Michał Kopczewski alfabet zarządzania projektami helion.pdf

(8493 KB) Pobierz
887627502.001.png
Alfabet zarządzania projektami
GRZECHY ZEBRAŃ
O typowych uchybieniach, a nawet braku kultury ..........................59
JASNOWIDZENIE
O byciu mądrym przed szkodą .........................................................67
JEDNOSTKA
O indywidualnej roli członków zespołu ...........................................71
KICK-OFF
O znaczeniu mocnego uderzenia na początek .................................77
KIEROWNIK PROJEKTU
O zjawisku walki o zasoby ................................................................83
KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ
O układach równoległych i szeregowych .........................................87
KOMITET I SPONSOR
O parasolu nad projektem .................................................................93
KONCENTRACJA
O przycinaniu gałęzi ..........................................................................97
KONSULTANCI
O mądrym przyjmowaniu pomocy z zewnątrz ..............................103
KOOPERACJA
O współpracy ze światem zewnętrznym ........................................113
KOREKTY
O (odpowiednio) elastycznym zarządzaniu projektem .................117
KREATYWNOŚĆ
O wznoszeniu się ponad codzienność ............................................121
LEKCJE
O wyciąganiu wniosków i uczeniu się na własnych błędach .........125
ŁAPANKA
O przewadze łowienia nad łapanką .................................................129
MAGNES
O projektach, które przyciągają ......................................................131
MIEJSCE PRACY
O wpływie dobrego miejsca pracy na jakość efektów ....................135
4
Spis treści
MOTYWACJA
O nagradzaniu wysiłku członków zespołu .....................................139
NARZĘDZIA
O tym, że MS Project sam nie zarządzi projektem ........................145
NAZWA PROJEKTU
O przydatnej etykietce ....................................................................147
NIEPOKÓJ
O projektach, które straszą .............................................................149
NOTATKI
O słusznym ze wszech miar niedowierzaniu pamięci ....................151
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
O dzieleniu się obowiązkami w zespole .........................................153
PERSPEKTYWA
O oczekiwaniu na efekty .................................................................157
PODLEGŁOŚĆ
O nieszczęsnej strukturze macierzowej .........................................159
PRIORYTETY W ORGANIZACJI
O problemach wynikających z realizacji zbyt wielu
inicjatyw naraz ..................................................................................161
PRODUKTY PRAC
O tym, co zespół projektowy właściwie tworzy ............................165
PROSTOTA
O zaletach rozwiązań nieskomplikowanych ..................................167
PRZYBLIŻENIA
O stopniowym zbliżaniu się do rozwiązania ..................................171
RAPORTOWANIE
O monitorowaniu postępów ...........................................................177
SKALA
O naprawdę dużych projektach, czyli programach ...........................181
SŁUCHANIE
O tym, że nikt nie ma patentu na mądrość ......................................185
5
Alfabet zarządzania projektami
SPOTKANIA
O różnorodności i nieuchronności spotkań ...................................187
STRAŻACY
O gaszeniu pożarów zamiast systematycznego inwestowania
w przyszłość .....................................................................................195
STYL PRACY
O organizacjach mniej lub bardziej nawykłych
do pracy projektowej .......................................................................199
SZYBKIE EFEKTY
O tym, że pierwsze kroki ustawiają zespół .....................................203
ŚWIĘTOWANIE
O tym, że warto podkreślać każdy sukces ......................................205
WĄSKIE GARDŁA
O „projektowstrzymywaczach” ......................................................207
WIELKOŚĆ ZESPOŁU
O poszukiwaniu optymalnego składu .............................................213
WIZUALIZACJA
O wyobrażeniu sobie mety już na starcie .......................................217
WZÓR
O zakasanych rękawach kierownika ...............................................221
ZAANGAŻOWANY ZARZĄD
O przykładzie idącym z samej góry ................................................225
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
O wbiciu flagi na szczycie ...............................................................231
ZAKRES PRAC
O zakreśleniu nieprzekraczalnych ram ..........................................235
Bibliografia ...........................................................................................239
Skorowidz .............................................................................................241
6
BURZA MÓZGÓW O potędze i pułapkach wspólnego myślenia
BURZA MÓZGÓW
O potędze i pułapkach
wspólnego myślenia
BURZA MÓZGÓW
W projekcie zazwyczaj rozwiązuje się problemy trudne i niety-
powe. Grupa osób o rozmaitej wiedzy i odmiennym doświadcze-
niu zawsze lepiej da sobie radę z rozpracowaniem takich tematów
niż pojedyncza osoba. Pod warunkiem wszakże odpowiedniego
zorganizowania współpracy. Bardzo popularną metodą zespoło-
wego wypracowywania rozwiązań jest tzw. burza mózgów. Ta
metoda, stosowana w psychologii i edukacji, przeniknęła do biz-
nesu i stała się również jedną ze standardowych technik pracy
w projektach. Polega na swobodnym zgłaszaniu pomysłów przez
wszystkich uczestników (część pierwsza), a następnie na analizie
zgłoszonych pomysłów i wyborze najsensowniejszych rozwią-
zań (część druga). Metoda jest niby dobrze znana, ale kierownik
projektu powinien zawsze przypominać uczestnikom o regułach
gry. A te są z grubsza następujące:
1. Każdy może swobodnie zgłosić dowolną liczbę pomysłów.
2. Im więcej pomysłów, tym lepiej.
3. Pomysły mogą być nawet najbardziej niedorzeczne.
4. Pomysły nie mogą być krytykowane przez pozostałych
uczestników — każdy pomysł jest dobry.
5. Wszystkie pomysły są notowane na tablicy — w formie
wspólnego zbioru.
21
887627502.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin