Kody błędów OPEL.pdf

(91 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Kody błędów OPEL
Autor: ArKos
W samochodach Opel dostępne są następujące systemy sterujące:
a) Bosch Motronic
GM Multec (MPI oraz SPI)
c) Simtec oraz Bosch EZ-Plus
W systemach Bosch Motronic, GM-Multec i Simtec jedno urządzenie sterujące kieruje
pracą pierwotnego układu zapłonu, układu paliwa i biegiem jałowym.
Funkcje samo-diagnostyki:
Elektroniczne urządzenie sterujące ma funkcję samo sprawdzania polegającą na tym, że
sygnały z pewnych czujników silnika oraz elementów wykonawczych są ciągle
sprawdzane i porównywane z wartością zaprogramowany mi. Jeśli program samo
diagnostyki stwierdzi obecność usterki, to w pamięci urządzenia sterującego jest
rejestrowany kod tej usterki. Nie są rejestrowane kody ty ch elementów dla których
oprogramowanie nie przewiduje takiej możliwość. Kody usterek są 2-cyfrowe lub 3-
cyfrowe i mogą być odczytane ręcznie lub poprzez czytnik kodów usterek.
Awaryjny tryb pracy:
System Bosch Motronic, GM Multec i Simtec mają awaryjny system pracy , który po
wykryciu usterki zastępuje sygnał z czujnika wartością domyślną, co pozwala na
bezpieczny dojazd do stacji obsługi. Po naprawie usterki urządzenie sterujące powraca do
normalnego trybu pracy . System Bosch EZ-Plus nie ma funkcji awaryjnego trybu pracy .
Systemy te mają również funkcję adaptacyjną, która modyfikuje zaprogramowane bazowe
wielkości w celu uwzględnienia zużycia silnika i zwiększenia jego sprawności podczas
normalnej pracy.
Lokalizacja złącza:
Złączne 10 – stykowe
Złącza te występują w systemach GM-Multec i znajdują się pod deska rozdzielczą w
skrzynce bezpieczników lub w komorze silnika w pobliżu lewej lub prawej części przegrody
czołowej.
851503897.002.png
Złącze 16-stykowe:
Od 1995 roku niektóre modele mają 16-stykowe złącze umieszczone w środku pod deską
rozdzielczą. Złącze to służy do odczytu kodów za pomocą czytnika kodów usterek.
Niektóre starsze modele również mają 16-stykowe złącze, za pomocą którego można
odczytać kody błyskowe.
Odczytywanie kodów usterek:
Uwaga! W trakcie pewnych procedur sprawdzania jest możliwe wytworzenie dodatkowych
kodów. Należy zwrócić uwagę na to, by żaden kod nie zafałszował odczytywanych przez
nas wyników. Po zakończeniu procedury sprawdzania wszystkie kody muszą być
skasowane.
Złącze 10-stykowe:
1. Zmostkować styki „A” i „B” w złączu.
2. Lampka ostrzegawcza wyświetla kody w następujący sposób
a) dwie cyfry są reprezentowane przez dwie serie błysków
!!! pierwsza seria błysków odpowiada dziesiątkom, a druga jednostkom
c) w serii dziesiątek i jednostek błyski trwają 1 sekundę i są oddzielone krótkimi pauzami
d) serie dziesiątek i serie jednostek oddziela pauza; nieco dłuższa pauza oddziela od
siebie poszczególne kody
e) kod „42” to cztery 1-sekundowe błyski, pauza i dwa 1-sekundowe błyski
3. Policzyć liczbę błysków w każdej serii i zapisać każdy wyemitowany kod.
4. Pierwszym odczytanym kodem będzie kod „12”, który oznacza rozpoczęcie procedury
zczytywania.
5. Każdy kod błyskowy będzie powtórzony trzy razy, po nim będzie wyświetlony następny
w kolejności numerycznej.
6. W celu zakończenia procedury wyłączyć zapłon i usunąć mostek.
851503897.003.png
Złącze 16-stykowe – czynne:
UWAGA! Do odczytu kodów 4 cyfrowych potrzebny jest czytnik kodów „P”. W starszych
modelach można odczytać kody 2 cyfrowe.
1. Zmostkować styki „5” i „6” w złączu.
2. Kody są wyświetlane przez lampkę ostrzegawczą w tai sam sposób jak powyżej, tu
również odczytamy pierwszy kod „12” mówiący o rozpoczęciu procedury zczytywania.
Bosch Motronic, GM Multec i Simtec - te układy występują w Oplu. Poniżej opis wszystkich
kodów - w szczególnych wypadkach zaznaczono, czego tyczy się kod - jeśli występuje np.
tylko w jednym z układów. Całościowo odnosi się to do wszystkiego czyli np. i Multec i
Simtec mają taki sam kod. Są to starsze kody, 2-cyfrowe.
Kod / Opis usterki
12 Rozpoczęcie samo-diagnostyki
13 Sonda lambda lub jej obwód, brak zmian napięcia/rozwarty obwód
14 Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód, niskie napięcie
15 Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód, niskie napięcie
16 Czujnik spalania stukowego lub jego obwód, brak zmian napięcia (Bosch Motronic,
Simtec)
17 Czujnik spalania stukowego lub jego obwód, brak zmian napięcia (Bosch Motronic, GM
Multec)
18 Urządzenie sterujące czujnika spalania stukowego lub obwodu, brak
sygnału: u s zkodzenie urządzenia sterującego (Bosch Monitronic, GM Multec)
19 Sygnał obrotomierza lub jego obwód (przerwany sygnał)
21 Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód, wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód, wysokie napięcie
23 Urządzenie sterujące czujnika spalania stukowego lub obwód (Bosch Motronic, Simtec)
24 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód
25 Wtryskiwacz 1. lub jego obwód, wysokie napięcie
26 Wtryskiwacz 2. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
27 Wtryskiwacz 3. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
28 Wtryskiwacz 4. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
28 Zestyki przekaźnika pompy paliwa, nieskie napięcie (GM Multec)
29 Przekaźnik pompy paliwa lub obwodu, niskie napięcie (GM Multec)
31 Sygnał obrotomirza lub jego obwód (brak sygnału)
32 Wtryskiwacz 6. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
32 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec)
33 Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód, za wysokie
napięcie (GM Multec, Bosch Motronic)
34 Zawór układu recyrkulacji gazów wydechowych – okablowanie lub obwód układu
recyrkulacji gazów wydechowych, wysokie napięcie (Simtec, Bosch Motronic)
35 Zawór regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód; brak (lub zła)
regulacji biegu jałowego (GM Multec, Bosch Motronic)
37 Samo diagnostyka silnika, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
38 Sonda lambda lub jej obwód (modele od 1990 roku), niskie napięcie (Bosch, Motronic,
Simtec)
39 Sonda lambda lub jej obwód (modele od 1990 roku), wysokie napięcie (Bosch,
Motronic, Simtec)
41 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód, nieskie napięcie (Bosch Motronic)
41 Sygnał sterujący wzmacniacza, 2. i 3. cylinder (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM
Multec)
41 Sygnał sterujący wzmacniacza, 1. i 4. cylinder (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM
Multec)
42 Obwód pierwotny układu zapłonu z rozdzielaczem lub obwód, wysokie napięcie (GM
Multec)
42 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
43 Obwód recyrkulacji spalin
44 Sonda lambda lub jej obwód, za uboga mieszanka paliwowo – powietrzna
45 Sonda lambda lub jej obwód, za bogata mieszanka paliwowo – powietrzna
46 Sygnał sterujący (A+ wzmacniacza (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec)
46 Przekaźnik pompy powietrza lub obwód (Simtec)
47 Przekaźnik pompy powietrza lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
48 Napięcie akumulatora, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
49 Napięcie akumulatora, wysokie napięcie
51 Błąd pamięci programowej lub obwód (Bosch Motronic)
51 Niesprawne elektroniczne urządzenie sterujące; odłączyć i podłączyć urządzenie
sterujące, po czym sprawdzić ponownie kody usterek (GM Multec)
52 Lampka ostrzegawcza samo diagnostyki: ostatni stopień, wysokie napięcie (Bosch
Motronic, Simtec)
53 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
54 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
55 Niesprawne elektroniczne urządzenie sterujące
56 Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód, zwarcie do
masy (Bosch Motronic, Simtec)
57 Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód, odłączenie
(Bosch Motronic, Simtec)
59 Zawór kolektora wlotowego lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic)
61 Zawór układu przewietrzania zbiornika paliwa lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch
Motronic)
62 Zawór układu przewietrzania zbiornika paliwa lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch
Motronic)
63 Zawór kolektora wlotowego lub obwó, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
63 Sygnał sterujący wzmacniacza, 2. i 3. cylinder (DIS) niskie napięcie (GM Multec)
64 Sygnał sterujący wzmacniacza, 1. i 4. cylinder (DIS) niskie napięcie (GM Multec)
64 Obwód pierwotny układu zapłonu z rozdzielaczem lub obwód, wysokie napięcie (GM
Multec)
65 Potencjometr CO lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic)
66 Potencjometr CO lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
67 Czujnik położenia przepustnicy (wyłącznik), zastyki biegu jałowego (Bosch Motronic)
67 Przepływomierz powietrza masowy lub jego obwód (GM Multec)
69 Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic,
Simtec)
69 Przepływomierz powietrza masowy lub jego obwód (GM Multec)
71 Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód, wysokie napięcie
72 Czujnik położenia przepustnicy (wyłącznik), zestyki pełnego otwarcia przepustnicy
(Bosch Motronic)
72 Sygnał sterujący (A+ wzmacniacza (DIS) lub obwód (GM Multec)
73 Przepływomierz powietrza lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
74 Przepływomierz powietrza lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
75 Wyłącznik skrzyni biegów, niskie napięcie
76 Regulator momentu automatycznej skrzyni biegów lub obwód
851503897.004.png 851503897.005.png
79 Urządzenie sterujące układu trakcji (Bosch Motronic)
81 Wtryskiwacz 1. lub jego obwód, niskie napięcie
82 Wtryskiwacz 2. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
83 Wtryskiwacz 3. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
84 Wtryskiwacz 4. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
85 Wtryskiwacz 5. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
86 Wtryskiwacz 6. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
87 Przekaźnik wyłączający klimatyzację lub obwód klimatyzacji, niskie napięcie (Bosch
Motronic, Simtec)
88 Przekaźnik wyłączający klimatyzację lub obwód klimatyzacji, wysokie napięcie (Bosch
Motronic, Simtec)
89 Sonda lambda lub jej obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic)
91 Sonda lambda lub jej obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)
92 Czujnik położenia wałka rozrządu lub jego obwód (Simtec)
93* Układ (w urządzeniu sterującym) sterowania napędu na 4 koła (GM Multec)
94 Czujnik hallotronowy lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
95 Zawór gorącego rozruchu lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic)
96 Zawór gorącego rozruchu lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
97 Urządzenie sterujące układu trakcji lub obwód, nieprawidłowy sygnał (Bosch Motronic)
98 Sonda lambda lub przerwa w jej obwodzie (Bosch Motronic, Simtec)
99 Kod nieznany
113 Zawór elektromagnetyczny turbodoładowania lub jego obdód (Bosch Motronic)
114 Ciśnienie doładowania biegu jałowego, przekroczona górna dopuszczalna wartość
(Bosch Motronic)
115 Ciśnienie doładowania pełnego obciążenia, przekroczona dolna dopuszczalna
wartość (Bosch Motronic)
116 Ciśnienie doładowania, przekroczona górna dopuszczalana wartość (Bosch Motronic)
117 Regulacyjny zawór upustowy lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic)
118 Regulacyjny zawór upustowy lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic)
121 Sonda lambda 2. lub jej obwód, uboga mieszanka (Bosch Motronic)
122 Sonda lambda 2. lub jej obwód, bogata mieszanka (Bosch Motronic)
123 Zawór kolektora wlotowego 1. (Bosch Motronic)
124 Zawór kolektora wlotowego 2. (Bosch Motronic)
132 Zawór układu recyrkulacji gazów wydechowych lub obwód układu recylkulacji gazó
wydechowych (Bosch Motronic)
133 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motrnic)
133 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motrnic)
134 Zawór układu recyrkulacji gazów wydechowych 2. lub obwód układu recylkulacji
gazów wydechowych, niskie napięcie
134 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motrnic)
135 Lampka ostrzegawcza samo-diagnostyki, niskie napięcie (Bosch Motronic)
136 Elektroniczne urządzenie sterujące (Bosch Motrnonic)
137 Skrzynka elektronicznego urządzenia sterującego, wysoka temperatura (Bosch
Motronic)
*UWAGA! Jeśli rozpoznany został kod „93” (układ sterowania napędu na 4 koła), to
usterka może dotyczyć:
a) lampki ostrzegawczej
klimatyzacji
c) sygnału prędkości silnika do układu sterującego automatycznej skrzyni biegów
Po włączeniu układu sterowania napędu na 4 koła czytnik kodów usterek sprawdzi
obwody i wykaże, który z nich nie jest sprawny.
851503897.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin