Piotr R. Michalak, Damian Daszkiewicz, Anna Musz marketing wirusowy w internecie pełna wersja.pdf

(12780 KB) Pobierz
888039430.005.png
M A R K E T I N G W I R U S O W Y W I N T E R N E C I E
4. Wirusowo niejedno ma imi ...................................................73
Artyku y do przedruku ..................................................................................... 74
E-book jako narz dzie marketingu wirusowego ............................................... 79
5. Jakie jest najpot niejsze narz dzie w marketingu wirusowym? ... 87
Przyk adowe zastosowanie autorespondera .................................................... 88
Czym jest inteligentny autoresponder? ............................................................. 89
Czy inteligentny autoresponder to maszynka do wysy ania spamu? ................. 89
Jakie s zalety inteligentnych autoresponderów? ................................................. 90
3 pomys y na wykorzystanie inteligentnych autoresponderów ........................ 94
6. Marketing wirusowy w r kach oszustów ...................................99
a cuszki szcz cia ........................................................................................... 99
Piramidy finansowe ......................................................................................... 110
7. Jak wykorzysta potencja marketingu wirusowego? ...............113
Kluczowe przekonania — fundamenty Twojego sukcesu .............................. 113
Burze mózgów w praktyce i w internecie ...................................................... 115
Pozycje percepcyjne — patrz oczami swoich klientów .................................. 116
No niki wirusowo ci w internecie .................................................................. 118
8. Najwi kszy sekret marketingu wirusowego
— ods aniamy karty ..................................................................121
O autorach ................................................................................125
Skorowidz .................................................................................127
4
R O Z D Z I A 2
G d z i e i j a k s t w o r z y
m a r k e t i n g o w e g o
w i r u s a ? 5 o b s z a r ó w
w i r u s o w o c i
Wirus promocyjny
Promocja jest najbardziej widocznym i oczywistym miejscem powsta-
wania wirusów. Filmiki na YouTube i prezentacje w PowerPoincie
s zwyk ymi no nikami reklamowymi. Czasem jednak mylnie my li si ,
e marketing wirusowy to tylko promocja. Owszem, owocem mar-
ketingu wirusowego jest dobra, automatyczna promocja — ale same
metody marketingu wirusowego opieraj si nie tylko na promocji.
Zaczniemy jednak od niej, jako e mimo wszystko stanowi ona fun-
dament wirusowo ci.
Nieprawda, e wszystko ju by o. W marketingu wirusowym liczy
si oryginalno , ale warto wiedzie , jakie pomys y zosta y ju wy-
korzystane. Nie warto wywa a otwartych drzwi, dlatego przygoto-
wali my dla Czytelników zbiór „Inspiracji” — zestawienie wybranych
koncepcji, które si sprawdzi y:
888039430.006.png
M A R K E T I N G W I R U S O W Y W I N T E R N E C I E
Inspiracje: Twoi klienci chc si pochwali sukcesem
Zaanga owanie klientów w promocj marki mo e przybiera ne
formy. Je eli produkt przypadnie odbiorcom do gustu, prawdopo-
dobnie sami przejm inicjatyw i zaczn przekazywa informacj o nim
dalej.
Zilustrujmy ten proces przyk adem, dotycz cym programów gra-
ficznych. Popularnym zjawiskiem w internecie sta y si zapisy tzw.
speed painting , czyli dzie sztuki, tworzonych za pomoc nych
(w tym tak e komputerowych) technik (rys. 2.1). Procesy tworzenia
rysunków lub obrazów, uwiecznione w postaci znacznie przyspieszo-
nych filmów, ich autorzy umieszczaj w sieci WWW. W jaki sposób
mog one sta si no nikami wirusów marketingowych?
ród o: http://www.youtube.com/watch?v=WSKruiv9Ul8
Rysunek 2.1. Przyk ad speed painting: portret Beyonce Knowles
Arty ci najcz ciej nie ukrywaj , z jakich programów korzystali. Podaj
nazw aplikacji, czasem nawet jej wersj , ujawniaj równie marki
zastosowanych tabletów graficznych itp. W pewnym sensie dzia ania
18
888039430.007.png 888039430.008.png 888039430.001.png
G D Z I E I J A K S T W O R Z Y M A R K E T I N G O W E G O W I R U S A ?
takie stanowi wyzwanie dla innych twórców, wykonuj cych swoje pra-
ce w podobnych aplikacjach. Element rywalizacji nie umniejsza jednak
wymiaru marketingowego speed painting : s one skuteczn reklam
produktów graficznych, cho to efekt najcz ciej niezamierzony.
O tym, e u ytkownicy danego produktu chc opowiada o nim in-
nym osobom, wiadczy równie ilo grup tematycznych, po wi co-
nych np. programom lub systemom komputerowym, funkcjonuj cych
w serwisach spo eczno ciowych. Jako przyk ad prezentujemy grup
mi o ników Linuksa i programów typu Open Source w serwisie
GoldenLine, licz c sobie prawie 3 tys. cz onków (rys. 2.2).
ród o: http://www.goldenline.pl/grupa/linux-i-open-source
Rysunek 2.2. Grupa u ytkowników Linuksa i programów Open Source
w GoldenLine.pl
Powy szy przyk ad nadaje si do zastosowania tak e w innych bran-
ach. Je eli np. sprzedajemy akcesoria ogrodowe, sprawd my, czy nasi
klienci nie zechcieliby zaprezentowa zdj swoich posesji na stronie
naszego sklepu internetowego. Dla nich zadbany ogród jest powodem
19
888039430.002.png 888039430.003.png 888039430.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin