rozwoj-zasobow-ludzkich full version.pdf

(8897 KB) Pobierz
887722188.001.png
6
Rozwój zasobów ludzkich
Opracowanie listy najpopularniejszych koncepcji przewodnich.........................52
Dziesięć koncepcji przewodnich w szczegółach..................................................57
Studium przypadku 2.1. Komunikowanie wizji ..................................................66
Przeanalizuj swoje podejście do HRD .................................................................68
Wyniki...................................................................................................................71
Podsumowanie .....................................................................................................72
3 Podejścia do rozwoju zasobów ludzkich ............................................................73
Wprowadzenie ......................................................................................................73
Rezultaty nauki.....................................................................................................74
Zarządzanie zasobami ludzkimi ..........................................................................74
Zarządzanie efektywnością ..................................................................................76
Rozwój organizacji ...............................................................................................81
Ułatwianie nauki ..................................................................................................83
Komunikacja.........................................................................................................87
Zarządzanie jakością............................................................................................89
Zarządzanie projektem ........................................................................................95
Szkolenie ..............................................................................................................97
Kreatywność .........................................................................................................99
Studium przypadku 3.1. Tetra Pak — nieustanne doskonalenie ......................100
Podsumowanie ...................................................................................................103
4 Nauka ...............................................................................................................105
Wprowadzenie ....................................................................................................105
Rezultaty nauki...................................................................................................106
Definicje .............................................................................................................106
Elementy składowe nauki...................................................................................108
Konsekwencje dla rozwoju i szkolenia ..............................................................109
Zarządzanie nauką .............................................................................................112
Problemy dotyczące nauki..................................................................................115
Katalizatory nauki ..............................................................................................117
Nauka z naukowego punktu widzenia...............................................................118
Cykl nauki...........................................................................................................124
7
Spis treści
Style nauki ..........................................................................................................126
Samodzielne zarządzanie nauką ........................................................................127
Nauka przez całe życie .......................................................................................128
Nieustanny rozwój zawodowy ...........................................................................130
Studium przypadku 4.1. Co ukształtowało mnie jako uczącego się? ...............131
Podsumowanie ...................................................................................................131
5 e-learning i nauka mieszana .............................................................................139
Wprowadzenie ....................................................................................................139
Rezultaty nauki...................................................................................................140
Definicje .............................................................................................................140
Dlaczego e-learning jest istotny? .......................................................................141
Reakcja rządu .....................................................................................................143
Dlaczego nauka mieszana jest istotna? .............................................................144
Przodkowie i historia .........................................................................................144
Kluczowe pojęcia................................................................................................145
Procesy................................................................................................................145
Kto jest zaangażowany w proces e-learningu i nauki mieszanej?.....................147
Nauka mieszana .................................................................................................149
Zarządzanie wiedzą............................................................................................150
Studium przypadku 5.1. Massachusetts Institute of Technology .....................152
Podsumowanie ...................................................................................................153
6 Nieustanny rozwój zawodowy ..........................................................................155
Wprowadzenie ....................................................................................................155
Rezultaty nauki...................................................................................................156
Identyfikacja własnego podejścia do nieustannego rozwoju zawodowego .......156
Zasady nieustannego rozwoju zawodowego .....................................................158
Schemat nieustannego rozwoju zawodowego ...................................................160
Czy istnieje inny sposób? ...................................................................................166
Studium przypadku — Kellogg’s Europe ...........................................................167
Studium przypadku 6.1. Rozwój kariery w Kellogg’s........................................168
Podsumowanie ...................................................................................................170
8
Rozwój zasobów ludzkich
7 Rozwój zasobów ludzkich i zmiany za pośrednictwem grup ...........................173
Wprowadzenie ....................................................................................................173
Rezultaty nauki...................................................................................................174
Grupy jako jednostki strategiczne .....................................................................175
Rola grup w zmianach ........................................................................................177
Zarządzanie zmianami za pośrednictwem grup ................................................181
Kilka koncepcji na temat pracy grup .................................................................183
Wykorzystanie grup do wprowadzania zmian ...................................................188
Odmienne potrzeby grup....................................................................................193
Studium przypadku 7.1. „We Deliver the Goods”
— program zmiany kultury w Reality ................................................................195
Podsumowanie ...................................................................................................199
8 Nauka w ramach organizacji ............................................................................201
Wprowadzenie ....................................................................................................201
Rezultaty nauki...................................................................................................202
Szybsza nauka a przewaga konkurencyjna........................................................202
Nauka jednopętlowa w Appleyards ...................................................................203
Nauka dwupętlowa na przykładzie techników w Appleyards ...........................204
Nauka wtórna w Chesterfield.............................................................................205
Epilog historii Franka Lorda i Appleyards of Chesterfield ................................207
Wprowadzanie w miejscu pracy zmian zmierzających
do stworzenia uczącej się firmy .........................................................................208
Budowanie uczącej się firmy w Twoim miejscu pracy ......................................214
Badanie jedenastu cech uczącej się firmy ..........................................................217
Studium przypadku szybko rozwijającej się firmy opartej na wiedzy...............218
Studium przypadku 8.1. Nexor — ucząca się firma ..........................................219
Podsumowanie ...................................................................................................224
9 Diagnoza i ocena w rozwoju zasobów ludzkich...............................................225
Wprowadzenie ....................................................................................................225
Rezultaty nauki...................................................................................................226
Diagnoza.............................................................................................................226
Studium przypadku 9.1. XCL Ltd — diagnoza
we współczesnej firmie sektora prywatnego......................................................241
9
Spis treści
Ocena..................................................................................................................242
Studium przypadku 9.2. Connexions — otwarty program rozwoju..................255
Podsumowanie ...................................................................................................259
10 Doskonalenie kadry zarządzającej ...................................................................261
Wprowadzenie ....................................................................................................261
Rezultaty nauki...................................................................................................262
Definicje .............................................................................................................262
Zmiana sposobu myśleniu na temat doskonalenia kadry zarządzającej ...........263
Zmiany i przeszkody w doskonaleniu zarządzania ...........................................265
Proces doskonalenia zarządzania i jego zastosowanie w praktyce ...................267
Specyficzne wymagania na różnych szczeblach zarządzania ............................268
Studium przypadku 10.1. Village AiD ...............................................................277
Podsumowanie ...................................................................................................279
11 Znaczenie rozwoju zasobów ludzkich (HRD).................................................281
Wprowadzenie ....................................................................................................281
Rezultaty nauki...................................................................................................282
Menedżerowie, zarządzanie i ich związek z kształceniem i rozwojem
zasobów ludzkich................................................................................................282
Szkolenie i rozwój zasobów ludzkich ................................................................284
Umożliwienie rozwoju organizacji za pomocą odpowiedniej strategii .............289
Identyfikowanie potrzeb.....................................................................................290
Co chcesz osiągnąć jako menedżer dla siebie,
swoich pracowników i współpracowników? .....................................................291
Co menedżer powinien wiedzieć o HRD? .........................................................292
Kogo musisz poznać?.........................................................................................293
Z czego warto skorzystać? .................................................................................294
Jako menedżer musisz mieć władzę ...................................................................297
Być na bieżąco ....................................................................................................299
Jak pokierować specjalistami HRD, aby spełnili Twoje oczekiwania ...............301
Wykorzystanie wiedzy specjalistów HRD do osiągnięcia własnych celów .......302
To Ty jesteś klientem .........................................................................................303
Zmienić czyjś sposób myślenia ..........................................................................303
Zgłoś jeśli naruszono regulamin