4
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO – BIUROWY
Oceny ryzyka zawodowego dokonano w sposób zgodny z Polską Normą PN-N-18002/2000. W normie tej szacowanie ryzyka odbywa się w skali trójstopniowej - R[1(M), 2(S),3(D)]
W zależności od wielkości oszacowanego ryzyka, pracodawca powinien podjąć odpowiednie środki profilaktyczne, tym bardziej zdecydowane, im większe zagrożenie występuje na danym stanowisku pracy.
Charakterystyka stanowiska pracy
Pracownik administracyjno-biurowy: zajmuje się sprawami wyposażenia przedsiębiorstwa w sprzęt i materiały eksploatacyjne, utrzymuje kontakt z urzędami, gdy zachodzi potrzeba, równieżosobisty, w załatwianiu powierzonych mu spraw korzysta z samochodu służbowego lub środków komunikacji miejskiej, przygotowuje oferty handlowe, wystawia faktury, utrzymuje kontakt z klientami, uczestniczy w przetargach, zajmuje się sprawami pracowniczymi, w pomieszczeniu biurowym pracuje kilka osób. Przychodzą tutaj często pracownicy zakładu oraz klienci. W szafkach, na półkach znajdują się dokumenty.
Pracownicy korzystają z zainstalowanych w pokoju biurowym komputerów, telefonów, faksu, drukarki laserowej i kserokopiarki.
Stopień prawdopodobieństwa (P)
Ciężkość następstw (C)
1.Mała (M) 2.Średnia (Ś) 3.Duża (D)
1. Mało prawdopodobne (M)
Małe (1)
Średnie (2)
2. Prawdopodobne (S)
Duże (3)
3. Wysoce prawdopodobne (D)
Tabela I. Szacowanie ryzyka w skali trójstopniowej
Lp.
Zagrożenie
Źródło zagrożenia
Skutki zagrożenia
Przed oceną
Środki profilaktyczne
Po realizacji zadań
Uwagi
Ciężkość (C)
Prawdopodobieństwo (P)
Ryzyko (R)
1
Upadek na tym samym poziomie.
Śliskie lub nierówne podłogi wewnątrz lub powierzchnie na zewnątrz budynku.
Potłuczenia, złamania kończyn, urazy wewnętrzne, wstrząśnienie mózgu.
S
Utrzymywanie porządku w pomieszczeniu i na drogach komunikacji wewnętrznej. Stosowanie odpowiedniego obuwia. Zachowanie szczególnej ostrożności.
M
2
Upadek na niższy poziom.
Przemieszczanie się po schodach. Korzystanie z drabiny przy wyszukiwaniu dokumentów na górnych półkach szaf.
Złamania kończyn, uszkodzenia kręgosłupa, potłuczenia, urazy.
Stosowanie przez pracownika odpowiedniego obuwia. Zachowanie ostrożności przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów. Korzystanie ze sprawnych drabin, przy jednoczesnej asekuracji innego pracownika.
3
Uderzenie o nieruchome przedmioty.
Zatarasowane przejścia, źle ustawione stoły i sprzęt, itp.
Potłuczenia.
D
Dbanie o porządek. Właściwa organizacja poszczególnych stanowisk w pomieszczeniu.
marcel28ko