kolos 1.docx

(525 KB) Pobierz

1. Klasy przekładni cięgnowych:

Rozróżnia się 6 wielkości przekroju pasów oznaczonych literami Z, A, B, C, D, E

Klasyfikacja:
-pasowe z pasem:
a) płaskim- otwarte, półskrzyżowane, skrzyżowane

Stosowane pasy: skórzane, tkaninowo- gumowe, balatowe, tekstylne, z tworzyw sztucznych i stalowe

b) klinowym,

c) zębatym,

d) okrągłym
-łańcuchowe (z łańcuchem płytkowym i zębatym)

 

2. Analiza porównawcza

Patrz na następny punkt.

3. Wady i zalety przekładni cięgnowych

Wady:

Do wad przekładni łańcuchowych należy zaliczyć:

• nierównomierność ruchu spowodowaną osiadaniem łańcucha na wieloboku,

• głośną pracę,

• nieprawidłową współpracę wyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół,

• konieczność smarowania ze względu na zużywanie się przegubów,

• wykluczenie możliwości cyklicznych zmian kierunku ruchu ze względu na

szarpnięcia przy gwałtownym napinaniu luźnego cięgna.

Wady przekładni pasowych:

• stosunkowo duże wymiary,

• duża siła na łożyskach wałów,

• niestałość przełożenia z powodu poślizgów,

• mała odporność na podwyższoną temperaturę i na chemiczne

oddziaływanie ośrodka, a zwłaszcza słabą odporność na działanie smarów

i zanieczyszczeń,

• mniejsza sprawność w porównaniu z przekładniami łańcuchowymi

i zębatymi.

Zalety:

- możliwość przenoszenia różnych mocy (od minimalnych do bardzo dużych, rzędu 1500kW w przekładniach pasowych oraz do 3500 kW w łańcuchowych)

- praca przy różnych prędkościach cięgna (do 50 m/s w przekładniach pasowych i do 15 m/s lub więcej w łańcuchowych)

- duże rozstawienie osi kół (do 15 m – w przekładniach pasowych i do 8 m – w łańcuchowych), przy wymaganej małej dokładności rozstawienia w porównaniu z przekładniami zębatymi

- przekładnie pasowe spełniają rolę sprzęgła

- przekładnia łańcuchowa pracuje bez poślizgu, zachowując stałe przełożenie przy stosunkowo dużej sprawności. Łagodzi gwałtowne szarpnięcia i uderzenia. Dzięki temu, że nie wymaga mocnego napięcia wstępnego pasa, mniej obciąża wały i łożyska niż przekładnia pasowa.

 

Przekładnie pasowe mają wiele zalet. Do najważniejszych z nich zalicza się:

• płynność ruchu,

• cichobieżność,

• zdolność do łagodzenia zmian obciążenia,

• tłumienie drgań, prostą i tanią konstrukcję,

• pracę bez smarowania,

• możliwość przenoszenia ruchu, gdy wały nie są równoległe,

• małą wrażliwość na błędy rozstawienia osi wałów,

• możliwość uzyskania zmiennych przełożeń przez zastosowanie

kół schodkowych

 

4. budowa pasów zwykłych



Pasy składają się z warstwy nośnej 6, wykonanej z włókien o dużej wytrzymałości, linek poliamidowych, a nawet stalowych, z warstwy podatnej 7 (ściskanej) z gumy lub kauczuku oraz warstwy tkaninowo- gumowej 5 (rozciąganej). Całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową 8. Budowa taka zapewnia dużą wytrzymałość, giętkość i przyczepność oraz małą rozciągliwość pasa. W pasie wyróżnia się powierzchnie: zewnętrzną- 1, wewnętrzną- 2, boczną- 3, skuteczną- 4 oraz wymiary: lo (ho)- szerokość (wysokość) i lp- szerokość skuteczną.

5. podstawy metod obliczeń

Moc przekładni pasowych:

Ø      użyteczne napięcie pasa:

Ø      prędkość liniowa pasa:

d – średnica koła pasowego; n – ilość obrotów.

 

Wyznaczanie długości pasa:

Ø      kąt opasania pasa styka się z kołem pasowym:

             

Napięcia w cięgnach i obciążenie wałów:

Ø      siła użyteczna:

                                                       

m - współczynnik tarcia; a1 – kąt opasania koła małego.

Ø      siła obciążenia wału jest równa wypadkowej pochodzącej od nacisku pasa na koło; jest równa sumie geometrycznej napięć w cięgnach:

Ø      odległość między siłami Q:

                           

Kinetyka przekładni pasowej:

Ø      poślizg sprężysty – różnica prędkości obu cięgien do prędkości cięgna roboczego:

Vc – cięgno czynne;  Vb – cięgno bierne

                                         

A – pole przekroju poprzecznego pasa; E – moduł sprężystości wzdłużnej pasa;

Współczynnik napięcia pasa:

Przekładnie pasowe klinowe:

Ø      formowy współczynnik tarcia:

              a - kat zarysu

Ø      minimalna odległość osi:

                           


6. wykres napięcia pasa

 

 

 



Napięcie w ogniwie łańcucha w czasie zazębiania się z kołami łańcuchowymi jest również zmienne. Zmiany te odbywają się skokami. Pierwszy ząb koła napędzającego wchodzący we współpracę z ogniwem obciążony jest najbardziej, każdy następny coraz mniej. Oczywiście, identycznie są obciążone ogniwa. W przybliżeniu te skokowe zmiany odbywają się według ciągu geometrycznego.

 

 

 

 

 

7. wzór Eulera

S1=S2*eα*μ

8. krzywa poślizgu i sprawności

9. klasy łańcuchów

?

10. materiały na łańcuchy na koła

Do wyrobu łańcuchów stosuje się stale konstrukcyjne węglowe 55 lub 65 albo stopowe 40H, 45H, 35HM hartowane i odpuszczane do 38-49 HRC. Sworznie są wykonywane ze stali do nawęglania 10 lub 15 albo stopowych 15H, 15HM utwardzanych do 50-62 HRC. Do wyrobu tulejek i rolek stosuje się stale 10 lub 15 nawęglane i utwardzane do 484-60 HRC.

 

11. Sposoby napinania:

Ø      pod jego ciężarem własnym;

Ø      poprzez rolkę naprężającą;

Ø      poprzez okresowe przesuwanie silnika na podstawie;

Ø      poprzez odchylenie silnika.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin