Prawo Administracyjne.doc

(110 KB) Pobierz
acja publiczna:
administracja rzdowa:
administracja centralna:
organy naczelne: ministrowie, premier, prezydent;
urzdy centralne np.: GUS, GUC, Komenda GB?wna Policji, Stra|y Po|arnej ( podlegaj ministrom. Premierowi lub prezydentowi;
administracja rzdowa terenowa: wojewoda, Regionalna Izba Obrachunkowa;
administracja samorzdowa

Administracja:
rzd + administracja rzdowa ( centralna administracja paDstwowa;
w formach zdecentralizowanych o charakterze:
komporzcyjnym ? ( samorzd terytorialny, zawodowy;
kapitaBowym ( ZUS.

Prawo administracyjne: zesp?B norm prawnych, kt?re reguluj struktur organ?w administracyjnych, ich tok dziaBania oraz spos?b zaBatwiania poszczeg?lnych spraw i stosunki administracyjno   prawne., powstajce w toku tej dziaBalno[ci.

Stosunki administracyjno   prawne powstaj w wyniku wydania aktu administracyjnego przez organ administracji publicznej   najcz[ciej decyzji.
W stosunku administracyjno   prawnym bior udziaB dwa podmioty:
organ administracyjny   wyposa|ony we wBadz;
obywatel   kt?ry musi si podporzdkowa   nier?wno[ pozycji   administracja uprzywilejowana.
Przedmiotem s tylko te sprawy, kt?re nale| do kompetencji organ?w administracyjnych.



SIUDA:

Prawem administracyjnym nazywamy zesp?B norm regulujcych:
struktur i kompetencj organ?w administracji paDstwowej,
stosunki prawne powstajce w toku wykonawczo   zarzdzajcej dziaBalno[ci tych organ?w.

Prawo konstytucyjne stanowi wyj[cie dla prawa administracyjnego.
CaBo[ przepis?w skBadajcych si na prawo administracyjne mo|na podzieli na trzy grupy:
przepisy odnoszce si do struktury organ?w administracyjnych,
przepisy regulujce tok dziaBania organ?w administracyjnych,
przepisy odnoszce si do sposobu zaBatwiania poszczeg?lnych rodzaj?w spraw.

Przepisy regulujce struktur administracji i tok jej dziaBania tworz cze[ og?ln prawa administracyjnego. Natomiast przepisy normujce spos?b zaBatwiania poszczeg?lnych rodzaj?w spraw nale|y szuka w cz[ci szczeg?Bowej.
DziaBalno[ administracyjn prowadz organy administracji publicznej. W[r?d nich wyr?|niamy organy administracji rzdowej i samorzdowej.
Stosunek admonistracyjnoprawny   jest to stosunek spoBeczny uregulowany przepisami prawa administracyjnego.
Cechy stosunku adminisrtacyjnoprawnego:
Jedn ze stron jest zawsze organ administracji paDstwowej, wyposa|ony w uprawnienie wBadcze czyli tzw. imperium   drug stron jest obywatel, przedsibiorstwo, inny organ itp.   jest to wic stosunek n i e r ? w n o r z  d n y c h partner?w. Jeden z nich jest reprezentantem paDstwa i mo|e drugiej, podporzdkowanej stronie narzuci swoj wol. Organ administracyjny w zasadzie sam okre[la prawa i obowizki wzajemne obu stron stosunku.
Przedmiotem stosunku administracyjnoprawnego s jedynie sprawy nale|ce do kompetencji organ?w administracji paDstwowej.
Stosunki administracyjnoprawne powstaj najcz[ciej z mocy akt?w administracyjnych pomidzy organem wydajcym akt a adresatem aktu. Niekiedy nawizuj si one z mocy samego prawa   obowizek rejestracji wojskowej. Przyczyn powstania stosunku mo|e by tak|e zgBoszenie przez obywatela pod adresem organu roszczenia o okre[lone zachowanie si.








2.AKT ADMINISTRACYJNY I JEGO WA{NOZ.

Akt administracyjny   jednostronne, wBadcze wyra|enie woli organu administracyjnego, zaBatwiajce konkretn spraw do konkretnego adresata.

Cechy aktu administracyjnego:
wydawane s przez organ administracji paDstwowej lub inny, kt?remu paDstwo to powierzyBo;
oparty jest na przepisach prawa administracyjnego;
w wyniku wydania aktu, adresat otrzymuje prawa lub nakBada si na niego obowizki;
jest podw?jnie konkretny   skierowan...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin