Or_Pracownik biurowy.doc

(58 KB) Pobierz
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

4

 

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO – BIUROWY

 

Oceny ryzyka zawodowego dokonano w sposób zgodny z Polską Normą PN-N-18002/2000. W normie tej szacowanie ryzyka odbywa się w skali trójstopniowej - R[1(M), 2(S),3(D)]

W zależności od wielkości oszacowanego ryzyka, pracodawca powi­nien podjąć odpowiednie środki profilaktyczne, tym bardziej zdecydo­wane, im większe zagrożenie występuje na danym stanowisku pracy.

 

Charakterystyka stanowiska pracy

Pracownik administracyjno-biurowy: zajmuje się sprawami wyposażenia przedsiębiorstwa w sprzęt i materiały eksploatacyjne, utrzymuje kontakt z urzędami, gdy zachodzi potrzeba, również
osobisty, w załatwianiu powierzonych mu spraw korzysta z samochodu służbowego lub środków komunikacji miejskiej, przygotowuje oferty handlowe, wystawia faktury, utrzymuje kontakt z klientami, uczestniczy w przetargach, zajmuje się sprawami pracowniczymi, w pomieszczeniu biurowym pracuje kilka osób. Przychodzą tutaj często pracownicy zakładu oraz klienci. W szafkach, na półkach znajdują się dokumenty.

Pracownicy korzystają z zain­stalowanych w pokoju biurowym komputerów, telefonów, faksu, drukarki laserowej i kserokopiarki.

 

Stopień prawdopodobieństwa (P)

Ciężkość następstw (C)

1.Mała (M)    2.Średnia (Ś)     3.Duża (D)

1. Mało prawdopodobne (M)

Małe (1)

Małe (1)

Średnie (2)

2. Prawdopodobne (S)

Małe (1)

Średnie (2)

Duże (3)

3. Wysoce prawdopodobne (D)

Średnie (2)

Duże (3)

Duże (3)

Tabela I. Szacowanie ryzyka w skali trójstopniowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Zagrożenie

Źródło zagrożenia

Skutki zagrożenia

Przed oceną

Środki profilaktyczne

Po realizacji zadań

Uwagi

Ciężkość (C)

Prawdopodobieństwo (P)

Ryzyko (R)

Ciężkość (C)

Prawdopodobieństwo (P)

Ryzyko (R)

1

Upadek na tym samym poziomie.

Śliskie lub nierówne podłogi wewnątrz lub po­wierzchnie na zewnątrz budynku.

Potłuczenia, złamania kończyn, urazy wewnętrzne, wstrząśnienie mózgu.

S

S

S

Utrzymywanie porządku w pomiesz­czeniu i na drogach komunikacji we­wnętrznej. Stosowanie odpowiedniego obuwia. Zachowanie szczególnej ostrożności.

S

M

M

 

2

Upadek na niższy poziom.

Przemieszczanie się po schodach. Korzystanie z drabiny przy wyszuki­waniu dokumentów na górnych półkach szaf.

Złamania kończyn, uszkodzenia kręgosłupa, potłuczenia, urazy.

S

S

S

Stosowanie przez pracownika odpo­wiedniego obuwia. Zachowanie ostroż­ności przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów. Korzystanie ze sprawnych drabin, przy jednoczesnej asekuracji innego pracownika.

S

M

M

 

3

Uderzenie o nieruchome przedmioty.

Zatarasowane przejścia, źle ustawione stoły i sprzęt, itp.

Potłuczenia.

M

D

S

Dbanie o porządek. Właściwa orga­nizacja poszczególnych stanowisk w pomieszczeniu.

M

S

M

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin