ADHD.pdf

(1704 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
05-02-2011
To znacie Państwo dziecko z ADHD
ADHD - synonimy
Zespół nadpobudliwo ś ci psychoruchowej
Zaburzenie hiperkinetyczne
„Nadpobudliwo ść psychoruchowa”
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
1
2
Termin „zespół nadpobudliwości psychoruchowej”
nie jest synonimem:
ADHD nie jest synonimem agresji
lub przemocy
Niespokojnego dziecka
Niegrzecznego dziecka
Ż ywego temperamentu
Zaburze ń zachowania
Braku wychowania
Zło ś liwo ś ci
Lenistwa
Celowego łamania norm
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
3
4
ADHD to rozpoznanie medyczne i
psychologiczne
By dziecko mogło mie ć rozpoznany zespół nadpobudliwo ś ci
psychoruchowej konieczne jest spełnienie kryteriów
diagnostycznych
Trzy podstawowe grupy objawów ADHD
DSM IV TR
lub
ICD 10
By postawi ć rozpoznanie konieczna jest konsultacja
psychologa i psychiatry
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
5
6
1
859343316.066.png 859343316.077.png 859343316.088.png 859343316.099.png 859343316.001.png 859343316.012.png 859343316.018.png 859343316.019.png 859343316.020.png 859343316.021.png 859343316.022.png 859343316.023.png 859343316.024.png 859343316.025.png 859343316.026.png 859343316.027.png
05-02-2011
ADHD – pełne kryteria
Zaburzenia koncentracji 1
Dziecko nie jest w stanie
skoncentrowa ć si ę na
szczegółach podczas zaj ęć
szkolnych, pracy lub w czasie
wykonywania innych
czynno ś ci. Popełnia bł ę dy
wynikaj ą ce z niedbało ś ci
nadmierna
aktywność
zaburzenia
uwagi
impulsywność
pocz ą tek zaburzenia nie pó ź niej ni ż w wieku 7 lat
objawy w wi ę cej ni ż jednej sytuacji (np. w szkole i w domu)
objawy utrzymuj ą ce si ę przez co najmniej 6 miesi ę cy
istotne klinicznie cierpienie lub upo ś ledzenie funkcjonowania
objawy te nie s ą spowodowane innym zaburzeniem (psychicznym, somatycznym itd.)
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
7
8
Zaburzenia koncentracji 2
Zaburzenia koncentracji 3
Dziecko cz ę sto ma trudno ś ci
z utrzymaniem uwagi na
zadaniach i grach, czyli ma
kłopoty z ko ń czeniem
ż mudnych i długich zada ń ,
cz ę sto pozostawia je w
połowie
Dziecko cz ę sto wydaje
si ę , nie słucha ć tego co
si ę do niego mówi,
polecenia cz ę sto musz ą
by ć wielokrotnie
powtarzane
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
9
10
Zaburzenia koncentracji 4
Zaburzenia koncentracji 5
Dziecko cz ę sto ma trudno ś ci
z zorganizowaniem sobie
pracy lub innych zaj ęć . Długo
pakuje tornister, zbiera si ę do
wyj ś cia. Mo ż e mie ć wokół
siebie wiecznybałagan
Dziecko cz ę sto nie stosuje si ę
do podawanych kolejno
instrukcji i ma kłopoty z
doko ń czeniem zada ń
szkolnych i wypełnianiem
codziennych obowi ą zków,
jednak nie z powodu
przeciwstawiania si ę lub
niezrozumienia instrukcji.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
11
12
2
859343316.028.png 859343316.029.png 859343316.030.png 859343316.031.png 859343316.032.png 859343316.033.png 859343316.034.png 859343316.035.png 859343316.036.png 859343316.037.png 859343316.038.png
05-02-2011
Zaburzenia koncentracji 6
Zaburzenia koncentracji 7
Dziecko cz ę sto guni ró ż ne
rzeczy potrzebne mu do
pracy czy zaj ęć lub ma
trudno ś ci z ich
odnalezieniem
Dziecko nie lubi, oci ą ga
si ę lub unika rozpocz ę cia
zaj ęć wymagaj ą cych
dłu ż szego wysiłku
umysłowego - jak nauka
szkolna lub odrabianie
zaj ęć domowych
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
13
14
Zaburzenia koncentracji 8
Zaburzenia koncentracji 9
Dziecko łatwo rozprasza si ę
pod wpływem bod ź ców z
otoczenia
Dziecko cz ę sto zapomina
o ró ż nych codziennych
sprawach, nie pami ę ta co
jest zadane, jakie s ą
zmiany w planie itp.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
15
16
Nadruchliwość 1
Nadruchliwość 2
dziecko ma cz ę sto
nerwowe ruchy r ą k
lub stóp b ą d ź nie jest
w stanie usiedzie ć w
miejscu
dziecko nie mo ż e długo
w jednym miejscu, co
mo ż e objawia ć si ę
chodzeniem po klasie
czy bieganiem w czasie
przerw
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
17
18
3
859343316.039.png 859343316.040.png 859343316.041.png 859343316.042.png 859343316.043.png 859343316.044.png 859343316.045.png 859343316.046.png 859343316.047.png 859343316.048.png 859343316.049.png 859343316.050.png
05-02-2011
Nadruchliwość 3
Nadruchliwość 4
Dziecko cz ę sto jest
nadmiernie hała ś liwe w
zabawie i ma trudno ś ci
ze spokojnym
bawieniem si ę .
cz ę sto chodzi po
pomieszczeniu lub
wspina si ę na meble w
sytuacjach, gdy jest to
zachowanie niewła ś ciwe
- w szkole, w pracy, w
domu.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
19
20
Nadruchliwość 5
Nadmierna impulsywność 1
Dziecko cz ę sto wyrywa
si ę z odpowiedzi ą ,
zanim pytanie zostanie
zadane do ko ń ca.
cz ę sto jest w ruchu;
“biega jak
nakr ę cone”.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
21
22
Nadmierna impulsywność 2
Nadmierna impulsywność 3
Dziecku cz ę sto nie udaje
si ę sta ć w szeregu lub
poczeka ć na swoj ą kolej
w grze lub sytuacji
grupowej.
Dziecko cz ę sto
przerywa lub
przeszkadza innym
(np. wtr ą ca si ę do
rozmowy lub zabawy
innych osób).
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
23
24
4
859343316.051.png 859343316.052.png 859343316.053.png 859343316.054.png 859343316.055.png 859343316.056.png 859343316.057.png 859343316.058.png 859343316.059.png 859343316.060.png 859343316.061.png 859343316.062.png
05-02-2011
Nadmierna impulsywność 4
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Dziecko
cz ę sto jest
nadmiernie
gadatliwe
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
25
26
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
27
28
Rozpowszechnienie
Rozpowszechnienie 5 % oznacza:
W trzydziestoosobowej klasie jest 1 – 2 dzieci u których
mo ż na rozpozna ć ADHD
W ka ż dej klasie w której uczymy s ą dzieci z problemem
nadpobudliwos ć i psychoruchowej
W szkole licz ą cej 600 dzieci rozpoznanie ADHD
powinno mie ć postawione 25 – 30 dzieci
W Polsce przeprowadzone były przynajmniej dwa badania
próbuj ą ce okre ś li ć rozpowszechnienie ADHD w ś ród dzieci w
młodszym wieku szkolnym.
Cz ę sto ść zespołu nadpobudliwo ś ci psychoruchowej w klasach I –
II w pi ę ciu losowo wybranych szkołach podstawowych
warszawskiego Bemowa oceniono ostro ż nie na 4,4 procent [1] .
W Bydgoszczy badania przeprowadzone w ś ród uczniów klas
drugich wykazały, ż e rozpowszechnienie ADHD wynosi 6,2
procent [2] .
[1] Kołakowski, A., Wola ń czyk, T., Liwska M. (2000) Polska wersja Kwestionariusza Connersa dla Nauczycieli –The Revised
ConnersTeacher Rating Scale (RCTRS) Doniesienie wst ę pne. W: Namysłowska I. (red): Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzie ż y,
wybrane zagadnienia. Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków 2000, 55 – 64
[2] D ą bkowski, M (2001). Epidemiologia ADHD. Wyst ą pienie ustne konf. Dziecko nadpobudliwe wyzwaniem dla o ś wiaty i
medycyny. 17-19 pa ż dziernik.2001.Warszawa.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
29
30
5
859343316.063.png 859343316.064.png 859343316.065.png 859343316.067.png 859343316.068.png 859343316.069.png 859343316.070.png 859343316.071.png 859343316.072.png 859343316.073.png 859343316.074.png 859343316.075.png 859343316.076.png 859343316.078.png 859343316.079.png 859343316.080.png 859343316.081.png 859343316.082.png 859343316.083.png 859343316.084.png 859343316.085.png 859343316.086.png 859343316.087.png 859343316.089.png 859343316.090.png 859343316.091.png 859343316.092.png 859343316.093.png 859343316.094.png 859343316.095.png 859343316.096.png 859343316.097.png 859343316.098.png 859343316.100.png 859343316.101.png 859343316.102.png 859343316.103.png 859343316.104.png 859343316.105.png 859343316.106.png 859343316.107.png 859343316.108.png 859343316.109.png 859343316.002.png 859343316.003.png 859343316.004.png 859343316.005.png 859343316.006.png 859343316.007.png 859343316.008.png 859343316.009.png 859343316.010.png 859343316.011.png 859343316.013.png 859343316.014.png 859343316.015.png 859343316.016.png 859343316.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin