Jan Szczepański - Elementarne pojęcia socjologii.pdf

(2066 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Jan Szczepański - Elementarne Pojęcia Socjologii
Spis treści:
Od Autora
4
I. Wstęp
4
7
-
Zakres badań
8
-
Metody
9
-
Socjologia i inne nauki społeczne
9
-
Układ i zadania niniejszego opracowania
II. Przyrodnicze podstawy Ŝycia społecznego
10
-
Pojęcie Ŝycia społecznego
11
12
-
Społeczności zwierząt
14
-
Biologiczne podstawy Ŝycia społecznego ludzi
16
-
Geograficzne warunki Ŝycia społecznego
18
-
Demograficzne podstawy Ŝycia społecznego
21
III. Ekonomiczne podstawy Ŝycia społecznego
IV. Kultura
25
26
-
Definicje
29
-
Struktura wewnętrzna kultury
-
Wpływ kultury na Ŝycie społeczne .
33
39
V. Socjologiczna koncepcja człowieka i osobowości
40
-
RóŜne teorie człowieka
41
-
Pojęcie natury ludzkiej
43
-
Zagadnienie instynktów
45
-
Osobowość społeczna i jej elementy składowe
-
Integracja elementów osobowości .
51
-
Typy osobowości
53
55
-
Jednostka i społeczeństwo
VI. Więź społeczna
59
61
-
Styczność przestrzenna
-
Styczność i łączność psychiczna
62
-
Styczność społeczna
63
64
-
Wzajemne oddziaływania
68
-
Wzory działań społecznych
71
-
Stosunki społeczne
1
824678902.050.png 824678902.061.png 824678902.067.png 824678902.068.png 824678902.001.png 824678902.002.png 824678902.003.png 824678902.004.png 824678902.005.png 824678902.006.png 824678902.007.png 824678902.008.png 824678902.009.png 824678902.010.png 824678902.011.png 824678902.012.png 824678902.013.png 824678902.014.png 824678902.015.png 824678902.016.png 824678902.017.png 824678902.018.png 824678902.019.png 824678902.020.png 824678902.021.png 824678902.022.png 824678902.023.png 824678902.024.png 824678902.025.png 824678902.026.png 824678902.027.png
 
-
ZaleŜności społeczne
73
-
Instytucje społeczne
75
80
-
Kontrola społeczna
86
-
Organizacja społeczna
89
-
Więź społeczna
91
VII. Zbiorowości społeczne
91
-
Przykłady i definicje
95
-
Pary i dwójki
96
-
Krąg społeczny
-
Grupa
97
-
Struktura grupy
103
108
-
PrzynaleŜność do grupy
109
-
Rodzaje grup
-
Grupy małe i duŜe, pierwotne i wtórne
formalne i nieformalne
111
112
-
Rodzina
128
-
Grupy celowe
136
-
Biurokracja
-
Państwo
.
138
-
Zbiorowości terytorialne
140
145
-
Klasy społeczne
151
-
Warstwy społeczne
154
-
Kasty
-
Zbiorowości wyróŜniane na podstawie
odrębnej kultury
156
-
Zbiorowości oparte na podobieństwie
zachowań
160
167
-
Społeczeństwo globalne
-
Ontologiczne zagadnienia rzeczywistości
społecznej
170
VIII. Procesy społeczne
174
-
Pojęcie procesu społecznego
175
178
-
Rodzaje procesów społecznych
179
-
WaŜniejsze procesy społeczne
IX. Zagadnienia rozwoju społecznego
191
2
824678902.028.png 824678902.029.png 824678902.030.png 824678902.031.png 824678902.032.png 824678902.033.png 824678902.034.png 824678902.035.png 824678902.036.png 824678902.037.png 824678902.038.png 824678902.039.png 824678902.040.png 824678902.041.png 824678902.042.png 824678902.043.png 824678902.044.png 824678902.045.png 824678902.046.png 824678902.047.png 824678902.048.png 824678902.049.png 824678902.051.png 824678902.052.png 824678902.053.png 824678902.054.png 824678902.055.png 824678902.056.png 824678902.057.png 824678902.058.png 824678902.059.png 824678902.060.png
 
-
Wstęp .
191
-
Innowacje naukowe i techniczne
193
194
-
Przenikanie kultur
197
-
Ruchy społeczne
202
-
Prawo jako czynnik rozwoju społecznego
-
Zagadnienia rozwoju kierowanego i postępu
203
Dodatek do rozdziału III s. 206
Dodatek do rozdziału IV s. 210
3
824678902.062.png 824678902.063.png 824678902.064.png 824678902.065.png 824678902.066.png
 
Od autora:
Niniejsze wydanie jest przedrukiem rozszerzonego wydania, które ukazało się wiosną 1970
roku. Nakład rozszedł się tak szybko, Ŝe nie zdąŜyłem przygotować zapowiedzianego
słowniczka pomocniczego terminów socjologicznych. Zostały w tym wydaniu poprawione
tylko błędy rzeczowe, jakie zakradły się do poprzedniego wydania, oraz usunięte niektóre
potknięcia stylistyczne. Poza tym tekst pozostał bez zmian. Nie zdąŜyłem takŜe wykorzystać
Ŝyczliwych uwag kolegów, posługujących się tym podręcznikiem w nauczaniu. Dziękując im
za przychylne ustosunkowanie się do podręcznika i prosząc o dalsze uwagi krytyczne, chcę
ich zapewnić, Ŝe wykorzystam je, jeŜeli ksiąŜka będzie wznowiona. Państwowemu
Wydawnictwu Naukowemu a przede wszystkim jego Redakcji Socjologii serdecznie dziękuję
za Ŝyczliwość i pomoc w przygotowaniu kolejnych, mam nadzieję lepszych, wydań tego
podręcznika. Warszawa, lipiec 1970 I.
Wstęp
KsiąŜka ta jest pomyślana jako wprowadzenie do podstawowych pojęć, przy pomocy których
socjologia opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące w zbiorowościach ludzkich. W
ten sposób został takŜe wstępnie określony przedmiot socjologii. Najogólniej mówiąc,
najczęściej spotykana definicja socjologii orzeka, Ŝe jest ona nauką o społeczeństwie.
Zatrzymajmy się więc krótko i rozwaŜmy, co przez ten termin na ogół się rozumie. KaŜdy
człowiek Ŝyje w społeczeństwie, kaŜdy teŜ na swój uŜytek jakoś sobie ten termin określa i coś
sobie wyobraŜa, gdy go uŜywa. Pytając w rozmowach z kolegami czy znajomymi, co przez
ten termin rozumieją, najczęściej usłyszymy, Ŝe jest to ogół obywateli naszego państwa, czy
dowolnego państwa, Ŝe jest to mniej więcej to samo co jakiś naród. Czasami ktoś powie, Ŝe
mieszkańcy jakiegoś miasta teŜ stanowią społeczeństwo, gdyŜ w prasie często moŜna spotkać
takie zwroty, jak: "społeczeństwo Warszawy zamanifestowało swoją wolę" lub
"społeczeństwo polskie jest niezłomnie przekonane", czasami "społeczeństwo Śląska" itp. JuŜ
na pierwszy rzut oka widać, Ŝe te trzy zwroty mówią o róŜnych typach zbiorowości ludzkich,
z czego moŜna by wyciągnąć wniosek, Ŝe termin "społeczeństwo" jest nazwą ogólną dla
wszystkich typów zbiorowości. Rzeczywiście, w języku potocznym nazwa ta jest uŜywana w
tym znaczeniu. Taki stopień precyzji w określeniu wystarcza dla porozumiewania się w Ŝyciu
codziennym, jest jednak niewystarczający dla opisu i wyjaśnień naukowych. Dlatego poniŜej
podamy dokładniejsze definicje, jakimi posługują się socjologowie w swoich teoriach
społeczeństwa. Socjologia jest więc nauką o zbiorowościach ludzkich, dokładniej -
przedmiotem jej badań są zjawiska i procesy tworzenia się róŜnych form Ŝycia zbiorowego
ludzi, struktury tych zbiorowości, zjawiska i procesy zachodzące w tych zbiorowościach,
wynikające ze wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie, siły skupiające i siły rozbijające te
zbiorowości, zmiany i przekształcenia w nich zachodzące. Tutaj znowu łatwo stwierdzimy, Ŝe
zjawiska i procesy zachodzące w zbiorowościach ludzkich, a więc w rodzinach, klasach
szkolnych, sąsiedztwach, miastach, organizacjach społecznych, partiach politycznych,
państwach są zjawiskami otaczającymi kaŜdego z nas jak powietrze, są czymś naturalnym i
oczywistym, tak, Ŝe pytania w rodzaju: dlaczego ludzie znajomi kłaniają się sobie przy
spotkaniu na ulicy? Dlaczego władze ścigają przestępców? Dlaczego rodzice na ogół dbają o
swoje dzieci? Dlaczego w kaŜdym państwie istnieje rząd, lecz jego formy bywają róŜne?
Dlaczego niektórzy studenci uczą się lepiej od innych? Dlaczego niektórzy studenci z
zapałem angaŜują się politycznie, a inni nie - są uwaŜane za pytania raczej dziecinne i kaŜdy
student z łatwością moŜe na nie odpowiedzieć. MoŜna spróbować postawić te właśnie pytania
kilku znajomym, a zobaczymy, Ŝe kaŜdy z nich ma gotową odpowiedź wyjaśniającą. A więc
będą to takie odpowiedzi: ludzie kłaniają się sobie, bo taki jest obyczaj; władze ścigają
przestępców, poniewaŜ są powołane dla zapewnienia porządku i ochrony obywateli; kaŜde
państwo musi mieć rząd, poniewaŜ inaczej nie moŜe istnieć, a róŜne formy rządów wynikają z
tradycji, warunków gospodarczych, ideologii politycznych; niektórzy studenci uczą się lepiej,
poniewaŜ są zdolniejsi i pracowitsi, niektórzy angaŜują się politycznie, poniewaŜ polityka ich
interesuje. Takie wyjaśnienia w Ŝyciu codziennym całkowicie nam wystarczają, ale przy
4
bliŜszym wejrzeniu zauwaŜymy, Ŝe jedna niewiadoma została tu zastąpiona inną - lecz taką,
do której jesteśmy moŜe bardziej przyzwyczajeni, lub która nosi pozory wytłumaczenia.
Czym więc socjolog moŜe się zajmować, skoro taka wiedza potoczna, intuicyjna wystarcza
dla Ŝycia, działania, wpływania na innych ludzi, osiągania celów itd. UŜywając pewnej
analogii moŜemy powiedzieć, Ŝe kaŜdy człowiek tłumaczył sobie fakt, Ŝe ciała niepodparte
spadają, a Arystoteles tłumaczył ten fakt "naukowo", mówiąc, Ŝe miejscem ciał cięŜkich jest
"na dole" czy dół, a miejscem ciał lekkich jest góra. Dlatego dym się unosi, a kamień spada.
Taka wiedza wystarczała przez tysiące lat rozwoju cywilizacji dla wznoszenia wspaniałych
gmachów, budowania w nich kominów, i - analogicznie - taka potoczna wiedza o Ŝyciu
społecznym doskonale wystarcza dla załatwiania spraw Ŝyciowych, zaspokajania potrzeb i
układania sobie współŜycia z bliźnimi. Często jednak ta wiedza potoczna zawodzi, jak o tym
świadczy istnienie wielu ludzi zawiedzionych, rozczarowanych, ludzi, których zaskakują
nieoczekiwane reakcje - bliźnich. Gdybyśmy znowu przyjrzeli się bliŜej naszym własnym
zachowaniom i działaniom, łatwo zauwaŜymy, Ŝe kaŜdy z nas ma jakąś ogólną "teorię" Ŝycia
społecznego i zachowania się ludzi, która nam tłumaczy działania i postępowanie naszych
bliźnich i słuŜy nam jako podstawa naszego na nich oddziaływania. Ta teoria nie jest
oczywiście usystematyzowana, ale składa się ona z szeregu ogólnych "praw" ustalających
zaleŜności przyczynowe między faktami, sytuacjami a postępowaniem ludzi, między ich
motywami, dąŜeniami i działaniami. Są to np. takie uogólnienia czy "prawa naukowe", jak:
kaŜdy człowiek szuka przede wszystkim swoich korzyści; przyjaciel jest gotów pomagać w
potrzebie: ludzie na ogół przestrzegają przepisów prawa; kaŜdy człowiek szuka przede
wszystkim przyjemności; niektórym ludziom wytęŜona praca sprawia szczególną
przyjemność; kaŜdy człowiek jest próŜny, lubi się chwalić i lubi, gdy się o nim mówi dobrze;
kaŜdy człowiek dąŜy do znalezienia uznania; kaŜdy człowiek musi się komuś zwierzyć ze
swoich tajemnic itd. Kiedy więc chcemy kogoś o coś prosić, czy kogoś do czegoś namówić,
lub osiągnąć jakiś cel, wtedy dokonujemy kalkulacji i obliczamy, jakie cechy posiadają
ludzie, na których chcemy wywrzeć jakiś wpływ, to znaczy wywołać u nich pozytywną
reakcję wobec naszych dąŜeń, obliczamy, jakie ogólne reguły mają tu zastosowanie,
odpowiednio wybieramy metodę działania, środki działania i odpowiednio je stosujemy. Np.
jeŜeli student chce uzyskać od dziekana odroczenie egzaminu, to zaleŜnie od tego, czy
dziekana określa sobie jako "dobrego człowieka" czy jako "psa na studentów", dobiera
odpowiednie uzasadnienie swojej prośby. Jak więc widzimy, nawet taka prosta sprawa, jak
prośba złoŜona na ręce dziekana wymaga zastosowania ogólnej teorii działania, ustalenia
stosunku przyczynowego i znajomości zaleŜności przyczynowych między stosowanymi
środkami (słowa, przytaczane uzasadnienia) a przewidywaną reakcją. Słowem, kaŜdy
człowiek, zachowujący się jakoś w dowolnej sytuacji, jeŜeli chce osiągnąć zamierzony cel,
musi korzystać z określonej teorii socjologicznej i - o dziwo - okazuje się, Ŝe taką teorię
posiada, gdyŜ często zamierzony cel osiąga. Tak więc dochodzimy do stwierdzenia, Ŝe tak
poczciwy mieszczanin Moliera dowiedział się nagle, Ŝe całe Ŝycie mówił prozą nie wiedząc o
tym, tak i kaŜdy człowiek jest socjologiem teŜ nie wiedząc o tym. MoŜna by tu jeszcze
odwołać się do drugiego porównania literackiego i dodać za Stańczykiem, Ŝe kaŜdy człowiek
jest tak samo socjologiem, jak jest lekarzem i jego wiedza socjologiczna moŜe być
porównywana do jego wiedzy lekarskiej. Lecząc się na własną rękę ziółkami czy alkoholem,
kaŜdy człowiek opiera się takŜe na jakiejś teorii medycznej o zaleŜnościach przyczynowych
między procesem chorobowym a działaniem uŜywanego środka. Podobnie praktyka
społeczna opiera się na takiej socjologii praktycznej i kaŜdy człowiek w najprostszym
działaniu społecznym, np. w prośbie o poŜyczenie "kilku złotych", odwołuje się do naukowej
teorii o zaleŜnościach między podnietami a reakcjami społecznymi. Czym socjologia
naukowa róŜni się od socjologii potocznej? Socjologia potoczna jest oparta na zdrowym
rozsądku, na uogólnieniu codziennych doświadczeń w sposób często emocjonalny,
niesystematyczny i niezweryfikowany. Socjologia naukowa opiera się na systematycznych
badaniach, na posługiwaniu się ustalonym aparatem pojęciowym, na sprawdzaniu hipotez i
twierdzeń. RóŜnice między nimi mogą być nieraz uderzające. Np. w badaniach socjologów i
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin