filozofia kaizen w biurze ebook.pdf

(6659 KB) Pobierz
887611710.002.png
4
Spis treści
Marnotrawstwo informacyjne ............................................ 54
Marnotrawstwo majątkowe ................................................ 59
Radzenie sobie z marnotrawstwem zewnętrznym .............. 62
Rozdział 4. Marnotrawstwo kierownicze,
czyli wyzwanie dla dyrekcji ......................................65
Koncentracja ...................................................................... 67
Marnotrawstwo wynikające z braku koncentracji ............... 70
Struktura ........................................................................... 71
Marnotrawstwo strukturalne ............................................. 73
Dyscyplina ......................................................................... 75
Marnotrawstwo dyscyplinarne ........................................... 76
Posiadanie ......................................................................... 77
Marnotrawstwo posiadania ................................................ 79
Rozdział 5. Przeciągnij ludzką naturę na swoją stronę ....81
Kultura organizacyjna i zachowania indywidualne ............. 82
Teoria kontroli: pięć potrzeb kontrolujących
wszystkie ludzkie zachowania ............................................ 85
Zaangażowanie i oddanie ................................................... 87
Formacja małych grup ....................................................... 88
Dostosowanie ..................................................................... 88
Społeczne lenistwo ............................................................ 89
Autorytet i status ................................................................ 90
Polaryzacja ......................................................................... 91
Rozdźwięk poznawczy ........................................................ 92
Do czego prowadzą takie skłonności? ................................ 93
Rozdział 6. Koncepcja SLIM-IT i zmiana strukturalna ...97
Pojęcie SLIM-IT ................................................................ 98
Zorganizowane zarządzanie zmianami ............................ 101
Kierowniczy komitet sterujący ......................................... 102
Spis treści
5
Zespoły do spraw zmian ................................................... 104
Mistrzowie ....................................................................... 109
Statuty ............................................................................. 110
Rozdział 7. Odchudzony system
codziennego zarządzania .......................................113
Niezależne grupy robocze jako podstawa ldms ................. 116
Elementy odchudzonego
systemu codziennego zarządzania ................................... 118
Rozdział 8. Mentorowanie i szkolenie ............................129
Dlaczego mentorowanie jest tak ważne? .......................... 130
Ilu mentorów? ................................................................. 133
Co należy objąć mentorowaniem? ................................... 139
Miejsce szkoleń w filozofii Office Kaizen .......................... 144
Możliwe sposoby wdrażania ............................................. 146
Rozdział 9. Metoda dwudziestu kluczy KCG ..................151
Końcowe uwagi ................................................................ 168
Rozdział 10. Jak zintegrować Office Kaizen
ze znanymi narzędziami i metodami ..................169
Zrównoważona karta wyników ......................................... 172
Mapowanie strumienia wartości ...................................... 174
Reinżynieria/ciągłe udoskonalanie ................................... 175
Sześć Sigma ..................................................................... 176
Odchudzona produkcja .................................................... 179
Zarządzanie projektami ................................................... 180
ISO 9000/QS-9000 .......................................................... 182
Planowanie eksperymentów i metody Shainina ............... 184
Zintegrowany rozwój produktu (IPD) .............................. 185
Oprogramowanie dla przedsiębiorstw .............................. 187
Uwagi końcowe ................................................................ 189
6
Spis treści
Rozdział 11. Pomiary — czyli soczewka skupiająca .......191
Miejsce pomiarów w SLIM-IT ......................................... 194
Jak wygląda dobry pomiar? .............................................. 196
Pomiary dla kadry kierowniczej i zarządu ........................ 200
Koszty nie sprawdzają się w roli skutecznych pomiarów .....204
Wewnętrzni i zewnętrzni klienci ...................................... 205
Uwagi końcowe ................................................................ 209
Rozdział 12. Realia wdrażania .......................................211
Każda placówka działa samodzielnie ................................ 212
Rola kierownictwa na różnych poziomach ....................... 213
Błędy, jakich należy unikać .............................................. 215
Podsumowanie ................................................................. 218
Epilog Dwa lata później… ...............................................221
Aneks A Dwadzieścia kluczy KCG do Office Kaizen ......227
Słowniczek ważnych terminów ......................................239
4
Marnotrawstwo
kierownicze,
czyli wyzwanie
dla dyrekcji
George był podekscytowany i niespokojny. Każda cząstka jego ciała i każdy
element jego życiorysu zdawały się potwierdzać powszechność i ogromny
wpływ marnotrawstwa zewnętrznego. Ta sama historia powtarzała się na
każdym stanowisku, jakie zajmował, i zawsze budziło to w nim odrazę.
„Poświęciłem połowę swojej kariery na zajmowanie się skutkami
tego typu marnotrawstwa — pomyślał — ale i tak wciąż do niego do-
chodzi!”
Mimo że George, przynajmniej częściowo, uważał się za wizjonera,
nawet nie przyszło mu do głowy, aby zyskać strategiczną przewagę
dzięki zmniejszeniu marnotrawstwa zewnętrznego. Choć marnotraw-
stwo go irytowało, to wychodził z założenia, że poszczególne organi-
zacje po prostu muszą z nim żyć.
„Jak wiele można zyskać, jeśli istnieje możliwość zmniejszenia strat
w obrębie całej organizacji, w każdym biurze i przy każdym biurku
w małym, ale znaczącym stopniu? Tak, Office Kaizen może być strate-
giczną bronią w walce z konkurencją — pomyślał — jeśli tylko napraw-
dę działa…”
887611710.003.png 887611710.004.png 887611710.005.png 887611710.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin