Poradnik DITD.pdf

(1373 KB) Pobierz
Wstęp
-Krótki opis działania silników diesla
-silniki diesla występujące w mazdach
DiTD
-Opis ogólny jednostki (rodzaj wtrysku, dane techniczne, osiągi, podział RF2A/RF4F)
-Eksploatacja
a) olej i filtry ( co ile olej, jaki olej, jakie filtry)
b)Mechanizm rozrządu( co ile, jakie części, opis mechanizmu oraz wymiany)
c)Porady eksploatacyjne(Turbo, poduszki, świece, układ paliwowy)
- Jak kupić zdrowe DiTD(na co zwrócić uwagę, czego unikać, jak sprawdzić).
- Najczęstsze problemy
a)Zawór TCV i SPV
b)Pompa wtryskowa
c)Rozrząd( zerwany/przeskoczony pasek, wytarty wałek rozrządu)
d)Problem z mocą i kopcenie(Boost sensor, pęknięte kolanko, turbo, podkładki i inne możliwe
przyczyny)
e)Problem z odpalaniem (B5B4, nieszczelność układu paliwowego, przekaźnik świec
-Podnoszenie mocy
a)box
b)inne metody( podkładki pod turbo, oporniki, zaślepienie egr, wywalenie kata,
Wstęp
Silnik wysokoprężny
Wykorzystuje zasadę samozapłonu paliwa przy wysokim ciśnieniu. Do
sprężonego powietrza w komorze tłoka wtryskiwana jest dawka paliwa,
która ulega natychmiastowemu spaleniu (połączenie ciśnienia i paliwa
daje samozapłon). W silnikach z bezpośrednim wtryskiem komora
spalania znajduje się jakby wewnątrz tłoka (wydrążona komora). Stosuje
się wtryski, które dozują paliwo przynajmniej w dwóch etapach: za
pierwszym razem (dawka pilotująca) do komory spalania wrzucana jest
bardzo mała dawka (ok. 15% całości) paliwa. Następuje jej samozapłon
(eksplozja, wybuch). Za chwilkę wrzucana jest reszta paliwa - i tutaj,
zamiast wybuchu następuje spalanie paliwa (bo poprzednia dawka,
mała - jeszcze płonie). Gdyby za jednym razem wrzucić całą dawkę
paliwa do komory spalania - hałas wybuchu byłby gorszy jak w traktorze
(dźwięk takiego spalania można porównać do uderzania młotem w
metal - bardzo nieprzyjemny).
Rodzaje silników diesla serii RF montowanych w Mazdach.
Seria RF
RF - pierwszy tradycyjny diesel Mazdy 64KM montowany w modelu 626 GC [SOHC
8V]
RF-7 - drugi "zwykły" niedoładowany 60KM (626 GD, 323 BJ,
w wersji z pompą Zyxel o mocy 71KM bez turbiny) [SOHC 8V]
RF-CX Comprex - 75KM (626 GE i 626 GV) [sprężarka niemieckiej firmy Comprex
GMBH] [SOHC 8V]
RF-T: [stworzony dla Mazd z linii 626/6] [SOHC 16V]
RF2A 101 KM w 626 (w 323/premacy 90, 101)
RF4F 110KM w 626 (w 323/premacy RF3F 90 i 101)
RF5C 136 w M6, MPV ?2002
RF7J 121/143 DPF w M6 (w M5 110 i 143, oraz 136 w MPV pod koniec
produkcji)
DiTD- Direct injection Turbo Diesel
984756469.004.png
1. Opis ogólny
Dane techniczne
Typ silnika:
czterocylindrowy, rzędowy
Rodzaj zasilania:
wtrysk bezpośredni
Mechanizm rozrządu
1 wałek,16 zaworów,nap. pasek
Pojemność
1998 cm³
Skok tłoka x średnica cylindra
86x86 [mm]
Stopień sprężania
18,8
Ciśnienie sprężania
29,5 atm
Moc
90,101,110 [KM] *
Moment obrotowy
220, 230 [Nm] *
Ssące
0,12 – 0,18 [mm]
Luz zaworowy
(silnik zimny)
Wydechowe
0,32 – 0,38 [mm]
*- w zależności od wersji silnika
DiTD
D i TD jest pierwszym japońskim silnikiem z bezpośrednim wtryskiem, nie jest to tak
dopracowana jednostka jak TDI, inżynierowie japońscy czerpali jednak wiedzę z
doświadczeń innych, by nie musieć uczyć się tak bardzo na własnych błędach.
Posiada wtryski dwusprężynowe. Stosowana jest w nich jedna "przed dawka" i
jedna pełna dawka. Pompa "zapodaje" paliwo w zależności od obciążenia silnika i
obrotów korzystając z "podwójnej struktury" wtrysków (dawka mniejszego
obciążenia - początkowe ciśnienie wtrysku 190 bar (modele RF-90KM 160bar) oraz
dawka "dużej mocy" o ciśnieniu wtrysku pow. 280 bar).
Nie zmienia to faktu rzeczy, że ciśnienie w samej pompie jest sporo wyższe - w
przypadku silników z wtryskiem pośrednim to ok. 300 barów, w pompie DiTD (i
innych z bezpośrednim wtryskiem) to już ok. 1000 bar.
Tak wyglądają tłoki w DiTD (widać w nich komorę spalania)!
984756469.005.png 984756469.006.png 984756469.007.png 984756469.001.png 984756469.002.png
Różnice w silnikach DiTD przed i po liftingu
Silniki uległy przeobrażeniom konstrukcyjnym w roku 2000 i od października
tegoż roku zaczęto montować (w 626) nowsze jednostki spełniające normy Euro3
(pierwsze wersje spełniały normy Euro2). Na początku roku 2000 wraz ze zmianą
kształtów karoserii zmieniono również wewnętrzny kształt osłonek rozrządu,
posiadają one specjalne gumki albo noski zapobiegające przeskoczeniu paska.
Cechy silnika RF2A - 74KW 101KM / 66KW 90KM
Euro 2
jeden katalizator
wtryski paliwa rozpylające w pięć punktów komory spalania
turbina o stałej geometrii z byepassem (zawór wastegate po prawej z tyłu za
turbiną czasem warto go rozruszać )
220Nm przy 1800-3000 rpm.
prawie zawsze cieknący zbiorniczek płynu wspomagania
niesymetryczna, mała osłona na silniku
Wersja "starej" turbinki - RF2A:
Cechy silnika RF3/4 - 81KW 110KM (w 323/Premacy RF3F 90 lub 101KM)
Euro 3
dwa katalizatory (pierwszy bezpośrednio za turbiną)
wtryski paliwa rozpylające w 6 stron
turbina o zmiennej geometrii (choć istnieją wersje ze stałą geometrią)
984756469.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin