Akademia Górniczo-Hutnicza
im. Stanisława Staszica
WYDZIAŁ INŻYNIERII MECHANICZNEJ I ROBOTYKI
Maszyny i Urządzenia Transportowe
Temat: Wyznaczanie współczynnika nadwyżki dynamicznej suwnicy pomostowej
Grupa 7b
1. Schemat toru pomiarowego:
Rys. 1. Schemat toru pomiarowego zrealizowanego na suwnicy pomostowej o udźwigu Q=15 000 [kg] zlokalizowanej w hali B4 AGH
2. Opis wielkości mierzonych i metody ich pomiaru.
P[kW] – moc czynna pobierana przez mechanizmy jazdy i podnoszenia wciągarki, mierzona przez przetwornik mocy czynnej PP 73, z którego pomiary były przetwarzane przez kartę pomiarowo-sterującą i wysyłane do komputera
σ[MPa] – naprężenia jakie wystąpiły w przekroju poprzecznym konstrukcji podczas pracy wciągarki, mierzone za pomocą tensometru rezystancyjnego, gdzie zmiana rezystancji drucików z których zbudowany jest tensometr jest wprost proporcjonalna do występujących naprężeń
X[m] – zmiana pozycji wciągarki względem mostu suwnicy, pomiaru dokonywaliśmy za pomocą czujnika impulsowo-obrotowego, który zamieniał ilość obrotów kół wciągarki na rzeczywistą odległość którą wciągarka przejechała
3. Wykresy:
- charakterystyka czasowa zmiany pozycji wciągarki względem mostu suwnicy
- charakterystyka czasowa zmiany naprężeń w przekroju poprzecznym konstrukcji mostu
Powiększony szczegół z wykresu powyżej
- charakterystyka czasowa zmiany mocy czynnej pobieranej przez mechanizmy napędowe jazdy i podnoszenia wciągarki suwnicy pomostowej
4. Obliczenie współczynnika nadwyżki dynamicznej:
= -32,7[MPa]
= -31,1[MPa] – średnia pomiarów od największej wartości po spadku do
= -32,7-31,1=1,051
5. Wnioski:
Po odczytaniu z wykresu wartości σmax i σust mogliśmy obliczyć współczynnik nadwyżki dynamicznej badanej suwnicy, który wyniósł 1,051. Jest to wartość mniejsza od spodziewanej, czyli 1,5-2,0.Spowodowane może to być założeniami projektowanymi suwnicy, która była zaprojektowana do pracy ze znacznie większymi obciążeniami. Wartość współczynnika nadwyżki dynamicznej może być zależna również od wieku urządzeń wchodzących w skład suwnicy. Największa wartość naprężeń występuje w momencie poderwania oraz opuszczenia ładunku.
dawiddd93