ADHD.pdf
(
1704 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
05-02-2011
To znacie Państwo dziecko z ADHD
ADHD - synonimy
Zespół nadpobudliwo
ś
ci psychoruchowej
Zaburzenie hiperkinetyczne
„Nadpobudliwo
ść
psychoruchowa”
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
1
2
Termin
„zespół nadpobudliwości psychoruchowej”
nie jest synonimem:
ADHD nie jest synonimem agresji
lub przemocy
Niespokojnego dziecka
Niegrzecznego dziecka
Ż
ywego temperamentu
Zaburze
ń
zachowania
Braku wychowania
Zło
ś
liwo
ś
ci
Lenistwa
Celowego łamania norm
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
3
4
ADHD to rozpoznanie medyczne i
psychologiczne
By dziecko mogło mie
ć
rozpoznany zespół nadpobudliwo
ś
ci
psychoruchowej konieczne jest spełnienie kryteriów
diagnostycznych
Trzy podstawowe grupy objawów ADHD
DSM IV TR
lub
ICD 10
By postawi
ć
rozpoznanie konieczna jest konsultacja
psychologa i psychiatry
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
5
6
1
05-02-2011
ADHD – pełne kryteria
Zaburzenia koncentracji 1
Dziecko nie jest w stanie
skoncentrowa
ć
si
ę
na
szczegółach podczas zaj
ęć
szkolnych, pracy lub w czasie
wykonywania innych
czynno
ś
ci. Popełnia bł
ę
dy
wynikaj
ą
ce z niedbało
ś
ci
nadmierna
aktywność
zaburzenia
uwagi
impulsywność
•
pocz
ą
tek zaburzenia nie pó
ź
niej ni
ż
w wieku 7 lat
•
objawy w wi
ę
cej ni
ż
jednej sytuacji (np. w szkole i w domu)
•
objawy utrzymuj
ą
ce si
ę
przez co najmniej 6 miesi
ę
cy
•
istotne klinicznie cierpienie lub upo
ś
ledzenie funkcjonowania
•
objawy te nie s
ą
spowodowane innym zaburzeniem (psychicznym, somatycznym itd.)
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
7
8
Zaburzenia koncentracji 2
Zaburzenia koncentracji 3
Dziecko cz
ę
sto ma trudno
ś
ci
z utrzymaniem uwagi na
zadaniach i grach, czyli ma
kłopoty z ko
ń
czeniem
ż
mudnych i długich zada
ń
,
cz
ę
sto pozostawia je w
połowie
Dziecko cz
ę
sto wydaje
si
ę
, nie słucha
ć
tego co
si
ę
do niego mówi,
polecenia cz
ę
sto musz
ą
by
ć
wielokrotnie
powtarzane
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
9
10
Zaburzenia koncentracji 4
Zaburzenia koncentracji 5
Dziecko cz
ę
sto ma trudno
ś
ci
z zorganizowaniem sobie
pracy lub innych zaj
ęć
. Długo
pakuje tornister, zbiera si
ę
do
wyj
ś
cia. Mo
ż
e mie
ć
wokół
siebie wiecznybałagan
Dziecko cz
ę
sto nie stosuje si
ę
do podawanych kolejno
instrukcji i ma kłopoty z
doko
ń
czeniem zada
ń
szkolnych i wypełnianiem
codziennych obowi
ą
zków,
jednak nie z powodu
przeciwstawiania si
ę
lub
niezrozumienia instrukcji.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
11
12
2
05-02-2011
Zaburzenia koncentracji 6
Zaburzenia koncentracji 7
Dziecko cz
ę
sto guni ró
ż
ne
rzeczy potrzebne mu do
pracy czy zaj
ęć
lub ma
trudno
ś
ci z ich
odnalezieniem
Dziecko nie lubi, oci
ą
ga
si
ę
lub unika rozpocz
ę
cia
zaj
ęć
wymagaj
ą
cych
dłu
ż
szego wysiłku
umysłowego - jak nauka
szkolna lub odrabianie
zaj
ęć
domowych
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
13
14
Zaburzenia koncentracji 8
Zaburzenia koncentracji 9
Dziecko łatwo rozprasza si
ę
pod wpływem bod
ź
ców z
otoczenia
Dziecko cz
ę
sto zapomina
o ró
ż
nych codziennych
sprawach, nie pami
ę
ta co
jest zadane, jakie s
ą
zmiany w planie itp.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
15
16
Nadruchliwość 1
Nadruchliwość 2
dziecko ma cz
ę
sto
nerwowe ruchy r
ą
k
lub stóp b
ą
d
ź
nie jest
w stanie usiedzie
ć
w
miejscu
dziecko nie mo
ż
e długo
w jednym miejscu, co
mo
ż
e objawia
ć
si
ę
chodzeniem po klasie
czy bieganiem w czasie
przerw
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
17
18
3
05-02-2011
Nadruchliwość 3
Nadruchliwość 4
Dziecko cz
ę
sto jest
nadmiernie hała
ś
liwe w
zabawie i ma trudno
ś
ci
ze spokojnym
bawieniem si
ę
.
cz
ę
sto chodzi po
pomieszczeniu lub
wspina si
ę
na meble w
sytuacjach, gdy jest to
zachowanie niewła
ś
ciwe
- w szkole, w pracy, w
domu.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
19
20
Nadruchliwość 5
Nadmierna impulsywność 1
Dziecko cz
ę
sto wyrywa
si
ę
z odpowiedzi
ą
,
zanim pytanie zostanie
zadane do ko
ń
ca.
cz
ę
sto jest w ruchu;
“biega jak
nakr
ę
cone”.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
21
22
Nadmierna impulsywność 2
Nadmierna impulsywność 3
Dziecku cz
ę
sto nie udaje
si
ę
sta
ć
w szeregu lub
poczeka
ć
na swoj
ą
kolej
w grze lub sytuacji
grupowej.
Dziecko cz
ę
sto
przerywa lub
przeszkadza innym
(np. wtr
ą
ca si
ę
do
rozmowy lub zabawy
innych osób).
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
23
24
4
05-02-2011
Nadmierna impulsywność 4
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Dziecko
cz
ę
sto jest
nadmiernie
gadatliwe
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
25
26
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Podtypy ADHD (wg DSM-IV TR)
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
27
28
Rozpowszechnienie
Rozpowszechnienie 5 % oznacza:
W trzydziestoosobowej klasie jest 1 – 2 dzieci u których
mo
ż
na rozpozna
ć
ADHD
W ka
ż
dej klasie w której uczymy s
ą
dzieci z problemem
nadpobudliwos
ć
i psychoruchowej
W szkole licz
ą
cej 600 dzieci rozpoznanie ADHD
powinno mie
ć
postawione 25 – 30 dzieci
W Polsce przeprowadzone były przynajmniej dwa badania
próbuj
ą
ce okre
ś
li
ć
rozpowszechnienie ADHD w
ś
ród dzieci w
młodszym wieku szkolnym.
Cz
ę
sto
ść
zespołu nadpobudliwo
ś
ci psychoruchowej w klasach I –
II w pi
ę
ciu losowo wybranych szkołach podstawowych
warszawskiego Bemowa oceniono ostro
ż
nie na
4,4
procent
[1]
.
W Bydgoszczy badania przeprowadzone w
ś
ród uczniów klas
drugich wykazały,
ż
e rozpowszechnienie ADHD wynosi
6,2
procent
[2]
.
[1]
Kołakowski, A., Wola
ń
czyk, T., Liwska M. (2000) Polska wersja Kwestionariusza Connersa dla Nauczycieli –The Revised
ConnersTeacher Rating Scale (RCTRS) Doniesienie wst
ę
pne. W: Namysłowska I. (red): Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzie
ż
y,
wybrane zagadnienia. Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków 2000, 55 – 64
[2]
D
ą
bkowski, M (2001). Epidemiologia ADHD. Wyst
ą
pienie ustne konf. Dziecko nadpobudliwe wyzwaniem dla o
ś
wiaty i
medycyny. 17-19 pa
ż
dziernik.2001.Warszawa.
Przygotowanie Artur Kołakowski
Przygotowanie Artur Kołakowski
29
30
5
Plik z chomika:
anet-a
Inne pliki z tego folderu:
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem(1).pdf
(47319 KB)
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem.pdf
(47319 KB)
Pfiffner L. - Wszystko o ADHD. Kompleksowy, praktyczny przewodnik dla nauczycieli.pdf
(49588 KB)
Kołakowski A. - Zaburzenia zachowania u dzieci teoria i praktyka.PDF
(7482 KB)
Terapia behawioralna trudnych zachowań materiały.pdf
(2982 KB)
Inne foldery tego chomika:
arkusze badan
Autyzm
dojrzałość szkolna
grafomotoryka
gry i zabawy terapeutyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin