorowaną).
Pewne wątpliwości wzbudza jednak data pokazu czołgu w
Polsce – wrzesień 1932 roku. Żadne inne państwo poza Anglią
tak wcześnie oicjalnie czołgu 4-tonowego nie widziało… Da-
nia w podobnym okresie – w sierpniu 1932 roku – otrzymała
od Vickersa na 6-tygodniowe testy wspomniany wyżej czołg
patrolowy. Próby nie wypadły najlepiej, za najbardziej ko-
rzystny element nowego czołgu została uznana… jego cena,
co spowodowało, że w sierpniu 1933 roku Dania nabyła tylko
dwa takie czołgi.
Vickers model 1936 Dutchman w muzeum w Bovington
I.
Pierwszym prawdziwym nabywcą nowego czołgu 4-to-
nowego została Finlandia, która 6 lipca 1933 roku kupiła w wy-
twórni 3 czołgi Vickersa – tankietkę Mk VI (numer seryjny pro-
ducenta V.A.E.115), czołg lekki Vickers-Armstrongs 6 Ton Tank
Alternative B (nr prod. V.A.E.546) i interesujący nas w tym ar-
tykule czołg rozpoznawczy Vickers-Carden-Loyd model 1933
(nr prod. V.A.E.503). Firma wysyłając gotowe czołgi do Finlandii
dodała jeszcze do transportu czołg pływający modelu 1931,
który jednak nie wzbudził zainteresowania i po testach został
zwrócony. Po przeprowadzeniu prób na czołg standardowy do
wyposażenia armii ińskiej został wybrany czołg lekki Vickers
E. Czołg 4-tonowy znajdował się na stanie armii ińskiej aż do
dnia 1 lipca 1942 roku ale nigdy nie brał udziału w walce. Czołg
ten zachował się do dziś i znajduje się w ińskim muzeum broni
pancernej w Parole. Obecnie jest on uzbrojony w armatę kali-
bru 37 mm jednakże nie wiadomo kiedy ją założono…
II.
Kolejnym nabywcą nowych wozów Vickersa była Szwaj-
caria, która w roku 1933 zakupiła dwa czołgi Model 1933. Oba
czołgi różniły się od siebie zawieszeniem. Pierwszy z nich na-
zwany typ 33 miał zawieszenie w którym wózki nośne amorty-
zowane były półeliptycznymi resorami piórowymi (
leaf springs
),
a drugi nazwany typ 34 miał zawieszenie w którym wózki no-
śne amortyzowane były skośnymi sprężynami spiralnymi (
coil
springs
– system stosowany później w wielkiej rodzinie innych
brytyjskich pojazdów bojowych typu Carrier). Oba czołgi do-
starczono do Szwajcarii na początku 1934 roku i w marcu pod-
dano testom porównawczym. Na początku roku 1935 roku za-
Fiński Vickers-Carden-Loyd model 1933 w muzeum w Parola
Szwajcarskie Vickersy model 1934 przed ćwiczeniami w rejonie Aarau
kupiono dodatkowo w Anglii 4 szt. modelu 1934, uzbrojonego
wyłącznie w 1 karabin maszynowy. Czołgi zostały przekazane
na wyposażenie batalionów żandarmerii armii szwajcarskiej.
Jeden z czołgów szwajcarskich modelu 1934 przetrwał do
dziś i znajduje się w szwajcarskim muzeum broni pancernej
w Thun.
III.
Następne zamówienie na nowe czołgi złożyła Litwa,
która w grudniu 1933 roku zamówiła 16 czołgów model 1933.
Dostarczono je w dniu 28 listopada 1934 roku. Weszły one na
wyposażenie 2 Kompanii Pancernej. Na miejscu otrzymały
numer
2
– jesieñ 2008
5
Biuletyn DWS.org.pl
one numery rejestracyjne (seryjne) KAM 50–55, 61–65 i 71–75.
Czołgi litewskie były uzbrojone w jeden karabin maszynowy
wz. 08, a cztery z nich były wyposażone w radiostacje (czołgi
z radiostacjami przydzielono dowódcom 3 plutonów oraz do-
wódcy kompanii).
Drugie zamówienie na kolejnych 16 czołgów tym razem
modelu 1936 Litwini złożyli w maju 1936 roku. Czołgi do-
starczono w 1937 roku i weszły one na wyposażenie nowo
utworzonej 3 Kompanii Pancernej. Otrzymały one miejscowe
numery rejestracyjne KAM 100–105, 111–115 i 121–125. Po-
dobnie jak wcześniejsze wozy uzbrojone były w 1 ckm wz. 08,
a cztery z nich były wyposażone w radiostacje.
3 Kompania Pancerna 28 października 1939 roku została
przebazowana do Wilna. Umieszczono ją w garażach wcze-
śniej wykorzystywanych przez polskie samochody pancerne
(prawdopodobnie koszary wydzielonej kompanii 7 Batalionu
Pancernego z Grodna). 7 listopada 1939 roku w koszarach tych
wybuchł pożar w wyniku którego spaliło się całkowicie 7 czoł-
gów Model 1936, a 3 następne zostały tak uszkodzone, że nie
nadawały się do naprawy. Tym samym Litwinom zostało tylko
6 czołgów Model 1936 i 16 Model 1933 (wg. innej informacji
stracono wtedy tylko 8, a nie 10 wozów).
W roku 1940 cały sprzęt armii litewskiej wpadł w ręce so-
wieckie. Z informacji znalezionych na forum
imf.forum24.ru
wynika, że czołgi litewskie (oraz łotewskie) zostały przekaza-
ne na wyposażenie 12 Korpusu Zmechanizowanego. Dalsze
losy czołgów litewskich są jednak nieznane. Prawdopodobnie
wszystkie zostały utracone podczas działań wojennych. Nie-
które z czołgów litewskich i łotewskich (model 1936) wpadły
jednak w ręce niemieckie i były potem używane przez Wehr-
macht na froncie wschodnim.
IV.
Kolejnym i jak się potem okazało największym zagra-
nicznym odbiorcą czołgów 4-tonowych Vickersa była Belgia.
Kraj ten pierwsze zamówienie (nr TD. 1186) na 18 szt. czołgów
złożył w marcu 1934 roku. Vickers wersję belgijską nazwał mo-
delem ze specjalną wieżą (with special turret) lub modelem
1935. Drugie zamówienie (nr TD. 2411) dotyczyło 24 czołgów.
Oba zamówienia zrealizowano w czterech partiach:
9 egzemplarzy dostarczono 15 lutego 1935 roku (nu-
Litewski Vickers mod. 1933
Litewskie czołgi Vickers-Carden-Loyd model 1933 na punkcie
przejściowym linii demarkacyjnej, 27 paźdzernika 1939 roku.
Wojsko Litewske czeka na otwarcie drogi do Wilna.
—
mery producenta VAE 898–906),
9 egzemplarzy dostarczono 22 lutego 1935 roku (nu-
—
mery producenta VAE 907–915),
20 egzemplarzy dostarczono 15 listopada 1935 roku
—
(numery producenta VAE 1012–1032),
4 egzemplarze dostarczono 28 grudnia 1935 roku (nu-
—
mery producenta VAE 1092–1095),
Belgijska wersja czołgu różniła się od modeli 1933 i 1934
przede wszystkim wysoką wieżą w kształcie stożka mieszczącą
1 nkm kalibru 13,2 mm Hotchkissa oraz mocniejszym silnikiem
EST o pojemności 4,43 l. Czołgi belgijskie nie były wyposażone
w radiostacje. W Belgii czołg otrzymał oznaczenie auto blindè/
Mitrailleuse (a.b./Mi) T.15. Podczas wojny z Niemcami, w maju
1940 roku, 42 belgijskie czołgi zostały rozdysponowane nastę-
pująco: dwie dywizje kawalerii (1 i 2) otrzymały po 16 czołgów –
2 pułki po 6 wozów i 1 pułk 4 wozy, 1 Dywizja Strzelców Ardeń-
skich – 9 wozów i 1 czołg w ośrodku szkolnym w Borsbeek (inne
źródła podają, że dywizje kawalerii miały po 18 czołgów, a 1 i 2
Litewskie czołgi Vickers-Carden-Loyd model 1936
na ulicach Wilna,
numer
2
– jesieñ 2008
Plik z chomika:
hermes50
Inne pliki z tego folderu:
Biuletyn DSW 2008 nr 1.pdf
(1010 KB)
Biuletyn DSW 2008 nr 2.pdf
(10246 KB)
Biuletyn DSW 2009 nr 3.pdf
(4841 KB)
Biuletyn DSW 2009 nr 4.pdf
(6666 KB)
Biuletyn DSW 2009 nr 5.pdf
(2361 KB)
Inne foldery tego chomika:
1981.10.13 Instr nr 1 LOK broń i amunicja
2010 Służba Więzienna - Szkolenie strzeleckie
Beretta wiatrówka - instrukcja obsługi
Bołotin D N - Radziecka broń strzelcka 1990r
Cudowne dziewiątki 1999r
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin