Światło i ekspozycja. warsztaty artystyczne dla fotografów pełna wersja.pdf

(97574 KB) Pobierz
888096413.012.png
Spis treści
Wstęp
8
1. Zrozumieć ekspozycję
13
Czym jest ekspozycja?
14
Równanie ekspozycji
20
Praca z trybami ekspozycji
32
Pomiar światła
40
Celowe prześwietlenie lub niedoświetlenie
46
2. Praca z przesłoną
53
Przesłona a głębia ostrości
54
Ostrość selektywna i bokeh
66
Przesłona i narracja
70
Gdy przesłona nie ma znaczenia
76
Makrofotograia a przesłona
80
3. Wybór czasu otwarcia migawki
85
Wszystko jest kwestią czasu
86
Czas otwarcia migawki i drgania aparatu
92
Czas otwarcia migawki a ruch fotografowanego obiektu
96
Twórcze wykorzystanie ruchu
104
4. ISO i szum
109
Zrozumieć czułość na światło
110
Kiedy należy podnieść czułość ISO
114
Twórcze wykorzystanie szumów
116
5. Korzystanie ze światła
121
Twórcza ekspozycja
122
Odnajdowanie najlepszego światła
126
Światło i temperatura barwowa
130
Praca z balansem bieli
132
Oświetlenie przednie
136
Oświetlenie boczne
138
Oświetlenie tylne
140
Pochmurny dzień
142
Fotograia nocna
144
Korzystanie z lampy błyskowej
148
Własne studio
152
6. Cyfrowa ciemnia
157
Konwersja plików RAW
158
Korekcja ekspozycji
162
Korekcja balansu bieli
166
Redukcja szumów
168
Wielokrotne wywołanie plików RAW
170
Krosowanie
174
Czerń i biel
178
7. Skorowidz
182
888096413.013.png 888096413.014.png 888096413.015.png 888096413.001.png 888096413.002.png 888096413.003.png 888096413.004.png 888096413.005.png
 
3. Wybór czasu otwarcia migawki
888096413.006.png 888096413.007.png
Wszystko jest kwestią czasu
Ustawienie czasu otwarcia migawki określa to, jak
długo pozostanie ona otwarta, naświetlając tym
samym matrycę. W czasie, przez który migawka po-
zostaje otwarta, światło odbite przez fotografowany
obiekt przechodzi przez obiektyw i jest zapisywane
przez matrycę.
Jak już wyjaśniłem w rozdziale 1., czas otwarcia
migawki jest jednym z trzech elementów równania
ekspozycji i jednym z trzech ustawień, za pomocą
których określamy naświetlenie. Ustawienie czasu
ekspozycji jest niezwykle ważne w niemal każdej
sytuacji zdjęciowej.
Jestem pewny, że wszyscy zgodzimy się, iż czas
otwarcia migawki 1/10 sekundy przepuszcza jedną
dziesiątą światła, które wpada do aparatu w ciągu
sekundy, czas otwarcia migawki 1/125 s — dwa
razy więcej niż czas otwarcia migawki wynoszący
1/250 s i tak dalej. Związek między czasami otwar-
cia migawki jest bezpośredni i liniowy.
Korzystanie z czasów otwarcia migawki jest stosun-
kowo łatwe. Jesteśmy przyzwyczajeni do obliczania
czasu w naszym codziennym życiu. Nie ma po-
trzeby zagłębiania się w obliczanie czasu otwarcia
migawki tak, jak było to konieczne w przypadku
przesłony (zob. rozdział 2.). Aby na matrycę padło
dwa razy więcej światła, wystarczy znaleźć nowy
czas otwarcia migawki, mnożąc poprzedni czas
przez dwa (na przykład 1/15 s wpuszcza dwa razy
więcej światła niż 1/30 s). Aby zmniejszyć ilość
światła o połowę, wystarczy podzielić czas otwarcia
migawki na pół (1/60 s przepuszcza połowę światła,
które wpadłoby do aparatu przy czasie otwarcia
migawki wynoszącym 1/30 s). To jest naprawdę
takie proste.
Wyzwaniem nie jest opanowanie sposobu obliczania
czasu otwarcia migawki, lecz nauczenie się, kiedy
należy użyć jakiego czasu. Wybór czasu otwarcia
migawki jest tak ważny, że najprawdopodobniej nie
powinieneś pozostawiać go aparatowi, z wyjątkiem
sytuacji, w których jest on bez znaczenia (zob. strony
89 i 97, gdzie znajdziesz więcej informacji o sytua-
cjach, kiedy czas otwarcia migawki jest nieistotny).
Ustawienie czasu otwarcia migawki określa, w jaki
sposób na zdjęciu zapisany zostanie ruch . Warto tu
pamiętać, że możemy mieć do czynienia z dwoma
rodzajami ruchu: ruchem fotografowanego obiektu
i ruchem aparatu. Każdy z nich odgrywa rolę przy
tworzeniu zdjęcia.
Gdy analizujemy czas otwarcia migawki w odnie-
sieniu do ruchu aparatu, są to zwykle rozważania
techniczne, związane z mechaniką. Czy krótki
czas otwarcia migawki sprawi, że zdjęcie zostanie
rozmyte przez drgania aparatu? W większości wy-
padków, gdy ktoś widzi nieostre zdjęcie, po prostu
odwraca się od niego. Nikt nie zatrzyma się, by
odgadnąć powód nieostrości.
Robienie zdjęć przy użyciu czasu otwarcia migawki,
który jest zbyt długi, by utrzymać aparat bez ruchu,
stanowi jeden z najczęstszych powodów braku
ostrości (rozmycia). To, że na zdjęciu nie ma rozmyć
wynikających z drgań aparatu, stanowi warunek po-
czątkowy (i konieczny) dla powstania dobrej fotograii.
Mglista noc nad mostem Golden Gate połączona z długim czasem naświetlania pozwoliły
na zapisanie ruchu samochodów i śladów pozostawionych na niebie przez samoloty.
Obiektyw18–200mmVR;18mm,120s,f/8,ISO100,statyw
Strony 84 – 85: Wybrałem długi czas otwarcia migawki, by stworzyć z pędzących samo-
chodów niemal abstrakcyjną kompozycję. Trwająca dwie minuty ekspozycja sprawiła, że
światła jadących samochodów wyglądają jak ciągłe linie o kształcie litery S.
Obiektyw18–200VR;55mm,120s,f/11,ISO100,statyw
86
Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów
888096413.008.png 888096413.009.png 888096413.010.png
 
3. Wybór czasu otwarcia migawki
87
888096413.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin