acja publiczna: administracja rzdowa: administracja centralna: organy naczelne: ministrowie, premier, prezydent; urzdy centralne np.: GUS, GUC, Komenda GB?wna Policji, Stra|y Po|arnej ( podlegaj ministrom. Premierowi lub prezydentowi; administracja rzdowa terenowa: wojewoda, Regionalna Izba Obrachunkowa; administracja samorzdowa Administracja: rzd + administracja rzdowa ( centralna administracja paDstwowa; w formach zdecentralizowanych o charakterze: komporzcyjnym ? ( samorzd terytorialny, zawodowy; kapitaBowym ( ZUS. Prawo administracyjne: zesp?B norm prawnych, kt?re reguluj struktur organ?w administracyjnych, ich tok dziaBania oraz spos?b zaBatwiania poszczeg?lnych spraw i stosunki administracyjno prawne., powstajce w toku tej dziaBalno[ci. Stosunki administracyjno prawne powstaj w wyniku wydania aktu administracyjnego przez organ administracji publicznej najcz[ciej decyzji. W stosunku administracyjno prawnym bior udziaB dwa podmioty: organ administracyjny wyposa|ony we wBadz; obywatel kt?ry musi si podporzdkowa nier?wno[ pozycji administracja uprzywilejowana. Przedmiotem s tylko te sprawy, kt?re nale| do kompetencji organ?w administracyjnych. SIUDA: Prawem administracyjnym nazywamy zesp?B norm regulujcych: struktur i kompetencj organ?w administracji paDstwowej, stosunki prawne powstajce w toku wykonawczo zarzdzajcej dziaBalno[ci tych organ?w. Prawo konstytucyjne stanowi wyj[cie dla prawa administracyjnego. CaBo[ przepis?w skBadajcych si na prawo administracyjne mo|na podzieli na trzy grupy: przepisy odnoszce si do struktury organ?w administracyjnych, przepisy regulujce tok dziaBania organ?w administracyjnych, przepisy odnoszce si do sposobu zaBatwiania poszczeg?lnych rodzaj?w spraw. Przepisy regulujce struktur administracji i tok jej dziaBania tworz cze[ og?ln prawa administracyjnego. Natomiast przepisy normujce spos?b zaBatwiania poszczeg?lnych rodzaj?w spraw nale|y szuka w cz[ci szczeg?Bowej. DziaBalno[ administracyjn prowadz organy administracji publicznej. W[r?d nich wyr?|niamy organy administracji rzdowej i samorzdowej. Stosunek admonistracyjnoprawny jest to stosunek spoBeczny uregulowany przepisami prawa administracyjnego. Cechy stosunku adminisrtacyjnoprawnego: Jedn ze stron jest zawsze organ administracji paDstwowej, wyposa|ony w uprawnienie wBadcze czyli tzw. imperium drug stron jest obywatel, przedsibiorstwo, inny organ itp. jest to wic stosunek n i e r ? w n o r z d n y c h partner?w. Jeden z nich jest reprezentantem paDstwa i mo|e drugiej, podporzdkowanej stronie narzuci swoj wol. Organ administracyjny w zasadzie sam okre[la prawa i obowizki wzajemne obu stron stosunku. Przedmiotem stosunku administracyjnoprawnego s jedynie sprawy nale|ce do kompetencji organ?w administracji paDstwowej. Stosunki administracyjnoprawne powstaj najcz[ciej z mocy akt?w administracyjnych pomidzy organem wydajcym akt a adresatem aktu. Niekiedy nawizuj si one z mocy samego prawa obowizek rejestracji wojskowej. Przyczyn powstania stosunku mo|e by tak|e zgBoszenie przez obywatela pod adresem organu roszczenia o okre[lone zachowanie si. 2.AKT ADMINISTRACYJNY I JEGO WA{NOZ. Akt administracyjny jednostronne, wBadcze wyra|enie woli organu administracyjnego, zaBatwiajce konkretn spraw do konkretnego adresata. Cechy aktu administracyjnego: wydawane s przez organ administracji paDstwowej lub inny, kt?remu paDstwo to powierzyBo; oparty jest na przepisach prawa administracyjnego; w wyniku wydania aktu, adresat otrzymuje prawa lub nakBada si na niego obowizki; jest podw?jnie konkretny skierowan...
chomikSGHowy