sprawozdanie_smoczek_7B.docx

(325 KB) Pobierz

Akademia Górniczo-Hutnicza

im. Stanisława Staszica

 

 

agh_znk_pzt_rgb_150ppi

 

 

WYDZIAŁ INŻYNIERII MECHANICZNEJ I ROBOTYKI

Maszyny i Urządzenia Transportowe

 

 

Temat: Wyznaczanie współczynnika nadwyżki dynamicznej suwnicy pomostowej

 

 

 

 

Grupa 7b

1.     Schemat toru pomiarowego:



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 1. Schemat toru pomiarowego zrealizowanego na suwnicy pomostowej
o udźwigu Q=15 000 [kg] zlokalizowanej w hali B4 AGH

 

2.     Opis wielkości mierzonych i metody ich pomiaru.

 

P[kW] – moc czynna pobierana przez mechanizmy jazdy i podnoszenia wciągarki, mierzona przez przetwornik mocy czynnej PP 73, z którego pomiary były przetwarzane przez kartę pomiarowo-sterującą i wysyłane do komputera

 

σ[MPa] naprężenia jakie wystąpiły w przekroju poprzecznym konstrukcji podczas pracy wciągarki, mierzone za pomocą tensometru rezystancyjnego, gdzie zmiana rezystancji drucików z których zbudowany jest tensometr jest wprost proporcjonalna do występujących naprężeń

 

X[m] – zmiana pozycji wciągarki względem mostu suwnicy, pomiaru dokonywaliśmy za pomocą czujnika impulsowo-obrotowego, który zamieniał ilość obrotów kół wciągarki na rzeczywistą odległość którą wciągarka przejechała

 

 

 

 

 

3.     Wykresy:

- charakterystyka czasowa zmiany pozycji wciągarki względem mostu suwnicy

 

- charakterystyka czasowa zmiany naprężeń w przekroju poprzecznym konstrukcji mostu

Powiększony szczegół z wykresu powyżej

 

- charakterystyka czasowa zmiany mocy czynnej pobieranej przez mechanizmy napędowe jazdy i podnoszenia wciągarki suwnicy pomostowej

 

 

4.     Obliczenie współczynnika nadwyżki dynamicznej:

= -32,7[MPa] 

= -31,1[MPa] – średnia pomiarów od największej wartości po spadku do

= -32,7-31,1=1,051

 

5.     Wnioski:

 

Po odczytaniu z wykresu wartości σmax i σust mogliśmy obliczyć współczynnik nadwyżki dynamicznej badanej suwnicy, który wyniósł 1,051. Jest to wartość mniejsza od spodziewanej, czyli 1,5-2,0.Spowodowane może to być założeniami projektowanymi suwnicy, która była zaprojektowana do pracy ze znacznie większymi obciążeniami. Wartość współczynnika nadwyżki dynamicznej może być zależna również od wieku urządzeń wchodzących w skład suwnicy. Największa wartość naprężeń występuje w momencie poderwania oraz opuszczenia ładunku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin