Sęczyk Waldemar - Marzec 68 w publicystyce PRL 2009r.pdf

(5392 KB) Pobierz
1029807523.001.png
Waldemar Sęczyk
MARZEC’68 W PUBLICYSTYCE PRL
Studium z dziejw propagandy
Dla Joanny
Wałbrzych 2009
1029807523.002.png
Recenzja:
prof. dr hab. Jerzy Eisler
Redakcja językowa:
Edward Rutkowski
Skład komputerowy:
T A rt Wrocław
Projekt typograficzny, korekta:
Sylwia Bielawska
Projekt okładki:
Bogdan Krupiński
B 9788388425738
Wyd. I, format B5, ark. druk. 21,12, papier offset 80
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa,
ul. Zamkowa 4, 58−300 Wałbrzych, tel. 074 641 92 26,
e−mail: wydawnictwo@pwsz.com.pl
WSTĘP
Marzec’68 by typowym zjawiskiem prasowej kampanii propagandowej, ktra
definiowana bya w rnorodny sposb. Sownik jzyka polskiego okrela j na−
stpujco: zorganizowane, energiczne dziaanie, akcja zmierzajca do okrelone−
go celu; zesp dziaa, prac objtych jakim jednym okresem i wsplnym celem;
okres nasilenia tych prac” 1 . Definiowana jest te jako szereg zorganizowanych
dziaa prowadzcych do okrelonego celu, popierajcych spraw, o ktr si wal−
czy” 2 . Prace specjalistyczne posuguj si okreleniami zastpczymi. Wskazuj, e
mamy do czynienia z organizatorsk rol prasy, ktr rozumiej jako systema−
tyczn bd te okresow dziaalno prowadzon w celu poznania i ksztatowa−
nia postaw czytelnikw, skupienia ich uwagi na z gry okrelonym celu, skonienia
ich do spontanicznych lub zaplanowanych czynnoci zmierzajcych do jego urze−
czywistnienia[” 3 . Wskazuje ona rwnoczenie, i dziaalno ta moe by pro−
wadzona na amach pism w formie cyklu publikacji (kampania prasowa) bd te
w postaci apeli skierowanych do czytelnikw tych pism (jako akcja prasowa). Ad−
resowane s do okrelonych zbiorowoci ludzkich i indywidualnych odbiorcw.
Maj dy do poznania opinii grup czytelnikw, czy te suy propagowaniu
okrelonego pisma. S to dziaania planowe, wielokrotnie rozoone w czasie,
w celu rozwijania aktywnoci mas, suce ich wychowywaniu i podnoszeniu po−
ziomu kulturalnego. Tak wic prasa peerelowska miaa by, zgodnie ze stwierdze−
niem Wodzimierza Lenina, aktywnym organizatorem i jednoczenie agitatorem 4 .
Zupenie inn interpretacj, czym bya kampania propagandowa, wprowadzaj
autorzy negatywnie oceniajcy rzeczywisto PRL. Jest ona traktowana jako ujaw−
1 Sownik jzyka polskiego , red. A. Szymczak, t. I, s. 865; w podobny sposb definiuje pojcie Sownik
jzyka polskiego , red. W. Doroszewski, t. III, Warszawa 1965, s. 503.
2 Praktyczny sownik wspczesnej polszczyzny , red. H. Zgkowa, t. XV, Pozna 1998, s. 301.
3 Encyklopedia wiedzy o prasie , red. J. Malanka, Wrocaw 1976, s. 157–158.
4 Lenin o prasie , OBP, Krakw 1970, s. 40.
4
Wstęp
niajce si intensywne oddziaywanie propagandowe, ktre towarzyszy kulmina−
cjom napi spoecznych lub politycznych 5 . Rne s jej przyczyny−trudnoci, od
ktrych musi odwrci uwag. Bd to m.in. wewntrzpartyjne walki lub nieocze−
kiwane wydarzenia. Kampania prowadzi z reguy do zmiany w sposobie wypowie−
dzi, lecz zmiana ta zwykle jest na wadzy wymuszona. Wykazuje pewne cechy
spontanicznoci, czciowo pozwala na poznanie mechanizmw prowadzonej gry
politycznej. Przez cz dziennikarzy jest traktowana jako szansa uzyskania awan−
su, w czasie ktrego odbywa si [ otwarty konkurs na lizusostwo, spryt i bez−
wzgldno” 6 . Podkrela si rwnoczenie, i kampania charakteryzuje si nat−
eniem, koncentracj i mobilizacj uczestnikw wydarze 7 . Analizujc wydarze−
nia 1968 r. Jerzy Jedlicki zwraca uwag, i mamy do czynienia z organizowaniem
zbiorowej nienawici, w ktrej prasa zostaa wykorzystana jako narzdzie terroru.
Wskazuje na fakt wystpowania tego zjawiska praktycznie w kadym kraju
w XX w. i wykorzystywania go zarwno przez prawic jak i lewic 8 . Celem wadzy
byo wytworzenie atmosfery zagroenia, wskazanie sprawcy tej sytuacji i przygo−
towanie logistycznie caego przedsiwzicia. Miaa by zmasowana, oguszajca
i przekonywajca, poprzez zastosowanie odpowiedniego jzyka przekazu. Prasow
kampani propagandow definiuje si take jako
[ zorganizowane, sterowane przez decydentw, ograniczone czasem dziaanie na amach
prasy, charakteryzujce si mobilizacj, nateniem, koncentracj jakociowo−ilociow, moc−
nym emocjonalnym jzykiem (nowomow), nieliczeniem si z rzeczywistoci, jak i logik.
Przyjmowanie za gwn zasad pragmatyzmu, przy czym cel akcji, zazwyczaj bliski w czasie,
jest ukryty, chocia wszystkie zagadnienia s mu podporzdkowane 9 .
Celem pracy jest nie tylko ukazanie obrazu wydarze marcowych w prasie, ale
także przedstawienie przebiegu kampanii marcowej i jej konsekwencji a do koca
roku 1989. Cezur jest rok, ktry formalnie koczy istnienie PRL. Interesujca
bya nie tylko tematyka atakw publicystycznych, ich styl i jzyk, lecz take to,
w jakich okolicznociach podejmowano decyzje, kto je podejmowa oraz jaki by
5 A. Chmielewska (T. Bogucka), Kampania , Zapis” 1977, nr 4, s. 78–89.
6 Ibidem , s.79.
7 A. Drawicz, Marzec w prasie , Tygodnik Powszechny” 3–10 IV 1988, nr 14.
8 J. Jedlicki, le urodzeni czyli o dowiadczeniu historycznym , Londyn−Warszawa 1993, s. 56–57.
9 M. Mazur, Propagandowy obraz wiata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 19561980 , Warszawa
2003, s. 40.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin