Genesis - Dave Bowler i Bryan Dray.pdf

(6352 KB) Pobierz
993276959.002.png
Tytuł oryginału:
„GENESIS — A BIOGRAPHY”
© Copyright Dave Bowler and Bryan Dray 1992
First published 1992 by Sidgwick & Jackson Limited
a division of Pan Macmillan Publishers Limited
© Copyright for the Polish edition by WYDAWNICTWO „ROCK-SERWIS”, 1995
All rights reserved. No reproduction, copy or transmission of this publication may be made without written
permission from the publisher
Przekład:
KATARZYNA MALITA
Uzupełnienie:
PIOTR KOSIŃSKI
Projekt okładki wydania polskiego:
ADAM WIDEŁKA
Redakcja i korekta:
ARLETA i PIOTR KOSIŃSCY
Opracowanie dyskografii i wideografii:
PIOTR KOSIŃSKI i MAREK PIĄTKOWSKI
Druk i oprawa:
PRZEDSIĘBIORSTWO POLIGRAFICZNE „DEKA"
Kraków, ul. Golikówka 7
ISBN 83-85335-10-2
(ISBN 0 283 061324 — wydanie oryginalne)
Every effort has been made to contact the copyright holders of some photographs in this book but they were
unreachable. We would be grateful if the photographers concerned would contact us.
WYDAWNICTWO „ROCK-SERWIS”
al. Wł. Beliny-Prażmowskiego 28
31-514 KRAKÓW
tel./fax (0-12) 11 59 84
993276959.003.png
993276959.004.png
SPIS TREŚCI
Wstęp.............................................................................................................
7
..Znajdujecie się w rękach przeznaczenia”...................................................
9
„Słyszę tylko muzykę”..................................................................................
23
„Niektórzy z was umrą”................................................................................
35
„Słyszałem opowieść starego człowieka”.....................................................
48
„Zagrajcie mi moją pieśń”.............................................................................
64
„Trzeba uczcić dzisiejszy dzień” .................................................................
72
„Zmiana!”..................................................................................... .....
77
„Wkraczam poza twój pokaz” . ...................................................................
87
„W wygodnym kaftanie bezpieczeństwa”.....................................................
101
„Opuszczam swój kokon”.............................................................................
112
„W ogień i do walki”.....................................................................................
121
„To koniec waszej drogi”..............................................................................
138
„Jasno określony kierunek”...........................................................................
152
„Jeszcze jeden krok naprzód”.......................................................................
164
„Może wam się podobać lub nie”.................................................................
176
„Minęło już tyle czasu”.................................................................................
187
„Biegnijcie dalej”..........................................................................................
196
„Pochodnia znów płonie”..............................................................................
203
„Zadając te wszystkie pytania”.....................................................................
212
„To nadal mnie zaskakuje”...........................................................................
221
„Zawsze jest jakieś jutro”..............................................................................
229
„Żywa legenda”.............................................................................................
240
Mądrzy po szkodzie
Anthony Phillips — „To i owo prywatnie”...................................................
244
Steve Hackett — „Hackett pod lupą”............................................................
249
Peter Gabriel — „Różnice są wyraźne”........................................................
254
Piraci na start!...............................................................................................
260
Dyskografia Genesis.....................................................................................
266
Dyskografia Tony’ego Banksa......................................................................
279
Dyskografia Phila Collinsa...........................................................................
282
Dyskografia Mike’a Rutherforda..................................................................
293
Dyskografia Steve’a Hacketta.......................................................................
297
Dyskografia Anthony’ego Phillipsa..............................................................
302
Wideografia...................................................................................................
309
993276959.005.png
WSTĘP
Gdy świat powoli wchodzi w lata dziewięćdziesiąte, jeden z kamieni
milowych popkultury — rock and roli — zmierza do swoich czterdziestych
urodzin w dość zabałaganionym stanie, wskazującym na kryzys wieku
średniego. Zwiastuny tego kryzysu pojawiały się zresztą od wielu lat — już
w 1987 roku Morrissey, jedna z kluczowych postaci muzyki pop, wyraził
pogląd, że rock and roli znajduje się na krawędzi śmierci, a oznak zbliżającego
się zgonu nie sposób nie zauważyć. Przytłumiony narzuconymi przez samego
siebie ograniczeniami, „rock” stał się głównie swojego rodzaju rezerwatem dla
wytwórni płytowych i ich wynoszonych pod niebiosa zespołów przemierzają­
cych cały świat. „Pop” natomiast stał się domeną „cudownych postaci”
ogarniętych obsesją swojego image’u, posiadających na swym koncie za­
zwyczaj tylko jeden przebój. Zawsze tak było — w tym powiedzeniu dźwięczy
stara prawda, gdyż mimo że w historii rocka aż roi się od legendarnych
postaci, niewiele z nich zasłużyło na swoje miano wyłącznie dzięki muzyce.
Weźmy na przykład Sex Pistols, Eltona Johna i ostatnio Guns N’Roses.
Wspomnienia związane z tymi wykonawcami to przecież nie tylko „Anarchy
In The UK”, „Candle In The Wind” czy „Sweet Child O’Mine”, ale również
młodzi gniewni, wymyślne, śmieszne peruki i okulary lub też dość śmiałe
ekscesy. Ikoniczne? Z pewnością. Muzycznie ekscytujące? Czasami. Legendar­
ne? Bez wątpienia.
O wiele trudniejsza droga do nieśmiertelności prowadzi przez stałe
utrzymywanie wysokiego poziomu muzycznych dokonań i składanie hołdu
samej muzyce, a nie panującym w danym czasie trendom. Kryteria, którymi
można się tutaj posłużyć, są oczywiście bardziej subiektywne, jednak ich
993276959.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin