bądź kreatywny i pomysłowy pełna wersja.pdf

(3786 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
850377934.001.png
Spis treci
Wstp
7
1. Dostrajanie si 9
Skupianie si.....................................................................................11
2. Ty 13
Inni ludzie........................................................................................15
Rzeczy potencjalnie zabójcze dla pomysłowoci........................17
3. Uwolnij swoje myli 19
Konformizm...................................................................................20
Strach przed zbła&nieniem si......................................................20
Mylenie jednotorowe....................................................................22
Pasywno)........................................................................................22
4. Stan umysłu 25
Wizualizacja....................................................................................25
Terminy............................................................................................26
Wydosta) si....................................................................................28
Przesta. o tym myle)....................................................................28
Dostosuj swoje otoczenie...............................................................29
Pozb1d& si negatywnych wpływów..............................................31
5. Burza mózgów — przygotowania 33
Kto bdzie w twojej paczce?............................................................33
Specjalne funkcje............................................................................34
Kto powinien pełni) jak1 funkcj?................................................36
Podziel ich.......................................................................................38
4
B D KREATYWNY I POMYSŁOWY
Dobieraj i wybieraj.........................................................................39
Przełamywanie lodów....................................................................39
Kontakt.............................................................................................41
Narzdzia.........................................................................................42
Przestrze..........................................................................................43
6. Burza mózgów — rozpoczcie 45
Pomysły oparte na pomysłach......................................................47
Tematy..............................................................................................47
Rozgrzewka......................................................................................49
Odrobina presji...............................................................................52
Rekwizyty.........................................................................................52
Nagrody............................................................................................53
To8samo) zespołu.........................................................................54
7. Polowanie na pomysły 57
Istoty ludzkie...................................................................................57
Gdzie kupiłe t ksi18k?................................................................59
Dzie. na targach..............................................................................61
Czas na lektur.................................................................................61
Twój dziennik...................................................................................63
Czy mo8esz sta) si rabusiem?......................................................65
Nie bój si tego okropnego słowa na K..............................................67
8. Burza mózgów — zagszczanie atmosfery 69
Techniki wspomagaj1ce.................................................................70
9. Zabawa w udawanie 77
Patrzenie w szklan1 kul................................................................77
Nieistniej1ce problemy..................................................................78
Mylenie 8yczeniowe.......................................................................81
Zakładanie masek...........................................................................83
10. Twój przybornik z pomysłami 85
Układanka........................................................................................85
Mapowanie myli............................................................................88
Analogia...........................................................................................92
Małe rozwi1zania............................................................................93
Twój bohater....................................................................................94
S PIS TRECI
5
11. Czy to si do czego nadaje? 97
Co zamierzasz osi1gn1)?................................................................98
Jak realistyczne s1 twoje plany?.....................................................99
Dodatkowe techniki.....................................................................100
Wa8enie..........................................................................................100
Kolejne zastosowanie dla mapy myli........................................101
Czynnik ludzki.............................................................................102
12. Mylenie z przyszłoci3 105
Wytrwało)....................................................................................107
Optymizm.....................................................................................108
Czynnik, o którym si nie mówi................................................108
Uwolnij swoje myli
Gdy wracam w mylach do czasów szkolnych, przypominam sobie
ile czasu nauczyciele powicali na pokazywanie mi, w jaki spo-
sób przyswaja i podawa z powrotem fakty. Pamitam, jak rok za
rokiem uczyłem si ile to "on miał ten i ten król, jak si nazywały
i jaki los spotkał ka"d# z nich. Nastpnie pisałem z tego sprawdzian.
Pamitam te", "e nauczyciele powicali sporo czasu, aby nauczy
mnie krytykowa: pisalimy mnóstwo wypracowa' w rodzaju „Pod-
daj krytyce polityk zagraniczn# prowadzon# przez Napoleona”.
Nie przypominam sobie natomiast, "eby nauczyciele powicali
du"o czasu, by pokaza mi techniki i sposoby pozwalaj#ce wpa
na nowe pomysły. Ale nie mo"na nie zgodzi si z faktem, "e
wszystkie osi#gnicia ludzkoci zaczły si od pomysłu.
Popraw swoj# kreatywno, a przyniesie ci to wielkie korzyci,
zarówno w "yciu prywatnym, jak i zawodowym: mo"esz mie mnó-
stwo pomysłów na to, czym zaj# dzieci podczas wakacji, jak prze-
meblowa kuchni, oszczdza czas, poprawi sytuacj finansow#.
Dobra wiadomo jest taka, "e twoja zdolno do wpadania na
pomysły mo"e si bardzo powikszy w relatywnie krótkim cza-
sie. Mo"emy j# powikszy:
dziki praktyce,
dziki poznawaniu i stosowaniu odpowiednich technik,
dziki wsparciu "yczliwego otoczenia.
Jednak zanim naucz ci wpada na pomysły, musisz pozby si
blokad ograniczaj#cych twój sposób mylenia. Taka blokada jest
przeszkod# dla kreatywnoci. W konstruktywnym myleniu prze-
szkadzaj# najczciej:
850377934.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin