2.doc

(48 KB) Pobierz
2

2. MISTRZOWIE REŻYSERÓW KINA WSPÓŁCZESNEGO

 

 

 

DOUGLAS SIRK

 

Sirk Douglas, właściwie Claus Detlev Sierk (1900–1987), amerykański i niemiecki reżyser filmowy urodzony w Danii. Po ukończeniu szkół pracował jako dziennikarz. W 1923 przeniósł się do Niemiec i studiował teatrologię w Hamburgu, Monachium i Jenie. Początkowo pracował w teatrach, w 1934 związał się z wytwórnią filmową UFA, gdzie reżyserował filmy: Dziewczyna z torfowisk (1935), La Habanera (1937) i in.
 

1. Has Anybody Seen My Gal? 1952

 

2. All I Desie (Należysz do mnie) 1953


3. Magnificent obsession (Wspaniała obsesja) 1954

 

Kiedy bajecznie bogaty i rozpuszczony Bob Merrick (Rock Hudson) rozbija się swoją motorówką, ekipa ratunkowa spieszy na miejsce, by ratować lekkomyślnego mężczyznę. W tym  samym czasie - z powodu braku natychmiastowej pomocy lekarskiej - umiera szanowany i zasłużony dla lokalnej społeczności lekarz - Wayne Phillips. Gdy Merrick poznaje wdowę po lekarzu, szybko zakochuje się w pięknej kobiecie (nominowana do Oscara Jane Wyman). Jego starania o uwagę Helen prowadzą jednak do tragedii. Merrick postanawia odpokutować swoje winy i zrobić wszystko, by zasłużyć na miłość kobiety.

 

4. All That Heaven Allows (Wszystko na co niebo zezwala) 1995

 

5. Written on the wind (Pisane na wietrze) 1956

 

Opowieść o bogatych ludziach, których brak zasad i charakteru doprowadził do upadku i śmierci, wyreżyserowana przez Douglasa Sirka. Robert Stack jako Kyle Hadley, nieudacznik, syn teksańskiego magnata Roberta Keitha, którego dynastia zaczyna podupadać z powodu wystawnego i awanturniczego stylu życia jego dzieci. W skład obsady wchodzą takie gwiazdy jak: Laurel Bacall jako nieszczęśliwa żona Stacka, Rock Hudson jako jego najlepszy przyjaciel i Dorothy Malone, która za rolę siostry Kyle'a - nimfomanki - została nagrodzona Oscarem.

 

6. The Tarnished Angels 1958

 

7. Imitation of life (Zwierciadło życia) 1959

 

Lorę Meredith (Lana Turner) poznajemy jako wdowę i matkę 5-letniej Susan, bezskutecznie próbującą zrobić karierę na Broadwayu. Pewnego dnia, na plaży poznaje czarnoskórą Annie Johnson (znakomita Juanita Moore) i jej białą 5-letnią córkę Sarah Jane. Kobieta poszukuje pracy jako służąca w zamian za dach nad głową i jedzenie. Annie zostaje pracownicą Lory i w krótkim czasie staje się jej bliską przyjaciółką. Mija kilkanaście lat. Lora zostaje wielką gwiazdą filmową, spotyka swoją dawną miłość (John Gavin), zakochuje się ponownie. Tymczasem narastający w Sarah Jane - córce Annie (Susan Kohner) od lat kompleks czarnej matki, prowadzi do tragedii.

 

 

ROGER CORMAN

 

Studiował inżynierię w Leland Stanford University i literaturę w Oxfordzie. Grywał w studenckim teatrze. Służył w marynarce wojennej. Jego filmowa kariera zaczęła się od posady gońca w wytwórnii 20-th Century Fox i agenta literackiego w American Releasing Corp. Kiedy jego scenariusz do filmu "Highway Dragnet" został w trakcie realizacji drastycznie zmieniony zbuntował się i zaczął działać na... własną rękę. Był pionierem tanich, niezależnych produkcji. Przy jego współudziale powstało ponad 200 filmów. Dzięki jego pomocy karierę w branży zaczynali tej klasy twórcy jak: Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Jonathan Demme i aktorzy: Robert De Niro, Ellen Burstyn. Zrealizował ponad 50 filmów. Nazywano go "papieżem tandety", "Orsonem Wellesem filmów niesamowitych", "królem filmów kategorii Z". Sławę przyniosły mu adaptacje prozy Edgara Allana Poe, oraz filmy: "Dzikie anioły" (1966), "Podróż" (1967) i "Krwawa Mama" (1970). Opublikował książkę "Jak zrobiłem 100 filmów i nigdy nie straciłem nawet centa" (1990). W 1978 r. Christian Blackwood zrealizował o nim film dokumentalny "Roger Corman Hollywood's Wild Angel".

 

 

1. Sklepik z horrorami 1960

 

2. Zagłada domu Ucherów 1960

 

"Zagłada domu Usherów" (również pod tytułem "Upadek domu Usherów") jest pierwszym filmem z cyklu ekranizacji utworów E. A. Poe przez Rogera Cormana. Do ponurej siedziby rodu Usherów przybywa Philip Wintrop, narzeczony Madeleine Usher. Jej brat usiłuje odwieść go od ślubu. Przedstawia mu historię rodu, która jest złowieszcza i ponura. Przodkowie i członkowie ich rodziny to mordercy, potępieńcy, porywacze dzieci. Ród Usherów powinien więc wygasnąć wraz z Roderickiem i Madeleine, bowiem zdaniem

...

Rodericka winna wszystkiemu jest rodzinna choroba i klątwa, która swym zasięgiem obejmuje również ich oboje. Philip nakłania narzeczoną do opuszczenia dziwnego domu, ale Roderick robi wszystko, aby do tego nie dopuścić

 

2. Studnia i wahadło 1961

 

Sir Nicholas, ostatni potomek sławnego rodu panów zamku, nie może przeboleć tajemniczej śmierci swej żony. Gnany jej głosem, biega nocą po murach obronnego zamczyska. Jego szwagier Francis próbuje niby wyjaśnić przyczyny śmierci swej siostry. Napomyka, że Nicholas po prostu zwariował. Dopiero na krótko przed ostatecznym załamaniem się Nicholas rozpoznaje, że padł ofiarą straszliwego spisku. Zbudowana przez jego umysłowo chorych przodków sala tortur staje się widownią straszliwej zemsty.

 

3. Przedwczesny pogrzeb 1962

 

Guy Carrell jest przekonany o tym, że jego ojciec, popadłszy w kataleptyczny trans, został pogrzebany żywcem. Co gorsza obsesyjnie boi się, że również jemu może się to przydarzyć. Na domiar złego, jego żona robi wszystko, by obsesja żyła w jego umyśle. Pewnego dnia, na skutek doznanego szoku, Guy rzeczywiście popada w dziwny trans i zostaje złożony w grobie. Powraca jednak by zemścić się na swoich dręczycielach.

 

4. Straszne opowieści 1962

 

Film składa się z trzech epizodów. Pierwszy, oparty na noweli "Morella", opowiada o Locke'u, który w rozpaczy po utracie żony zatraca się w alkoholu, a za jej śmierć obwinia swoją córkę Lenorę. Sytuacja pomiędzy Locke'm a Lenorą, oraz interwencja ducha zmarłej doprowadza do tragicznego końca. Drugi epizod miesza wątki z opowiadań "The Black Cat" oraz "The Cask of Amontillado". Montresor Herringbone spędza więcej czasu w knajpie niż w domu, przez co jego żona Annabel czuje się zaniedbywana.

...

Pewnego dnia Montresor dowiaduje się o romansie Annabel. Wściekły i oszalały obmyśla zemstę, morderstwo doskonałe. Jednak trzeci domownik, czarny kot, ma inne plany... Trzeci i ostatni, "The Facts in the Case of Mr. Valdemar", ukazuje nam Valdemara, który ze strachu przed bólem śmierci daje się zahipnotyzować niejakiemu Carmichaelowi. Carmichael ma jednak złowieszczy plan. Poprzez manipulację Valdemarem, chce zdobyć (po jego śmierci) rękę jego żony, Helen. Valdemar umiera w czasie transu co przynosi nieoczekiwane i straszne konsekwencje

 

5. Kruk 1963

 

Doktor Craven (Vincent Price) jest synem nieżyjącego już, wielkiego czarodzieja, który niegdyś znał się na swojej profesji bardzo dobrze, jednak ją porzucił. Pewnego wieczoru, tchórzliwy Bedlo (Jack Nicholson) przyszedł do doktora, prosząc go o pomoc. Otóż zły Scarabus (Boris Karloff ) zamienił go w kruka i teraz on poszukuje osoby, która mogłaby z powrotem nadać mu poprzez czary ludzkich kształtów. Powiedział także Cravenowi, że jego zmarła żona naprawdę żyje i... jest ze Scarabusem.

 

6. Maska Czerwonego Mroku 1964

 

Książę Prospero, dwunastowieczny despota, ma w życiu tylko jedną miłość - szatana. Po uwięzieniu swoich dwóch największych wrogów - Ludovico i Gino - poznaje piękną Francescę, która jest córką pierwszego, a narzeczoną drugiego z nich. Dziewczyna przybywa do księcia, by błagać go o łaskę. Prospero jednak każe jej wybrać, którego z mężczyzn ma ocalić. Gdy w okolicy wybucha epidemia, książę zamyka się ze swoim dworem w zamku. Despotyczny władca oddaje się szalonej, dekadenckiej orgii.

 

7. Grobowiec Ligei 1964

 

Ligeia była żoną Verdena Felle. Po jej śmierci Verden nie przestaje o niej myśleć, do momentu, kiedy spotyka Rowenę - kobietę łudząco podobną do Ligei. Po ślubie duch zmarłej zaczyna ich nawiedzać, starając się uśmiercić swoją następczynię.

 

3. Dzikie Anioły 1966

 

Historia opowiada o kalifornijskim gangu wchodzącym w skład Aniołów Piekieł, którego przywódcą jest niejaki Blues (w tej roli Peter Fonda). Blues stara się być rozsądnym i sprawiedliwym szefem, który dba o swoich podopiecznych. Kiedy jego kumplowi o ksywce Loser (Bruce Dern) zostaje skradziony motocykl, Blues wraz z resztą bandy postanawia go odzyskać. W trakcie potyczki z grupą Meksykan, którzy pojazd ukradli, do starcia włącza się policja. Loser odłącza się od swych kompanów i ucieka na policyjnym motorze, zostaje jednak ranny i trafia w ręce wymiaru sprawiedliwości. Wtedy Blues przygotowuje plan wydobycia go ze szpitala, gdzie przebywa pod nadzorem policji...


To, co najbardziej rzuca się w oczy w przypadku dzieła Corman, to daleki od idealizmu obraz czasów, w jakich powstał. "Dzikie anioły" to pesymistyczna w duchu ballada, w której dominują gwałt i przemoc. Gdy zestawić tę pozycję choćby z bliźniaczym tematycznie, późniejszym o trzy lata "Easy Riderem", to efekt może być wręcz piorunujący. Film Cormana jawi się jako totalne przeciwieństwo kultowej pozycji spod ręki Dennisa Hoppera, jako jego antyteza. Co ciekawe, w obu tych tytułach na pierwszym planie pojawia się Peter Fonda, a grane przez niego postaci łączy wbrew pozorom nie tylko anarchistyczne zamiłowanie do wolności.

 

4. Podróż 1967


Na początku tej filmowej "podróży" poznajemy reżysera reklam nazwiskiem Paul Groves (Peter Fonda), który jest właśnie w trakcie rozwodu ze swą żoną. Za namową przyjaciela, który chce pomóc mu w oderwaniu się od przykrej rzeczywistości, Paul decyduje się zażyć po raz pierwszy będącej właśnie u szczytów popularności substancji psychoaktywnej znanej jako dietyloamid kwasu d-lizergowego, którą jednak dla uproszczenia i wygody swej oraz szanownego czytelnika nazywać będę po prostu LSD. Cóż więcej tu dodać? Paul wybiera się w swą dziewiczą wyprawę po odmiennych stanach świadomości. Przed nim naprawdę długa noc.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin