fotografia cyfrowa. kurs. wydanie ii full.pdf

(44447 KB) Pobierz
887657073.004.png
4 Spis treści
Rozdzia³ 4. Popularne tematy fotografii. Jak sobie z nimi poradziæ? ........................................135
Fotografowanie ludzi ........................................................................................................ 136
Fotografowanie dzieci ....................................................................................................... 145
Fotografowanie przyrody ................................................................................................. 150
Fotografowanie zwierząt nie tylko domowych .............................................................. 160
Fotografowanie martwej natury ...................................................................................... 167
Fotografowanie budynków............................................................................................... 171
Fotografowanie wnętrz ..................................................................................................... 175
Fotografowanie potraw ..................................................................................................... 179
Fotografowanie zjawisk meteorologicznych i wykorzystywanie ich w kompozycji
zdjęcia ................................................................................................................................. 187
Fotografowanie ruchu ....................................................................................................... 191
Fotografowanie scen nocnych ......................................................................................... 200
Podsumowanie................................................................................................................... 204
Rozdzia³ 5. Przesy³anie danych z aparatu do komputera ................................................................205
Urządzenia do przesyłania fotografii z aparatu do komputera .................................. 206
Transfer danych do komputera działającego pod kontrolą systemu XP .................... 209
Podsumowanie................................................................................................................... 224
Rozdzia³ 6. Edycja zdjêæ ..................................................................................................................................225
Podstawy pracy z aplikacją Photoshop CS2................................................................... 227
Efekt czerwonych oczu ..................................................................................................... 232
Kadrowanie z zachowaniem proporcji zdjęcia .............................................................. 236
Prostowanie fotografii ....................................................................................................... 241
Korekcja ekspozycji ........................................................................................................... 245
Usuwanie aberracji chromatycznych i szumu ............................................................... 251
Usuwanie z kadru niepożądanych elementów............................................................... 258
Poprawa wyglądu nieba na zdjęciu ................................................................................. 263
Dodawanie ramki do zdjęcia ........................................................................................... 271
Wyostrzanie zdjęcia .......................................................................................................... 274
Tworzenie panoramy ........................................................................................................ 279
Korekcja obrazów RAW ................................................................................................... 284
Podsumowanie................................................................................................................... 308
Rozdzia³ 7. Drukowanie ..................................................................................................................................309
Przygotowanie zdjęcia do wydruku ................................................................................ 310
Ustawienia drukowania .................................................................................................... 317
Wydruk kilku zdjęć w różnych formatach na jednej stronie ....................................... 323
Rodzaje papieru ................................................................................................................. 330
Jak drukować oszczędnie? ................................................................................................ 331
Podsumowanie................................................................................................................... 332
Autorzy zdjêæ ................................................................................................................................333
4
Fotografowanie ludzi
Fotografowanie dzieci
Fotografowanie przyrody
Fotografowanie zwierz¹t
nie tylko domowych
Fotografowanie martwej
natury
Fotografowaie budynków
Fotografowanie wnêtrz
Fotografowanie potraw
Fotografowanie zjawisk
meteorologicznych i wyko-
rzystywanie ich w kompo-
zycji zdjêcia
Fotografowanie ruchu
Fotografowanie scen
nocnych
Podsumowanie
Popularne tematy fotografii.
Jak sobie z nimi poradziæ?
Świat tematów, które mogą stać się treścią zdjęcia, jest niezwykle bogaty. Obezwład-
nia swoją różnorodnością. Sprawia, że znika lęk o przyszłość fotografii. Tak jak w przy-
padku muzyki, stwarza poczucie nieskończoności trwania. Fotografia była, jest i będzie
— źródeł inspiracji nigdy nie zabraknie. W poprzednich rozdziałach zdobyłeś tech-
niczną wiedzę i umiejętności panowania nad aparatem cyfrowym. W niniejszym roz-
dziale nauczysz się wykorzystywać tę wiedzę w konkretnych sytuacjach. Zapewne
jeszcze nieraz sięgniesz po aparat, aby wykonać zdjęcie. Będzie to określona sytu-
acja, która wywoła w Tobie tę potrzebę. Ale czy wówczas będziesz wiedział, w jaki
sposób użyć aparatu, by uzyskać jak najlepszy efekt wizualny i estetyczny? Zapewne
tak. Po lekturze tego rozdziału wszystko stanie się jasne. Znajdziesz tutaj informa-
cje i wskazówki odnośnie tego, w jaki sposób należy fotografować obiekty ożywione
i nieożywione. Poznasz zatem wskazówki odnośnie sposobu, w jaki można przedsta-
wić na zdjęciu człowieka i zwierzę. Nauczysz się wykorzystywać funkcje aparatu do fo-
tografowania krajobrazów, a także budynków i ich wnętrz oraz potraw i produktów
spożywczych. Poznasz tajniki sztuki fotografowania w warunkach nocnych, a także
sposoby uchwycenia na zdjęciu ruchu obiektów. W rozdziale będzie również mowa
o fotografowaniu deszczu, śniegu, burzy itp., a także wykorzystywaniu ich w kompo-
zycji zdjęcia. Jednym słowem, zawarte w rozdziale informacje pozwolą Ci odpowied-
nio wykorzystywać techniki oraz sprzęt do fotografowania różnych obiektów. Pamiętaj
o tym, że każdy temat wymaga od Ciebie indywidualnego podejścia. Niektóre z nich
wymagają cierpliwości, inne znajomości fotografowanego zagadnienia. Fotografia
to trudna, ale pasjonująca sztuka. Poznaj jej tajniki!
887657073.005.png
136 Fotografowanie ludzi
Fotografowanie ludzi
Postacie ludzkie są najczęstszym tematem fotografii. Fotografia postaci najczęściej ko-
jarzy się nam z portretem. Jednak należy pamiętać o tym, że portret nie jest jedyną
formą uwieczniania ludzi — są przecież jeszcze akty oraz portrety kreacyjne. Należy
także pamiętać, że istnieją dwa rodzaje fotografii ludzi: zdjęcia pozowane, czyli takie,
w których model współpracuje czynnie z fotografem, oraz zdjęcia tzw. dokumentalne,
czyli takie, w przypadku których nie istnieje scenariusz wydarzeń. W tym drugim
przypadku fotografujący często musi wykazać się cierpliwością, gdyż czeka na wyda-
rzenia i sytuacje, które zdarzają się spontanicznie, bez jego interwencji.
Portrety
W przypadku fotografowania ludzi — mam na myśli zwłaszcza portrety i inne rodzaje
zdjęć pozowanych — bardzo ważną zasadą jest poznanie modela. Aby zrobić dobre
zdjęcia, trzeba dowiedzieć się czegoś więcej o osobie fotografowanej. To bardzo ważne,
gdyż tylko wtedy będziesz mógł odzwierciedlić prawdę o nim, przedstawić go w natu-
ralny sposób. Zdobądź zatem informacje na temat modela. Dowiedz się, czym się zaj-
muje. Przebywając z nim, poznaj charakterystyczne cechy jego osobowości. Pozwoli
Ci to zaplanować temat zdjęcia i określić, które z cech chcesz wydobyć na fotografii.
Następnie zastanów się nad pozą, strojem, za pomocą których cechy staną się jeszcze
bardziej widoczne. Elementami, na które należy także zwrócić uwagę podczas portre-
towania postaci ludzkich, są: zoom optyczny, otoczenie, kąt widzenia aparatu oraz —
co bardzo ważne — oświetlenie.
Zoom optyczny. Podczas fotografowania w zbliżeniu lub półzbliże-
niu najlepszym wyborem jest zastosowanie zoomu optycznego będą-
cego odpowiednikiem znanego z fotografii tradycyjnej niezbyt długiego
obiektywu wąskokątnego — 85, 135 mm. Obiektywy takie umożliwiają
fotografowanie z większych odległości. Model nie czuje się wówczas przy-
tłoczony obecnością aparatu. Wadą długich obiektywów jest mała głę-
bia ostrości. Należy o tym pamiętać i w razie potrzeby ustawić ostrość
na oku modela znajdującym się bliżej aparatu. Następnie należy spraw-
dzić ostrość całej twarzy. Jeśli większa jej część jest pozbawiona ostrości,
należy zastanowić się nad zastosowaniem dłuższego czasu otwarcia mi-
gawki i mniejszego otworu przesłony. Pomóc może tutaj również usta-
wienie większej czułości.
Fotografowanie ludzi 137
Otoczenie. Otoczenie ma ogromny wpływ na fotografowaną osobę — za-
równo na jej samopoczucie, jak i stopień odprężenia. Poza tym harmoni-
zuje w pewien sposób z modelem, co umożliwia sfotografowanie postaci
w naturalnych dla niej sytuacjach, np. podczas pracy lub wypoczynku.
Podczas portretowania postaci pamiętaj o tym, aby nie konkurowało z nią tło. Usuń więc
ze sceny niepotrzebne elementy. To model gra pierwsze skrzypce, tło jest tylko dodat-
kiem. Nie powinno więc rozpraszać uwagi.
Kąt widzenia aparatu. Ustawienie postaci to kolejne ważne zadanie
związane z portretowaniem modela. Zarówno fotografowi, jak i jego mo-
delowi zależy na uzyskaniu jak najlepszego efektu końcowego. Powinni
oni zatem współpracować ze sobą i wykonać wiele próbnych ustawień.
Model poproszony o przyjęcie różnych póz z pewnością nie odmówi.
Jakie pozy należy sprawdzić? Otóż niewątpliwie będzie to profil, trzy
czwarte oraz en face, a wszystkie te pozy należy wykonać z głową opusz-
czoną wyżej lub niżej. W takiej sytuacji zadaniem modela jest zmie-
niać pozy na prośbę fotografa, a zadaniem tego drugiego jest obserwa-
cja, w jaki sposób zmienia się wygląd twarzy fotografowanej postaci. Oto
kilka wskazówek:
Jeśli model ma dość wydatny nos, unikaj pozy trzy czwarte. Może ona spowodować jego
wizualne wydłużenie zwłaszcza, jeśli zastosujesz obiektyw szerokokątny lub standar-
dowy.
Pamiętaj o tym, że okrągła twarz nie najlepiej wypada podczas pozy en face . .
Oświetlenie. Wielu fotografów do oświetlenia portretowanej postaci sto-
suje oświetlenie zastane. Modyfikują je oni za pomocą Błysku wypełnia-
jącego lub powierzchni odbijających światło (eliminuje to niepotrzebne
cienie). Pozwala to poprawić kontrast oraz kompozycję. Zwykle najko-
rzystniejsze dla modela jest światło miękkie i rozproszone. Czasem jed-
nak lepszy efekt uzyskujemy za pomocą bocznego wyrazistego oświe-
tlenia. Naturalne, miękkie światło dają okna. W poniższym przykładzie
przedstawiam, jak należy z takiego światła korzystać.
887657073.006.png 887657073.007.png 887657073.001.png 887657073.002.png
 
887657073.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin